Camera op de motor

Wat zijn jullie ervaringen betreft de windruis bij het monteren van een camera op de helm?
Ik rij regelmatig met een gopro session (met standaard mount) op de zijkant van de helm. Merk er qua windruis normaal gesproken helemaal niks van.

De enige momenten dat ik extra windruis opmerkte waren tijdens ritjes op de snelweg met tegenwind bij windkrachten 7 en hoger. Op dat soort momenten merk ik ook dat de wind harder aan de helm trekt aan de kant van de gopro.
 
Dat is inderdaad nog een optie. Alleen ik heb een systeemhelm en de knop om de boel omhoog te klappen zit dus aan de voorkant. Weet niet of dat lekker gaat. Anyway, de Ghost zit prima op de zijkant, steekt nauwelijks uit. Trekt ook niet aan de helm bij 200+.

Ja dan wordt het lastiger. Je zou dan een kinmount kunnen doen die geplaatst is wat meer aan de zijkant, moet ik ook nog doen vanwege ventilatie. Blijf je natuurlijk altijd houden dat zodra je klep omhoog doet je de lucht gaat filmen. Afijn zolang je nu tevreden bent prima natuurlijk :t
 
Wat zijn jullie ervaringen betreft de windruis bij het monteren van een camera op de helm?
Ik heb hem op mijn kin.
Een Gopro 4, silver.

Verschrikkelijk veel windruis.

Met microfoon werkt het ook niet.....

Dus filmpjes maken met crappy geluid en maar wat muziek eronder. '(
 
Ik denk dat alle camera's last hebben van het windgeruis.
Niet voor niets staan reporters buiten met een enorme windkap op hun microfoons.

Ik denk dat de enige manier om dit te voorkomen is, het aansluiten van een externe microfoon die niet vol in de wind staat.
 
Of de camera achter het ruitje monteren (op de tank of balhoofd).

Wanneer je een naked hebt zal toch echt een plek uit de wind moeten zoeken voor de externe mic.
 
Ik rij met een session 4, deze geeft standaard ook enorm veel windruis.
Maar als je de microfoon voor en achter met tape dichtplakt dan demp je de wind maar omdat je de boel niet zo overstuurt kun je de stemmen van het gewoon praten nog wel horen.
Oftewel dan is het nog niet helemaal geweldig, maar wel acceptabel voor mij als prutser.
 
Ik heb sinds gisteren een Nikkei extreme X6 action cam gekregen van de vrouw.

Echter had ik gisteren het probleem dat de gemaakte film na enkele minuten stopt terwijl er nog beeld materiaal beschikbaar is.
Dit had ik even snel gedaan met een cheap 8g class 4 kaart.

Vanmorgen een 32G class 10 van Sandisk erin en na ruim 4 minuten weer hetzelfde, geluid lijkt ook te hangen of in een soort loop of ruis te zitten.

Ik kan zelf niks hierover terug vinden op internet,
Dus iemand die hier ervaring ermee heeft of een idee heeft ?
 
Vanmorgen een 32G class 10 van Sandisk erin en na ruim 4 minuten weer hetzelfde, geluid lijkt ook te hangen of in een soort loop of ruis te zitten.

Class 10 is niet persé snel genoeg?

In mijn Innov camera is een regulier Class10 kaartje ook niet goed genoeg...
Class10 is zeg maar Minimaal 10 MB/s wegschrijven...

Je zal dus even specifiek naar je micro-sdkaartje moeten kijken welke schijfsnelheid hij heeft.

Ik gebruik zelf een Extreme Pro kaartje van Sandisk, UHS-3, maar UHS heeft geen minimale snelheid garantie.


--edit:
Doe eens een test, opnemen met de laagste kwaliteit & resolutie beschikbaar....
Doet ie het dan wel goed, dan is je kaartje niet snel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Class 10 is niet persé snel genoeg?

In mijn Innov camera is een regulier Class10 kaartje ook niet goed genoeg...
Class10 is zeg maar Minimaal 10 MB/s wegschrijven...

Je zal dus even specifiek naar je micro-sdkaartje moeten kijken welke schijfsnelheid hij heeft.

Ik gebruik zelf een Extreme Pro kaartje van Sandisk, UHS-3, maar UHS heeft geen minimale snelheid garantie.


--edit:
Doe eens een test, opnemen met de laagste kwaliteit & resolutie beschikbaar....
Doet ie het dan wel goed, dan is je kaartje niet snel genoeg.

Zal morgen als het weer het toelaat nog eens proberen op een lagere resolutie, kijken of dit werkt
 
Zojuist alles eraf gegooid en in huis gefilmd, resolutie niet omlaag gegooid.

Hij gaf aan dat hij al 3 min aan het filmen was alleen het beeld stotterde op de cam (zit een LCD scherm op om live te kijken)

Echter bij het afspelen op de cam zelf was er alleen maar 9 sec opgenomen...

Dus het wordt steeds slechter -O-
 
Mijn Innovv kreeg de beelden niet snelgenoeg weg-geschreven.
Die Nikkei extreme X6 kan in 4K resolutie opnemen, dat is mogelijk (zeer grote kans, aan zekerheid aangrenzend) meer dan 10MB/s aan data die je kaartje weg moet schrijven.

Beelden "live kijken" verbruikt processorcapaciteit en sluist de beelden door van opnamesensor naar je scherm.
live kijken betekend dus niks voor je opgenomen beelden.
Het stotteren is dat de processor net niet genoeg rekenkracht overheeft om de sensor af te vragen, data te verwerken voor live weergave EN de data omzetten voor opslag.


Zoals gezegd, gooi die resolutie en kwaliteit eens naar minimaal.
Mijn vermoedden is dat je kaartje het gewoon niet snel genoeg weggeschreven krijgt.


resolutie niet omlaag gegooid.

Dus het wordt steeds slechter -O-

Nogmaals, de test heeft alleen zin met je huidige kaart als je de kwaliteit EN resolutie omlaag zet.
Je wilt namelijk een datastream van MINDER dan 10MB/s creëren om te bepalen of je gebruikte Class10 kaartje de data anders niet weggeschreven krijgt of dat er daadwerkelijk een firmware-fout aanwezig is in je camera.

"het word steeds slechter" -->> NEE, je voert je test-procedure niet correct uit.

Data word in het algemeen klaargezet in een "cache" (snel geheugen) voordat het 'permanent' weg-geschreven word (langzaam geheugen)
Als je je cache maar vol blijft gooien en het systeem niet de kans krijgt om de data uit de cache te halen dan ben je op den duur gewoon corrupte data aan het genereren of heb je gewoon data verlies.

In "Jip en janneke taal"

Jij probeert nu een kudde van 100 koeien (4k resolutie) in 1x door je voordeur heen naar binnen te jagen, dit mislukt omdat er gewoon een opstopping ontstaat.
Als je nou een kudde van 100 muizen (kleinste resolutie en kwaliteit mogelijk) door je voordeur heen probeert te jagen gaat dit veel beter.
In beide gevallen kijk jij na * minuten wat er binnen is.....
Bij de koeien zitten er maar 3 of zo iets koeien binnen. (jouw 9 seconden opname op je opslagmedium)
Bij de muizen zouden ze er alle 100 kunnen zijn. (volledige opname, er van uit gaande dat de schrijfsnelheid inderdaad het probleem was)

----------------------
edit: (zoek eens naar een video bitrate calculator)

4K resolutie, 25 beelden per/seconde, RGB 8 bit kleuren geeft (interlaced) ongeveer 311MB/s aan data.
640x480, 25fps, 8Bit geeft (interlaced) een datastream van ongeveer 11,5MB/s

Een Class10 kaartje heeft een gegarandeerde minimale schrijfsnelheid van 10MB/s.

Die 640x480 zou zelfs niet goed weggeschreven kunnen worden, echter is de cache van het apparaat waarschijnlijk goed/snel genoeg om dat kleine beetje te bufferen en alsnog goed weggeschreven te krijgen.

Samengevat:
Gegarandeerde schrijfsnelheid Class10 kaartje: 10MB per seconde.
Data 4K resolutie: 311MB per seconde.
Data 640x480: 11,5MB per seconde

Zie jij waar het mis gaat bij je 4K resolutie?


---------- edit 2:
Moet er persé een opslagmedium in je camera?
"extern" verwisselbare opslagmedia (zoals je SD-card) zijn meestal langzamer dan intern ingebouwd opslag.
Als er interne opslag beschikbaar is, probeer eens zonder verwisselbare opslag medium.
 
Laatst bewerkt:
Mooi beschreven Okami,

Ik had met het eerste (oude telefoon-)kaartje in mijn Garmin Virb hetzelfde.
Nadat ik er de snelste Sandisk van 128 Gb er in had gestopt, was deed ie het perfect.
Het is even een investering, maar haal woensdag bij de electronicaboer de snelste kaart die je kunt vinden (en zo groot als je budget toe laat) en probeer het dan nog maar eens.
Nog een tip: Neem een grote kaart, 32 Gb zit zo vol en dan neemt ie nog te weinig op.
 
Ik snap nu hoe het werkt bedank okami!

Ben namelijk niet echt thuis in dit soort dingen, en dacht altijd dat een SD kaart een SD kaart is en dat er alleen verschil is kwa grote :$

Heb wel gisteren bij bol een 32g u3 kaart besteld om mee verder te gaan en door kerst avond nog niet kunnen testen of mijn cam nu op lagere resolutie wel filmt .

Ja ik moet een extern geheugen hebben en volgens Nikkei is de maximale kaart grote 32g.
Batterij zelf gaat waarschijnlijk ook niet lang genoeg mee om langer te filmen .

Dit is ook mijn eerste keer met een action cam en om direct een GoPro te kopen vind ik ook iets te . Dadelijk gebruik ik hem niet en ligt die in de kast.
En buiten om dat deze heb ik gekregen :Y
 
En dan nog een tip van mij: op de site www.dataio.nl zijn geheugenkaartjes erg voordelig :)

Voor de volgende keer :t

Zojuist op 720 30fps gefilmd en dan nu 18 min lang.
En hij heeft alles opgenomen en afgespeeld.

Woensdag komt de u3 kaartje binnen *O*

Thanks okami :t
 
Laatst bewerkt:
Ik zal wel de 100e zijn met deze vraag..En ik weet ook niet of er een antwoord is.
Ik ben op zoek naar een leuke betaalbare action cam om incidenteel een rit te filmen maar voornamelijk snorkel trips. Bij voorkeur dat de kwaliteit wel zo goed is dat een vis niet op een aardappel lijkt.

Aangezien dit mijn eerste cam wordt zie ik door de bomen het bos niet meer en een gopro (beste?) Zijn gruwelijk duur.

Ik zag wel de nikkei x4 maar de recensies daarvan niet heel best.

Mocht iemand een 2e handsje hebben ook super.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er ook over te denken om een camera te kopen gezien ik weer lange afstanden ga rijden. Ik wil eigenlijk een redelijke camera kopen, maar heb geen zin hier 400+ euro voor uit te geven. Nu heb ik dit topic doorgelezen en kom redelijk vaak de SJCAM en Eken tegen die positieve reviews krijgen. De nieuwste modellen kunnen allemaal 4K video opnemen. Daarover gaat mijn vraag.

Ik ga dit gebruiken eigenlijk voor mijn eigen veiligheid/andere weggebruikers te filmen. Dus het zou handig zijn als de cam kentekenplaten kan opnemen. Nu zie ik regelmatig filmpjes waar dit niet te zien is. Ik vroeg me af met welke resolutie en welke FPS je het beste kan opnemen. Dus de kentekens kan lezen maar ook niet al te veel data weg hoeft te schrijven. Wat zijn de instellingen die jullie hiervoor gebruiken. 1080 x 60fps is dat voldoende?

Verder zag ik dat de nieuwste SJCAM SJ7 wel iets heel handigs heeft als accessoire. Iets wat andere merken volgensmij niet hebben. Dit is een behuizing waar je waterdicht een powerbank op kan aansluiten. Dan hoef je dus niet met lossen batterijen te gaan lopen rotzooien. Heeft iemand ervaring met de nieuwe SJ7 en die nieuwe case? Dit ding zeg maar:
Original-SJCAM-Motorcycle-Waterproof-Case-for-Original-SJCAM-SJ7-Star-Action-Sports-Camera-for-SJ7-Star.jpg_640x640.jpg
 
Zijn er ervaringen met de sena prism tube? Na aanleiding van het kleine ongeval wat ik van de zomer had door schuld van een fietskoerier, heeft de verzekering van de tegenpartij ineens 3 maanden later een “getuige” gevonden in de vorm van een collega van de bezorger die daar zogenaamd toevallig net langsfietste, door een in de file staande rij auto’s tijdens avondschemer met regen alles gezien heeft, en ook mijn snelheid als 50km/h kon inschatten (ik reed eerder 20...hooguit richting de 30)...maar niet even gestopt is om te kijken hoe het met zijn collega was.

Hierdoor zit ik toch maar aan een helm camera te denken. Is zo’n sena prism goed genoeg om lange ritten op te nemen met een beeldkwaliteit voldoende om kentekenplaten te zien & snelheid op mijn dash?
 
Heb zelf ook door vooral een verzekeringsgebeuren een camera permanent ingebouwd. Ook daarnaast een paar keer een gezellige automobilist gehad die dacht ik leuk doen.

Gelukkig de camera daarna nooit nodig gehad voor dit soort dingen, alleen voor leuke dingen (weekendje weg, rijvaardigheidstraining filmen)

Maar voor mensen die een motor dashcam willen en dan niet een losse camera willen. Had eerst zelf ook een Drift maar dat dagelijks opladen, kaartje legen werd als snel lastig.
Innovv K1 is echt een heerlijk systeem, je moet alleen wel kijken of je een klein beetje ruimte hebt om de hoofdunit zelf ergens te plaatsen.
 
Hmm heb het zitten googlen, ziet er wel fijn uit dat systeem. Alleen een beetje prijzig. Hoe groot is die hoofdunit? Heb namelijk erg weinig ruinte onder het zadel.
 
SJCAM SJ7 Star heb ik hier o.a. liggen. Dat is best een fijne camera voor het geld (134 euro ofzo, in NL misschien paar tientjes erbij). Redelijk gelijk aan de Firefly 8S, maar dan met touchscreen (werkt niet 100% perfect) en het ding beslaat tenminste niet.
Moet er nog een review van maken, maar omdat de motor op stal staat gaat het er misschien eentje worden met wat beelden uit de auto en wat beelden gewoon hier en daar.


Wat betreft steeds laden en kaartjes leeghalen; veel camera's hebben een Car DVR mode, Drift ook. Set & forget. En als je materiaal er af wil halen, dan wel even snel doen voor het overschreven zal worden. ;)
 
Wat betreft steeds laden en kaartjes leeghalen; veel camera's hebben een Car DVR mode, Drift ook. Set & forget. En als je materiaal er af wil halen, dan wel even snel doen voor het overschreven zal worden. ;)

Zoiets zou ik ook wel willen maar ik denk dat ik maar begin om het met een powerbank te doen. In combinatie dus met die case die waterdicht is waar je dus je powerbank aan kan hangen. Dan kan ik altijd nog beslissen of ik een USB/sigarettenaansteker aansluiting laat maken op de motor.

Wat houd trouwens die Card DVR mode in en drift mode in. Zat net een filmpje te kijken waarin word uitgelegd dat je kan opnemen in cycli van bijvoorbeeld 5 min. Slaat het apparaat dan iedere keer een stukje van 5 min op? En als de kaart vol is vervangt hij dan het oudste bestand?

Zou graag ook wat beelden zien vooral in het donker en op welke resolutie en fps film jij? O en waar heb je hem gekocht. Dankje voor de info. :)
 
Laatst bewerkt:
Zoiets zou ik ook wel willen maar ik denk dat ik maar begin om het met een powerbank te doen. In combinatie dus met die case die waterdicht is waar je dus je powerbank aan kan hangen. Dan kan ik altijd nog beslissen of ik een USB/sigarettenaansteker aansluiting laat maken op de motor.

Wat houd trouwens die Card DVR mode in en drift mode in. Zat net een filmpje te kijken waarin word uitgelegd dat je kan opnemen in cycli van bijvoorbeeld 5 min. Slaat het apparaat dan iedere keer een stukje van 5 min op? En als de kaart vol is vervangt hij dan het oudste bestand?

Zou graag ook wat beelden zien vooral in het donker en op welke resolutie en fps film jij? O en waar heb je hem gekocht. Dankje voor de info. :)

Car DVR is voor gebruik in de auto (of op de motor) en dan overschrijft ie constant de kaart. Drift is een merk van een actioncam, het is geen modus. Die loop heb ik gezien met 5 minuten en minder etc. dan schrijft ie elke 5 minuten een bestand weg. Die interval kan je ook veranderen. Hoe dat met car DVR mode zit weet ik niet, maar zal zo gelijk werken en dan overschrijft hij kleinere bestanden en kan je misschien langer terugkijken als je wat mist. Ik hou me niet zo veel bezig met die car dvr mode, omdat ik naar de camera kijk als apparaat om actief je motorritjes mee te filmen.

Die van mij komt bij Gearbest.com vandaan (uit China) en ik film meestal in 1080P bij 30fps, maar bij 60fps kijkt prettiger. Neemt ook meer ruimte in en heb je een trage verbinding, dan wil het nog wel eens haperen op YouTube.
 
Ah dankje. Ik heb inmiddels dat ding al besteld...ook vanuit China. Met die motor case en powerbank erbij en nog een mounts zodat ik hem vermoedelijk op mijn spiegel kan monteren. Ik zal hem waarschijnlijk over 6 tot 14 dagen binnen krijgen. Ik zal dan ook wel even wat plaatjes schieten als hij eenmaal gemonteerd is. Dankje voor de info.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan