Enfield scrambler

Ik heb nog geen pb van je gezien O-)


Net even wat kleine dingetjes aan de Enfield gedaan. Ondanks dat de condensator vervangen moet worden (de puntjes vonken wat, maar ik krijg eindeloos de verkeerde toegestuurd) loopt het bok wel echt heerlijk. Pakt echt super goed op vanaf stationair, dus een keertje trial proberen moet te doen zijn.

Alleen is de voorvork niet zo lekker meer (een beetje krom na het aantikken van een boom bij het crossen). Daar heb ik nog geen vervanging voor.
 
Ik heb nog geen pb van je gezien O-)


Net even wat kleine dingetjes aan de Enfield gedaan. Ondanks dat de condensator vervangen moet worden (de puntjes vonken wat, maar ik krijg eindeloos de verkeerde toegestuurd) loopt het bok wel echt heerlijk. Pakt echt super goed op vanaf stationair, dus een keertje trial proberen moet te doen zijn.

Alleen is de voorvork niet zo lekker meer (een beetje krom na het aantikken van een boom bij het crossen). Daar heb ik nog geen vervanging voor.
Anders zet je er een velleman-kit op?
Ik heb dit ook op de jawa 1 pitter..
je kan de originele bobine houden..
 
Anders zet je er een velleman-kit op?
Ik heb dit ook op de jawa 1 pitter..
je kan de originele bobine houden..


Ik hou het lekker bij puntjes, ik hoef alleen maar even de juiste condensator te vinden. Blok loopt meer dan uitstekend nu, dus waarom zou ik dat veranderen?
 
Steile voorvork is wel prettig met het trialen dan stuurt hij veel beter.


Daar kan ik me iets bij voorstellen, het zou even uitzoeken zijn hoe ik dat voor elkaar krijg (naast dan ook met de andere voorpoot tegen een boom aan rijden :+ ). Ik zou ook iets aan de grondspeling moeten doen en opklapstepjes moeten fabriceren.

Eerst maar eens kijken of het allemaal een beetje gaat. Ik vind het staan en controle houden nog best lastig. Zittend gaat het prima :)
 
Klapstepjes zijn wel heel belangrijk,zonder is te gevaarlijk want je zet zeker in het begin vaak je voeten op de grond voor het stepje. Plaats de stepjes ongeveer bij het loopvlak van de achterband ongeveer 30cm boven het wegdek (in onbelaste toestand).
Bandenspanning ong. 0,4bar.
Versnellingspook omhoog zetten om haken en afbreken te voorkomen. Je gebruikt alleen de eerste(meestal)
Meer bodemvrijheid lukt ook wel met een paar langere schokbrekers of de de bevestigingspunten verplaatsen.
Handleset niet te vast zetten zodat ze kunnen schuiven als je omvalt.
Verder moet de motor goed oppakken en heel belangrijk, heel langzaam kunnen rijden in de eerste versnelling.
Het gaat wel met orginele tandwielen (heb ik ook gedaan, in het begin) maar het gaat gewoon beter met aangepaste overbrenging.
Je stuur zou nog wat hoger kunnen en meer voorover gezien je lengte(heb ik opgelost met een paar busjes en langere bouten.
Vraag gerust als je nog meer info wil, er zijn enkele enfields binnen de club. Of laat weten wanneer je komt, een stukje rijden op onze motoren kan altijd een keer.
full
 
Ik hou het lekker bij puntjes, ik hoef alleen maar even de juiste condensator te vinden. Blok loopt meer dan uitstekend nu, dus waarom zou ik dat veranderen?
Met een velleman kit hou je de puntjes.
De kit komt 'in plaats van' de condensator, maar er gaat veel minder vermogen door de puntejs waardoor ze minder slijten..
 
Ik heb het ook op mijn auto. Gewoon een watergekoelde 4 ciinder.
Betere vonk dus beter starten. En ik rij nu al 30.000 km met dezelfde puntjes. Ik controleer ze elke 10.000 km maar hoef nooit te stellen. Men zegt dat het nokje wel slijt maar dat valt bij mij dus mee.
 
Klapstepjes zijn wel heel belangrijk,zonder is te gevaarlijk want je zet zeker in het begin vaak je voeten op de grond voor het stepje. Plaats de stepjes ongeveer bij het loopvlak van de achterband ongeveer 30cm boven het wegdek (in onbelaste toestand).
Bandenspanning ong. 0,4bar.
Versnellingspook omhoog zetten om haken en afbreken te voorkomen. Je gebruikt alleen de eerste(meestal)
Meer bodemvrijheid lukt ook wel met een paar langere schokbrekers of de de bevestigingspunten verplaatsen.
Handleset niet te vast zetten zodat ze kunnen schuiven als je omvalt.
Verder moet de motor goed oppakken en heel belangrijk, heel langzaam kunnen rijden in de eerste versnelling.
Het gaat wel met orginele tandwielen (heb ik ook gedaan, in het begin) maar het gaat gewoon beter met aangepaste overbrenging.
Je stuur zou nog wat hoger kunnen en meer voorover gezien je lengte(heb ik opgelost met een paar busjes en langere bouten.
Vraag gerust als je nog meer info wil, er zijn enkele enfields binnen de club. Of laat weten wanneer je komt, een stukje rijden op onze motoren kan altijd een keer.[afbeelding]

Ja, het nut van klapstepjes is mij wel duidelijk. Ik loop nog steeds niet heel erg soepel van de trap af en mijn rechter grote teen staat wel erg scheef.

Langere achterschocks is het probleem niet, het stuur is lastiger, zeker met mijn lengte. Verder pakt het bok fantastisch op.

Ik kom graag een keer kijken, zeker als er nog wat Enfieldjes zijn zodat ik kan kijken hoe zij dat aangepakt hebben!

Heb je een adres waar ik de foto's heen kan sturen trouwens?
 
Met een velleman kit hou je de puntjes.
De kit komt 'in plaats van' de condensator, maar er gaat veel minder vermogen door de puntejs waardoor ze minder slijten..

Ah, ik dacht dat je een volledig electronsiche ontsteking bedoelde, daar heb ik geen trek in. Heb je misschien een linkje? Het is me nog niet gelukt om er 1 online te vinden.
 
Emailadres is: hoefijzer@icloud.com.
Een stuur moet ook weer niet te hoog zijn. Wij oefenen bijna altijd op woensdagmiddag vanaf 13 uur (zomers s'avonds). Ook zondagochtend maar dan ben ik er niet
Als je komt,neem je motor mee en je kunt ook op onze motoren proefrijden dan weet je hoe dat voelt en laat even weten als je komt.
Mochten er meer mensen zijn die het een keer willen proberen of die plannen hebben om te gaan trialen stuur dan een mailtje
full
 
Emailadres is: hoefijzer@icloud.com.
Een stuur moet ook weer niet te hoog zijn. Wij oefenen bijna altijd op woensdagmiddag vanaf 13 uur (zomers s'avonds). Ook zondagochtend maar dan ben ik er niet
Als je komt,neem je motor mee en je kunt ook op onze motoren proefrijden dan weet je hoe dat voelt en laat even weten als je komt.
Mochten er meer mensen zijn die het een keer willen proberen of die plannen hebben om te gaan trialen stuur dan een mailtje[afbeelding]
Wat een leuke hobby!
Zitten er ook jawa/CZ-tjes bij?
 
Ik heb wel cz's gezien. Je kunt van elke lichte motor een trialmotor maken, ook bromfietsen
In Arnhem hebben we een hele gezellige club. Van heel klassiek (bijv. Een norton met een web voorvork uit 1940, kreidlers, villiers, veel bsa, montesa,honda, gasgas etc.tot heel modern. Slijten doet het bijna niet in vergelijking met bijv crossen of een snelle motor. Wij doen jaren met banden en kettingen.
Elke maand een clubwedstrijd verder door het hele land wedstrijden.
De jongste triallist is vier maar ook heel veel ouderen, de oudste is bijna 80.
 
Voor een trialmotor ben je nooit te groot en175cc is meer dan genoeg. Op mijn matchless 350cc heb ik een kleinere carburateur gezet en de compressie verlaagd
Er zijn ook mensen die ver over de 100kg zijn, twee meter lang en die trailen op een kreidler bromfiets.
 
..met verstevigde voetsteunophangpunten?
Bij een oude jawa zou'k niet op de steunen durven staan(met mijn gewicht..).
 
Zo.. naast het voorrem-drama ook wat andere dingen aan het doen..
O.a. het blokje wat proberen te tunen..
Omdat het blote K&N filter nogal regen en opspattend vuil opving heb ik er een kapje over geknutseld.
voor;
dvV9Ohq.jpg

na;
xD4FEKv.jpg


Volgende stap is een absorbtiedemper vinden of de onderdelen scoren om deze zelf te knutselen voor de herziene versie van een uitlaatbocht..
 
ZOw. Ik heb een ouderwets middagje gesleuteld. Dat was lang geleden. De spatborden van de Enfield waren een ramp. Voor was helemaal losgetrild, achter zaten er enorme scheuren in en waren alle bevestigingspunten van al die jaren offroad rammelen helemaal uitgelubberd. Dus: Nieuwe spatborden erop. Toen ik bijna klaar was brak de zon net dor. Mooi moment voor een testritje O-)

Het was wat tricky en vooral erg veel stuiteren met de bevroren ondergrond, maar ik heb me weer prima vermaakt! :t

DSC00013.jpg


DSC00026-1.jpg


Enfield3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan