Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt beginnenmet tig lassen en er vrijwel geen ervaring in heb, welk apparaat raden jullie aan om mee te beginnen? Ik vind het prachtig om te zien wat mensen ermee kunnen maken en wil ik het mezelf ook aanleren. Een cursus wil ik ook gaan volgen maar ik wil eerst zo wat meters maken. Wat raden jullie aan?
 
Een apparaat met pulsinstelling is het makkelijkste om mee te lassen, dus zeker voor een beginner, maar wel duurder.
Minder kans dat er gaten vallen bij dunne plaat.
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt beginnenmet tig lassen en er vrijwel geen ervaring in heb, welk apparaat raden jullie aan om mee te beginnen? Ik vind het prachtig om te zien wat mensen ermee kunnen maken en wil ik het mezelf ook aanleren. Een cursus wil ik ook gaan volgen maar ik wil eerst zo wat meters maken. Wat raden jullie aan?

ik raad het je aan om het andersom te doen voordat je later weer bepaalde handelingen moet afleren :+
 
Waar kan je (betaalbaar) cursussen volgen dan? Ik ben zelf mar begonnen met MIG en dat gaat aardig moet ik zeggen, vooral omdat de cursussen die ik tegenkwam 500+ waren..

Moet wel zeggen heb even wat hulp ingeroepen van een echte lasser voor wat tips en tricks
 
Dus eerst de cursus en dan de meters maken? Maar dan zit je zo met het apparaat te knommelen

mijn mening is dat het op deze manier veel makkelijker gaat want een leraar kan je uitleggen wat je wel en wat je niet moet doen etc.
nadeel is dat die cursus aardig prijzig is, heb je niemand in je omgeving die goed kan lassen?
 
Een apparaat met pulsinstelling is het makkelijkste om mee te lassen, dus zeker voor een beginner, maar wel duurder.
Minder kans dat er gaten vallen bij dunne plaat.
Mwah, wie zegt dat hij veel dunne plaat wil lassen ? ;)
De goedkopere AC lasapparaten vind je niet veel met puls, en naar mijn mening is dat ook niet echt nodig bij het meeste staal en RVS laswerk.
mijn mening is dat het op deze manier veel makkelijker gaat want een leraar kan je uitleggen wat je wel en wat je niet moet doen etc.
nadeel is dat die cursus aardig prijzig is, heb je niemand in je omgeving die goed kan lassen?
Voor gewoon wat hobbymatig lassen heb je niet gelijk een dure cursus nodig, iemand in de buurt die je even meehelpt en wat tips geeft en daarna "meters maken", daar heb je meer aan.

Ik ben ook wel eens met een collega bezig geweest die nog nooit had Tig gelast, na een paar uurtjes had hij het toch wel redelijk in de vingers.
Eerst maar eens een paar weken oefenen met een breinaald
Iemand die nog nooit heeft Tig gelast snapt vermoedelijk niet wat jij daar mee bedoelt ;)
 
Curcus idd niet doen, is véél theorie, jij wilt praktijk. Dus vraag een buurman of een kennis, dat is véél leuker.
De breinaald is om te oefenen om de toevoegdraad soepel en snel toe te voeren. Dit is zeer belangrijk en vergt alleen oefenen, oefenen, oefenen.
En idd neem een goed goedkoper apparaat zonder puls.
 

daar zit theorie bij , dat hoort blijkbaar niet bij het lassen want dat is alleen praktijk... :z


zonder gein , valt me reuze mee wat dat moet kosten.

Jazekers wel, je begrijpt het verkeerd. Maar dat is niet erg.
De buurman doet de theorie en praktijk inéén. Theorie is vanaf het begin al zeer belangrijk om al vlot een steigende lijn te laten zien in het laswerk.

Of vraagsteller moet Max heten, dan gaat alles vanzelf.
 
Workshops

Goede verhalen over gehoord..
Rustbuster, nog altijd die website uit 1978..... _O-
Gelukkig hebben ze het zelf ook door ;)
Rustbuster werkt aan het moderniseren van de website. De oude site bood veel tijdloze informatie maar de vormgeving was verouderd. U kunt voorlopig de oude pagina's nog steeds raadplegen door op onderstaande links te klikken. In de loop van de tijd zullen er ge-update pagina's verschijnen. De webshop werkt het best op een PC, laptop of tablet. Op smart-phones werkt het niet optimaal. Ook daar wordt aan gewerkt. Nog even geduld a.u.b. N.B.
 
Zonder gein, ik heb de afgelopen 3 jaar twee opleidingen gevolgd op elektrogebied bij het ROVC.
Zo weinig praktijk en zoveel theorie, ibijna iedereen klaagde daarover.

Het sluit te weinig aan bij de praktijk.
 
2 1/2 mm is denk ik de standaard pin voor dit werk.
Wat ik ook wel eens doe is hechten met 2 1/2, de scherpe kanten die tegen elkaar liggen ook. En als er een vooropening is doordat een scherpe kant tegen een afgeronde kant van de koker ligt, dan gebruik ik daarvoor 3 1/4 om de vooropening snel te vullen op een lage (eigenlijk te lage) stroomsterkte.

Top, thanks! Zat inderdaad al te denken aan ongeveer 2mm elektroden
 
Ipv met de 3 1/4 truck kun je ook hetzelfde doen, alleen dan met 2 1/5 mm.
Eerste keer gericht naar de ronding lassen, even wat af laten koelen en er dan voor de tweede keer overeen lassen. Weer iets gericht naar de ronding.
De las vloeit nu tegen de scherpe kopse kant aan.

Dit voorkomt dus dat je er halfweg de las een gat in brand.
 
weg oma

Ik heb een aluminiumvouwfiets met electrische trapondersteuning..
nu is de buis waar de zadelpen in zit bijna afgebroken...

Is er iemand inde omgeving nijmegen of iets verder in staat dit voor mij te lassen..
onkosten worden natuurlijk vergoed
 
Laatst bewerkt:
Hi Mannen,

Heb de laatste 10 jaar stapje voor stapje een GL1000 uit '77 gerenoveerd en nu tijd voor de pijp. Wil een custom uitlaat dus dat wordt lassen, maar kan ik zelf (nog) niet. Heb ook nog geen apparaat, da's stap één, dan een cursus, dan bakken. Het idee is dat het zo iets wordt:

honda-gl-1.jpg



Maar dan van RVS buis natuurlijk, en eventueel met los te monteren dempers ipv zelf gelast, dan kan je nog eens vervangen na krassen.


Maargoed, wat voor machine zouden jullie me aanraden?

Ik denk aan een Cebora MIG: Cebora omdat ik geen ervaring heb met apparaten maar Cebora alom als prima en betaalbaar wordt genoemd, en MIG omdat het geschikt is voor staal en alu, nette naden haalbaar zijn en toch relatief snel te leren.

Als deze uitlaat af is (heb er ook niet zo'n haast mee, lees 10 jaar and counting :) ) zal de machine elk jaar wel een paar keer van stal komen maar ik ben zeker geen grootverbruiker van vulmateriaal. Ik wil wel een goede machine, zodat ik die niet de schuld kan geven, maar ook weer duizend euro want daarvoor ga ik te weinig lassen.

Ben benieuwd welk apparaat jullie me adviseren, alvast dank voor jullie hulp!



EDIT: dit is mijnes, tikkie vies maar alles als nieuw muv de pijp:
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan