Engelse klassiekers

Daar is idd. geen goed antwoord voor. Ik heb gewoon het eerst gekocht waar de prijs mij van aanstond.
Een schroothoop dus, een ajs van 1955, en daarna een matchless erbij gekocht.
Bijkomend voordeel is dat het de gezelligste motorclub is van Nederland met een goed onderdelenmagazijn en met echte kilometervreters zoals: een ritjes naar de international in Polen(was dit jaar) of volgend jaar naar Portugal.
Wat belangrijk is: Wat wil je enwat wil je ermee: een ééncilinder,twin of driecilinder?. Wil je er mee racen of toeren? Wil je lid worden van een club? veel rijden of af en toe een keer. (Als je af en toe rijdt kun je een hele oude nemen van bv.1930,maar rij je veel kun je beter één van na 1950 nemen. BSA heeft ook een een leuke club met veel uitjes en ritten.Heb vorig weekend met de ajs/matchless club nog een reuze gezellig weekend met tent gehad in de Achterhoek. Weer even 550 kilometer erbij gereden.
 
@Brian 1990,
Er zijn Div.Engelse merken Clubs en volgens mij zijn ze allemaal leuk!(Googelen)
Ik rijdt een BSA A65 Thunderbolt die ooit van mijn vader was.
Van za.26/08 t/m 02/09 vindt de Internationale BSA Rally in Ijhorst plaats,met deelnemers uit alle windstreken,USA,Nw-Zeeland,Australie,enz.ga toch eens een kijkje nemen.
BSAyou Thunderbolt.
 
bedankt voor de informatie!
ik wil wel toertochten er mee gaan rijden.
liefst een 2 cilinder. maar een 1 cilinder spreekt me ook wel aan.

al met al nog genoeg informatie om me in te verdiepen merk ik.
 
En wat restaureren betreft, geef er niet teveel voor. Want het restaureren valt altijd tegen ook al lopen ze nog en zien ze er redelijk uit met zogenaamde patina. Meestal een motor waar nooit wat aan gedaan is,uitkijken dus!
Met een goed gerestaureerde motor ben je vaak het voordeligst uit en je kunt direct rijden.
Maar kijk ook hier weer mee uit. Wat de één gerestaureerd noemt is voor een ander gewoon opgeknapt.
Of je moet van sleutelen en restaureren houden zoals ik met als voordeel dat je weet wat je hebt.
Ééncilinders zijn goedkoper op te knappen (simpele krukassen die je zelf kunt reviseren) dan twee of meercilinders die hebben veel meer onderdelen.
 
Het lijkt me wel gaaf om er 1 te restaureren. maar waar begin je vaak. en zijn de onderdelem nog goed voorradig?
 
Een vraagje.
Ik speel al een tijdje met de gedachten om een Engelse klassier aan te schaffen, het zij een restauratie project of een al gerestaureerde motor.
Waar moet ik op letten? Me voorkeur gaat uit naar een BSA, maar aan welke merken kan ik nog meer denken? Matchless bijv?

ik gok dat ik wel bij het juiste topic zit zo:D


Een belangrijke factor is je budget. Ik heb de Norton Dominator waar ik 50 jaar geleden mee reed een paar jaar geleden teruggevonden in onderdelen en ik heb hem weer naar concours gebracht. Dat kost een bedrag waar je een heel gezellige moderne motor voor kunt kopen.

Zo'n Engelse twin heeft enorm veel karakter, maar ook het rijden ermee kun je niet vergelijken met dat van een moderne motor.
En dan heb je toch ook de verschillen tussen de meest populaire motoren als de BSA, de Triumph en de Norton. De BSA ken ik niet echt goed, de Triumph twin loopt lekker smeuig, maar is thermisch minder goed dan de wat rauwe Norton twin.

En als het om het sturen gaat is er volgens mij niets beter dan het Norton wideline featherbed frame met de roadholder voorvork.

Ik verkocht in 1970 mijn prachtige Norton voor 1000 gulden. Daar koop je nu niet eens een half motorblok voor en het kale frame met vorken gaat voor 1500 a 2000 euro weg op de veilingsites.
 
Matchless,ajs en bsa zijn duidelijk lager geprijsd dan een norton 650/750 of een vergelijkbare triumph. Ook de onderdelen van eerstgenoemde zijn beduidend goedkoper.
De meeste onderdelen zijn er nog genoeg, sommige zijn wat lastiger te vinden.

Er staan bv. een bsa a65 en een A7 op Mp,beiden voor rond 3000 euro in redelijke staat.
Een mooi gerestaureerde kost gauw richting het dubbele.
Ééncilinders zijn vaak goedkoper, een goede ajs/matchless zijn er genoeg voor 2500 euro, soms nog wel minder Die zijn makkelijker en goedkoper wat betreft de onderdelen omdat er zoveel van gebouwd zijn.
 
Goed! Ik ga me dan eerst goed inlezen en orienteren.
Zoals ik al zei lijkt me een BSA of een Matchless wel gaaf. Alleen lijkt het me wel verstandig om me nog goed in de techniek er van te verdiepen.

Bedankt voor de hulp!
 
..een B31 is een hele goede motor.. (mits goed opgebouwd)
Ik heb een m21 gehad.. heerlijk blok maar.. slap achterframe en bleef ruzie hebben met de 6V dynamo en laderij en het voorremmetje..
Wellicht een idee om aan beide zijden van het voorwiel een trommel in te spaken..
 
Staat nog matchless 3GL in onderdelen voor 1850euro op Mp.
Die heb je denk ik voor 1400 á 1500 euro. Kun je hem zelf afbouwen en weet je tenminste wat je hebt.
 
Artikel%20Norton.jpg
 
4 november a.s. bij Blom motoren in Leusden:

An Evening With Norman Hyde

Triumph Tales & Meriden Memories

VERHALEN EN ANEKDOTES UIT HET TRIUMPH-RIJKE VERLEDEN VAN NORMAN HYDE:
Als Engineer in Triumph's Racing / Development Department in Meriden.

Zijn Race, Drag & Sprint Triumphs Triples (the famous Doctor Jeckyll) en zijn World Records met 350, 500, 850 & 1500 cc Triumphs.
And last but not least…
Zijn World Sidecar Land Speed Record op 24 september 1972, 161.8 mph (260,39 km/u).
full
 
Beste motorvrienden,

Ik heb een triumph bonneville t140 uit 1978 in mijn schuurtje staan, hiervan wil ik het blok tzt wegbrengen om te laten reviseren. Wie weet hier een goed en betaalbaar adres voor?
 
Dat kan ik wel voor je doen. Heb je een idee wat er aan moet gebeuren?
 
Dat kan ik wel voor je doen. Heb je een idee wat er aan moet gebeuren?

De motor heeft in de brand gestaan, dus sowieso de kop bekijken.
En verder is er nog nooit naar de sludgetrap gekeken dus die wil ik voor mijn gemoedsrust ook schoon hebben.

1978-triumph-bonneville-cafe-racer-760x570.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is geen probleem.
Ik kan waarschijnlijk ook vrij makkelijk aan een goede kop komen als dat nodig is.
Jammer van de brand. Wat was de oorzaak?
 
Mijn race Trident is trouwens ook een keer tot op het frame afgefikt op Assen. In het versnellingsbakdeksel zie je de sporen daar nog van.
 
Dat is geen probleem.
Ik kan waarschijnlijk ook vrij makkelijk aan een goede kop komen als dat nodig is.
Jammer van de brand. Wat was de oorzaak?

Een backfire. De carbs waren wat nat van de benzine door de tickler. Dit heeft toen vlam gevat.
 
Vreselijk! Ook dat ken ik. Ik was er wel op tijd bij maar die likkende vlammen vergeet ik nooit meer. Er bleef een klep een tikkie open staan waardoor ie naar buiten kon spugen.
Ik kan ook eens naar je tank kijken als je wil. Ik sta wekelijks bij Eric Casius in de schuur. Wie weet is er nog wat van te maken. Ik heb hem laatst ook een compleet geplette BSA seely tank als nieuw zien timmeren.
 
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb er al een andere tank bij. 🙂 Ik neem contact met je op zodra ik met de motor ga beginnen.
 
Leuk. Laat maar weten wanneer je tijd hebt dan kijken we ernaar.
 
Even snel een oliewissel en scheuren maar!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan