xjr 1300 zijspan project

Je spatbord komt bij inveren achterover maar dat heb je vast wel meegenomen in ontwerp?


ontwerp, ontwerp???
helaas ben ik iets te snel gegaan en heb een paar punten niet echt door gedacht.
deze ga ik in het werk maar oplossen. een beetje jammer maar....

we gaan ons best doen om dit netjes oplossen
 
vandaag weer een beetje zitten stoeien met een strip van 6mm om een rem-reactie stang van te maken.
denk dat dit iede haalbaar is.
full
 
vandaag weer een beetje zitten stoeien met een strip van 6mm om een rem-reactie stang van te maken.
denk dat dit iede haalbaar is.
full
 
stiekem werk zn voorvork. denk ook niet dat er ooit een autoband in komt vanwegen de ruimte dan. wordt allemaal krap maar wel compact 🤔
 
voor mijn gevoel zit de veer verkeer om op de demper, de "dichtere" windingen horen volgens mij boven. maakt voor de werking geen reet uit, maar het oogt wat onnatuurlijk.
 
oké dat wist ik niet. heb hem zo gekocht. zal eens langs hp suspension rijden. zitten bij me om de hoek
 
Mijn bescheiden mening voor wat het waard is
Het maakt voor de veerwerking helemaal niks uit. Als je heel erg, theoretisch, gaat miereneuken dan is het onafgeveerd het laagst als je de korte windingen bij het vaste gedeelte houdt. Dan zijn er namelijk minder hele windingen, en daarmee minder gewicht, die de complete veerweg afleggen bij helemaal inveren. Maar een knappe jongen die dat zal merken
 
Ik zou RVS nemen voor de strip, is iets taaier en blijft mooi , kun je ook nog polijsten als je van bling houdt.
 
Met Slijptol: het maakt geen zak uit waar de dichte windingen zitten. Kleine oneffenheden zal hij toch met de ruime windingen opnemen.Het is alleen je onafgeveerd gewicht dat toeneemt, boeiuh!
 
Met Slijptol: het maakt geen zak uit waar de dichte windingen zitten. Kleine oneffenheden zal hij toch met de ruime windingen opnemen.Het is alleen je onafgeveerd gewicht dat toeneemt, boeiuh!

Volgens mij juist niet:
Hoe dichter de windingen op elkaar liggen, hoe makkelijker de veer ingedrukt kan worden. Pas zodra er grotere krachten aan te pas komen, worden de ruime windingen gebruikt.

Waarom progressieve vering? | Hyperpro Service Centers

Overigens ook wel logisch: hoe ruimer de windingen worden, des te dichter kom je in de buurt van een rechte staaf, welke je helemaal niet meer kunt indrukken.
 
Ik zou RVS nemen voor de strip, is iets taaier en blijft mooi , kun je ook nog polijsten als je van bling houdt.


Ik heb geen rvs thuis maar ik heb behoorlijk moeten meppen op de bankschroef en de strip om hem maar iets te buigen. dus ben ook bang dat ik thuis geen stugere strip kan buigen. misschien frees ik wel een compleet nieuwe uit alu. maar dan op de juiste plekken iets dikker dan 6mm.

het proces gaat verder😎🤔
 
Volgens mij juist niet:
Hoe dichter de windingen op elkaar liggen, hoe makkelijker de veer ingedrukt kan worden. Pas zodra er grotere krachten aan te pas komen, worden de ruime windingen gebruikt.

Waarom progressieve vering? | Hyperpro Service Centers

Overigens ook wel logisch: hoe ruimer de windingen worden, des te dichter kom je in de buurt van een rechte staaf, welke je helemaal niet meer kunt indrukken.
Daar zit wel wat in.
Ik redeneer vanuit een lineaire schokdemper, daar zitten de windingen vrij ruim uit elkaar. Bij mij is dan het dichter gewikkelde deel het deel dat zwaarder veert. Niet trapsgewijs geredeneerd, de drukkracht wordt over alle windingen verdeeld.
Maar ik kan er nog geen beeld bij vormen welke het eerst gaat bewegen, dat zou ik eens moeten zien.
Jouw Hyporpro link geeft overigens ook niet aan welk deel welke functie heeft.
 
Daar zit wel wat in.
Ik redeneer vanuit een lineaire schokdemper, daar zitten de windingen vrij ruim uit elkaar. Bij mij is dan het dichter gewikkelde deel het deel dat zwaarder veert. Niet trapsgewijs geredeneerd, de drukkracht wordt over alle windingen verdeeld.
Maar ik kan er nog geen beeld bij vormen welke het eerst gaat bewegen, dat zou ik eens moeten zien.
Jouw Hyporpro link geeft overigens ook niet aan welk deel welke functie heeft.


volgens mij gaat het alsvolgt.
de veer wordt bv 3cm ingedrukt, dus de hele veer wordt gebruikt MAAR waar meer windingen per cm zitten is er meer weerstand. dus het stuk waar minder windingen zitten wordt relatief meer aangesproken en pakt dus meer indruk cmters. Dit geld alleen als de gehele veer van het zelfde materiaal is. hier kunnen ze ook mee spelen door na dat de veer gemaakt is te gaan spelen met plaatselijke warmte behandelingen.

maar ja het blijft een veer in een zelfgemaakte schommel voorvork👊
 
volgens mij gaat het alsvolgt.
de veer wordt bv 3cm ingedrukt, dus de hele veer wordt gebruikt MAAR waar meer windingen per cm zitten is er meer weerstand. dus het stuk waar minder windingen zitten wordt relatief meer aangesproken en pakt dus meer indruk cmters. Dit geld alleen als de gehele veer van het zelfde materiaal is. hier kunnen ze ook mee spelen door na dat de veer gemaakt is te gaan spelen met plaatselijke warmte behandelingen.

maar ja het blijft een veer in een zelfgemaakte schommel voorvork👊
Ik denk nog weer anders, inderdaad wordt eerste instantie de hele veer gebruikt maar alle windingen worden ongeveer in gelijke mate ingedrukt.
Totdat het deel waar de windingen dicht op elkaar zitten geheel is ingedrukt, daarna is de veer stugger geworden omdat nog maar een deel van de windingen mee doet
 
Als we toch bezig zijn doe ik mijn vijf centen ook maar in het zakske.
Als een veer ingedrukt wordt, tordeert de draad. Hoe meer een draad tordeert hoe meer weerstand hij biedt. De spanning loopt op.
Als de windingen kort op elkaar liggen, dan zit er in een bepaalde vrije lengte van de veer meer draad dan wanneer de windingen ver van elkaar af liggen. Dus voor een bepaalde invering is er bij korte windingen minder torsie nodig. Dus minder spanning in de draad dus minder kracht per ingeveerde lengte.
Korte windingen, slappe veer
Ruime windingen, stugge veer
 
ik kan het op nog een andere manier uitleggen ;), mocht daar behoefte aan zijn.
hoe verder de windingen uit mekaar staan,de te steiler staat de veerdraad tussen de schotels,....dus moeilijker in een de horizontale pos. te drukken.
de veerdraad die het meest horizontaal licht is het makkelijkste horizontaler te drukken, dat is dus waar de windingen het korts op mekaar zitten.
 
Ook ik kan net doen of ik er verstand van heb en hier een heel verhaal neertikken.









(maar dan moet ik liegen en dat wil ik niet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan