Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

ik ga hier ook meelezen :-).
aankomend jaar of het jaar daar op wil ik graag een keer schotland of wales rond touren met een tentje.

als jullie tips hebben dan hoir ik dat graag, zeker omdat ik nog nooit gekampeert heb met een tent.(alleen camper ervaring)

bedankt!
weekendje proefdraaien in de buurt
 
@Brian: Zeker als je naar een plek gaat waar het vaak regent, neem dan een ruime tent mee. Dus als je alleen gaat een twee persoons met liefst een voorportaal.
 
ik ga hier ook meelezen :-).
aankomend jaar of het jaar daar op wil ik graag een keer schotland of wales rond touren met een tentje.

als jullie tips hebben dan hoir ik dat graag, zeker omdat ik nog nooit gekampeert heb met een tent.(alleen camper ervaring)

bedankt!

Dat is nou net een gebied waar mooi weer niet altijd verzekerd is, dus hou daar wel rekening mee. Afhankelijk van de periode waarin je gaan kan het daar 's nachts ook best fris worden. Een goede tent en slaapzak zijn dus wel van belang. Zeker als je eventueel gebruikt spul van marktplaats haalt, kijk dan goed wat je koopt. Niks is zo vervelend als je tent na een flinke regenbui vol water staat, of dat je 's nachts wakker ligt van de kou. Een wat ruimere tent is wel prettig als het slecht weer is, dan heb je nog een beetje bewegingsruimte binnen. Hou er bij het uitzoeken van een tent rekening voor hoeveel personen deze geschikt is. Neem bij voorkeur altijd een tent die geschikt is voor minimaal één persoon extra dan met hoeveel je gaat. Ga je alleen, neem dan een twee persoons, voor twee een driepersoons, etc. Die formaten zijn gebaseerd op het aantal personen, maar niet op bagage en dergelijke, dus als je nog wat spullen kwijt wilt neem dan een maatje groter.

Bedenk je vooraf ook wat je met eten wilt doen. Ga je zelf koken, of kies je voor restaurants. Als je zelf wilt gaan koken dan heb je daar natuurlijk ook de spullen voor nodig, maar dan ben je wel zelf voorzienend en niet afhankelijk van horeca.

Sowieso een aantal keer gaan proefkamperen. Hoeft helemaal net ver weg te zijn, maar alleen zo kom je er achter of je eventueel iets mist.

Verder kan ik hier natuurlijk een heel verhaal neer dumpen, maar als je gerichte vragen hebt dan is dat wat makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs oma is hier al het kamperen -O-

Even de agenda erbij gepakt en de balans van 2017 opgemaakt. 81 nachten gekampeerd dit jaar, dat zijn in ieder geval de nachten die ik nog kan achterhalen. Niet allemaal met de motor, maar het grootste deel wel.

Deze blijft me van dit jaar toch wel het meeste bij:
[afbeelding]


Eens kijken of ik dat komend jaar kan verbeteren :]
Niet in de tent maar wij hebben afgelopen voorjaar en zomer 4 maanden in Italië in onze camper "gewoond"
Telt dat ook??
 
Zelfs oma is hier al het kamperen -O-

Even de agenda erbij gepakt en de balans van 2017 opgemaakt. 81 nachten gekampeerd dit jaar, dat zijn in ieder geval de nachten die ik nog kan achterhalen. Niet allemaal met de motor, maar het grootste deel wel.

Deze blijft me van dit jaar toch wel het meeste bij:
[afbeelding]


Eens kijken of ik dat komend jaar kan verbeteren :]

Ik vond het al schappelijk dat er meer als 30 nachten in de buitenlucht werden geslapen, maar er is altijd baas boven baas :+

Nu al weer zin in het komende kampeerseizoen.
 
ik ga hier ook meelezen :-).
aankomend jaar of het jaar daar op wil ik graag een keer schotland of wales rond touren met een tentje.

als jullie tips hebben dan hoir ik dat graag, zeker omdat ik nog nooit gekampeert heb met een tent.(alleen camper ervaring)

bedankt!

- Proef draaien
- Probeer de spullen die je voor ogen hebt eens op de motor te stapelen. Let bij aanschaf op pakformaat.
- Neem alleen het hoogst noodzakelijke mee
- Begin eens in Luxemburg/Vogezen/Zwarte Woud/Eifel/Sauerland. Je bent zo thuis als het toch niets is.
 
het proef kamperen is een goede tip. Had ik nog niet eens aan gedacht haha.

wat is een beetje de standaard uitrusting?
nemen jullie bijv een zitstoeltje mee rn hoe doen jullie dat met electronica opladen zoals telefoon?
 
Standaarduitrusting is een beetje verschillend per persoon, voor de ene is het de kunst van het weglaten, voor de ander is het de kunst van zoveel mogelijk meenemen :+ Hoeveel je mee kan nemen is een beetje afhankelijk van de bagagemogelijkheden van je motor.

Wat je uiteraard nodig hebt om te kamperen is een tent. Klein voortentje is wel handig zodat je bijvoorbeeld je natte motorpak niet in je binnentent hoeft te leggen. Ook natuurlijk een slaapzak en een matje. Wat slaapzak betreft, dons isoleert het best en weegt het minst, maar is duur en gevoelig voor vocht. Een synthetische slaapzak is goedkoper en minder gevoelig voor vocht, maar is een stuk zwaarder en minder compact dan dons. Matjes heb je ook in verschillende soorten. Een oldscool luchtbed is goedkoop maar isoleert slecht en ligt (naar mijn mening) voor geen meter. Je kan ook kiezen voor een selfinflatable matje die isoleren beter en je hoeft geen pomp mee te nemen want hij blaast zichzelf op. Is ook meestal minder compact op te rollen dan een luchtbed. Tegenwoordig heb je ook een combinatie van beiden. Er zijn meerdere merken, maar de meest bekende is wel Exped. Die zijn compact op te rollen, isoleren goed en liggen ook zeer goed. Daar betaal je dan wel voor.

Als je zelf kookt heb daar uiteraard spullen voor nodig. Wat brander betreft kan je kiezen tussen benzine en gas, maar er zijn ook multifuelbranders. Die kunnen beiden hebben, maar zal je dan wel deels moeten ombouwen. Die zijn ook vrij prijzig. Gasbranders zijn meestal redelijk gunstig geprijsd, maar je zal dan wel voldoende gasblikjes mee moeten nemen, of die dingen onderweg ergens moeten kopen. Benzinebranders zijn iets duurder, maar benzine heb je op de motor altijd bij je en is goedkoper dan gas. Ook heb je natuurlijk pannen en bestek nodig. Voordeel van zelf koken is dat het veel goedkoper is dan elke avond buiten de deur eten, maar je moet dus wel meer spullen meenemen.

Als je alles voor het eerst moet aanschaffen dan kan dat een aardige smak geld kosten. Het is dus even afwegen om te investeren in wat duurder spul als je vaker wilt gaan, of het wat goedkoper houden als het bij deze keer blijft. Goedkoper hoeft lang niet altijd slechter te zijn overgens.

Kijk ook een in de openingspost voor een inpaklijst, of lees dit eens door: https://docs.google.com/f...ZLcDLS0hTb2w1SkNMRzQ/edit
 
Ik heb zelf wel wat spullen liggen thuis.Nomad slaapzak en een zelf opblaasbaar maatje (Gebruikt op festivals). tent, stoel en kookgerei heb ik dan niet.

Alleen een tent mag wat meer kosten.
wat voor tent is aan te raden? simpel koepel tentje met voortent of een ander model? wat is bijv. zo klein mogelijk op te bergen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ook goed om te overwegen is je motorpak. Laminaatpakken met Goretex worden veel minder nat dan pakken met een losse waterdichte laag. Of een regenpak over je motorpak heen doen. Ik heb nu een laminaatpak, maar voorheen nam ik altijd een regenoverall mee. Dan zit je niet met een zijknat pak, wat je de volgende dag weer nat mag aantrekken.
 
Tent: zorg voor een kleine pakmaat. Haast nog belangrijker dan het gewicht.
Bij Outdoor XL in Barendrecht staan meer dan 100 tenten opgezet om te bekijken wat je past. Maar er zijn vast nog meer zaken waar dat kan bekijken.

Wij hebben een drie persoonstunnel tent met voorportaal. We kamperen dan ook 6 weken per jaar.
 
top. bedankt
regenoveral heb ik. veel voor woonwerk verkeer gebruikt.
maar me motorpak is ook aan vernieuwing toe.
 
Ik heb zelf wel wat spullen liggen thuis.Nomad slaapzak en een zelf opblaasbaar maatje (Gebruikt op festivals). tent, stoel en kookgerei heb ik dan niet.

Alleen een tent mag wat meer kosten.
wat voor tent is aan te raden? simpel koepel tentje met voortent of een ander model? wat is bijv. zo klein mogelijk op te bergen.

Het is net een beetje wat je persoonlijke voorkeur is. Ik vind een klein voortentje genoeg, als ik mijn spullen er maar in kan leggen is het goed. Anderen willen echt ruim in de voortent kunnen zitten als het slecht weer is. Ik zou gewoon een aantal kampeerwinkels langs gaan en kijken wat ze hebben staan, dan krijg je toch de beste indruk vind ik zelf. In de eerste paar berichten van dit topic staan een aantal winkels genoemd waar ze veel tenten hebben staan.

Branders kan je op marktplaats meestal wel redelijk vinden. Benzinebranders van bv Coleman vind je voor een paar tientjes wel. Kookgerei hoeft niet te duur te zijn, bestek van thuis voldoet prima en een setje pannen kost ook niet de hoofdprijs.

Wat electronica betreft, 12v plug aan de motor knutselen en je komt een heel eind. Als je hem niet via het contact laat lopen kan je ook op de camping gewoon laden.
 
Ik heb zelf wel wat spullen liggen thuis.Nomad slaapzak en een zelf opblaasbaar maatje (Gebruikt op festivals). tent, stoel en kookgerei heb ik dan niet.

Alleen een tent mag wat meer kosten.
wat voor tent is aan te raden? simpel koepel tentje met voortent of een ander model? wat is bijv. zo klein mogelijk op te bergen.

Wel, als je alleen reist heb je dus een 2 pers. tent nodig voor jou EN je bagage.
Als je niet langer bent dan 185cm gaat een quechua arpenaz 2 prima(erg snel op te zetten, goede kwaliteit en spotgoedkoop)
Deze heb je ook in 3 pers uitvoering..

Voor kookgerei kun je ook bij de legerdump snuffelen..
 
Laatst bewerkt:
ik heb de arpenaz 2 van de zomer in zweden voor de 1é maal gebruikt en voor een beginners tent vind ik die heel goed. maar je hebt wel weinig plaats binnenin voor je materiaal weg te leggen. dus ik zou toch voor een 3 persoons gaan als je veel materiaal meeneemt dat droog moet blijven.
full
 
Ik ben een groot liefhebber van ruim slapen, vandaar dat ik een 2 persoons luchtbed meeneem. De pakmaat in lege toestand valt reuze mee, het is wel wat zwaar maar dat maakt niet echt uit. En een electrisch pompje, voor het gemak alweer.
Ik heb de 1 persoons dingen ook wel geprobeerd, maar ik eindige steevast naast de mat en dus met allerlei spierpijn of wat daar op lijkt. Ik was het geworstel zat, en die 2 persoons bevalt me uitstekend. Als slaapzak heb ik er 2 bij me, 1 fleecezak van de Xenos, kost een tientje, en is prima in warme nachten. Daarnaast een polyzak, geen mummy model want daarin is het ook weer geworstel 's nachts, en als het dan nog te koud is kan je de fleece zak als binnenzak gebruiken. Dat is voor de echte koukleumen.
Koken vraagt toch wel wat bagageruimte, vandaar voor mij het minimum ! En ik vind het leuk om onderweg in lokale tentjes te eten. Dus 1 pannetje, 1 mok, 1 klein brandertje en een potje oploskoffie en een lepeltje, dat is voor mij genoeg. Geen afwas, geen gesjouw met voedsel, beetje luxe dus .
!
 
Laatst bewerkt:
Tent: zorg voor een kleine pakmaat. Haast nog belangrijker dan het gewicht.
Bij Outdoor XL in Barendrecht staan meer dan 100 tenten opgezet om te bekijken wat je past. Maar er zijn vast nog meer zaken waar dat kan bekijken.

Wij hebben een drie persoonstunnel tent met voorportaal. We kamperen dan ook 6 weken per jaar.

Belangrijker dan het zien staan van tenten vind ik het zien van de verpakking. 60 cm uitmeten kan iedereen, maar volume maakt iets visueel.
 
het proef kamperen is een goede tip. Had ik nog niet eens aan gedacht haha.

wat is een beetje de standaard uitrusting?
nemen jullie bijv een zitstoeltje mee rn hoe doen jullie dat met electronica opladen zoals telefoon?

Standaarduitrusting in het kort:
- Tent (vango omega 250)
- Donzen slaapzak
- Exped matje + opblaasbaar kussen
- Stoeltje (helinox)
- Kleren voor een week, wassen kan onderweg bij langere trips.
- Kookgerei (gasbrander/gas/2 pannetjes)
- Voor 2 dagen eten vanaf de start
- Kaarten!!! + GPS
- Elektronica laad ik op via de motor
- Hoofdlampje!

Wat betreft motorkleding:
- voor in de zomer een koelend thermoshirt/broek direct onder de motorkleren
- laminaat (goretex) motorkleding, eventueel doorwaai jas/spijkerbroek voor in de zomer.
- bergschoenen, is gelijk ook mijn dagelijkse schoeisel. In de zomer loop ik de rest van de tijd op slippers.

En zal best nog wel wat standaard dingen vergeten zijn.
 
De NIET-VERGETEN-LIJST
Versie 25 Juni 2017

Doen Tent Hotel
Hotel / camping/ ferry reserveren x x
Motor een beurt laten geven is altijd het beste. Maak tijdig een afspraak! x
Bandenspanning, kettingspanning controleren x x
Olie en verlichting controleren x x
Iets tegen beschadiging van je motor door spin tbv bagage aanschaffen x x
Benzine tanken (svp met volle tank vertrekken) x x
Route maken en printen x x
Lid van de wegenwacht / KNMV voor hulp in het buitenland? x x
Routes in je navigatiesysteem laden x x
Meenemen
Reservesleutels x x
Bandenreparatiesetje x x
Bandenspanningsmeter x x
Litertje olie (voor BMW-rijders) x x
Tweede slot x x
Reservelampen x x
Beetje gereedschap zoals bougiesleutel x x
Plaatje voor onder je jiffy t.b.v. parkeren op zachte ondergrond x x
Reservebril x x
Tent x
Plastic voor onder je tent x
Slaapzak + kussen + sloop x
Luchtbed x
Voetpomp (Check even bij de maten! Eén pomp is voldoende!) x
Hamer x
Zwitsers zakmes x x
Nagelvijl x x
Zaklantaarn (batterijen checken) x
Waterdichte bagagerol + spin(nen) x
Regenpak x x
Zonnebril + zonnebrandcreme / zonnevizier / reserve vizier x
Oordoppies en reinigingsvloeistof x x
Kleding (spijkerbroek, korte broek, zwembroek, slippers, t-shirts, onderbroeken, sokken) x x
Toilettas met spullen x x
Handdoeken x x
WC-rol x
Extra handschoenen: zomer- en warme + waterdichte x x
Nat lapje in plastic zakje voor reinigen vizier
Verrekijker x x

Rijbewijs, kentekenbewijs, groene kaart x x
Paspoort x x
Geld, pinpas en creditcard (niet in je magnetische tanktas opbergen!) x x
GSM en oplaadapparaat x x
Reservebatterij voor GSM of oplaadapparaat iPhone x
Medicijnen x x
Verbandspullen (in elk geval pleisters) x x
Paar blikjes drinken en een paar Marsrepen voor jezelf x x
Snoepjes en lollies x x

Digitale camera + extra batterij + statiefje x x
Landkaarten x x
Gopro met toebehoren en lader x x
Videocamera met lader x x
Ipad met lader x x
Netbook met lader x x
Spanbanden
Olijfolie
Zout en peper kruidending
Knoflook en pers
Afwasmiddel
Schuursponsjes
Vuilniszakjes
Broodzakken
Kurkentrekker
Mes keuken
Theedoeken
 
Sjeses, wat een lijst...
Ik denk dat ik 90% er van ook mee heb...
 
Sjeses, wat een lijst...
Ik denk dat ik 90% er van ook mee heb...
:^

Ik laad mn telefoon op via batterypack, en overdag via de USB lader op de motor (maar die werkte niet geweldig tijdens mn vakantie. Zorgde er alleen voor dat hij niet leeg liep, maar laadde ook niet bij. Dus die heeft een upgrade nodig voor de volgende trip)
Ik had tijdens mn 2 weekse trip 2 grote batterypacks van de action mee. Ik heb ze beide 1x opgeladen in de keuken van de camping (met toestemming van de eigenaar). Verder had ik geen electronica mee dus dat was voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Met snoepjes en lollies zou ik voorzichtig zijn tegenwoordig. Voor je het weet, sta je bij me too te boek....
 
Terug
Bovenaan Onderaan