BMW K100 RS

De winterstop is kennelijk voorbij want ik zag je vanmiddag rijden. Ik kwam voorbij op een zwarte K100RS en zwaaide nog.
Leuk ding man.
 
Hatsa! Tijd om oma uit haar coma te halen!! Heeft lang genoeg geduurd!


@Ton76: ja! Was al helemaal blij dat er iemand vanaf een originele K100 zwaaide naar mijn knutselwerkje. Vandaag ook een zwarte K100 tegen gekomen in DH, maar die bleef strak voor zich uit kijken...


Anyways, tijd om even bij te kletsen met mijn project.
Ik zie dat ik de allerlaatste status vóór de winterstop nog niet gedeeld heb, dus die eerst even voordat ik m'n plannen voor dit seizoen ga vertellen.

Met de winter in het vooruitzicht wou ik namelijk m'n K nog even warm inpakken, en wel met een paar sokjes (beter bekend als voorvorkhoezen/accordeons). En als de vorkpoten er dan toch uit liggen; zei iemand zandstraler? :P
full


In de categorie; ze mogen elke kleur worden, zolang het maar zwart is:
full


Top tip van bmwk.nl; niet investeren in dure vorkhoezen, maar gewoon stuurashoezen bestellen:
full

Werkt prima :) :
full


En toen was t 1 December, accu er uit, hoes er over en nummerplaat uit t zicht van doorgaand verkeer zetten O-)

---------

De after-winter-dip
Yiihaa! En hoe snel 1 December komt, zo snel is het ook alweer 1 Maart *O*
Zeker als je jezelf bezig kunt houden met het plannen van tripjes (April naar de Ardennen, Mei naar Schotland, zomer naar Zuid-Frankrijk, ooit een keer naar Estland...) en het bedenken van een mooi bagagesysteem hiervoor. Tipje van de sluier:
full



Ennn, ik zit er aan te denken een uitlaat van een K1100 er op te plaatsen. Deze zien er iets kekker uit dan de standaard K100 uitlaat en zijn vooral niet zo belachelijk lang. Snelle photoshop:
full

(Jullie weten; alle opties zijn mogelijk, zolang t maar wel zwart wordt ;) )

Binnenkort (morgen?) meer over het ontwerp van het tassensysteem..
En mocht iemand een K1100 uitlaat over hebben, dan houd ik me aanbevolen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik had de motor naar de garage gebracht, voor een klein checkbeurtje na de winterstop, en nu rijdt hij zoooooo geweldig weer, dat de update even op zich liet wachten..

Maar, bagagesysteem dus:
Het jammere van je motor verbouwen, is dat de standaard bagagerekken niet meer werken.
En het jammere van bestaande alternatieven is dat ik niet zeker weet of ze met een custom werken, en kneitertje duur zijn. Mosko Moto maakt onwijs vette systemen vind ik, en hebben een geweldig verhaal qua ontstaan (hele ontwikkelproces wordt bijgehouden in een ADVrider thread. Maar ook hiervoor geldt weer dat de tassen best prijzig zijn, vooral icm verzendkosten.
En ik ben Industrieel Ontwerper, dus ja, dan moet je eigenlijk wel zelf wat ontwerpen.

De inspiratie kreeg ik van deze site (en product): http://www.bikepacking.com/gear/revelate-terrapin-v2-review/
Een super mooi en simpel systeem waarin je een drybag in een soort harnas klemt. Super basic, makkelijk te maken, aanpasbaar aan hoeveel bagage je meeneemt en met een paar goede drybags hoeft t harnas niks meer te doen aan waterdichtheid.

Na alle drybag opties bekeken te hebben een setje Sea to Summit Big River Drybags besteld. Naar alle testen de stevigste tassen, en ze zijn ovaalvormig (ipv rond), dus lekker plat tegen de motor aan.
STS_ABRDB8-Big-River-blue-8l.jpg

In de vorige post zag je hoe ik ze even met wat spanbandjes op de plaats had gehangen. Past perfect! Nu alleen iets maken wat ws iets langer mee zal gaan..

Na lang schetsen, meten, aanpassen, opnieuw meten, papieren prototypes maken de uiteindelijke afmetingen vastgesteld:
17662407_399541530414953_6674856340260651008_n.jpg


En dan de juiste stof vinden...
Uiteindelijk kwam ik op Extremtextil.de terecht; een site die reststukken Cordura etc verkoopt voor schappelijke prijsjes :)
Vanmiddag de knoop door gehakt qua kleur en een bestelling geplaatst.
Tot die tijd zal ik het met dit plaatje moeten doen...
full


Er komen twee "fietstassen" aan de zijkant, waarin de drybags geklemt kunnen worden. Deze zitten onderaan vast aan een framebuis (links) en de passagiersvoetsteun (rechts). Halverwege zit nog een spanband om m strak te spannen.
Bovenop kan een tas vastgezet worden met twee spanbanden en daaroverheen zit nog een beavertail (zoals ze het bij Mosko Moto noemen). Hieronder kan je makkelijk dingen wegstoppen, zoals een regenjas, natte buitentent, etc.
Aan de achterkant van de zijtassen en de beavertail komen nog zogenaamde Molle-panelen. Dit wordt ook gebruikt op militaire uitrusting om allerlei extra tasjes en dingetjes vast te maken (again; bedankt Mosko Moto voor de inspiratie :) )

Wordt vervolgt :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan