Pekel Topic - Deel 2 - Met of Zonder Vis

ik roep mn vorige post terug...
er word verteld: pekel is niet goed voor je motor, punt.

maar het valt mij op dat veel rijders in de winter als de dood zijn voor pekel,
terwijl dit spul in de zomer ook gebruikt word, maar dan om de weg te koelen...
en dan rijd iedereen door of het niks is? :?

maar pekel blijft pekel, dus hoe schadelijk is dat spul nu echt???
en word de mythe van de schadelijkheid van pekel swinters niet een beetje overdreven?
in de zomer hoor je er niks over, maar je rijd er evengoed overheen...

ik snap dat als je met je motor in de spits achter de strooiwagen aanrijd, dat dat niet
een goed idee is.
maar als je buiten spits rijd (en buiten de bevries temperaturen) kan het toch geen kwaad?
vandaag is t prima rijweer :] maar na thuiskomst hooguit wat minieme aanslag zien zitten, welke met een gietertje water er zo af gespoeld kon worden.
dan zou je denken dat je afgezien van gladheid, in de winter prima door kan rijden...

waar komt dan de pekelvrees van motorrijdend NL vandaan?
de een haalt de schouders op en rijd door, de ander komt pas met het voorjaar de weg weer op...
zoveel meningen, zoveel theorieen, maar mn kernvraag is: in hoeverre is pekel nu echt een probleem voor je motor?

Gr.
Lonewulf
 
Pekel is gewoon slecht voor je motor, punt.

Degene die (net als ik) het geen probleem vinden als de motor niet maximaal glimt hebben er minder last van als degene die meer poetsen als rijden.....
Maar het is gewoon een feit dat pekel niet bevoordelijk voor je fiets is
 
mijn theorie is dat dat ooit zo geweest is (lees jaren 70-80) toen de motoren nog niet van zulke kwaliteit waren zoals ze nu zijn. Die vrees zit er nu nog altijd in.

tevens: baat het niet, het schaadt ook niet.
 
Nou ik vraag me dat ook af hoe schadelijk het is, is het wel de fuzzz allemaal waard en is het ook niet veel meer een esthetisch ding, dan dat het technisch problemen geeft!?
 
Voor de eerste keer in mijn leven heb ik de motor in de winterstalling -O-

Mijn excuus ... ik werk tegenwoordig meer in het buitenland (te ver om te rijden) dan in Nederland, dus vooral tijdens de winter staat de motor toch voornamelijk stil. En dat kan ie beter in de stalling dan buiten.

Voor de eerste keer hoef ik me dus ook niet druk te maken over de pekel :)
 
Laatst bewerkt:
Ik als visboer zeg;

"Met vis, altijd met vis."

Baat het niet, schaadt het niet
 
ik roep mn vorige post terug...
er word verteld: pekel is niet goed voor je motor, punt.

maar het valt mij op dat veel rijders in de winter als de dood zijn voor pekel,
terwijl dit spul in de zomer ook gebruikt word, maar dan om de weg te koelen...
en dan rijd iedereen door of het niks is? :?

maar pekel blijft pekel, dus hoe schadelijk is dat spul nu echt???
en word de mythe van de schadelijkheid van pekel swinters niet een beetje overdreven?
in de zomer hoor je er niks over, maar je rijd er evengoed overheen...

ik snap dat als je met je motor in de spits achter de strooiwagen aanrijd, dat dat niet
een goed idee is.
maar als je buiten spits rijd (en buiten de bevries temperaturen) kan het toch geen kwaad?
vandaag is t prima rijweer :] maar na thuiskomst hooguit wat minieme aanslag zien zitten, welke met een gietertje water er zo af gespoeld kon worden.
dan zou je denken dat je afgezien van gladheid, in de winter prima door kan rijden...

waar komt dan de pekelvrees van motorrijdend NL vandaan?
de een haalt de schouders op en rijd door, de ander komt pas met het voorjaar de weg weer op...
zoveel meningen, zoveel theorieen, maar mn kernvraag is: in hoeverre is pekel nu echt een probleem voor je motor?

Gr.
Lonewulf

Kijk, nog iemand die het doorheeft. Als het gepekeld heeft, duurt het weken (misschien wel langer) voor het echt weg is, ook met regen. Daarnaast, iedereen die, pak hem beet, ten westen van de lijn Den helder, Haarlem, delft woont (om nog maar te zwijgen over de zeeuwse eilanden) heeft met een stevige westen wind al pekel te pakken die gewoon komt aanwaaien.

Nu is het natuurlijk wel zo dat als je een keertje pekel pakt, thuis alles afspoelt je wat toch iets minde negatieve invloed van de chloride ionen verwacht dan wanneer je elke dag de pekel opzoekt en daar dan ook nog eens niets aan doet.
 
Kijk, nog iemand die het doorheeft. Als het gepekeld heeft, duurt het weken (misschien wel langer) voor het echt weg is, ook met regen. Daarnaast, iedereen die, pak hem beet, ten westen van de lijn Den helder, Haarlem, delft woont (om nog maar te zwijgen over de zeeuwse eilanden) heeft met een stevige westen wind al pekel te pakken die gewoon komt aanwaaien.
Beste advies om alle pekel risico uit te sluiten is dan mischien ook wel om pas in augustus en mits er in juli flink wat tropische regenbuien zijn geweest, pas eens aan een ritje op de motor gaan denken. En dan uiteraard alleen op een dag met oosten wind.
 
Laatst bewerkt:
Beste advies om alle pekel risico uit te sluiten is dan mischien ook wel om pas in augustus en mits er in juli flink wat tropische regenbuien zijn geweest, pas eens aan een ritje op de motor gaan denken. En dan uiteraard alleen op een dag met oosten wind.

en hopen dat er niemand met chloor gewerkt heeft op je route :Z
 
Beste advies om alle pekel risico uit te sluiten is dan mischien ook wel om pas in augustus en mits er in juli flink wat tropische regenbuien zijn geweest, pas eens aan een ritje op de motor gaan denken. En dan uiteraard alleen op een dag met oosten wind.

Nog beter advies is om gewoon voor goed te stoppen met motorrijden. *O* :]
Paar weken regen na niet strooien en het is wel weg hoor. Ik merk het altijd wel op de ruit van de auto of het er nog is of niet. In de winter staat ie hier ook stil, heb ik ook eens tijd om andere dingen op te pakken, die tussen maart-november/december blijven liggen. :)
 
Even oma uit de kast trekken.

Ik wil komend weekend een rit met de motor gaan rijden. Wat denken jullie, is de pekel inmiddels weer van de weg?
 
Gewoon lekker gaan rijden en bij twijfel naderhand even afspoelen toch?
Laat je niet tegenhouden om een ritje te gaan maken!
 
Dat zou - behoudens in zeer bijzondere omstandigheden - het domste zijn wat je kunt doen: een motor in de schuur hebben staan en dan niet gaan rijden ... :+
 
Het probleem is niet dat er niet gereden wordt gelukkig :)

De vraag is eigenlijk: pak ik de pekelfiets of kan het paradepaard(je) ook al naar buiten?
 
14 graden!!! shit, regen komt eraan...Maar is de pekel al van de weg? Ik zag nog steeds best wat troep op m'n voorrruit (auto) gister avond.
 
Bang te verliezen wat we hebben verhinderd ons te genieten van hetgeen we hebben.

Is een spreuk die ik tegen kwam pas, vind ik wel toepasselijk.
Ik 'geniet' gewoon het hele jaar van mijn fiets, en ben niet bang hem te verliezen aan pekelschade .
 
Terug
Bovenaan Onderaan