GSX1100F ploft

Puch-TDI

Rookie
29 dec 2017
15
0
Valkenswaard
Hallo Mensen,

Kan iemand mij een beetje op weg helpen met een ploffende motor?
Ik heb een winter projectje welke reeds bijna klaar is. (ik doe nagenoeg alles zelf)
Uit een schuur heb ik een GSX1100F gekocht welke vele jaren heeft stilgestaan.
Ik heb alle vloeistoffen vervangen (incl. de DOT4 vervangen voor DOT5.1), blokken vervangen, olie en luchtfilter zijn nieuw en de bougies zijn nieuw.
Ik heb hem compleet uit elkaar getrokken, kleppen gesteld en carbs gereinigd (alleen nog niet ultrasoon).
Met de carb-spray zag ik voor het kleppen stellen al dat de derde cilinder een backfire geeft, flinke steekvlammen kwamen naar buiten waar normaal het luchtfilter zit.
Na het afstellen alles weer in elkaar gezet en probleemloos starten (geen backfire meer), maar nu komt het.
Hij ploft ongelofelijk veel als de choke uit staat, en als die ook maar een klein stukje ingetrokken wordt is mijn probleem verholpen en spint ie als een blije naaimachine.
De carbs lopen keurig synchroon en ook de gasnaalden blijven niet hangen (bekend probleem bij deze modellen).
Nu heb ik wel een stationair afstelling gevonden maar nergens een schroef om het mengsel bij te stellen. Mijn gedachte is dat ie minder zuurstof moet hebben of meer brandstof maar waar doe ik dat?
Ik krijg het nergens gevonden nml. waar dat kan.
Ook kan ik met de choke een klein stukje in gewoon de motor naar 13000 toeren krijgen.
Graag jullie gedachtes svp
Bij voorbaat dank
 
Ik heb alle vloeistoffen vervangen (incl. de DOT4 vervangen voor DOT5.1),

Ik hoop dat je de oude remvloeistof goed gespoeld hebt voor je er 5.1 in gooide, die 2 zijn niet zulke goede vrienden.

Waarom trouwens 5.1 ? Duurder en bij de standaard remmen van deze motor ga je het verschil niet merken.



Ploffen: Ergens valse lucht ? Inlaatrubbers, uitlaatpakkingen enz.
 
Laatst bewerkt:
het luchtfilter is er niet af nee, en DOT 4 en 5.1 zijn uitermate goed te mixen, je kunt DOT 4 zelfs bijvullen met 5.1.
Ik denk dat je het verward met DOT 5 welke synthetisch is en niet gemengd mag worden met andere DOT varianten.
En de reden is dat DOT5.1 minder vocht aantrekt en daardoor bij bijna alle fabrikanten een langere levensduur heeft, dus minder intervallen ;-)
En de prijs vond ik nog meevallen, ik heb een liter verpakking voor 19,95 gehaald bij de technische centrale
 
het luchtfilter is er niet af nee, en DOT 4 en 5.1 zijn uitermate goed te mixen, je kunt DOT 4 zelfs bijvullen met 5.1.
Ik denk dat je het verward met DOT 5 welke synthetisch is en niet gemengd mag worden met andere DOT varianten.
En de reden is dat DOT5.1 minder vocht aantrekt en daardoor bij bijna alle fabrikanten een langere levensduur heeft, dus minder intervallen ;-)
En de prijs vond ik nog meevallen, ik heb een liter verpakking voor 19,95 gehaald bij de technische centrale
Bij de automaterialenzaak kost een liter dot 4 of 5.1 ongeveer een tientje.

Dot 5 is obv siliconen, de andere obv glycol. Die mengen idd niet, gaat zelfs schiften en troep en zo.

Of 5.1 minder hygroscopisch is, is maar de vraag. Het is, gemiddeld gezien, wel een verbetering na dot 4. Noot: voor gewoon straatgebruik voldoet een goede dot 4 prima. Aangezien een goede dot 5.1 nagenoeg hetzelfde kost.....


Ok dan. Luchtfilter zit er op. Het klinkt namelijk als lucht te veel of brandstof te kort.
Heb je niet wat vervuiling in de carbs? Stationair sproeier? Heb je aan de mengselschroeven gezeten?
 
Bij de automaterialenzaak kost een liter dot 4 of 5.1 ongeveer een tientje.

Dot 5 is obv siliconen, de andere obv glycol. Die mengen idd niet, gaat zelfs schiften en troep en zo.

Of 5.1 minder hygroscopisch is, is maar de vraag. Het is, gemiddeld gezien, wel een verbetering na dot 4. Noot: voor gewoon straatgebruik voldoet een goede dot 4 prima. Aangezien een goede dot 5.1 nagenoeg hetzelfde kost.....


Ok dan. Luchtfilter zit er op. Het klinkt namelijk als lucht te veel of brandstof te kort.
Heb je niet wat vervuiling in de carbs? Stationair sproeier? Heb je aan de mengselschroeven gezeten?
En dan heb je nog vaianten dot4 welke met zowel droog als nat kookpunt boven de specificaties uitkomen van een goedkope dot 5.1
 
Ik heb nergens aan gedraaid behalve de stationair iets omhoog. (daar heb ik nog mee gereden voordat het blok open ging)
De carbs zijn met carb reinigings spray behandelt. (binnen en buiten)
Ik zal morgen eens van buitenaf die spray proberen, kijken of er dan iets in het toerental wijzigd.
Voordat het blok openging was dit probleem er ook nog niet.
En elke fabrikant zal zijn eigen specs hebben maar er zijn er bij die garanderen dat 5.1 minder hygroscopisch is. bij deze fabrikanten zal je ook zien dat het pas na 36 maanden vervangen hoeft te worden ipv de 24 maanden voor de overige ;-)
En mocht ik het op mijn heupen krijgen en een keer een cirquit dagje willen doen is het mooi meegenomen ;-)
 
Kan natuurlijk niet beoordelen of dat ploffen ongeveer hetzelfde is van wat ik eens met de Fireblade had;
tijdens stationair leek het net of er 1 cilinder af en toe een slag oversloeg, bij verhoogt toerental was er niks merkbaar.
Thuis gekomen bleek er een afsluitschroefje voor het synchroonmeten uitgetrild te zijn.

Dus eigenlijk valse lucht via de open aansluiting van de synchroonmeters.
 
https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx1100f-1989-k-e01-e02-e04-e15-16-17-18-21-22-24-25-34-39-53_model13747/partslist/FIG-12.html#results

als je niet aan nr 56 hebt gedraaid, kan je de carbu's onmogelijk volledig en grondig gekuisd hebben.

full
En Martell.

De kleine kanaaltjes van de mengselschroeven zitten dichtgeslipt (en/of de stationaire sproeiers) doordat je de carbs gereinigd hebt met spray. (Of aangehecht vuil in de toevoerbenzineleiding is losgekomen na de testsessies )
Of de al eerder genoemde optie valse lucht, ook weer veroorzaakt door het sleutelwerk.

If it ain't broken, don't fix it. Je kon niet anders maar je hebt het ene probleem opgelost en er een nieuwe bijgesleuteld, waarschijnlijk dan hè.
Gewoon doorgaan dus, tot het opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mensen,

Kan iemand mij een beetje op weg helpen met een ploffende motor?
Ik heb een winter projectje welke reeds bijna klaar is. (ik doe nagenoeg alles zelf)
Uit een schuur heb ik een GSX1100F gekocht welke vele jaren heeft stilgestaan.
Ik heb alle vloeistoffen vervangen (incl. de DOT4 vervangen voor DOT5.1), blokken vervangen, olie en luchtfilter zijn nieuw en de bougies zijn nieuw.
Ik heb hem compleet uit elkaar getrokken, kleppen gesteld en carbs gereinigd (alleen nog niet ultrasoon).
Met de carb-spray zag ik voor het kleppen stellen al dat de derde cilinder een backfire geeft, flinke steekvlammen kwamen naar buiten waar normaal het luchtfilter zit.
Na het afstellen alles weer in elkaar gezet en probleemloos starten (geen backfire meer), maar nu komt het.
Hij ploft ongelofelijk veel als de choke uit staat, en als die ook maar een klein stukje ingetrokken wordt is mijn probleem verholpen en spint ie als een blije naaimachine.
De carbs lopen keurig synchroon en ook de gasnaalden blijven niet hangen (bekend probleem bij deze modellen).
Nu heb ik wel een stationair afstelling gevonden maar nergens een schroef om het mengsel bij te stellen. Mijn gedachte is dat ie minder zuurstof moet hebben of meer brandstof maar waar doe ik dat?
Ik krijg het nergens gevonden nml. waar dat kan.
Ook kan ik met de choke een klein stukje in gewoon de motor naar 13000 toeren krijgen.
Graag jullie gedachtes svp
Bij voorbaat dank

Zo te lezen heb je nog niet echt op de motor gereden?
Ik vraag me af of de motor belast ook in de hogere toeren wil?
 
Staat of stond de motor buiten...?
Dan evt vocht in de carburateur(s)
Als t goed is kan je je carb laten leeglopen en met fles versche benzine erin laten lopen....
Suk7
Water veroorzaakt niet deze specifieke klacht.

Het stationairsysteem vd carb werkt niet goed. Sproeier verstopt of luchtmengselschroef niet goed.
Of valse lucht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Water veroorzaakt niet deze specifieke klacht.

Het stationairsysteem vd carb werkt niet goed. Sproeier verstopt of luchtmengselschroef niet goed.
Of valse lucht.


hmm..
ik heb ooit een R75 gehad, die knalde en plofte bij t leven..
bakje vd carburateurs eraf, legen en reed weer (even) zonder problemen..
maar deze stond vaak in de regen of iig buiten..
rudi ottenhof vertelde mij hierover.. ergo..

condens kan hetzelfde probleem geven..
 
hmm..
ik heb ooit een R75 gehad, die knalde en plofte bij t leven..
bakje vd carburateurs eraf, legen en reed weer (even) zonder problemen..
maar deze stond vaak in de regen of iig buiten..
rudi ottenhof vertelde mij hierover.. ergo..

condens kan hetzelfde probleem geven..
De dingen die jij hier beschrijft, wijken af van wat ts beschrijft. Op het ploffen na dan.
Ergo: andere diagnose.
 
Zo te lezen heb je nog niet echt op de motor gereden?
Ik vraag me af of de motor belast ook in de hogere toeren wil?

Zojuist 35 km gereden, op bedrijfstemperatuur doet ie het iets minder maar nogsteeds regelmatig.
Goed in de toeren blijft hij gewoon zijn vermogen houden, zojuist in ongeveer 3,5 seconden naar de 200 Km/H te gesjeest en dat gaat probleemloos.
Als hij warm is wil hij voor het stoplicht af en toe uitvallen, dat lukt hem net niet maar krijgt wel regelmatig een dipje.
Ik heb er voor vertrek ook een fles carbreiniger door de brandstof gedaan, kijken of dat nog verschil maakt binnenkort.
Ik verwacht binnenkort mijn handvatverwarming en de schakelindicator, dan pas trek ik hem opnieuw uit elkaar of ik iets gevonden krijg anders blijf ik hem op en afbouwen.
Denk dat ik de carbs dan ook een ultrasoontje ga geven.
 
Zojuist 35 km gereden, op bedrijfstemperatuur doet ie het iets minder maar nogsteeds regelmatig.
Goed in de toeren blijft hij gewoon zijn vermogen houden, zojuist in ongeveer 3,5 seconden naar de 200 Km/H te gesjeest en dat gaat probleemloos.
Als hij warm is wil hij voor het stoplicht af en toe uitvallen, dat lukt hem net niet maar krijgt wel regelmatig een dipje.
Ik heb er voor vertrek ook een fles carbreiniger door de brandstof gedaan, kijken of dat nog verschil maakt binnenkort.
Ik verwacht binnenkort mijn handvatverwarming en de schakelindicator, dan pas trek ik hem opnieuw uit elkaar of ik iets gevonden krijg anders blijf ik hem op en afbouwen.
Denk dat ik de carbs dan ook een ultrasoontje ga geven.
Vanaf nu geloof ik je niet meer.

100km pu in 3,5 is mogelijk, zonder ploffen :P
 
Vanaf nu geloof ik je niet meer.

100km pu in 3,5 is mogelijk, zonder ploffen :P

Lol, kan best zijn ja.

A) Heb ik er geen stopwatch langs gehad en is de tijd puur een gevoelskwestie
B) kwam ik al rijdend van een rontonde af toen ik het gas opentrok, das ook een wezenlijk verschil hé ;)
Iig heeft ie geen vermogensprobleem (al is dit mijn eerste 1100F, dus kan ook geen vergelijk maken wat ze normaal zouden doen).
Met het iets vochtige wegdek hier al wel een paar keer het achterbandje voelen slippen bij het opentrekken, dus er lijkt mij iig geen probleem met het vermogen.
 
hmm..
ik heb ooit een R75 gehad, die knalde en plofte bij t leven..
bakje vd carburateurs eraf, legen en reed weer (even) zonder problemen..
maar deze stond vaak in de regen of iig buiten..
rudi ottenhof vertelde mij hierover.. ergo..

condens kan hetzelfde probleem geven..

Hoofdpijn.

Klap voor je kop gehad of teveel gezopen ?

Resultaat blijft hoofdpijn.

Je kan niet simpelweg zeggen dat als iemand hoofdpijn heeft hij dan teveel gezopen heeft.
Je kan ook niet zeggen dat als een motor ploft het dan per definitie ligt aan water in de vlotterbakken.






Lol, kan best zijn ja.

A) Heb ik er geen stopwatch langs gehad en is de tijd puur een gevoelskwestie
B) kwam ik al rijdend van een rontonde af toen ik het gas opentrok, das ook een wezenlijk verschil hé ;)
Iig heeft ie geen vermogensprobleem (al is dit mijn eerste 1100F, dus kan ook geen vergelijk maken wat ze normaal zouden doen).
Met het iets vochtige wegdek hier al wel een paar keer het achterbandje voelen slippen bij het opentrekken, dus er lijkt mij iig geen probleem met het vermogen.

Dat lukt mij op een nat wegdek zelfs met een fiets nog, maar als dat de power in jouw motor is ben je toch mooi zuur :+





https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx1100f-1989-k-e01-e02-e04-e15-16-17-18-21-22-24-25-34-39-53_model13747/partslist/FIG-12.html#results

als je niet aan nr 56 hebt gedraaid, kan je de carbu's onmogelijk volledig en grondig gekuisd hebben.

Ik gok er ook op dat het schoonmaken van de carbs niet 100% is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Niet om het één en ander maar bij 11000 toeren komt bij de gsx 1100f onherroepelijk de toerenbegrenzer er in. Maar je andere data kloppen al evenmin. Vlgs fabriekspecs 0-100km 3,7 seconden en 0-200km 7,.. seconden.
Onderstaand de afstelgegevens van je carbs.

full


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

grtz,

Cees
 
Niet om het één en ander maar bij 11000 toeren komt bij de gsx 1100f onherroepelijk de toerenbegrenzer er in. Maar je andere data kloppen al evenmin. Vlgs fabriekspecs 0-100km 3,7 seconden en 0-200km 7,.. seconden.
Onderstaand de afstelgegevens van je carbs.

[afbeelding]

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

grtz,

Cees

Cees,

Dank voor je antwoord.
Ooit van dynoman gehoord?
De exacte specs ken ik er niet van, maar de bobines, ontsteking en cdi unit zijn van dynoman.
Ik zou het er zelf niet voor over gehad hebben qua kosten maar deze haalt o.a de begrenzing er af.
Naar verluid moet met deze tuningsset de top ook een stuk hoger liggen (rond de 270Km is mij verteld maar ik heb het niet geverifieerd 8-) )
Ik ga lekker stoeien met jouw schema, dank daarvoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan