Banden voor circuit training op een 1994 GSX600f

Japie_O

MF'er
15 jul 2011
117
0
Rotterdam
Ik zou een circuittraining willen doen en heb dit nog nooit gedaan, dus kom ik in de beginnersklasse. Rijlijnen leren rijden achter een marshall.

Nu heeft een vriend van mij een 1994 gsx600f in de schuur staan die ik mag gebruiken. Is natuurlijk weinig spannends aan, maar een schuiver is dan ook minder erg. En met een update op de vering en banden heb ik onder de €1000 toch een motor om even op te leren/proberen.

De bandenmaat is een ouderwetse 110/80-17 en 140/80-17
Zijn hier circuitwaardige banden voor te vinden? (Voor die eerste dagen hè) en kan ik een andere maat omleggen?

Of zeggen jullie, investeer iets meer en koop toch gewoon een andere motor?

Alvast bedankt
 
En wat gebeurt er als je brokken maakt, moet je die vriend dan een vergoeding geven?
Zo ja, dan zou ik verder kijken naar een meer circuit-gerichte motor en die zelf kopen.
Zo nee, wat gebeurt er met de onderdelen die je aanschaft als hij de motor terug wil?
Vragen, vragen...

Qua banden maakt het voor jou als starter niet zoveel uit wat je eronder legt, als ze maar niet te oud zijn (max 5 jaar).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het komt er eigenlijk op neer dat ik hem mag houden. Stond voor z'n vriendin, maar na de geboorte... je kent het verhaal.

Maar dat kan dus gewoon op de normale maat?

Of beter om een 110/70 en 140/70 of 150/70 te gebruiken?

Alvast bedankt
 
Ik zou het eerst eens gewoon zoals ie is proberen.
Mijn zwager reed op zo'n fiets de sterren van de hemel, menigeen kon hem niet bijhouden. _O-
De Suzuki heeft nog diagonaalbanden, de radiaal zal misschien moeilijk te vinden zijn, en daardoor is de ronding van de band heel anders .
Een bredere achterband op dezelfde velg zal vaak een verslechtering van het rijgedrag geven.
 
Echt knappe banden zijn er niet voor die velgen te krijgen

3 inch voor kan nog wel een 120/70 op, is eigenlijk bedoelt voor een 3.5 voorvelg.

Achter is je velg 3.5 inch breed, daar kan je niet zo veel mee mbt potente banden

Tire/Wheel Fitment
Dit kan je als leidraad gebruiken mbt maatvoering op velg.
 
Dunlop streetsmarts doen het wel erg goed met sportief rijden, niet te brede banden, achter kan je evt richting de 150/80x17 gaan
 
Bedankt voor jullie reacties.
Leuke tabel (en wie of wat gebruikt een 30" voorwiel, haha)

Ook ga toch gewoon de standaard maat gebruiken en op z'n minst dat als vergelijk gebruiken. en als het niet bevalt, moet ik ze maar snel oproken.

Jammer dat deze maat nooit getest of besproken wordt.

Bedankt mannen.
 
Niet lullig bedoelt maar ik zou zelfs om te beginnen op iets beters dan dat starten. Ben zelf met een gsx600f van 97 de eerste keer de baan op gegaan en dat was niet je van het. En dat was met goeie banden, aangepaste voorvork en aangepaste remmen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Leuke tabel (en wie of wat gebruikt een 30" voorwiel, haha)

Ook ga toch gewoon de standaard maat gebruiken en op z'n minst dat als vergelijk gebruiken. en als het niet bevalt, moet ik ze maar snel oproken.

Jammer dat deze maat nooit getest of besproken wordt.

Bedankt mannen.

Alstu
 
@flatline
Vind je dat echt?
Mijn redenatie was dat er toch achter een marshall aan gereden moet worden en de nadruk ligt op soepel en vloeiend rijden dat veel vermogen en een supersport frame geen noodzaak zijn.
Op de openbare weg heb ik met mijn motoren (cb-1, hawk gt, hornet) zelden problemen gehad om snellere motoren bij te houden bij genoeg bochten. Al ligt de beperking daar niet bij de motor maar bij de veiligheid/risico. En op het circuit ben ik de beperkende factor.
Dat was mijn gedachte, maar ik hoor graag wat jullie mening is over een lowbudget circuit fiets.

@ducatie888
Leuk om te lezen. Van welk jaar is dit?

Nog even een andere vraag:
Vaak lees je dat het overstappen van diagonaal naar radiaalbanden een slechte invloed heeft op het weggedrag. Dit komt toch alleen door de stijfheid en wordt opgelost door de verbetering aan vering en demping?
 
Dunlop Streetsmarts doen het wel erg goed met sportief rijden, niet te brede banden, achter kan je evt richting de 150/80x17 gaan
Ik denk ook wel dat je hier genoeg aan hebt voor dit soort circuit trainingen.
Of de Continental Road (2) classic Attack. :]

Met die laatste (in de niet classic maten) heb ik zelf op Zandvoort gereden zonder slippers. :9~
 
Laatst bewerkt:
Dat waag ik te betwijfelen. In 2006 waren veel van deze banden nog niet eens ontwikkeld.
Bedoel je geen 2016?
Oh ships, te snel gekopieerd en geplakt. _O-
De zoeknaam Youngtimer gebruikten ze ook al voor de test in 2006.

Het artikel had ik alleen niet gelezen, daar gaat het blijkbaar nog over de Dunlop Arrowmax en de Continental TKV11/12 Type band: voor TKV 11 / achter TKV 12.

Een stukje nostalgie inmiddels.. maar blijkbaar toen ook al een onderwerp van aandacht. ;)

Bandentest NEO-Klassiekers…Ook als je motorfiets al aardig op leeftijd is, heeft de bandenindustrie nieuw schoeisel voor hem in de aanbieding. Wij namen vijf sets onder de loep. Berijders van oudere motoren maken zich het leven vaak moeilijk door op ‘oude’ banden te rijden. Domweg in de overtuiging dat de actuele markt toch geen banden voor hun fietsen meer maakt. Maar intussen hebben de belangrijkste bandenfabrikanten ontdekt hoeveel motoren met ervaring er nog onder de mensen zijn. In Nederland is de ‘gemiddelde’ motorfiets 15 jaar jong. Toch weten veel mensen niet dat er een actueel bandenaanbod is voor deze zogenaamde ‘youngtimers’. Bovendien is er ook voor de echte oldtimers, tot ongeveer de jaren ’50, nog nieuw rubber verkrijgbaar. En misschien is de typeaanduiding van de band dan wel anders dan in vroegere tijden, maar als de TÛV van onze Oosterburen daar geen probleem van maakt, dan hoeven wij als gepassioneerde motorrijders dat zeker niet te doen. Zo kan een 3.50 x 19 band vervangen worden door een frisse 100/90-19. Natuurlijk moet de vervangende band wel in de zelfde snelheidscategorie vallen en is het meer dan zinnig dat ook de maximum toegelaten belasting overeenkomt met het origineel. Voor motoren waar de fabrikant ooit maar één specifieke bandensoort voor heeft goedgekeurd, liggen de zaken wat lastiger. Toch zijn er voor deze wat meer schrijnende gevallen speciale vervangingsseries voorhanden. De bandenfabrikanten hebben later alsnog speciaal voor deze machines een nieuw type ontwikkeld. Dat is tevens het relaas van onze testmotor, een Honda CB900F Bol d’Or. En daarom ben je helemaal goed en legaal bezig, als je voor deze tweewieler de keuze maakt uit bandensets van Bridgestone, Continental en Pirellli in de maten 100/90-19 en 120/90-18, of uit de nog van de oude maataanduidingen voorziene 3.50 x 19 en 4.00 x 18 Metzeler. We lieten buiten mededinging ook nog een set Dunlop Arrowmax banden in de test meelopen. Die zijn niet overal leverbaar en zijn officieel niet vrijgegeven voor onze CB900. Toch behaalden ze een indrukwekkende 129 punten. We hadden ook graag de Michelin Macadam 50 banden getest, maar die waren ten tijde van de test nog niet in een voor de Honda passende maat leverbaar.bestel dit artikel op www.motoplus.nl
 
Krijg er in NL verder niks uit, praktijktest, Youngtimer, bandentest, Classic Attack, Streetmart, ContiGo!. Niets lukt. :$

Maar moeder Motorrad weet het wel: 2017.
 
Laatst bewerkt:
Als je voor jouw velgen die ContiGo! bandjes kan krijgen is dat prima (heb het niet gecheckt). Heb ze op mijn eigenbouw brommer en die heeft inmiddels een dagje of 7 (6 sessies per dag ofzo) circuit ervaring. Kortom prima!! ze hebben verder geen straatervaring.

Nog profiel zat maar er komt nu een soort blauwe waas/gloed over het deel dat het warmst wordt, en dat is langzaam einde bandjes denk ik. Bovendien zouden de rondetijden best nog iets omlaag kunnen op deze banden, de banden zijn niet zo heel snel de beperking bij coureurs zoals de meesten hier ;)

Succes ermee! eerste stappen op circuit zijn altijd leuk :P

Later,

Loek
 
Op de openbare weg heb ik met mijn motoren (cb-1, hawk gt, hornet) zelden problemen gehad om snellere motoren bij te houden bij genoeg bochten. Al ligt de beperking daar niet bij de motor maar bij de veiligheid/risico.

Waarom niet met een van die motoren de baan op? Hornet lijkt me prima geschikt voor de eerste keer. Hawk GT heb ik wel eens zien rijden op Zandvoort.

Mijn eerste circuitervaringen waren ook op een CB-1 en dat was prima te doen in zo'n beginnersgroep. Met BT-45s die het trouwens prima deden op het circuit, genoeg grip en stuurprecisie toen ze nog lekker vers waren. Op een gegeven moment gaan ze cuppen en dan is de lol er vanaf, dus op tijd vervangen. Ik hoorde van de bandenboer dat veel racers die klassiekerraces rijden ook de BT-45 gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
ContiGo zijn in de juiste maat te krijgen. Dat is mooi. Ga eens kijken of er tests van zijn.

Waarom niet die andere motoren?
- Hornet 600 kwijt geraakt na scheiding
- CB1 helaas verkocht
- Hawk willen ombouwen (cbr voorvork, vfr achterwiel) maar door auto aangereden toen ik voor het stoplicht stond.
Bedenk net dat ik behalve een Yamaha 900 diversion eigenlijk vooral Honda heb gereden. Wendbare Honda's
 
Voor wat betreft de vering zou ik niet direct heel veel euro's spenderen aan een totale upgrade. Met een beetje elbow grease kom je al snel ergens:

Goed voelen of er nergens speling zit (vork, balhoofd, swingarm etc)
Voelen of de vering niet overmatig plakt
Voelen of er nog een beetje demping in zit
Voorvorkolie verversen (is niet heel ingewikkeld, als je het lui wil doen kun je het eventueel zelfs via de aftapplug doen als de motor die heeft)
Eventuele verstelmogelijkheden via de handleiding controleren en corrigeren indien nodig
 
Setje banden hoeven de wereld niet te kosten maar 1 en ander ligt eraan hoe snel je gaat zijn. Ga je echt voor het eerst het circuit op en heb je nog nooit een echt snelle bocht/plat door de bocht gegaan (lees kneedown achtig) dan voldoet bijna elke band zolang hij maar niet compleet verouderd is en dus hard.

Een Pilot Power kán een prima band voor de eerste paar dagen zijn (geen idee of die in jouw maten verkrijgbaar is) maar zoals gezegd, ga je al snel hard zijn wegbanden weer niet de juiste keuze.

Steek idd niet teveel geld in die motor als het alleen is om de smaak te pakken te krijgen, voor 2-3000 euro heb je een wat oudere maar circuit klare motor.
 
Ik waardeer jullie adviezen, maar ik hou me wel vast aan het aanpassen van de vering. Mijn ervaring is dat je met goede vering en banden en hele andere motor hebt. Al is het niet echt waar, tussen m'n oren wel en hey is heel goed voor mijn vertrouwen in de wegligging.

Tja, hoe hard ga ik? Als ik op YouTube kijk naar racecracks niveau 1 dan haal ik die hellingshoek op de openbare weg ook wel.
Maar op alle sites en fora lees je vooral over overschatting, dus ik zie wel. Ik ben er om te leren en lol te hebben.

En circuitbanden zijn uitgesloten. Zowel voor de tijd, budget als maten.

Daarom was mijn eerste vraag over een meer gangbare maat. Ik heb met veel plezier en vertrouwen met pilot power gereden.
 
Gewoon gaan rijden met niveau 1 gaat het nog rechtop.Niveau 1+ en 2 gaat het steeds platter tot plat. :P Niveau 3-4 starten vanuit de grindbak om er alvast een beetje aan te wennen. :+
 
Laatst bewerkt:
Wat is het nut van een circuittraining met een motor waarmee je snel aan de limiet zit?
 
Wat is het nut van een circuittraining met een motor waarmee je snel aan de limiet zit?

Om te beginnen de fun.

Met elke motor ongeacht de ervaring bepaald de rijder en zijn kunnen de limiet.

Denk dat Rossi op 1994 GSX600f nog veel sneller zal zijn als de snelste ZAC kampioen. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan