xjr 1300 zijspan project

Verstand hoef je er niet echt van te hebben als je kunt googelen.
Wikipedia:
De veerconstante van een veer drukt uit hoe stijf of stug de veer is. De veerconstante geeft aan hoeveel de vervorming (verlenging of verkorting) zou zijn, als er een bepaalde kracht op de veer werkt. Voor een ideale veer geldt:
K = F/U
daarin is:
K de veerconstante (in N/m)
F de uitgeoefende kracht (in N)
U de uitrekking van de veer (in m)
De vergelijking voor de veerconstante is een variatie op de wet van Hooke.
De veerconstante van een schroefveer kan berekend worden als:

K= G.Dd ⁴/ 8.Dv³.n

daarin is
Dd de draaddoorsnede (in m)
Dv de gemiddelde veerdoorsnede (in m)
n het aantal windingen van de veer
G de schuifmodulus van het gebruikte materiaal (in N/m²)

Er zijn voor ons dus drie waarden van belang, de afstand tussen twee windingen zit hier niet bij.
De schuifmodus laat ik buiten beschouwing.
De enige reden om verschil in windingafstanden aan te brengen is m.i. om progressie te bereiken, zoals ik al eerder schreef, elke winding wordt ongeveer even ver ingedrukt, zodra er windingen tegen elkaar zijn gedrukt, wordt het aantal windingen n kleiner en neemt de veerconstante toe.
De veer wordt dan stugger
 
Er zijn voor ons dus drie waarden van belang, de afstand tussen twee windingen zit hier niet bij.
De schuifmodus laat ik buiten beschouwing.
De enige reden om verschil in windingafstanden aan te brengen is m.i. om progressie te bereiken, zoals ik al eerder schreef, elke winding wordt ongeveer even ver ingedrukt, zodra er windingen tegen elkaar zijn gedrukt, wordt het aantal windingen n kleiner en neemt de veerconstante toe.
De veer wordt dan stugger

De afstand tussen de windingen is wel degelijk van belang.
Als je 2 veren hebt met een een gelijke onbelaste lengte, draaddikte, diameter en materiaal waarbij de ene het dubbele aantal windingen heeft t.o.v. de andere dan zal die ene een veerconstante hebben die half zo groot is als de andere.
Dus met de windingen dicht op elkaar is slapper, windingen ver uit elkaar is stugger.

Dat kun je heel simpel aantonen
Als je die 2 veren bovenop elkaar zet en gezamenlijk indrukt, dan zal de slappe veer 2x zo ver ingedrukt worden als de andere.
Maar het zal niet zo zijn dat de slappe veer helemaal ingedrukt wordt voordat de stugge veer in actie komt.

Googelen is leuk maar.... ;)
 
~
Ook ik kan net doen of ik er verstand van heb en hier een heel.


haha. als ik de verhalen zo lees klinkt het allemaal wel annemelijk,
het mooiste is nog dat het begonnen is met een anders monteerde veer😂
gelukkig hoef ik hier niet te zeggen en te bepalen wie het meest gelijk heeft,

bedankt voor jullie kijk op deze materie
👏👏👌
 
De afstand tussen de windingen is wel degelijk van belang.
Als je 2 veren hebt met een een gelijke onbelaste lengte, draaddikte, diameter en materiaal waarbij de ene het dubbele aantal windingen heeft t.o.v. de andere dan zal die ene een veerconstante hebben die half zo groot is als de andere.
Dus met de windingen dicht op elkaar is slapper, windingen ver uit elkaar is stugger.

Dat kun je heel simpel aantonen
Als je die 2 veren bovenop elkaar zet en gezamenlijk indrukt, dan zal de slappe veer 2x zo ver ingedrukt worden als de andere.
Maar het zal niet zo zijn dat de slappe veer helemaal ingedrukt wordt voordat de stugge veer in actie komt.
Jij bevestigt precies de door mij gegoogled formule, 2x zo veel windingen is 2x zo ver indrukken




Googelen is leuk maar.... ;)

Jij bevestigt precies mijn gegoogled formule, 2x zo veel windingen is 2x zo slappe veer.
 
De afstand tussen de windingen is wel degelijk van belang.
Als je 2 veren hebt met een een gelijke onbelaste lengte, draaddikte, diameter en materiaal waarbij de ene het dubbele aantal windingen heeft t.o.v. de andere dan zal die ene een veerconstante
Googelen is leuk maar.... ;)

Zo gauw je de onbelaste lengte en de afstand per winding deelt heb je gewoon n in de formule te pakken.

In de echte wereld zul je vaak de lengte van de veer niet vrij kunnen kiezen lijkt me.
 
Ik snap het intussen en naar mijn mening zitten de veren dus goed om. Het dichtst gewonden deel is het slapst en zal dus makkelijk kleine oneffenheden opvangen. Het open gewonden deel is voor de grove klappen.
Dan blijft over waarom de veer in de meeste gevallen andersom gemonteerd zit. Dan moet het stijve deel dus het slappe deel opduwen.
Ik heb in de vroege oudheid eens een Triumph gehad met Girling schokbrekers. Daar was het principe van de twee veren toegepast. Een normale lange veer onder, dan een ring en een korte stugge veer boven.
 
Afgelopenweek even in de weer geweest met het reactie stangenspel van de voorremmen. Het past allemaal maar net maar dat is genoeg

Vandaag de brace in de voorvork gelast. Vanavond zal ik een paar fotos plaatsen en hopelijk de vork opbouwen
 
De rem reactie stang van de voorrem klauwen
full
 
het Legopakket ziet er goed uit.
komt je spatbord aan de schommel of aan de vork?
 
dat je de reactie stang van strip hebt gemaakt pakt heel goed uit, hij "valt weg" in het geheel.
een van de mooiste remklauw bevestigingen die ik heb gezien.
enigste wat je straks in de gaten dient te houden, is dat bij remmen de reactiestang niet word recht getrokken. er zit nu een bocht in (waarschijnlijk om de vering heen).
 
dat je de reactie stang van strip hebt gemaakt pakt heel goed uit, hij "valt weg" in het geheel.
een van de mooiste remklauw bevestigingen die ik heb gezien.
enigste wat je straks in de gaten dient te houden, is dat bij remmen de reactiestang niet word recht getrokken. er zit nu een bocht in (waarschijnlijk om de vering heen).

Of gaat veren. Da's ook niet goed voor de 'bite' van de remmen. Maar daar kom je dan gauw genoeg achter...
 
enigste wat je straks in de gaten dient te houden, is dat bij remmen de reactiestang niet word recht getrokken. er zit nu een bocht in (waarschijnlijk om de vering heen).


Recht trekken ben ik niet bang voor MAAR de tijd zal het leren
 
Wat wordt je dan gewaar? Wat is de oorzaak?

Vaag aangrijpingspunt bij stevig remmen. Als de reactiestang gaat veren, wordt ie langer. En als ie langer wordt, blijft de remklauw niet op dezelfde plaats. En dan krijg je een vaag remgevoel, lijkt me. Althans, het gevoel zal er niet strakker van worden.

Maar wellicht zijn de reactie stangen stevig genoeg. Niet iedereen verslijt remblokken bij de vleet.. :X :X
 
Laatst bewerkt:
De strippen zijn 6 mm dik en 26mm hoog. Het vaste punt zit 146.5mm van de ankerplaat met scharnierpunt.

Ik denk dat de meeste krachten op het onderste ankerplaat-punt terecht komen.

Ik moet nog twee ophangpunten maken op de trek (stang) strip. En ga de strip nog eens daarmee verzwaren op de gebogen punten.

En de rest van de theorie ga ik in de praktijk toetsen🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan