Ducati met 10.000km en 18 jaar oud. Kopen?

30 dec 2017
5
0
Hallo iedereen,

Ik heb speciaal voor deze vraag een account aangemaakt voor advies en kennis van de ervaren motorrijders hier. Ik ben zelf nog een jonkie met 1,5 jaar lang mijn A2 rijbewijs.

Zoals de titel het al een beetje weggeeft, heb ik een Ducati M600 uit 1999 op het oog met 25 kw (op kenteken) dat maar 10.000 km heeft gelopen. In het begin dacht ik nog wat een geluk dat ik zo een oude Ducati met zo weinig kilometers heb gevonden, maar nu ben ik wantrouwend aan het worden. Waarom zo weinig, want dit komt neer op 600km per jaar.

Dit is wat ik weet of denk te weten:

- De motor had (denk ik) twee eigenaren en staat nu bij een motorzaak, zie link.
https://doornekampmotorsport.nl/ons-aanbod/naked/ducati-m-600-25-kw/
- De motor is visueel in goede staat (ben langs geweest) met amper roest, banden zijn 95% goed (hoe kan dit na 10.000km?)
- De dashboard lijkt niet origineel te zijn, omdat het een kilometerteller bezit en voor zover ik het weet had dit model uit dat jaar geen kilometerteller.
- Het is deels gemodificeerd; spatbord weggezaagd om de motor een korter uiteinde te geven.
- Géén deukjes bij de tank door het stuur door bijv. omvallen of eventuele krassen waar het gevallen zou kunnen zijn behalve dan een klein krasje bij de linker uitlaat.


Ik vind het vreemd dat de banden zo goed als nieuw zijn na 10.000 km. Ik heb het idee dat de dashboard en dus de originele kmteller verwisseld is met een nieuwere.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.
Is het slim om deze motor aan te schaffen? De zaak bied wel 3 maanden bovag garantie.

Alvast bedankt!
 
Kan het niet zijn dat het 110.000 km is? Dan zou het een dikke 6000 per jaar zijn, heel normaal voor een zomerrijder.
Het kan ook zijn dat er een nieuwe teller op zit. Zeker met een vervangen dashboard.

De banden: ik mag toch hopen dat de banden geen 18 jaar oud zijn! Banden moeten 10 jaar na productie echt vervangen worden ivm droogtescheurtjes. Dat zou de reden kunnen zijn dat de banden nog niet zo lang geleden zijn vervangen en dus nog vrijwel nieuw zijn.
Je kunt dit nagaan door de productiedatum van de banden af te lezen: de viercijferige code op het eind van de DOTcode geeft het weeknr en het jaar aan. NB dat hoeft niet de vervangingsdatum te zijn; soms liggen banden 1 of meerdere jaren in het magazijn voor ze gebruikt worden.

Waarschijnlijk is met 10.000 km de kettingset nog wel origineel; hoe ziet die eruit?

Overigens weet ik niet of je er blij mee zou moeten zijn als dat ding inderdaad zo idioot weinig heeft gelopen. Een motorblok kan best wat km mee en een motor wordt echt niet beter van stilstaan.
 
Laatst bewerkt:
Banden moeten na een bepaald aantal jaar vervangen worden. Vandaar dat er geen 10.000 km mee is gereden.

Maar je zegt dat de tellerunit is vervangen.. Wat was de stand van de oude?
 
Banden moet je je niet druk over maken. Sommige mensen rijden banden met 1500km op. Ligt aan de band en het rijgedrag. Controleer wel of de banden er niet al jaren onder liggen, anders is het sowieso verstandig om ze te vervangen.

Voor wat betreft de kilometerstand: als je zelf al aangeeft dat het dashboard anders is, wie garandeert je dan dat hij echt maar 10k gelopen heeft? Het woord van de dealer? Die wil natuurlijk zo graag mogelijk verkopen (let wel: ik ben niet bekend met Doornekamp, wellicht is het niet zo'n dealer). Maar dan nog handelt de dealer waarschijnlijk in goeder trouw en is de kilometerstand van 10k hem ook maar verteld.

Ik sluit me bij je aan dat 600km per jaar weinig is, maar geen uitzondering. Mooi-weer rijders bestaan :)

Als ik in jouw schoenen had gestaan dan had ik 'm laten staan, maar dat is puur op basis van mijn gut-feeling. Teveel vraagtekens. Maar misschien weet men er bij de motorzaak meer over te vertellen.
Edit: Hele goede toevoeging van Lady_di: hoeveel cijfers kan de teller aangeven? Max 99.999? Want dan zou het natuurlijk ook 110k kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zoals de titel het al een beetje weggeeft, heb ik een Ducati M600 uit 1999 op het oog met 25 kw (op kenteken) dat maar 10.000 km heeft gelopen.

Alvast bedankt!

Les 1)

Er staat tellerstand ( wat men afleest) dat is wat anders als dat de motor maar 10.000km gelopen zou hebben ??

Les 2 tot 100) Koop geen Ducati. :+ Tenzij je financieel krachtig genoeg bent om flinke onkosten kunt bekostigen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Reagerend op ieders punten:

Lady_Di;

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de motor 110.000km heeft gereden. De motor zag er eerder als nieuwstaat uit dan een motor met 110.000km, maar looks is natuurlijk niet alles en daarnaast wat weet ik ervan als groentje.
De ketting zag er goed uit, met een speling van 1,5 á 2cm. Ik zag geen roest en nu ik eraan denk, heb ik niet gekeken naar slijtage bij de tandwielen.

Verder zijn jullie argumentie voor de staat van de banden een goed punt. Ik had me dat niet bedacht.

Clank;

Ik heb niet gezegd dat de tellerunit was veranderd, maar dat het lijkt alsof het is veranderd. Ik was mij ervan overtuigd dat het model uit dat jaar geen toerenteller had en deze motor heeft dat wel. Maar nu ik snel op google naar informatie heb gezocht, blijken er diverse dashboards te zijn (voor dat jaar model) mét een toerenteller. Mijn idee erachter kwam mede doordat ik het dubieus vond dat de banden zo goed waren na 10.000km, maar dat argumentatie is nu komen te vervallen.

itsLochii;

Ik weet niet hoe oud de banden zijn, maar ik zal er zeker naar kijken in de toekomst en ja de teller kan max 5 cijfers aangeven.

Ik denk dat dit alles was voor de aanvullende info die jullie vroegen
 
Hallo iedereen,- De dashboard lijkt niet origineel te zijn, omdat het een kilometerteller bezit en voor zover ik het weet had dit model uit dat jaar geen kilometerteller.
Iedere (weg)motor heeft een kilometerteller, dus elke Ducati M600 had er eentje, namelijk weggewerkt in de snlheidsmeter. Maar wellicht bedoelde je dat het exemplaar dat je zag een toerenteller heeft, die er pas vanaf modeljaar 2000 op hoort te zitten. Klopt dat?

Op zich is een jaargemiddelde van 600 km over de totale leeftijd niet ondenkbaar: gemiddeld rijden motorrijders ongeveer 2800 tot 5700 km per jaar (afhankelijk van de bron die je raadpleegt), en zeer waarschijnlijk heeft de motor meerdere jaren in de voorraad van 1 of meerdere dealers/handelaren gestaan en werd er sowieso niet mee gereden.

Ik heb meerdere van die Monstertjes gehad: fijne motoren, probleemloos en betrouwbaar. Maarja, ik kocht de meesten nieuw, en een motor van 18 jaar oud is nu eenmaal... Euh... Nouja, oud. Kun je dus van alles bij tegenkomen. Als technische staat en prijs goed zijn (hou rekening met achterstallig onderhoud en leeftijd), dan... Tja, zelf inschatten. Wat moet de motor kosten?

Edit: er zit dus een toerenteller op. Die kan er naderhand opgezet zijn - omdat iemand dat graag wilde - of mss was de eerste eigenaar er snel bij: modeljaar 2000 was ook (eind) 1999 al te koop.
 
Laatst bewerkt:
Les 1)

Er staat tellerstand ( wat men afleest) dat is wat anders als dat de motor maar 10.000km gelopen zou hebben ??

Les 2 tot 100) Koop geen Ducati. :+ Tenzij je financieel krachtig genoeg bent om flinke onkosten kunt bekostigen.

Luchtgekoelde 2 kleps ducati's zijn best betrouwbaar :t
TS ik zie dat men garantie geeft en die motorzaak heeft,d8 ik,een goede reputatie.
LET OP!! de distributie riemen verouderen,kilometer stand maakt niet uit en kunnen breken.

Mijne MOMO die is pas onbetrouwbaar :+ ,maar zo mooi :9 en het geluid :9~ :9~

full
 
Laatst bewerkt:
Bij twijfel, niet doen.

Die m600 staan genoeg te koop, gewoon een andere op zoeken, persoonlijk heb ik liever goed onderhouden met wat meer kilometers dan een die altijd stil heeft gestaan.


Doornekamp haalt volgens mij veel uit het buitenland, staan wel vaker motoren die er wat ongewoon uit zien, hoeft niks mis mee te zijn overigens.
 
Luchtgekoelde 2 kleps ducati's zijn best betrouwbaar :t
TS ik zie dat men garantie geeft en die motorzaak heeft,d8 ik,een goede reputatie.
LET OP!! de distributie riemen verouderen,kilometer stand maakt niet uit en kunnen breken.

Mijne HOMO die is pas onbetrouwbaar :+ ,maar zo mooi :9 en het geluid :9~ :9~

[afbeelding]

:+

Garantie maar natuurlijk ............ _O-
 
Bedankt voor jullie reacties.

Reagerend op ieders punten:

Lady_Di;

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de motor 110.000km heeft gereden. De motor zag er eerder als nieuwstaat uit dan een motor met 110.000km, maar looks is natuurlijk niet alles en daarnaast wat weet ik ervan als groentje.
De ketting zag er goed uit, met een speling van 1,5 á 2cm. Ik zag geen roest en nu ik eraan denk, heb ik niet gekeken naar slijtage bij de tandwielen.

Verder zijn jullie argumentie voor de staat van de banden een goed punt. Ik had me dat niet bedacht.

Clank;

Ik heb niet gezegd dat de tellerunit was veranderd, maar dat het lijkt alsof het is veranderd. Ik was mij ervan overtuigd dat het model uit dat jaar geen toerenteller had en deze motor heeft dat wel. Maar nu ik snel op google naar informatie heb gezocht, blijken er diverse dashboards te zijn (voor dat jaar model) mét een toerenteller. Mijn idee erachter kwam mede doordat ik het dubieus vond dat de banden zo goed waren na 10.000km, maar dat argumentatie is nu komen te vervallen.

itsLochii;

Ik weet niet hoe oud de banden zijn, maar ik zal er zeker naar kijken in de toekomst en ja de teller kan max 5 cijfers aangeven.

Ik denk dat dit alles was voor de aanvullende info die jullie vroegen
Onwaarschijnlijk is niet onmogelijk, kijk naar de staat van de rubbers op de voetsteunen en schakelpook want die worden vaak niet vervangen en geven een redelijke indicatie of een kilometerstand plausibel is.
Stilstand is achteruitgang en als die 10k klopt kan je rekening houden dat zo'n beetje alle rubberdelen vervangen mogen worden door uitdroging.
Banden en ketting zijn slijtagedelen en beide hebben een variabele levensduur die afhankelijk zijn van merk, type en gebruik en bij de ketting ook nog het onderhoudt (hoe consequent was de gebruiker bij het smeren).
Dan nog de meest gangbare stelling: Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat in 99 van de 100 keer ook het geval.
 
Een M600 is op geen enkele manier een speciale fiets, die dingen zijn uitgekomen om aantallen te draaien. Daarnaast wordt ik persoonlijk nooit echt blij van fietsen op leeftijd met extreem lage kilometerstand. Ze worden nauwelijks meer waard door de lage stand (leeftijd telt veel zwaarder) en het aantal problemen die je na een tijdje rijden tegenkomt als gevolg van het lange stilstaan zou ik niet onderschatten.
 
Is er een addertje onder het gras doordat er garantie wordt aangeboden? Ik zie niet in waarom dit lachwekkend kan zijn.

Ik lach altijd op zaterdagavond _O-

Bij elke (BOVAG) garantie zit er een adertje onder het gras mits je exact laat beschrijven wat de garantie voor in gaat houden.Dus stel, het blok loopt kapot en je krijgt een nieuw blok en geen sloop blok.Of bij een revisie zijn de onderdelen gratis en ook de uren.Al dat soort dingen dus.
 
Laatst bewerkt:
De motor ziet er op de foto inderdaad netjes uit. Volgens mij had dat model origineel ook maar 1 schijf in het voorwiel, maar ook dat zegt niets.
Als je de motor echt graag wilt hebben raad ik een aankoopkeuring aan, bijvoorbeeld door Erik van Lent. Alleen het noemen van die naam doet malafide bedrijven al sidderen in hun grondvesten.
 
Op zich kan 600km per jaar wel, men moet niet vergeten dat een Ducati het grootste deel van het jaar half uit elkaar in een garage staat! *flauwe grappen modus uit*

Persoonlijk zou ik niet snel aan Ducati beginnen. Zijn toch wel motoren waarbij je voldoende besteedbaar inkomen nodig hebt tenzij je zelf zeer competent bent. Bedenk dat je bij bijv. een grote beurt makkelijk de helft van de aankoopprijs van die motor kwijt kan zijn. Een familielid van me heeft 2 ducati's waar hij al een tijden niet op gereden heeft omdat beiden een vrij prijzige reparatie nodig hebben. Maar als dat geen bezwaar is, zie ik niet echt dingen (behalve het afgezaagde spatbord, zulke mooie motoren moeten origineel blijven!) waar ik hem niet om zou kopen. Er zit zelfs een luxe aftermarket corbin zadel op!
 
Op zich kan 600km per jaar wel, men moet niet vergeten dat een Ducati het grootste deel van het jaar half uit elkaar in een garage staat! *flauwe grappen modus uit*

Persoonlijk zou ik niet snel aan Ducati beginnen. Zijn toch wel motoren waarbij je voldoende besteedbaar inkomen nodig hebt tenzij je zelf zeer competent bent. Bedenk dat je bij bijv. een grote beurt makkelijk de helft van de aankoopprijs van die motor kwijt kan zijn. Een familielid van me heeft 2 ducati's waar hij al een tijden niet op gereden heeft omdat beiden een vrij prijzige reparatie nodig hebben. Maar als dat geen bezwaar is, zie ik niet echt dingen (behalve het afgezaagde spatbord, zulke mooie motoren moeten origineel blijven!) waar ik hem niet om zou kopen. Er zit zelfs een luxe aftermarket corbin zadel op!

Wat een onzin , een monster is nu net het type motor dat altijd aangepast wordt
Vroeger was er eens per jaar een monsterdag en daar waren allerlei verkiezingen
Een was de meest originele , nou dat was er meestal eentje die daarvoor in aanmerking kwam
De rest van de 200 voldeden daar in de verste verte niet aan
Lijkt me weinig mis met deze
Korte achterkant heeft 95% van alle monsters
Hij heeft een schijfrem extra
Duur zadeltje , denk dat er goed op gepast is in het verleden anders waren die aanpassingen niet gedaan , niet iedereen is zo'n centenbijter als sommige hier boven
 
Ik wil nogmaals benadrukken ,zorg dat de riemen "fris"zijn.
Voor de rest voorzie ik (in mijn glazen bol) weinig problemen met zo'n brommer :]
 
Wat een onzin , een monster is nu net het type motor dat altijd aangepast wordt

"Maar als dat geen bezwaar is, zie ik niet echt dingen (behalve het afgezaagde spatbord, zulke mooie motoren moeten origineel blijven!) waar ik hem niet om zou kopen."

Dat is geen onzin, maar een persoonlijke mening. Ik vind het zonde van de motor. Verder siert het je wel om als mensen waarschuwen bij een topic van een eerste motor over de hoge onderhoudskosten van het merk, deze mensen gelijk 'centenbijters' te noemen. :r
 
Bij twijfel niet doen zou ik zeggen.

Mijn twijfel zit niet zozeer bij de Ducati maar meer bij Doornekamp
Motoren. Het is al een paar jaar geleden en dat ging om de onprettige benadering in de winkel en een Blackbird met teruggedraaide teller.
Maar dat is slechts 1 ervaring natuurlijk.
 
Bij twijfel niet doen zou ik zeggen.

Mijn twijfel zit niet zozeer bij de Ducati maar meer bij Doornekamp
Motoren. Het is al een paar jaar geleden en dat ging om de onprettige benadering in de winkel en een Blackbird met teruggedraaide teller.
Maar dat is slechts 1 ervaring natuurlijk.

welke motor heeft dat niet :?
 
Nog even een opmerking over het dashboard. De M600 heeft standaard wel een kilometerteller/snelheidsmeter. Hij heeft geen toerenteller. Dashboard zal dus wel origineel zijn.
 
Toch eens op de link geklikt en 1 ding wat me vrij snel opviel was de staat van de schetsplaten voor de voetsteunen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan