Suzuki LS650 savage start niet meer! Vorige week nog gereden

Neepie

MF'er
11 aug 2010
212
11
Coevorden
Hallo,

Sinds een week of 2 eigenaar van een Suzuki savage.
Tijdens de koop een testrit gemaakt en thuis ook nog even gereden. Geen probleem, nu wou ik hem afgelopen dagen weer starten en deed niks meer!
Wie kan mij helpen? In de link een filmpje met de “geluiden” van nu. Zit al een nieuwe accu op.
Alvast bedankt!


 
Een volle accu geeft 12,7 volt.
Je autoaccu is maar voor zo'n 40% geladen en je motoraccu geeft veel te veel.
Zelfs als je accu net geladen is mag je geen 13,8 volt meten en al helemaal niet met je licht aan.
Ik denk dat je meting tijdens starten hoger uit komt doordat je het gemiddelde meet. telkens als je relais afvalt zal de spanning weer toenemen. Ik weet niet wat voor startkabels je hebt gebruikt maar als die niet dik genoeg zijn geeft dat ook deze problemen. Of je accu is niet goed, of je startmotor trekt teveel stroom. Kan je de motor wel aanlopen?

Motor aanlopen nog niet geprobeerd, had vanmiddag iemand op visite met iets meer verstand er van dan ik. Die adviseerde startrelais beide punten met schroevendraaier er tussen even aan elkaar te lussen. Kijken of die dan sneller rond gaat, anders dacht hij de startmotor defect
 
Motor aanlopen nog niet geprobeerd, had vanmiddag iemand op visite met iets meer verstand er van dan ik. Die adviseerde startrelais beide punten met schroevendraaier er tussen even aan elkaar te lussen. Kijken of die dan sneller rond gaat, anders dacht hij de startmotor defect.
Hij zei ook dat aanlopen wel zou moeten lukken in dit geval.
 
Motor aanlopen nog niet geprobeerd, had vanmiddag iemand op visite met iets meer verstand er van dan ik. Die adviseerde startrelais beide punten met schroevendraaier er tussen even aan elkaar te lussen. Kijken of die dan sneller rond gaat, anders dacht hij de startmotor defect

Als ik het filmpje afspeel hoor ik het startrelais klikken.

Dat betekent dat het relais afvalt omdat de spanning over de spoel weg valt.

Dat betekent dat er een hoop dingen stuk kunnen zijn...Behalve! Het startrelais.

Mogelijk zijn zover ik het kan beredeneren:
- accu versleten of leeg, spanning valt weg bij een normale startstroom
- overgangsweerstand in de kabel tussen pluspool en boordsysteem, spanning op de verbruikers valt weg terwijl de accu nog voldoende pit heeft.
- defect in de motor of startmotor waardoor deze veel meer stroom dan normaal vraagt. Daardoor stort de accuspanning toch in terwijl de accu nog goed is.
 
Motor aanlopen nog niet geprobeerd, had vanmiddag iemand op visite met iets meer verstand er van dan ik. Die adviseerde startrelais beide punten met schroevendraaier er tussen even aan elkaar te lussen. Kijken of die dan sneller rond gaat, anders dacht hij de startmotor defect

Aanlopen gaat niet lukken met een Savage. Zelfs in vier blokkeert het achterwiel.

Of de accu is slecht of je hebt ergens een overgangsweerstand die zo hoog is dat de spanning te laag wordt. Misschien is de massakabel van de accu wat gecorrodeerd...

De Savage 'vreet' accu's. De eenpitter heeft zo veel compressie dat de accu na het winterseizoen meestal wel vervangen moet worden. Goed opgeladen houden met een druppellader is min of meer noodzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan