Geslaagd!! En nu? De eerste motor

een 2 cilinder leeft meer onderin.. heeft in de lage toeren al behoorlijk wat koppel.. een 4 cilinder niet; die komt pas bij zo’n 6000rpm een beetje tot leven.. het is maar net wat je wilt.. :)

Dit is één van de redenen waarom mijn vrouw een viercilinder prefereert boven een twin. Bij rustig rijden kan je een vierpitter laag in de toeren houden. Hij reageert dan relaxed op wat je met je gashandle doet, gas open=rustig optrekken, gas dicht=rustig afremmen. Een twin is daarin bokkiger en reageert bij lage toeren heftiger op gasbewegingen. Bij veel toeren komt de vierpitter echt tot leven, daar waar een twin op bepaald moment ademnood krijgt. We hebben een SV650 gehad, was een vermakelijk motortje maar een 600 cc vierpitter rijdt makkelijker en heeft uiteindelijk zo'n 40 pk meer.

In wezen is een driepitter "the best of both worlds" echter ik ken geen driepitter sportmotoren binnen het budget van Mw TO.

Freez
 
Je kunt niet stellen dat een viercilinder per definitie een bepaald gedrag vertoont want ze verschillen onderling nogal sterk.

Zo heb ik een Honda viercilinder (supermagna) die vanaf 2000 rpm al aardig tot leven komt en vanaf 3000 rpm als een speer gaat tot boven de 10.000 rpm.
 
Je kunt niet stellen dat een viercilinder per definitie een bepaald gedrag vertoont want ze verschillen onderling nogal sterk.

Zo heb ik een Honda viercilinder (supermagna) die vanaf 2000 rpm al aardig tot leven komt en vanaf 3000 rpm als een speer gaat tot boven de 10.000 rpm.
Ok dan (viertakt):

1 cilinder
staande 2 cilinder
v twin (of L twin)
boxer 2
boxer 4
3 in lijn
4 in lijn
V4
boxer 6

Mijn eigen idee/gevoel & beschrijving

1 cilinder
Vind ik veel beleving hebben. Pittig bij optrekken, speels, gemakkelijk. Ploft lekker. Beperking is het aantal toeren, en daarmee prestaties. Aantal cc's heeft ook een beperking. Een DrBig heeft 800cc, maar de meeste 1 cilinders hebben minder cilinderinhoud.

staande 2 cilinder
Veel gebruikt in de lichtere en middelzware motorfietsen. Wederom pittig, meer toeren mogelijk dan een 1 cilinder. Tov een 4 in lijn wat bokkiger, maar dat kan je ook interpreteren als fijn rij gevoel.

V twin (L twin bij bijv Ducati)
Behoorlijk koppel vanaf lage toeren, maar weer beperking in aantal toeren. Veel gebruikt in cruiser en chopper modellen. Karakteristiek geluid en gevoel, ivm ontsteking op niet gespiegelde momenten. Plof, plof, stil, plof, plof, stil..... :)

Boxer 2 cilinder
Zelf niet veel ervaring mee, BMW is er meester in. Bij een boxer gaat veel bewegende energie (de cilinders), tegen elkaar in. Dat geeft een bepaalde vorm van trillingen en gevoel in de motor. Zoals BMW ze maakte, is het erg degelijk.

Boxer 4
Zie boven, hoewel ik verwacht dat een boxer 4 smeuiger en soepeler zal lopen als een boxer 2. Tevens meer toeren mogelijk, waardoor de vermogensafgiftecurve anders zal lopen.

3 in lijn
wordt niet veel gebruikt, op het totaal aantal motorfietsen. Vroeger Kawa en BMW (K75, dwarsliggende 3 in lijn), nu vooral Triumph. En met succes. Pit soepel. Kan behoorlijk wat toeren draaien. Lijkt mi veel op een 4 in lijn, maar heb beperkte ervaring qua rijden.

4 in lijn
Meest gebruikt.
Minder trillingen, soepel.
Veel toeren mogelijk. Veel 4 in lijn moeten eerst echt op een x aantal toeren komen, voordat de kick er in komt. Ze kunnen dan wel nog ff lekker door in toeren.

V4
combineert een beetje de eigenschappen van een v twin (bij lagere toeren al wat meer trekkracht) en een 4 in lijn (wat meer toeren kunnen draaien dan een v twin, en daaruit vermogen halen). Vmax, magna...

boxer 6
soepel, smooth.
Goldwing

ps het dieseltje van Sammie laten we maar ff buiten beschouwing :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie post Martell, maar het toerenbereik heeft dacht ik meer te maken met de boring/slagverhouding dan met het aantal cilinders.

Motoren met een lange slag zullen bij zeg 5500 rpm al een enorme zuigersnelheid hebben en zuigers kunnen dan enorme krachten te verwerken krijgen op de kantelpunten.

Maar lange slag motoren hebben wel een fijn karakter als je er van houdt.
 
Mooie post Martell, maar het toerenbereik heeft dacht ik meer te maken met de boring/slagverhouding dan met het aantal cilinders.

Motoren met een lange slag zullen bij zeg 5500 rpm al een enorme zuigersnelheid hebben en zuigers kunnen dan enorme krachten te verwerken krijgen op de kantelpunten.

Maar lange slag motoren hebben wel een fijn karakter als je er van houdt.


20 jaar geleden monteurs opleiding gedaan, er is dus een hoop weggezakt, maar moet een zuiger niet een snelheid hebben van 10 meter per seconde? Dacht dat de ideale snelheid was.

Lange slag motor draait dus inderdaad automatisch minder toeren als korte slag, ongeacht het type blok.

Theoretisch gezien kan je dan dus een hoogtoerig V twin blok maken, maar ik denk dat dan de sterke punten van een V twin niet benut worden, waardoor de fabrikanten dat dus niet ontwikkelen.
 
Ik denk dat het technisch verhaal TS een beetje aan haar bibs kan roesten O-) ,die wil gewoon een motor.

P.S. ik heb toch de grootse ....zuigers 107 mm,extreem kort slag blok .
Bialbero corsacorta :t }) .
Klinkt ook veel beter als testastretta dat vernoemt is naar een italiaans ijsje O-)
 
Mooie post Martell, maar het toerenbereik heeft dacht ik meer te maken met de boring/slagverhouding dan met het aantal cilinders.

Motoren met een lange slag zullen bij zeg 5500 rpm al een enorme zuigersnelheid hebben en zuigers kunnen dan enorme krachten te verwerken krijgen op de kantelpunten.

Maar lange slag motoren hebben wel een fijn karakter als je er van houdt.
Ja, dat is onderliggende techniek.
Wat gemiddeld in de praktijk voor klanten wordt gebouwd, en te koop is, daar heb ik een lijstje van gemaakt.
 
Ik denk dat het technisch verhaal TS een beetje aan haar bibs kan roesten O-) ,die wil gewoon een motor.

P.S. ik heb toch de grootse ....zuigers 107 mm,extreem kort slag blok .
Bialbero corsacorta :t }) .
Klinkt ook veel beter als testastretta dat vernoemt is naar een italiaans ijsje O-)

Zij kan het ook interessant vinden. Sportmotoren worden doorgaan flink op toeren gereden en het karakter daarvan is nogal verschillend van bijvoorbeeld Harley achtige motoren.

Ik zie dagelijks automobilisten die met een supermoderne automobiel rijden alsof het een A Ford is en ik denk dat motorrijders ook zeer verschillen.

Ik heb een oude auto met een boring van 83 en slag van 106 mm, zes cilinders, maar die gaat probleemloos in zijn vierde over een rotonde met geen 1000 rpm. Dat moet je met een sportieve moderne auto niet proberen. Met motorfietsen is het niet anders en de TS dame gaat ontdekken wat de verschillen zijn en wat zij het prettigst vindt.

Ze mag mijn Supermagna met alle plezier uitproberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.

Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog niet hoe dat rijd en wat ik fijn vind.

Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.

Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog hoe dat rijd en wat ik fijn vind.

Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?
Dat lijkt me een goede manier om en motor uit te zoeken.
 
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.

Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog hoe dat rijd en wat ik fijn vind.

Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?

Nee hoor, dat is helemaal niet raar. Als je een paar leuke modelletjes ziet kun je dat gewoon vragen hoor.
Als ze je niet een proefritje ergens op laten doen word het raar..
Dan kun je beter een andere motorzaak opzoeken. Een goede.
Op de motorbeurs staan niet alleen nieuwe, ook gebruikte motoren, alleen kun je niet op proefrijden daar.

Succes in ieder geval met het vinden wat je zoekt, er zijn ook zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet ziet, dat snap ik.

Groet, :] :t
 
Toen mijn vrouw haar motorrijbewijs had gehaald gingen we naar de motorzaak. Daar zag ze een motor die ze mooi vond, even proefzitten en gekocht.
Helemaal niet moeilijk.
 
Ja mijn instructeur zei dat al. Ik had er nog nooit van gehoord. Zijn er ook gebruikte motoren of alleen nieuwe?
Oh zát keuze in gebruikte motoren en zát keuze in kleding.. dus wel de moeite om daar heen te gaan.. toegangskaartje is vaak met korting via de ANWB. Dus als je daar lid van bent of iemand kent scheelt dat. Ook kun je vooraf een parkeerplaats voor de auto reserveren. Scheelt 1 euro en je hoeft niet in de rij bij vertrek.

Verder is er áltijd een stand van Alpine voor gehoorbescherming.
Is altijd goedkoper; worden ter plekke aangemeten.
Letwel; mocht je doppen op maat willen; even paar dagen vooraf beursbezoek langs de huisarts om je oren te laten uitspuiten. Een vies oor (lees; een gezond oor voorzien van oorsmeer) kunnen ze niet aanmeten. De gehoorgang moet schoon zijn.
 
Toen mijn vrouw haar motorrijbewijs had gehaald gingen we naar de motorzaak. Daar zag ze een motor die ze mooi vond, even proefzitten en gekocht.
Helemaal niet moeilijk.


Ja zo ging dat bij mij ook, fluitje van een cent. Wie zegt dat vrouwen moeilijk zijn heeft het echt mis. (Of het moet over schoenen gaan :-) )
 
Ik heb zo ook mijn SV gekocht; zonder er ook maar een meter op te hebben gereden :]
Alleen 2 of 3x in de showroom wezen proefzitten in de showroom toen nog tijdens de rijlessen..

Ook totaaal niet moeilijk ofzo :9
 
Laatst bewerkt:
Zij kan het ook interessant vinden. Sportmotoren worden doorgaan flink op toeren gereden en het karakter daarvan is nogal verschillend van bijvoorbeeld Harley achtige motoren.

Ik zie dagelijks automobilisten die met een supermoderne automobiel rijden alsof het een A Ford is en ik denk dat motorrijders ook zeer verschillen.

Ik heb een oude auto met een boring van 83 en slag van 106 mm, zes cilinders, maar die gaat probleemloos in zijn vierde over een rotonde met geen 1000 rpm. Dat moet je met een sportieve moderne auto niet proberen. Met motorfietsen is het niet anders en de TS dame gaat ontdekken wat de verschillen zijn en wat zij het prettigst vindt.

Ze mag mijn Supermagna met alle plezier uitproberen.

Probeer je mij dat nu uit te leggen,of is het gericht aan TS? ;)

Ik rij/heb gereden 1 t/m 4 cilinders dus ook alles ertussen.
Toch hoef je een 1000 cc supersport met veel lagere toeren te rijden dan en 600 cc.
Scheelt ook weer :)
 
Goed advies is zowieso proefrijden, als ik je tip mag geven kies iets waarop je erg vertrouwd voelt, met een normaal stuur, kun je lekker rijden en vol zelfvertrouwen toeren. Kijk eens naar een Honda Cbf 600, Honda cb600 Hornet, Yamaha Fazer 600, of Suzuki bandid 600, daar rij je gemakkelijk op weg, mocht je na een tijdje toe zijn aan wat anders ruil je hem in doe je er wat geld bij en kies je je volgende stap.
 
Nou heren (en misschien dames) bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik er wel uit ga komen 😊 zodra ik wat heb gevonden dan horen jullie het wel!

Iedereen de beste wensen en veel en veilig rijplezier voor 2018 gewenst! 😁🏍💨
 
Laatst bewerkt:
Goed advies is zowieso proefrijden, als ik je tip mag geven kies iets waarop je erg vertrouwd voelt, met een normaal stuur, kun je lekker rijden en vol zelfvertrouwen toeren. Kijk eens naar een Honda Cbf 600, Honda cb600 Hornet, Yamaha Fazer 600, of Suzuki bandid 600, daar rij je gemakkelijk op weg, mocht je na een tijdje toe zijn aan wat anders ruil je hem in doe je er wat geld bij en kies je je volgende stap.


In dit rijtje past een Kawasaki ER 5 ook mooi :) Is een fijne motor met lage zit en je kan er veel kanten mee op !

Succes met uitzoeken en de beste wensen ! *O*
 
Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van de technische aspecten van de motor. Maar ik vind het wel interessant en wil het graag leren begrijpen. Ik kan er alleen (nog) niet over meepraten.

Weet wel ongeveer wat de verschillen zijn tussen de soorten motoren, maar ik weet natuurlijk nog niet hoe dat rijd en wat ik fijn vind.

Denken jullie dat ik gewoon naar een motorzaak kan gaan en kan vragen of ik een paar verschillende motoren mag proberen en kijken wat ik fijn vind? Of is dat raar?

Kijk eens hiernaar en verwante video's'
Hier zie je de werking van een 4 cylinder in lijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan