Honda X-ADV

Wanneer ga je een x-adv aanschaffen Webengine?
Fijne kerst iedereen! :]
 
Laatst bewerkt:
Zodra de nieuwe er is, maar er is bij de importeur nog niets bekend van een leverdatum in NL, in Italie zou hij eind februari komen en dat schijnt ook al later te worden.
Er hangt sinds een maand een kattebelletje aan mijn naam bij de dealer. Kon dus ook nog geen pre-order plaatsen.
Prijs is dus ook nog niet bekend.
Zelf voel ik de bui al hangen dat het wel eens een tijdje kan gaan duren, ik hou het dan ook maar op April/Mei.
Ben het wel gewend om te wachten, de Xc duurde toen ook een maand of 5. omdat ik persé de kleur geel en met ABS wilde hebben.
Jij en alle andere MFers ook een fijne kerst gewenst.

Mvg. Jan
 
Ik zie ze wel in de showroom staan bij motoport, heb er vorige week nog op gezeten.
Heb je speciale wensen?
 
Ik heb er ook al een tijdje terug op gereden, maar je mist mogelijk een stukje van het verhaal :?

Het gaat om het vernieuwde model wat in 2018 gaat uitkomen met wat extra functies, en aangezien het bij elkaar wel een bom geld gaat kosten wil ik het maar gelijk helemaal goed doen en voor de nieuwste snufjes gaan.
Het huidige model kan je b.v. bij Arie Molenaar voor 11.500 in je gewenste kleur bestellen, ze stunten al aardig met de prijs

Zie/lees de nieuwste toevoegingen voor model 2018 via de volgende 3 url's

motorfreaks

nieuwsmotor

honda.nl

Contact leggen en afspraken maken is bij honda minder makkelijk/toegankelijk als dat het is bij Kymco, alles loopt 'voornamelijk' via dealer, kan er dus nog weinig over kwijt wanneer dat ding er voor mij is, maar ik heb geduld.
En wordt op de hoogte gehouden wanneer ik kan gaan bestellen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
givi achter spatbord is binnen. Voor montage rechterbout achterwiel losmaken en dat is geen makkie.
Na montage moet blijkbaar de ketting weer worden afgesteld.
Zal er dus best zelf afblijven voor ik domme dingen doe.
Spijtig.
 
Misschien help het als ik je hier op het forum uitleg hoe je dat zelf kunt doen

Je kunt de huidige afstelling aanhouden die je op de scale graduations ziet staan.
'Scale graduations' is de afstel indicator op de achterbrug.
De rechter beneden hoek van de vierkante "Ádjusting Plate" (zie rode pijl) geeft ten opzichte van de 'Scale graduations' de huidige stand van zaken aan.

image.php


0DuX1U.png


Na het afstellen met behulp van de 'Scale graduations' >> ("afstel indicator op achterbrug") controleer je aan de onderkant van de ketting of de opwaartse spelling tussen de 2 zwarte pijltjes niet meer of minder is als 40-50 mm. zoals aangegeven op het screenshot hieronder.
Ghbiqi.png


Aanhaal koppel van de achter as moer is 98Nm.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp maar ik zal er mij toch niet aan wagen. Na nieuwjaar ga ik naar mijn dealer.
 
Ola,
Mijn naam is Marcel, ik rij vanaf 1998 motor. In 2008 heb ik een heel zwaar ongeluk gehad met alle beperkingen die daarbij horen.
Op dit moment rij ik op een GS1200, niet omdat ik m mooi vind maar omdat ik daar nog redelijk op kan rijden. Nu gaat het lijf weer een paar stappen achteruit en staat de hoogte en het "top" gewicht mij steeds vaker tegen.

Zijn hier X-Adv rijders die van een "gewone" motor afkomen, en die de voor en nadelen willen aangeven? Ook mbt de zithouding en minder vermogen? Het stuk over rug problemen heb ik zojuist gekezen. Denk dat dat erg per persoon verschilt.

Ik lees het graag.

Al vast bedankt voor de moeite.

Gr. Marcel
 
Zoals je al schreef kunnen rugklachten per persoon behoorlijk verschillen. Volgens mij staat een GS1200 bovenaan in de motorrankings qua comfort. Met de grote wielen, lange veerwegen en wielbasis heb je de oneindige reeks aan verkeersdrempels niet eens in de gaten.
Mijn scooterervaring blijft beperkt tot de Honda PCX125. Ik kan je zeggen een heerlijk scootertje, maar na een tiental kilometers begin je helemaal gaar gedrempeld te raken. De kleine wieltjes, korte wielbasis en beperkte veerwegen zijn geen goede basis voor een comfortabel ritje. De X-adv is natuurlijk een stuk confortabeler dan mijn PCX-je, maar als
je serieus een X-adv overweegt zou ik een uitgebreide proefrit aanvragen of een X-ADV huren voor een dag.
 
Een GS1200 bovenaan?
Sorry maar....neen

- het gewicht waardoor je je al n breuk krijg bij t verplaatsen
- het originele zadel waardoor je al pijn krijgt aan t eind van de straat
- de trillingen van de boxer waardoor je op de snelwelweg geen zomerhandschoenen kunt dragen

Op mn scoot zit ik beter, het zadel is 10x beter en trillingen heb ik niet.
Natuurlijk verschilt t per persoon, maar comfortabel is n GS niet. Voornamelijk topzwaar.

Minder vermogen....ik denk dat je bij t stoplicht t aflegt tegen een x adv.
Ik verwacht dat je op zo'n scoot veel relaxter kunt rijden.
 
ik kom ook van een gs af en vind buiten het zadel en gewicht de gs de beste motor waarop ik gereden heb,in de ochtend wegrijden en in de avond in Monaco aankomen was geen probleem. en een gs heeft alleen meer power boven de 140 km per uur op de snelweg.ik mis dat niet. en voor de rest iedere motor en scooter heeft andere houding dat voelt voor iedereen verschillend aan en zou je moeten proberen.voor mij is het lekker als ik me voeten makkelijk kan verzetten dat veranderd me zithouding waardoor ik veel langer op de scooter kan zitten.
 
Ondervind ik ook wel op de x adv. IK ben 1,80 m en kan nog juist met mijn voeten aan de grond.
Zithouding kan iets beter voor mij. Voor lange ritten zou ik hem zeker niet gebruiken , dan heb ik zeker rug pijn.
Ik gebruik hem voor woon werkverkeer....15 km van mij thuis en dan is het geen probleem.

Heb de x adv gekocht zonder te proberen en dat is toch altijd een risiko.

Succes met je keuze en prettig eindejaar voor iedereen.
 
Marcel@
Als ik jouw was zou ik ook eens als alternatief een Honda NC S 750 Dtc of evt een Honda NC X 750 Dtc proberen is het zelfde 750 cc blok als de X ADV maar hogere wielen en ook automaat dus,iigv een stuk lichter en lager ook als een GS 1200 en het rijd prima. :Y
Ik heb 2 jaar scooter gereden,1 jaar Honda pcx 150 en i jaar Kymco 300 maar uiteindelijk voor gekozen voor een motor met normale wielen,want een scooter is een erg gevoelig voor minder of slecht wegdek /drempels :N
 
Bedankt voor alle reacties. Volgend jaar 😜 Ga ik m voor een dag of langer rijden.

Goede jaarwisseling allemaal.
 
Vooropgesteld: de vraag of een motorscooter als deze: apart – uniek – danwel ludiek is – mag een ieder voor zichzelf beantwoorden.
Voor mijzelf sprekend, zou ik deze bewuste Honda in ieder geval als iets bijzonders willen omschrijven.

Nu wilde destijds (lees: juni 2017) het toeval dat mijn motordealer (Honda- en Suzukidealer van huis uit) zo’n bijzonder demoding had staan en wel met een maagdelijke km.-stand van slechts 24 (!) km.
Het was ook in diezelfde periode dat mijn woon-werkfiets voor regulier onderhoud bij de dealer moest zijn.

En zo kon het gebeuren dat Tijd-&-Toeval ondergetekende en de X-Adv samenbracht. O-)

Wat zijn nu zoal de opties, wanneer de eigen (in dit geval; woon-werk-)fiets voor onderhoud in een werkplaats staat? Een opsomming:

– Iets nuttigen in de CoffeeCorner.
– Iets lezen in de CoffeeCorner.
– Al slenterend het moois in de showroom bewonderen.
– De kledingafdeling met een bezoekje vereren.
– Een combinatie van bovenstaande.
– Sleutels afgeven en naar huis gaan (al-dan-niet met een leenfiets).
– Van de gelegenheid gebruik maken met een aanwezige demofiets erop uit te gaan.

Ik, op mijn beurt, koos ditmaal voor het laatste. Een merkwaardige keuze derhalve.

Feitelijk ben ik er namelijk helemaal de persoon niet naar, om op van-alles-en-nog-wat te klauteren en vervolgens (doelloos en voor-de-vuist-weg) een stukkie te gaan touren. Ik was ook helemaal niet op zoek naar iets anders. Laat staan iets nieuws…..Er stond bijvoorbeeld ook een AfricaTwin paraat. Eveneens een zéér begeerlijke motorfiets om te zien, maar (op dit moment) heb ik daar verder (nog) niet zoveel mee.
.....Die X-Adv daarentegen..... :9~ Het vlees bleek zwak. -O-

Inmiddels staat de tellerstand op ± 51 km, wanneer ik (terug bij de motorzaak) de Honda het terrein laat oprollen.

“En?” – zo sprak de verkoper. “Apart hè? Om mee te rijden, is het niet? :)
“…..Apart is een understatement…..”, :j reageerde ik met enig ongeloof.

“En deze is te koop?” O-)
“Alles is te koop”, zo sprak de verkoper diplomatiek. :Z
"In de werkplaats en winkel staan overigens alle andere kleuren”.

Dit middenstandsgesprek kabbelde nog een tijdje voort – waar ik u verder niet mee zal vermoeien.


fkrzocb.1_ditmodel.jpg

Echter; diezelfde (zater-)dag in juni heb ik een X-Adv gekocht.
 
Ondertussen is deze tweewieler, afkomstig uit het land van de Rijzende Zon, mijn vijfde motorscooter. :Y
Zonder daarbij de vier voorgaande scooters tekort te doen, is deze Honda wel van een ander (…..) kaliber.
Daarover is binnen dit topic al veel geschreven. Feitelijk heb ik daar niet meer aan toe te voegen.



g9ypogy613746.2_1000km 360dpi.jpg

Keurig op tijd terug bij de dealer, voor de 1000 km-wissel.

Terugkijkend op (’t recreatieve deel van het motorseizoen) 2017 heb ik in Optima Forma kunnen genieten van Honda’s Adventure-achtige motorscooter. Wanneer ik het in een aantal One-Liners zou mogen samenvatten:

  • Deze motorscooter rijdt dermate aangenaam, gelijk een NS-wagon op bladervrije treinrails. Ook bij (langdurig) hoge snelheden op rijkswegen, blijft het allemaal puur genieten. Van vermoeidheid (in welke vorm dan ook) is geen enkele sprake.
  • Na het gesneden brood is die DCT-versnellingsbak misschien wel één van de mooiste uitvindingen van de laatste jaren. Voor mij in ieder geval een zéér verrassende (lees; comfortabele) ervaring.
  • Het benzineverbruik is (en blijft) zeer prettig te noemen.
  • Door direct bij aankoop de Honda te voorzien van een ScottOiler-kettingsmeersysteem was ik in één keer verlost van dat geklieder met die spuitbussen. ScottOiler, een briljant werkend systeem. Had ik véél eerder moeten doen, ook bij andere ketting-aangedreven-fietsen die ik heb (gehad).



ec2ozd1gi.3_touren.jpg

Het wilde dit jaar nog wel eens regenen (……).
Maar éénmaal mooi weer, maakte ik daar dan ook gretig gebruik van.



tioes2r.4_uitlaat.jpg

Van meet af aan stond vast: het moest en zou die matzwarte uitlaat van IXL worden.
Helaas zou het 3 maanden duren, voordat deze uitlaat éindelijk kon worden geleverd.



En tot zover mijn bijdrage op de laatste dag van dit jaar in het X-Adv-Topic. ;)
Wens ik u allen tot slot een goed uiteinde en voor 2018 alle goeds hetgeen wenselijk is. :W
 
Goedenavond Ferry, ;)

Degene die op dat moment nog in het krat stond.
Echter; ik heb bij thuiskomst direct al het stickermateriaal verwijderd.

Daar heb ik écht helemaal niets mee. :N
 
Laatst bewerkt:
MDS is benieuwd:
1. Ik denk de witte O-)

2, Leuk verhaal, maakt me nog nieuwsgierigerderder :P

3. Heb je naast scooters ook "gewone" motoren (gehad/gereden)? Zo ja: wat?
Laat ik beginnen u een uitstekend nieuwjaar en veel gezondheid voor 2018 toe te wensen.
Dat gezegd hebbende, dan in antwoord op uw vragen:

1. :Y . Wanneer al die plakkers zijn verwijderd komt als vanzelf de witte kleur tevoorschijn.
Persoonlijk spreekt mij dat wit (i.c.m. het zwart) veel meer aan. Maar da’s puur persoonlijk hè? ;)

2. …..Daarover gesproken….. (met betrekking tot die nieuwgierigheid).
Bent u niet diegene die (naar ik meen ergens in 2014 ) een witte 1200 GS bij Nicolai Motoren heeft gekocht? O-)

3. Een motormaatje van mij rijdt sinds-jaar-en-dag GSX-R 750. Deze motorfiets ruilt hij dan het liefst (om de twee jaar) in voor een nieuw exemplaar. En dat is prima, want hij voelt zich daar helemaal gelukkig bij. :) Daarentegen vind ik het dan weer vele malen leuker om (in de loop der jaren) van-alles-en-nog-wat door elkaar te rijden, danwel gereden te hebben.

Om daarop het woord “wat” in een notendop van antwoord te voorzien: van alles. Begonnen met MotoCross (daar is ooit, vanuit een grijs verleden, de liefde voor motorfietsen ontstaan) – daarna tal van (customized) choppers gehad, verder – Racers – Nakeds – All-Roads (hoofdzakelijk voor woon-werk) – SuperMoto – en tussen de bedrijven door kwamen motorscooters in beeld. Dat laatste was trouwens écht een Eye-opener. Ik had van te voren niet kunnen bedenken, uitgerekend met díe categorie “motorfietsen” zóveel plezier te hebben. :Y

En daarom: motorfietsen komen en gaan, maar een (motor-)scooter zal sowieso in de garage blijven staan. *D
 
Laat ik beginnen u een uitstekend nieuwjaar en veel gezondheid voor 2018 toe te wensen.
Dat gezegd hebbende, dan in antwoord op uw vragen:

1. :Y . Wanneer al die plakkers zijn verwijderd komt als vanzelf de witte kleur tevoorschijn.
Persoonlijk spreekt mij dat wit (i.c.m. het zwart) veel meer aan. Maar da’s puur persoonlijk hè? ;)

2. …..Daarover gesproken….. (met betrekking tot die nieuwgierigheid).
Bent u niet diegene die (naar ik meen ergens in 2014 ) een witte 1200 GS bij Nicolai Motoren heeft gekocht? O-)

3. Een motormaatje van mij rijdt sinds-jaar-en-dag GSX-R 750. Deze motorfiets ruilt hij dan het liefst (om de twee jaar) in voor een nieuw exemplaar. En dat is prima, want hij voelt zich daar helemaal gelukkig bij. :) Daarentegen vind ik het dan weer vele malen leuker om (in de loop der jaren) van-alles-en-nog-wat door elkaar te rijden, danwel gereden te hebben.

Om daarop het woord “wat” in een notendop van antwoord te voorzien: van alles. Begonnen met MotoCross (daar is ooit, vanuit een grijs verleden, de liefde voor motorfietsen ontstaan) – daarna tal van (customized) choppers gehad, verder – Racers – Nakeds – All-Roads (hoofdzakelijk voor woon-werk) – SuperMoto – en tussen de bedrijven door kwamen motorscooters in beeld. Dat laatste was trouwens écht een Eye-opener. Ik had van te voren niet kunnen bedenken, uitgerekend met díe categorie “motorfietsen” zóveel plezier te hebben. :Y

En daarom: motorfietsen komen en gaan, maar een (motor-)scooter zal sowieso in de garage blijven staan. *D
Allereerst natuurlijk ook de beste wensen en een heel mooi en veilig 2018. Voor iedereen hier natuulijk.

Klopt helemaal, die heb ik nu dus nog. Goed geheugen trouwens :}

Dat zijn inderdaad allemaal verschillende motoren, ruime ervaring dus. Voor mij zou het te vervanging van de GS zijn, geen geld en geen nut voor meerdere motoren. Ik heb er altijd een KLR naast gehad voor de "fun" ritjes maar zoonlief heeft een dure hobby die ook ruimte in de garage inneemt.

Wat ik me vooral afvraag of het mindere vermogen gaat tegenstaan. Dat scooter rijden leuk kan zijn heb ik 2 jaar geleden al gemerkt toen ik met meerdere motoren in oosterijk/Italie was. Er zaten ook 2 scooters bij: een BMW en een Yamaha. De grootste lol op de twisties :]

Ik zelf zou ook voor een witte gaan, maar de prijs vind ik nog erg hoog voor een probeersel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan