Grasmaaiermotormotor

Het eerste wat ik van Pa leerde was volgens mij fietsbanden plakken.....

Was sindsdien ook altijd de lul zeg maar.
 
dit roept zeker herinneringen op; half jaren 70, ik was 12 mijn vader de kop gek gezeurt om een cross brommer. via via een oude afgedankte sachs 2 bak gekregen; samen mat vader de slijptol erin en crosser van gemaakt. Daarna een DKW met die mooie sachs wielen erin, later samen met pa een zundapp blokkie erin gesleuteld. En ja, de nummerplaten waren deksels vastgezet met een postelastiek en uiteraard een H nummer :)
Altijd aan het sleutelen en hobbyen; proberen sneller te maken wat soms averechts werkte maar daar leerde je weer van :Y
Ook nog een kreidler 5 bak gehad, nagebouwd gebben frame, super breitwand 24 mm del orto
als de brandweer ging dat ding. Na een klemmer een nieuwe zuiger gemonteerd en savond nog ff naar het crossveldje; ff inrijden dan kan ik zaterdag vol gas :+ komt mijn vader ff kijken en wenkt; je maakt veel teveel toeren. Kom hier met dat ding om vervolgens volgas het baantje heen en weer te blazen _O- man was ik pissig ; komt ie terug, zo moet je dat doen om vervolgens met een grijns in zijn kever te stappen.
En inderdaad, de lokale plisie deed toen niet zo moeilijk; die kende hun pappenheimers wel.
Reed je een keer op de weg naar het crossveldje dan kwam je weg met een waarschuwing :)

Dat was zeker een mooie tijd; we hadden crossbrommers en sleutelden om ons te vermaken;
tegenwoordig kunnen de meesten nog geen fietsband meer plakken; daar is geen app voor _O-

Dit beschrijft mijn jeugd ook wel zo'n beetje ja.
Alleen had ik het geluk om op m'n 15de al een RM125 te scoren! Heel de dijk omgeploegd met z'drieën totdat m'n twee maten gesnapt werden. Ik kon die avond niet, moest werken. Die twee hebben toen de hele dijk opnieuw in moeten zaaien van pliesie Jansen. (kennis van ons thuis) Kwaad dat ze waren! Ikke lachen! _O-
 
Ook ik herken me er volledig in, heb exact dezelfde jeugd gehad. Na het projectje wat ik in een vorig bericht gepost heb kocht ik een suzuki 125 crosser. Dubbele schokbrekers achter, het blokje lag uit elkaar, heb het laten reviseren bij Meurs motoren. Daar tokkelde ik heel sneaky mee naar het cross-terreintje, om daar los te gaan.
Mijn eerste echte motor was een Suzuki T500, die ik zag staan in het gezamenlijke fietsenhok in een flatgebouw vlakbij mijn ouderlijk huis. Ding stond half ontmanteld, samen met een paar kratten onderdelen daar.
Toen ik er eindelijk achter was van wie die was heb ik hem overgenomen, voor 300 gulden, het bleek een T500 en een GT500 te zijn eigenlijk, alleen de GT had geen frame en kenteken. Van die 2 heb ik toen deze opgebouwd:
full

Sorry voor de slechte foto. Later werd ie zo:
full

En de rest is geschiedenis, wij hebben nog echt een jeugd gehad, ik ben nog steeds bezig met rommelen aan oude zooi, al heb ik ook een moderne motor.

Die tijden vergeet ik nooit meer. *O* *O*

Bedankt dat je alles weer bovengehaald hebt met je Grasmaaier-motor! :t
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan!

Durf niet precies te zeggen hoe oud mijn RM was maar ik weet nog wel dat het een Full Floater was. Ik gok op vroege jaren '80.
Ik heb toen samen met onze Pa nog eens een RM200 (helemaal uit elkaar) op de kop getikt. Helaas zonder kenteken, en na 15jaar of zo weer doorverkocht. Simpelweg geen tijd en of animo voor gehad. We haddeb het veel te druk met brommers opknappen, en er komt natuurlijk een moment dat je toch aan het werk gaat.

Zo kwam ik bijvoorbeeld bij m'n maat terecht (neefje van d'n Boet)
Daar kocht ik die RM, en al snel daarna zat ik dag en nacht bij hem in de schuur, motoren te repareren. Hij deed het ouwehoeren en onderdelen halen, en ik stond te sleutelen. Dat werd al heel snel heel intensief en helaas hebben we er na een jaar of 7 de brui aan gegeven omdat we het simpelweg veel te druk hadden. Als we door waren gegaan hadden we zeker weten een tent op kunnen bouwen.

Fantastische tijd hoor! Begrijp me niet verkeerd. Op zaterdag was er altijd aanloop, koffie en gezelligheid. Buikschuivers, choppers en ouwe crossers. Heerlijk. Als ik dat toch nog eens over zou mogen doen....
 
Leuk topic dit.
Ik heb wat voor de knutselaars: een nagenoeg complete Batavus City, frame, blok, wieltjes, voorvork, één spatbord. Hij mag opgehaald worden op twee voorwaardes: vorderingen in dit topic en hij moet iets met een motor te maken hebben want motor-forum, geen snorfiets-forum, Hayabusablok erin ofzo _O-
 
Leuk topic dit.
Ik heb wat voor de knutselaars: een nagenoeg complete Batavus City, frame, blok, wieltjes, voorvork, één spatbord. Hij mag opgehaald worden op twee voorwaardes: vorderingen in dit topic en hij moet iets met een motor te maken hebben want motor-forum, geen snorfiets-forum, Hayabusablok erin ofzo _O-


_O-

Wie durft?
 
Een echte Honda deze keer. *O*
Een G150, zou 3,5Pk moeten zijn met z'n 144cc, dus motor waardig!

De vrouw had 'm donderdag al opgehaald, want ik zat in Duinkerke voor m'n werk (bootje maken) en gistermiddag ben ik er mee aan de slag gegaan want het ding liep niet. Zou wel compressie en vonk hebben aldus de adverteerder.
Gaandeweg gaan sleutelen, en alles wat rond het blok hing, hing er los aan. Vreemd, dit stink naar de misdaad.... B|

Dus ermee aan de gang.
Op twee moertjes die de carburateur bevestigen na, was ie kompleet. Alles wat los hing er eerst af gehaald, en van daar af alles weer netjes vast gezet. Carburateur schoongemaakt ook natuurlijk, en gekeken of ie vonkt. Dat bleek te kloppen.
Nog een hele opgave om wat kurk te scoren voor nieuwe pakkingen te maken voor de carterventilatiedekseltjes weer te bevestigen. Een nieuwe bougie was al besteld en opgehaald, en een fles schone Valvoline olie van de Action erin om het af te maken.

Joost mag weten hoelang het ding niet heeft gelopen, maar echt waar; 2x trekken en het ding liep ! !

10secondes later was ik doof en blind.
Heel m'n hok blauw van de rook en het Hondaatje rammelt als een idioot. -O-

De drijfstang ligt eruit eveneens als de zuiger en zijn veren.

Balen, maar hij loopt wel.
Verkoper berichtje gestuurd en die bood netjes aan 'm terug te nemen. Maar ja, nu ben ik verliefd, heb er al een hele middag aan gewerkt, dus ik repareer 'm wel. Heb er ook maar 6tientjes voor gegeven.
Pakkingsetje (imitatie) is al onderweg, en in de USA heb ik een nette gebruikte zuiger en drijfstang gevonden. Heb die meneer een berichtje gestuurd, dus even afwachten.

Heb inmiddels ook al een tent gevonden die centrifugaalkoppelingetjes verkoopt in allerlei soorten en maten, en daar wacht ik ook op bericht van terug. Centrifugal Clutches

Deze G150 heeft namelijk een reductie van 2 op 1 ingebouwd, dus ik mis 50% aan toeren om in te koppelen. Bij Heeters zag ik in de lijst een koppeling die al bij 1000tpm aangrijpt. Perfect dus. Hoef ik ook geen grote reductie toe te passen van motor naar achterwiel.

Hoofdstukje G150 word vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Leuk! Wel balen van de drijfstang en de rest, maar zo te zien komt het goed. :)

Ik volg, uiteraard, weer je vorderingen. :Y

Fijn uiteinde en morgen weer met al je vingers wakker worden,
Groeten. :t
 
Leuk! Wel balen van de drijfstang en de rest, maar zo te zien komt het goed. :)

Ik volg, uiteraard, weer je vorderingen. :Y

Fijn uiteinde en morgen weer met al je vingers wakker worden,
Groeten. :t


Maak je niet druk. Die zal ik niet aan vuurwerk verliezen.
 
Ik heb een donor G150 van MP weten te plukken.

Hij zou weinig compressie hebben, maar de drijfsang zou misschien goed kunnen zijn. Weer een gok.
Er zit wel een gave uitlaat op. En aangezien die alleen al nieuw €127,- kost....

Hij word opgestuuurd. Volgend weekend meer nieuws daar over.
 
Leuk gaan we volgen ook wel eens aan zoiets gedacht te maken is er nog niet van gekomen .
Nu ik gestopt ben met werken is er tijd voor dit soort leuke projecten mag alleen niet veel geld gaan kosten heb tenslotte geen inkomen meer de komende vijf jaar
 
Leuk gaan we volgen ook wel eens aan zoiets gedacht te maken is er nog niet van gekomen .
Nu ik gestopt ben met werken is er tijd voor dit soort leuke projecten mag alleen niet veel geld gaan kosten heb tenslotte geen inkomen meer de komende vijf jaar

Gewoon heel langzaamaan de benodigde spullen bijelkaar scharrelen.

Mocht het ooit tot een race komen, ik kom zeker kijken. *O*
 
mag ik vragen hoe je aan dat tandwielkastje / centrifugaal koppelingetje komt?


ik zoek nog zoiets voor een eigen projectje.
 
mag ik vragen hoe je aan dat tandwielkastje / centrifugaal koppelingetje komt?


ik zoek nog zoiets voor een eigen projectje.


Vragende kindjes worden wijs heb ik ooit eens gehoord.
Je moet net even het merk weten; Lifan

Hier hebben ze die bijvoorbeeld;
Kartsport koppelingen | Halvewerk.nl

En hier natuurlijk ook;
LIFAN Oil Bath Reduction | eBay


De mijne pikte ik van MP af voor 4tientjes, maar die is ook in een staat van dat ik denk..... mwaah, had toch liever een nieuwe gekocht als ik de binnenkant eerst eens had kunnen zien. Maar goed, nu heb ik 'm, hij zit erop en met een nieuw gemaakte pakking en een nieuwe keerring is ie oliedicht en werkt perfect. Dus was ie eigenlijk z'n geld gewoon waard.

Heel simpel ding. Centrifugaal koppelingetje op de krukas, en een 2 op 1 reductie middels een ketting. En dat alles zit in een aluminium doosje. Olie erin, en gaan.
 
Leuk gaan we volgen ook wel eens aan zoiets gedacht te maken is er nog niet van gekomen .
Nu ik gestopt ben met werken is er tijd voor dit soort leuke projecten mag alleen niet veel geld gaan kosten heb tenslotte geen inkomen meer de komende vijf jaar

Dan heb ik voor jou maar één tip; zoeken, blijven zoeken.

Voorbeeld;
Mijn voorwieltje met enkelzijdige ophanging gaat me €12,50 kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan