Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Gister na het tanken had ik opeens een funduro die niet zo fun meer was, na circa een km vermogen zo goed als weg/sputteren /knallen uit de uitlaat... Iemand een idee wat dit kan zijn? Brandstoffilter zit niet waar hij volgens mij zou moeten zitten (slang van kraan naar carbs), misschien kijk ik op de verkeerde plek? Ga zo eerst maar een flesje forte halen om te zien of dat iets doet, iemand verder nog suggesties?
 
Vapour lock?

Heb ik ook een keer gehad, luchtbellen in de brandstoftoevoer. De oplossing is eenvoudig, gewoon slang van de carb af en even door laten lopen. Daarna slang weer op de carb.

Oorzaak bij mij was dat ik de slang mooi had weggewerkt langs het frame en bij warmte er luchtbellen in de slang kwamen. Daarna de slang ingekort en geen last meer gehad ervan.
 
Hallo F650 rijders.

Ik heb weer een probleempje met de f650st '97 en hoopte op wat hulp.
De motor houdt in vanaf ~2.5 tot 4500 toeren. Het gebeurt op een soort pulserend wijze, waarbij het voelt alsof ik power verlies en vervolgens weer snel terug krijg. Met als resultaat dat ik zelf ook een beetje van voor naar achteren wordt bewogen. Het gebeurt in alle versnellingen maar het effect is het meest merkbaar in 2,3 en 4. Daarna rij ik natuurlijk wat harder en is het effect weg (of gewoon niet meer merkbaar).

Het vreemde is dat de motor prima loopt, wanneer ik in vrijstand de toeren opbreng tot 6000+. Het probleem komt dus alleen rijdend naar voren. Nu heb ik dus ook de ketting, kettingwielen, banden, velgen, remschijven, remblokken gecontroleerd en deze zijn allemaal in goede staat (ketting+kettingwielen zijn ~5000 km oud). Motor trekt ook geen valslucht aan. Overigens kan ik prima honderden km's doorrijden hiermee zonder dat het tot wat anders leidt maar het is gewoon irritant.

De afgelopen weken heb ik het volgende vervangen:
- remblokken voor
- bougies
- luchtfilter
- brandstofreiniger in de tank

De carbs zijn ongeveer 13.000 km geleden ultrasoon gereinigd en hebben 4000 km geleden gecontroleerd waarbij er nieuwe stationair sproeiers geplaatst zijn.

Een aantal weken geleden had ik toevallig de stationair rpm's verhoogt met het draaiknopje. Toen merkte ik dat het schokken en inhouden minder was geworden maar nu is het weer terug bij af en schokt hij weer harder. Destijds had ik ook een flesje brandstofreiniger gebruikt dus weet niet precies wat hielp.
Even een update op dit verhaal. Werkzaamheden zijn eindelijk afgerond. Het heeft even geduurd vanwege een probleempje met een zending van onderdelen. Ik heb het volgende gedaan, volgens jullie adviezen:
- tank schoongemaakt
- carbs gereviseerd met revisie setjes (ook meteen ultrasoon laten reinigen)
- originele bougiekabels & doppen vervangen voor ngk
- dichtbussen van de verdeeldstuk bij de carbs vervangen, deze waren kapot, dus meteen een lekkage opgelost.

De motor loopt nu veel beter, stotteren doet hij niet meer en ik kan nu bijna 300km op één tank rijden *O*

Nogmaals bedankt voor jullie hulp
 
Dat ben ik zeker van plan. Deze fiets blijft, ook wanneer er een tweede komt, in ieder geval als pekelfiets.

Ik heb trouwens mijn dominator demper vervangen voor het oem systeem. Dit was in de eerste instantie vanwege het feit dat de laatste aandraai gaatje in het frame, waar de dominator gebruik van maakt, gestript is. Maar ik moet zegen dat het veel prettiger rijden is met de stille oem demper. Ben wel wat power onderin kwijt, althans zo voelt het maar er komt zuinigheid en stilte voor in de plaats.
 
Fun in de modder:
y4mjappXsSSw7ULzfKYtMlZl4FpIFIlDjiTspl8PqALHyqFEXPY-T6pz4J25AYYbkfsiszPE76qPYXhbvnrCebqEo1rqV7Uj3TonNYqLoDYh--zrdJOyXcnCsErWU_LkfRV_LHsoaooroF5RmsrPx_7yFzbFgags6c1Lq_HcRBgKsKc1B6wiH--8WiKc8kT09Lhm_ktKrEeoEPVfiCN31CI_w
 
Goedemiddag iedereen.

Ik ben opzoek naar een f650 voor in wn rond de stad en mijn oog viel op deze:

BMW Motor kopen? Motorfiets occasions van BMW te koop

Mijn enigste twijfel geval is de kilometerstand. Deze is wel erg laag en ik denk eerder dat het 118k is ipv 18k. Als je ook leest wat eraan gedaan is klopt dit meer dan de opgegeven kilometerstand.

Graag zou ik jullie mening hierover willen.

Groetjes Robin
 
Goedemiddag iedereen.

Ik ben opzoek naar een f650 voor in wn rond de stad en mijn oog viel op deze:

BMW Motor kopen? Motorfiets occasions van BMW te koop

Mijn enigste twijfel geval is de kilometerstand. Deze is wel erg laag en ik denk eerder dat het 118k is ipv 18k. Als je ook leest wat eraan gedaan is klopt dit meer dan de opgegeven kilometerstand.

Graag zou ik jullie mening hierover willen.

Groetjes Robin
Goedemiddag
Deze f650 ziet er inderdaad grof uit voor maar 18.000 km's, ook veel roestige plekjes op de foto's te zien. En inderdaad sommige van de verrichte werkzaamheden zou je niet verwachten op een f650 met maar 18.000 km's. Ik denk dat deze fiets een zwaar leven heeft gehad (wat best zou kunnen, volgens RDW 3 eigenaren gehad) of er is iets gedaan met de km stand. Persoonlijk zou ik verder zoeken naar een ander.
 
Laatst bewerkt:
Deze F650 heeft wel meer als 18.000 gelopen. Maar als ik de stepjes en andere rubbers zie heeft ie nog geen ton gelopen.
Het hoeft geen slechte fits te zijn. Met is winter, ik zou eens gaan kijken en praten. Een prijs van rond de duizend euro lijkt me redelijk. Ik zou hem niet meteen afschrijven.
Als de banden, ketting en starterkrans goed zijn waarom niet?
 
full

full


Het geweldige blok van een funduro past ook in een cagiva mito. Heel appart effect. Zeker met een groot achter tandwiel
 
Ik zal mijn BMW ook maar eens voorstellen.

'94 met 55000 km op de teller.
Hoog voorspatbord, voorvorkrubbers, handkappen en verstralers.

full

full


Gr Stijn
 
Ziet er goed uit! Zitten de verstralers niet erg dicht bij je knieën als je rijdt of valt dat mee?
Dat hoge voorspatbord is wel netjes, daar moet ik ook maar eens over nadenken, ik heb vorige week een tijd met een stokje staan peuteren voordat ik vanuit het terrein de verharde weg weer op ging, alles zat helemaal dicht met modder.
 
Thanks!

Met de knieën kom ik op zich nog goed uit.
Ben nog maar 188 :o
 
Goedenavond allen,

Ik ben gisteren wezen kijken bij:

BMW Motor kopen? Motorfiets occasions van BMW te koop

Vooraf wist ik, aan de hand van de fotos en het gesprek, dat het niks was. Maar ik woon er om de hoek dus ik kon wel even kjken. Zoals ik dacht is de funduro geen €1350 waard. Banden en ketting waren helemaal op. Voor de rest zag hij er ook erg slecht uit qua wrap en algemene staat. Ik heb hem laten staan maar zelfs €500 was al te veel.

Fijne avond!
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond allen,

Ik ben gisteren wezen kijken bij:

BMW Motor kopen? Motorfiets occasions van BMW te koop

Vooraf wist ik, aan de hand van de fotos en het gesprek, dat het niks was. Maar ik woon er om de hoek dus ik kon wel even kjken. Zoals ik dacht is de funduro geen €1350 waard. Banden en ketting waren helemaal op. Voor de rest zag hij er ook erg slecht uit qua wrap en algemene staat. Ik heb hem laten staan maar zelfs €500 was al te veel.

Fijne avond!
Bij twijfel gewoon laten staan maar ik denk dat je bij zulke vraagprijzen altijd wel probleempjes en grotere mankementen kunt verwachten. Zelf heb ik ook een goedkope f650 gekocht en heb er achteraf veel in moeten investeren om deze fatsoenlijk te krijgen. Als je dat niet wilt kun beter duurdere exemplaren bekijken en zo nodig doosparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan