Elektra probleem FZS1000

LangeWillem

MF'er
16 okt 2008
63
0
Gameren
Dames en heren,

Ik heb een Electra probleempje en wellicht kan iemand mij daarbij helpen.

De motor van mijn vrouw, een Yamaha FZS1000 uit 2003, heeft last een lekspanning. En daardoor liep de accu dus in ongeveer 3 á 4 weken leeg.
En na wat onderzoek kwam ik uit op een verbinding van het knipperlicht relais. (Het knipperlicht relais heb ik al vervangen maar dat bleek het niet te zijn)
Ik heb deze verbinding nu los op de keukentafel liggen. En deels uit elkaar gehaald.
In één van de draad (rood/geel) zit een weerstandje (?? o.i.d.) met opschrift 6A4 MIC opgenomen en daar zit ook de zwarte draad die op de plus pool van de accu zit aangesloten. Zie de foto’s.

Het gekke is dat als ik de weerstand meet tussen de rode draad en de gele (dus de weerstand van de 6A4 MIC) ik de ene keer wel iets meet en een volgende keer niets….
Volledig random en ik snap dat dus niet.
Het is overigens niet gelukt om een foto te maken terwijl die het wel deed.

Maar ik word verder niet gehinderd door enige kennis van zaken. Maar de vraag is natuurlijk of dit ding niet altijd gewoon een weerstand moet laten zien?

Is dat ding nu kapot of niet?

Bij voorbaat dank voor de hulp!
full
 
Aha, leerzame middag!!

Na even googelen (wat is een diode...) ben ik er feitelijk wel uit.
Een diode laat alleen eenrichtingsverkeer door. Afhankelijk van hoe ik de weerstand meet doet ie het dus wel of niet. Dan was de random in mijn verhaal, ik zette de plus en de min dus random andersom .

Maar volgens mij is het wel originele YAMAHA montage. Maar dat ziet er blijkbaar als wat amateur soldeerwerk uit als je de krimpkous e.d er af haalt.

De diode test heb ik natuurlijk ook uitgevoerd. En dat ding geeft dan een waarde van 562 (?iets). Maar dat doet ie dan wel heel consequent. Ik neem dus maar aan dat dit goed is.
Ik ga hem weer in elkaar zetten en dan kijken of het weer werkt.

Bedankt in ieder geval!
 
Het is idd een diode maar kijk even in het werkplaatshandboek of deze er daadwerkelijk in hoort ?

220px-Diodeschema%27s.jpg


het gaat schematisch om het eerste symbool waar diode bij staat. In het werkplaatshandboek zit een stroomkring schema en kijk bij het knipperlicht relais of er zo`n symbool getekend staat .

Het zou kunnen dat deze over de spoel van het relais staat in sper om de vonkblussing te waarborgen. Diode meet in 1 richting oneindig ohm en in doorlaat een bepaalde weerstand.
Meestal ga je de spanning meten dan is dat 0.6 volt. Heb het vermoeden dat dit niet je lekspanning oplost maar dat is een gissing.
 
Laatst bewerkt:
Lekspanning bestaat niet wel een lekstroom. Maar ik denk dat je accu gewoon wat aan de oude kant is.

Er zijn twee methoden om er achter te komen of je last hebt van een lekstroom of van de oudere accu.

1. Als je de accu los koppelt en je accu is ook leeg na 3-4 weken dan ligt het niet aan de lekstroom maar aan de leeftijd. (wel beginnen met een volle accu)
2. Meet hoeveel stroom je motor gebruikt als deze uitstaat (en dus ook je lampen uit) Dit doe je door een van de accu polen los te halen en te meten tussen de losse kabel en de niet aangesloten accu pool. De (lek) stroom loopt dan door je meter. Met meter wel eerste in de A= stand zetten in het hoogste bereik. Daarna terug zetten naar een kleiner bereik indien nodig.

Je weet dan het aantal milli ampères dat er weg lekt (if any) in rust. Op je accu staat hoeveel (milli)Ampere per uur deze kan leveren. Je kan hiermee uitrekenen in hoeveel tijd je accu leeg is.
 
Laatst bewerkt:
Als die diode verbonden is met het knipperrelais zou het wel eens kunnen zijn dat die te maken heeft met led raw's in combinatie met maar 1 indicatielampje.
Als je contact uit staat mag er geen stroom lopen via je knipperrelais e.d.
Heb je een lekstroom kunnen meten?
 
Heb je een lekstroom kunnen meten?

Multimeter op ampere stand tussen de - pool en - klem. Tenzij het een huge lekstroom is, dan kun je daarna gelijk een nieuwe multimeter bestellen :P. Je kan ook een 5W buislampje tussen de - pool en - klem zetten, als die maar heel lichtjes opschijnt dan kun je dan alsnog de multimeter er tussen zetten.
 
Tenzij het een huge lekstroom is, dan kun je daarna gelijk een nieuwe multimeter bestellen :P

Meestal heeft een multimeter een 10A zekering in het deel wat stroom meet. Sommige zijn 10A unfused (dan zit er geen zekering in) maar die gaan niet zo snel stuk van een iets te hoge stroom. De meter zelf is via de meetpennen voor stroom vrijwel een volledige kortsluiting voor alles wat je er op aansluit.

M.a.w. voor lekstroom bepaling kun je gewoon de 10A unfused stand gebruiken en als je geen gekke waardes ziet omschakelen naar de meer gevoelige bereiken om uiteindelijk milliampères te gaan meten.

Een goede waarde voor een motor met een goed ontworpen elektronica is 1 tot 2 mA.
Sommige motoren (zoals de Aprilia RSV 1000 / Tuono) hebben een dashboard met wat brakke ontwerp dingetjes en die trekken de accu standaard binnen een paar maanden helemaal leeg.
 
Meestal heeft een multimeter een 10A zekering in het deel wat stroom meet. Sommige zijn 10A unfused (dan zit er geen zekering in) maar die gaan niet zo snel stuk van een iets te hoge stroom. De meter zelf is via de meetpennen voor stroom vrijwel een volledige kortsluiting voor alles wat je er op aansluit.

M.a.w. voor lekstroom bepaling kun je gewoon de 10A unfused stand gebruiken en als je geen gekke waardes ziet omschakelen naar de meer gevoelige bereiken om uiteindelijk milliampères te gaan meten.

Een goede waarde voor een motor met een goed ontworpen elektronica is 1 tot 2 mA.
Sommige motoren (zoals de Aprilia RSV 1000 / Tuono) hebben een dashboard met wat brakke ontwerp dingetjes en die trekken de accu standaard binnen een paar maanden helemaal leeg.

Check even de foto van de multimeter.
 
Heren,

Sorry voor het late antwoord maar ik moest gisteren ook nog wat andere zaken doen.
Uiteindelijk heb ik maar eens geprobeerd of het ook allemaal zonder dit bovenstaand stukje draad kon. Ook omdat deze verbinding met die diode helemaal niet voorkomt in het wiring diagram van deze motorfiets. Waarschijnlijk wel één of ander aftermarket ding.
Dus dat ding er tussen uit en zojuist nog een (nat) proefritje gemaakt. En alles functioneert.
Tot zover alles goed dus, in ieder geval één potentiele bron van ellende eruit.

Het gekke is dat ik op dit moment geen lekstroom (en dus geen lekspanning….) meer meet.
Voor de duidelijkheid: dat was echt wel het geval.

Ik ga nu de komende weken maar gewoon eens dagelijks de spanning van de accu meten en dan kijken of die zakt. Zo ja, dan is het probleem dus nog steeds niet opgelost en ga we er mee verder.

Overigens de accu is er ergens in het najaar nieuw ingegaan. Het is zo’n Land Port Lithium accu. Zo’n droog ding dus. Die dingen staan erom bekend dat ze de stroom zeer goed vast houden.
Daar zou het mijn inziens niet aan mogen liggen.

Maar goed, wordt wellicht vervolgd.

Bedankt voor het meedenken!
 
Goed, Ik ging dus de spanning van de Yamaha in de gaten houden.
Hierbij de resultaten:
4 januari: 13,31 Volt
5 januari: 13,26 Volt
6 jan. even vergeten
7 januari: 13,24 Volt
8 januari : 13,23 Volt
9 januari: 13,23 Volt
10 januari: 13,22 Volt
11 jan. even vergeten
12 januari 13,21 Volt
13 januari 13,21 Volt

De metingen zijn allemaal tussen 17.00 uur en 19.00 uur gedaan.

En tevens heb ik vanaf 5 jan. ook het voltage van de accu van mijn klassieker gemeten.
Die motor heeft overigens ook zo’n Lithium accu.
En die resultaten waren:
5 januari: 13,20 Volt
6 jan. even vergeten
7 januari: 13,20 Volt
8 januari : 13,20 Volt
9 januari: 13,20 Volt
10 januari: 13,20 Volt
11 jan. even vergeten
12 januari 13,20 Volt
13 januari 13,20 Volt

En hiervan kun je wel zeggen dat het een uiterst saai lijstje is. Deze accu heeft geen last van spanningsverlies. :)

Maar ook de resultaten van de Yamaha bezorgen mij verder geen hoofdpijn.
Het lijkt erop dat de accu zich langzaam naar een waarde van 13,20 Volt stabiliseert. En een verlies van 0,01 Volt per dag is wellicht ook wel begrijpelijk. Deze motor heeft namelijk in het dashboard een klein verbruik om het klokje te laten lopen en weet ik wat meer.

Ik zal vanaf nu eens om de week gaan meten.
En over een paar weken merk ik vanzelf of er nog gestart kan worden.

Als iemand nog wetenschappelijk onderbouwde ( ;) )toevoegingen op bovenstaand verhaal heeft dan graag.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan