Wat rijden jullie?

Kijk, ik heb niets tegen Hybride en nog minder met zijn onvoorwaardelijke voorliefde voor elektrisch vervoer. Maar als je je gelijk probeert aan te tonen door belachelijke kromme redeneringen en vergelijkingen te gaan maken om atmosferische motoren in een verdomhoekje te duwen is het er een beetje over.
Staat over x aantal jaar het elektrisch vervoer op punt en kan het massaal tegen een aanvaardbare prijs aangeboden worden en is de productie en de aanmaak van energie niet even slecht voor het milieu dan nu, zoveel te beter. Ik zal dan een van de eerste zijn om over te schakelen.
Maar wie niet ziet dat het nu nog lang zo ver niet is en dat de transitie met veel problemen gepaard zal gaan is ziende blind en staat op hetzelfde niveau als de klimaatontkenners.
Trouwens wat maakt het uit dat auto's als eerste de "grote stap voorwaarts" zullen maken? Of je nu atmosferisch stilstaat of elektrisch, je staat stil. Het grote voordeel van de e-car, hij trekt zonder te schakelen op als een speer, wat heb je er aan? Blij dat ik met mijn motor daar nog tussen vooruit geraak. Hoe hij ook wordt aangedreven.
 
Laatst bewerkt:
....Excuseer, mij moet je niets over elektriciteit via PV leren. Mijn hele woning draait er al 6 jaar op. Of je hebt nog eens bijkomend geïnvesteerd in zeer veel dure home batterijen en je bent dus off grid of je bent gewoon je zelf iets aan het wijsmaken, zeker als je het jaar rond rijdt. Wat je vertelt is zonder duur extra batterijpack met externe generator gewoon onmogelijk....

De stroom voor mijn woning komt van zonnepanelen, die vangen meer energie op dan de woning gebruikt. Wat ik over heb gaat naar de elektrische motor en dat is net niet genoeg. Ik gebruik dus een beetje van het net.
Verder vallen opwekking en verbruik natuurlijk slecht samen, daarvoor heb je een netaansluiting.


...Omdat hij tweedehands nog meer kost dan een nieuwe atmosferische. En omdat het zwakke punt van een e-bike de batterijen zijn. Die wil ik dus al zeker niet tweedehands kopen omdat ik niet weet hoe de eerste eigenaar met het laden en ontladen is omgegaan. Bovendien is juist door de steeds verbeterende technologie een tweedehands e-bike altijd al achterhaald. Je koopt dus verouderde technologie voor een veel te dure prijs aan....

Vreemde redenatie.

Een elektrische motor mag in aanschaf best duurder zijn om uiteindelijk goedkoper te zijn. De kosten van het verbruik zijn iets van één vijfde van een benzinemotor. Als je in 8 jaar een ton rijdt is dat best een hoop geld.

En ik heb me ook verdiept in de batterijen. Inmiddels maak ik me helemaal niet meer druk om de capaciteit, het teruglopen is niet merkbaar. Zero gebruikt blijkbaar goede batterijen.

....Blijkbaar ben je ook niet meer mee met de ontwikkelingen bij klassieke motoren. Een quick shifter of zelfs DTC zijn perfect mogelijk als je een gloeiende hekel hebt aan koppelen en/of schakelen. Maar het zegt mij niets. Koppelen en schakelen bij een driecilinder, het stoort mij absoluut niet. Het is een automatisme waar ik op de weg geen last van heb en off road een meerwaarde.....

Misschien moet je eens gaan teruglezen, oude posts in het Integra en NC 700 topic van jaren geleden...
Ik heb met beide proefgereden, hoe knap zo’n DCT ook bedacht en gemaakt is, qua finesse komt ie niet in de buurt van een CVT en al helemaal niet van elektrisch, tenminste de NC7X0 serie.

....wat een kletspraat _O- _O- ,weet je uberhaupt wel wat het is :? :o ....
Blijkbaar moet ik het uitleggen....

Kernfusie, waar de zon z’n energie uit haalt.
Zonnepanelen vangen die energie op en daar rijd ik op.
 
Laatst bewerkt:
Hybride schreef op 22 december 2017 @ 22:04~[/message]:~[/b]
De stroom voor mijn woning komt van zonnepanelen, die vangen meer energie op dan de woning gebruikt. Wat ik over heb gaat naar de elektrische motor en dat is net niet genoeg. Ik gebruik dus een beetje van het net.
Verder vallen opwekking en verbruik natuurlijk slecht samen, daarvoor heb je een netaansluiting..
Ja en? Bij mij ook en ik heb zelfs overproductie (door het GSC systeem in België verdien ik daar zelfs goed aan).
Zoals ik dus zei, je maakt jezelf iets wijs en je weet gewoon niet hoe netgekoppeld PV werkt of je wil het niet weten. Anders beweerde je zo'n dingen niet.
Mijn jaarproductie is ruim groter dan mijn jaarverbruik. Jij komt dus blijkbaar nog iets te kort. Maar door te meten weet ik zeer goed dat mijn eigen onmiddellijk verbruik (dus zonder gebruik van het net) nooit de 30% overschrijdt. 70% van de tijd gebruik ik dus het net, ook al is mijn jaarproductie hoger dan mijn verbruik. Ik wou dat het anders was maar dat is dus de praktijk. Deze gemakshalve wegdenken helpt je niets vooruit.
Dat zijn trouwens cijfers die door de sector algemeen aanvaard zijn en als een landelijk gemiddelde worden aangenomen. Je kan deze alleen manipuleren door een heel pack dure batterijen aan je installatie te koppelen. en in de praktijk zal dat dan nog niet werken gezien je in de zomer je productie niet kwijt kan in die batterijen en in de winter je batterijen niet gevuld krijgt. Weggegooid geld dus. Of je zou moeten werken met een gas- of dieselgenerator. en dan maak je gewoon weer elektriciteit aan via fossiele brandstoffen. Net als bijna iedere elektrische centrale waar 70% van je elektriciteit, ondanks je PV, vandaan komt.
Vandaag leverde mijn PV installatie tussen 09:00 en 15:00 uur liefst 634 Watt (0,6 kWh)aan energie op. Blij dat ik op benzine die 65 Km WW kon afleggen.
Spijtig genoeg werk ik (Hybride blijkbaar wel) ook niet uitsluitend met de nachtpost zodat ik alsnog die 634 Watt tussen 09:00 en 15:00 uur in mijn e-bike had kunnen pompen.
Uitsluitend 's nachts werken heb ik er trouwens ook niet voor over om over te kunnen schakelen naar een e-bike.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd ook electrisch en automatisch ,boeien :P

full

full


Maar als je andere< in zijn ogen,"achterhaalde technieken" gaat wegredeneren om je eigen vervoer aan te prijzen en idd met kul argumenten,ben ik er ook wel klaar mee.
lekker rijden wat je wil :] en laten leven :)
 
Hybride schreef op 22 december 2017 @ 22:04~[/message]:~[/b]

Blijkbaar moet ik het uitleggen....

Kernfusie, waar de zon z’n energie uit haalt.
Zonnepanelen vangen die energie op en daar rijd ik op.
Nee. Blijkbaar moeten wij jou uitleggen hoe het in de praktijk werkt. Zie hiervoor.
Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen maar met oogkleppen rondlopen helpt niemand vooruit.
Juist omdat ik alles eerst bereken en de voor- en nadelen goed afweeg ben ik nog niet overgestapt. Niet omdat ik "tegen" ben gewoon om "tegen" te zijn. Mezelf iets wijsmaken is het slechtste dat ik kan doen.
Zelf werk ik al sinds 2011 met PV, sinds 2013 met een WP en sinds 2014 full LED en draait heel mijn huishoudelijk energiegebeuren (incl. CV,SWW, inductiekoken,...) op PV.
Dat is een economisch gegeven maar ik besef maar al te goed, na talloze berekeningen en herberekeningen, dat het op jaarbasis voor het milieu niet al te veel uitmaakt en momenteel nog ongeschikt is voor vervoer het jaar rond.
 
Laatst bewerkt:
De stroom voor mijn woning komt van zonnepanelen, die vangen meer energie op dan de woning gebruikt. Wat ik over heb gaat naar de elektrische motor en dat is net niet genoeg. Ik gebruik dus een beetje van het net.
Verder vallen opwekking en verbruik natuurlijk slecht samen, daarvoor heb je een netaansluiting.Vreemde redenatie.

Een elektrische motor mag in aanschaf best duurder zijn om uiteindelijk goedkoper te zijn. De kosten van het verbruik zijn iets van één vijfde van een benzinemotor. Als je in 8 jaar een ton rijdt is dat best een hoop geld.

En ik heb me ook verdiept in de batterijen. Inmiddels maak ik me helemaal niet meer druk om de capaciteit, het teruglopen is niet merkbaar. Zero gebruikt blijkbaar goede batterijen.Misschien moet je eens gaan teruglezen, oude posts in het Integra en NC 700 topic van jaren geleden...
Ik heb met beide proefgereden, hoe knap zo’n DCT ook bedacht en gemaakt is, qua finesse komt ie niet in de buurt van een CVT en al helemaal niet van elektrisch, tenminste de NC7X0 serie.Blijkbaar moet ik het uitleggen....

Kernfusie, waar de zon z’n energie uit haalt.
Zonnepanelen vangen die energie op en daar rijd ik op
.

Niet dus :N ,kernfusie is het "samensmelten"van lichtere elementen tot zwaardere.
In het geval van onze zon (een middelmatige ster) waterstof tot helium .
Een van de "rest" producten daarbij zijn o.a.fotonen (dragers van de electromagnetische kracht)
Deze geven geven ,afhankelijk van hun golflengte licht en "warmte"(ultraviolet,rontgen,en gamma straling,leve de ozon laag *O* )
Jouw zonnepanelen zetten dit weer om in stroom.
Olie komt voort uit planten die ook weer groeiden door uit fotonen energie te halen om zo te kunnen groeien.(fotosynthese)
Volgens jouw beredenering komt olie ook voort uit kernfusie en rijden alle brandstof motoren op kernfusie :t :+
 
Laatst bewerkt:
Tot de grote massa elektrisch gaat rijden met twee en vier of meer wielen en dan gaat de overheid miljarden aan accijns compenseren met wat denk je wat?

En als je accu's naar de kloten gaan, total loss?

En hoe schoon is de stroom die je er in laat gaan?

Ik begrijp niet waarom waterstof niet meer wordt ontwikkeld, het gaat in grote massa's zo de lucht in bij de chemische industrie, met echt schone stroom is het gemakkelijk te maken uit water en je rijdt op een paar kg 500 km met een motortje zoals voor een motorfiets nodig is.

Hogedruktankje, brandstofcel en je rijdt 100% schoon.

Ik lees al jaren over de accutechnologie die zoveel beter zou gaan worden, maar het schiet niet op.

En dan nog wat, de brandweer moet naar school. In juni ging er een elektrische auto bij Bodegraven spontaan in de fik en de brandweer had echt een probleem. De accu's dreigden te exploderen en het kostte heel veel tijd en water om het barrel te blussen.

Er bleef van die dure EV niets over en als je dat nog aankaart op autoforums wordt het gebagatelliseerd door de EV liefhebbers, maar het is echt wel een dingetje, of zeg maar ding.
 
Tot de grote massa elektrisch gaat rijden met twee en vier of meer wielen en dan gaat de overheid miljarden aan accijns compenseren met wat denk je wat?

En als je accu's naar de kloten gaan, total loss?

En hoe schoon is de stroom die je er in laat gaan?

Ik begrijp niet waarom waterstof niet meer wordt ontwikkeld, het gaat in grote massa's zo de lucht in bij de chemische industrie, met echt schone stroom is het gemakkelijk te maken uit water en je rijdt op een paar kg 500 km met een motortje zoals voor een motorfiets nodig is.

Hogedruktankje, brandstofcel en je rijdt 100% schoon.

Ik lees al jaren over de accutechnologie die zoveel beter zou gaan worden, maar het schiet niet op.

En dan nog wat, de brandweer moet naar school. In juni ging er een elektrische auto bij Bodegraven spontaan in de fik en de brandweer had echt een probleem. De accu's dreigden te exploderen en het kostte heel veel tijd en water om het barrel te blussen.

Er bleef van die dure EV niets over en als je dat nog aankaart op autoforums wordt het gebagatelliseerd door de EV liefhebbers, maar het is echt wel een dingetje, of zeg maar ding.

mijn gedachten idd :t

Maar een van de redenen zou kunnen zijn dat een brandstof cel niet te controleren is door de overheid en dus moeilijk tot geen belasting aan te hangen.
Daar een brandstof cel continue energie af blijft geven zou je deze thuis aan je stroom net kunnen hangen en dat is natuurlijk onwenselijk/oncontroleerbaar voor onze regering O-)
 
En waterstof is heel eenvoudig ook zelf te maken, misschien dat men dat ook niet wenselijk vindt.
 
Moet ook niet. Jij maakt er blijkbaar wel een drama van dat ik om de 350 km vijf minuten moet gaan tanken. Ik kan die 350 km wel overal in lijn afleggen.
Je vindt het een drama dat ik "op zoek" moet naar een benzinestation? We zullen het dan maar niet hebben over de beschikbare (of gebrek aan) laadpalen en de tijd die je daar staat te koppelen om je batterij vol te krijgen?
Maar in jouw redenering (je tankt dus blijkbaar alleen thuis met kernfusie) is je autonomie dus in het beste geval beperkt tot 100 km rond je woning (200/2). :+

Er is in ieder geval geen gebrek aan laadpalen als je dat zou denken
https://www.oplaadpalen.nl
 
En waterstof is heel eenvoudig ook zelf te maken, misschien dat men dat ook niet wenselijk vindt.

Waterstof? Wat is dat voor achtergehaalde technologie. Als je betrokken raakt bij een ongeval ben je in ieder geval mors dood. Even serieus, waterstof concurreert met ons water als mens. En waterstof techniek heeft OOK een batterij/accu nodig om de stroom erin op te slaan.

Ook is de gehele infrastructuur niet aanwezig / kostbaar om die wereldwijd te implementeren en blijft het gewoon explosief gevaarlijk.

Het enige wat waterstof doet, is die omzetten naar energie voor de accu en elektrische motor. Dus ook met waterstof techniek rijd je elektrisch. Maar haal je je stroom uit een waterstof tank ipv elders in een grote centrale waar ze dat veel efficienter voor je kunnen doen. Of waar zij flexibeler zijn ook uit andere schone bronnen energie te halen
 
Laatst bewerkt:
Ja en? Bij mij ook en ik heb zelfs overproductie (door het GSC systeem in België verdien ik daar zelfs goed aan).
Zoals ik dus zei, je maakt jezelf iets wijs en je weet gewoon niet hoe netgekoppeld PV werkt of je wil het niet weten. Anders beweerde je zo'n dingen niet.
Mijn jaarproductie is ruim groter dan mijn jaarverbruik. Jij komt dus blijkbaar nog iets te kort. Maar door te meten weet ik zeer goed dat mijn eigen onmiddellijk verbruik (dus zonder gebruik van het net) nooit de 30% overschrijdt. 70% van de tijd gebruik ik dus het net, ook al is mijn jaarproductie hoger dan mijn verbruik. Ik wou dat het anders was maar dat is dus de praktijk. Deze gemakshalve wegdenken helpt je niets vooruit.
Dat zijn trouwens cijfers die door de sector algemeen aanvaard zijn en als een landelijk gemiddelde worden aangenomen. Je kan deze alleen manipuleren door een heel pack dure batterijen aan je installatie te koppelen. en in de praktijk zal dat dan nog niet werken gezien je in de zomer je productie niet kwijt kan in die batterijen en in de winter je batterijen niet gevuld krijgt. Weggegooid geld dus. Of je zou moeten werken met een gas- of dieselgenerator. en dan maak je gewoon weer elektriciteit aan via fossiele brandstoffen. Net als bijna iedere elektrische centrale waar 70% van je elektriciteit, ondanks je PV, vandaan komt.
Vandaag leverde mijn PV installatie tussen 09:00 en 15:00 uur liefst 634 Watt (0,6 kWh)aan energie op. Blij dat ik op benzine die 65 Km WW kon afleggen.
Spijtig genoeg werk ik (Hybride blijkbaar wel) ook niet uitsluitend met de nachtpost zodat ik alsnog die 634 Watt tussen 09:00 en 15:00 uur in mijn e-bike had kunnen pompen.
Uitsluitend 's nachts werken heb ik er trouwens ook niet voor over om over te kunnen schakelen naar een e-bike.
Je hoeft niet zo laatdunkend te doen, de situatie hier is anders.

Jij woont in België en in Nederland werkt het toch allemaal net even anders.
Hier kennen we de zogeheten salderingsregeling, wat je levert wordt afgetrokken van je verbruik. Terugleveren is hier ongunstig dus de truc is ongeveer net zo veel te produceren als dat je verbruikt. Voor de overproduktie krijg je maar heel weinig, daarmee haal je die extra panelen er niet snel uit.

Wat dat betreft is mijn installatie dus behoorlijk goed afgestemd op het verbruik.

En ik noemde die zonnestroom alleen maar om niet wéér die discussie over steenkoolstroom te krijgen....

Nee. Blijkbaar moeten wij jou uitleggen hoe het in de praktijk werkt. Zie hiervoor.
Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen maar met oogkleppen rondlopen helpt niemand vooruit.
Juist omdat ik alles eerst bereken en de voor- en nadelen goed afweeg ben ik nog niet overgestapt. Niet omdat ik "tegen" ben gewoon om "tegen" te zijn. Mezelf iets wijsmaken is het slechtste dat ik kan doen.
Zelf werk ik al sinds 2011 met PV, sinds 2013 met een WP en sinds 2014 full LED en draait heel mijn huishoudelijk energiegebeuren (incl. CV,SWW, inductiekoken,...) op PV.
Dat is een economisch gegeven maar ik besef maar al te goed, na talloze berekeningen en herberekeningen, dat het op jaarbasis voor het milieu niet al te veel uitmaakt en momenteel nog ongeschikt is voor vervoer het jaar rond.
Dat is netjes.

Maar zoals gezegd is dat in dit land anders, ik ga hier echt niet beginnen aan een powerwall of dergelijke als ik het elektriciteitsnet bijna gratis als buffer kan gebruiken.
Ik ga mezelf niet voor de gek houden...

En verder, ik zie een heel ander patroon dan jij denkt te zien.
In de hele discussie heb ik telkens netjes al jouw punten geciteerd en vervolgens gepareerd. Lees maar terug.
Het zijn allemaal de standaard dingen die ik telkens weer lees, alles wat iedereen zegt die geen ervaring heeft met elektrisch rijden.

Nu ga je in het algemeen, gewoon zo losjes eventjes beweren dat ík het niet begrijp ?!?

Mijn eerste rit op een elektrische motorfiets was trouwens al meer dan 10 jaar geleden.
....Niet dus :N .....

....Volgens jouw beredenering komt olie ook voort uit kernfusie en rijden alle brandstof motoren op kernfusie :t :+ .....

Wat beweer je nu, dat de zon niet werkt op kernfusie ?
Hou toch op met die onzin.

En verder, inderdaad. Alle energiebronnen op Aarde of het nu olie, gas, steenkool, wind- of waterkracht is, het komt uiteindelijk allemaal uit zonneenergie.... behalve kernenergie.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig heeft batterij elektrisch een behoolijke voorsprong boven waterstof, en die voorsprong wordt nu heel snel groter.

In een ander topic heb ik het nieuws van Toyota gedeeld, Toyota is om, in plaats van nog meer van hun geld aan waterstoftechnologie uit te geven gaan ze nu eindelijk inzetten op batterijen. Blijkbaar hebben ze door dat waterstof het niet wordt, ondanks dat de Mirai al rijdt en te koop is...

Hier een artikel dat het lezen waard is voor wie nog in waterstof gelooft:

Why fuel cell cars don't work - part 1 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers
 
Laatst bewerkt:
Wat beweer je nu, dat de zon niet werkt op kernfusie ?
Hou toch op met die onzin.

En verder, inderdaad. Alle energiebronnen op Aarde of het nu olie, gas, steenkool, wind- of waterkracht is, het komt uiteindelijk allemaal uit zonneenergie.... behalve kernenergie.

Heb je al lang een wokkel in je brein?? :+

De zon haalt helemaal nergens zijn energie uit.
De zon genereert helium en energie,subtiel verschil,maar cruciaal :t

lees eens :') (en quote eens volledig wat ik typ),en ja ik beweer dat olie dan ook voortkomt uit kernfusie.

Trouwens de zon bestaat uit een wisselwerking tussen zwaartekracht en de kernfusie .
Dat is ook wat een ster is : een wisselwerking tussen beide.
Zonder de eerste was er geen tweede :)
Het zal wel zo zijn dat ik geheel anders tegen zo een systeem aankijk als jij,astrofysica en kwantum mechanica hebben beide mijn aandacht
 
Laatst bewerkt:
OK, beide kampen slaan een beetje door :-)

Ik kan mijn ervaring delen van de laatste 2 weken (1000km);
- Zero DS 11.4, tweedehands voor 6500 euro.
- Batterij blijkt op en top gezond (is dat mazzel???? ik denk meer een goed batterij management systeem), de rest van de fiets ook.

Voordelen;
- Geen warmte van de motor bij stilstand (van de week was het 40 graden en ik kan vertellen dat dit een zéér groot voordeel is)
- Tussen de file door voor het verkeerslicht heb ik de gewoonte om te zorgen dat ik de eerste auto's niet tot last ben. Oftewel vlot weg, dat gaat echt veel makkelijker op de Zero.
- lage snelheid op hellingen; ideaal
- Weinig geluid blijkt heerlijk te zijn, ik mis de motorgeluiden niet echt

Ik heb ook een Honda CB500X, daar lijkt het verder veel op.

Nadelen;
- Voor sommigen de range, maar ik heb al meer als 200km op een dag gedaan, wat voor mijn doordeweekse gebruik meer dan genoeg is.

Vervangt hij mijn Triumph Tiger 1050?
Nog niet, maar zodra de range naar 500km gaat weet ik het nog zo net niet.

Als je wilt kan ik ook een heleboel nadelen zoeken voor b.v. een GS1200.
Het past in je omstandigheden of niet en je kunt alles afkraken.
Als de motoren op Tesla niveau zijn (range) en we ze gewoon allemaal kopen (prijs omlaag) is er geen argument meer tegen en dat duurt niet lang meer.
Ik verwacht dat als mijn garantie afloopt, ik een nieuwe batterij kan kopen tegen een redelijke prijs en waarschijnlijk 2 keer de capaciteit

(voor de azijn pissers, als je een Zero tweedehands koopt heb je gewoon garantie op de batterij, dus daar kun je wel over piepen, maar is een beetje spijkers op laag water en die lees ik meer (een ketting onderweg repareren :-) :-), nadat je hem uit je blok en been gepulkt hebt???? Ik denk erover om een riem om de achterbrug vast te maken, zodat ik hem in 10 min kan wisselen, maar ik wacht de eerste breuk af)
 
Laatst bewerkt:
Ik help het je hopen.
Het product olie is net zo goedkoop als het product elektriciteit.
Het verschil zit hem net in de belastingen tussen beide producten.
Als de motoren op Tesla niveau zijn (range) en we ze gewoon allemaal kopen (prijs omlaag) is er geen argument meer tegen en dat duurt niet lang meer.
Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?

In België is de situatie in elk geval anders dan in NL.
1. We kennen er de bijtelling (nog) niet. Een atmosferische motor is er tot duizenden euro goedkoper dan dezelfde motor in NL. Het verschil met een e-motor is er vooralsnog veel groter.
2. In België krijg je tot nu toe niets voor overproductie van elektriciteit. Na het grote succes (iedereen begon ze te installeren) kwam na de promotie fase 2 eraan: belasting op het BEZIT van een PV installatie (ongeacht de werkelijke opbrengst).
Fase 3 is nu in voorbereiding: berekening factuur op het aansluitvermogen van je woning aan het net ONGEACHT of je stroom verbruikt of niet.
3. Het net als buffer wordt ook afgebouwd. Na algemene invoering van de (verplichte?)"slimme" meter zal je bij overproductie (meestal in de zomer) peanuts krijgen voor je injectie en zwaar betalen bij afhaling van het net in tijden van weinig groene stroom (meestal de winter).

Voel je hem komen?
Eerst iedereen lekker in dezelfde richting sturen met wat kleine snoepjes en als iedereen naar de snoepwinkel rent, business as usual.

Uiteraard (en laat het ons voor jullie hopen) blijven deze maatregelen alleen beperkt tot België.
 
Laatst bewerkt:
Ik help het je hopen.
Het product olie is net zo goedkoop als het product elektriciteit.
Het verschil zit hem net in de belastingen tussen beide producten.Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?

In België is de situatie in elk geval anders dan in NL.
1. We kennen er de bijtelling (nog) niet. Een atmosferische motor is er tot duizenden euro goedkoper dan dezelfde motor in NL. Het verschil met een e-motor is er vooralsnog veel groter.
2. In België krijg je tot nu toe niets voor overproductie van elektriciteit. Na het grote succes (iedereen begon ze te installeren) kwam na de promotie fase 2 eraan: belasting op het BEZIT van een PV installatie (ongeacht de werkelijke opbrengst).
Fase 3 is nu in voorbereiding: berekening factuur op het aansluitvermogen van je woning aan het net ONGEACHT of je stroom verbruikt of niet.
3. Het net als buffer wordt ook afgebouwd. Na algemene invoering van de (verplichte?)"slimme" meter zal je bij overproductie (meestal in de zomer) peanuts krijgen voor je injectie en zwaar betalen bij afhaling van het net in tijden van weinig groene stroom (meestal de winter).

Voel je hem komen?
Eerst iedereen lekker in dezelfde richting sturen met wat kleine snoepjes en als iedereen naar de snoepwinkel rent, business as usual.

Uiteraard (en laat het ons voor jullie hopen) blijven deze maatregelen alleen beperkt tot België.

Ach, zoals ik zei, het moet bij je situatie passen.
En natuurlijk moet je een op jouw situatie passende berekening maken.
Dat de overheid dan niet altijd meehelpt door zwalkend beleid is waar.

Toch, sinds ik de motor heb en in gesprek raak, komt 80% met bezwaren.
Ik vind veel daarvan beren op de weg.

Ik laad met 's nachts voor 24 dollarcent per kWh en krijg overdag 48 dollarcent terug per geleverde kWh aan de grid (van de zonnepanelen) per maand krijg ik 100/150 dollar terug.
Dus kan ik zeggen dat het "gratis" is.

Ik heb hem nog maar net, dus we zien het wel qua onderhoud e.d.
Maar als iedereen alleen maar beren ziet gaan we niet vooruit.
 
Duidelijk (inzake stroomverrekening) een heel ander verhaal.
Maar ik maak wel een totaalberekening voor ik van "gratis" durf te spreken.
Ik pik er niet één onderdeeltje uit.
In mijn situatie is een e-bike vooralsnog totaal onrendabel.
En als iets niet rendabel is ga ik er de extra nadelen (autonomie, gebrek aan comfort, goedkopere onderdelen) niet nog eens bijnemen.
Dat zijn geen "beren" maar berekende cijfers.
En ik heb er ook geen enkel probleem mee om van mening te veranderen eenmaal de cijfers in het voordeel van de e-bike spreken.
 
Laatst bewerkt:
Vreemde redenatie.

Een elektrische motor mag in aanschaf best duurder zijn om uiteindelijk goedkoper te zijn. De kosten van het verbruik zijn iets van één vijfde van een benzinemotor. Als je in 8 jaar een ton rijdt is dat best een hoop geld.

Daar is niets vreemd aan maar degelijk ebn herhaaldelijk uitgerekend. Het verschil in kostprijs tussen een vergelijkbare e-bike en atmosferische bike (en dan nog), gebruikskosten ingerekend kwam, in mijn geval, op 18 jaar. Gezien ik nooit meer dan 18 jaar rijdt met dezelfde motorfiets (er van uitgaand dat een e-bike dat al haalt zonder bijkomende kosten) momenteel een onhaalbare kaart en dus een non argument.
 
Er is in ieder geval geen gebrek aan laadpalen als je dat zou denken
https://www.oplaadpalen.nl
In België wel. Hier zijn benzinestations al jaren overdekt en zijn de betonvloeren schoon en vetvrij (toch waar ik tank). De weinige laadpalen die ik ken staan daarentegen allemaal in open lucht.
Hybride heeft, naar eigen zeggen, een hekel aan stoppen om te tanken in de regen, zelfs aan een overdekt station en tankt (als ik hem goed kan volgen) alleen thuis. Vandaar dat hij met zijn e-bike alleen een actieradius heeft van ongeveer 100 km rond zijn woning. Hij tankt er (zijn argument) ook zeer milieuvriendelijk van zijn eigen PV installatie (zonder batterijpack). Nu heb ik zelf al bijna 8 jaar een PV installatie met overschot en weet dus zeer goed dat dit in de praktijk niet kan (of je zou alleen maar in de zomer moeten rijden met je e-bike en overwegend nachtshiften werken zodat je e-bike bij zonnig weer overdag kan opladen).
Ik ken in mijn onmiddellijke omgeving zelfs vier e-laadpalen (2x2) waar je gratis (als klant) mag gaan tanken. Aan een LIDL warenhuis en een bloedafnamepost van het Rode Kruis. Aan de LIDL heb ik (rij er dagelijks voorbij) nog nooit een e-voertuig zien tanken. Wat ook logisch is. Wie gaat er nu uren winkelen om even gratis te kunnen tanken (niet overdekt dan nog)? Aan de RK post hangt sporadisch een e-auto (laadpalen eveneens niet overdekt). Maar je moet al een zeer gemotiveerd donor zijn om om de 14 dagen een tweetal uur aan het infuus te willen gaan hangen om je motor dan gratis op te kunnen laden. Ook deze palen zijn dus meestal niet in gebruik. Voor de meeste motorrijders (die alles doorrekenen) dus ook een non argument.
Ja, een groot pro argument (in theorie) voor de e-motor is dat hij schakelvrij vanaf 0 al zijn vermogen ter beschikking heeft en je eens goed kan "doortrekken" (deels weg milieuvoordeel door fijn stof gegenereerd door de banden). Maar hoeveel heb je in de praktijk bij WW verkeer echt plezier van dit voordeel? Vooralsnog kan ik al schakelend en met "beperkt" vermogen optrekkend nog altijd vooraan de file geraken en als eerste een rotonde oprijden of aan een rood licht wegrijden.Een een theoretisch voordeel voor de e-bike dat in de praktijk niet echt een groot voordeel oplevert.
En als "in de toekomst", iedereen eenmaal elektrisch gaat rijden zoals sommigen hopen/verwachten, er minder files zullen zijn, voldoende elektriciteit beschikbaar zal zijn tegen goedkope prijzen, er geen fiscale omslag zal zijn van olie naar elektriciteit valt nog harder te hopen. Zelf heb ik er mijn twijfels over.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan