A2 rijbewijs

Ja, in onze tijd leende je gewoon geld en kocht op je 18e een Z1300. Lekker karren met je oefenvergunning. Wij hadden geen geduld nodig.


Nee hoor heb nooit geen geld geleend want had het geduld om ervoor te sparen en stel al had ik op mijn 18 op een motor gereden dan was ik vast ook al heel lang dood geweest. :+
 
Ik heb een a2 rijbewijs en mijn motor staat op papier netjes op maar 11 kW. Dit is allemaal volgens de regels maar nu heeft de motor gewoon weer zijn orginele vermogen (45 kW ongeveer). Zou dit problemen op kunnen leveren met een aanhouding of een ongeluk hebben?

Voldoet de motor aan de gegevens op het kentekenbewijs ?


Ja: terug naar kleuterschool.
Nee: Inderdaad en dat is dus een probleem. Een klein probleempje, neem contact op met RDW en laat het vermogen aanpassen, dan is het opgelost.



Ik zou het zelfs eisen dat de agenten je motor daarop gaan controleren.Zou ik trouwens ook bij iedere scooterrijder laten doen. ;)

Vanuit welke positie zou jij dat eisen ?
Ik zou in de lach schieten iig.

Staat tegenover dat ik dat allang gecontroleerd zou hebben voor jij eraan denkt het te vragen eisen ;)


Toen ik mijn brommerrijbewijs wilde halen ging de prijs van 40 euro naar net geen 400 euro... gek he dat een heel groot deel zonder rijbewijs gaat rijden. Autorijbewijs gaf geen problemen. Vervolgens ga ik mijn motorrijbewijs halen, moet ik voor een a2 ivm mijn leeftijd. Nu zijn we inmiddels een paar jaar verder em hebben ze de regels verandert met die p80 regeling iod. Geld dus niet voor mij. Ik mag gewoon netjes nog een paar 100 euro aftikken om voor mijn vol A te gaan....

Klopt, je mag ... het moet niet he !!


Ja, in onze tijd leende je gewoon geld en kocht op je 18e een Z1300. Lekker karren met je oefenvergunning. Wij hadden geen geduld nodig.

Niet alleen de verkeersintensiteit was toen heel anders.
Ook de verkeersmentaliteit en belangrijker: de algemene mentaliteit.
Z1300 was idd kanshebber als mijn eerste motor... uiteindelijk een 900F Bol D'or geworden :)
 
Laatst bewerkt:
Vanuit welke positie zou jij dat eisen ?
Ik zou in de lach schieten iig.

Staat tegenover dat ik dat allang gecontroleerd zou hebben voor jij eraan denkt het te vragen eisen ;)

Oh die diender mag gerust lachen , mijn (eis als slachtoffer) en wens is dat het gecontroleerd.Je weet toch dat ik overal aan denk ;) En ook wil er een rapportage van hebben welke overlegt gaat worden aan mijn verzekeraar ,die ik meteen terplaatse ( ongeval) hierover zal informeren.Willemke hier gaat niet genaaid worden door JanL met petje op de scooter of Piet snotneus met z'n A2 rijbewijske op een 200 pk motor.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dus over een supermoto. Heb even hier en daar navraag gedaan bij wat dealers en dergelijke. Deze motoren worden bij inport en/of registratie gekeurd op dit vermogen (soms iets hoger) omdat ze anders niet aan de EU-normen voldoen. Vervolgens word het orginele vermogen terug gebracht en rijd vrijwel iedere supermoto rijder op een vol vermogen motor en toch op papier een stuk minder staat. Door deze EU- eisen kunnen ze ook op papier niet op vol vermogen gezet worden en toch zijn ze legaal volgens de wet! Mazen van de wet zullen we maar zeggen. Ook de verzekering kan er verder niets mee en zou alleen bij een extreem geval een probleem kunnen maken... oplossingen zijn er hiervoor ook niet. Ja, andere motor kopen maargoed, je koopt niet voor niets een supermoto!
 
Oh die diender mag gerust lachen , mijn (eis als slachtoffer) en wens is dat het gecontroleerd.Je weet toch dat ik overal aan denk ;) En ook wil er een rapportage van hebben welke overlegt gaat worden aan mijn verzekeraar ,die ik meteen terplaatse ( ongeval) hierover zal informeren.Willemke hier gaat niet genaaid worden door JanL met petje op de scooter of Piet snotneus met z'n A2 rijbewijske op een 200 pk motor.

Ik stel voor dat je zoiets vriendelijk overlegt ipv eist.

Niets menselijks is een politiemens vreemd, met honing vang je meer dan met eis ;)
 
Door deze EU- eisen kunnen ze ook op papier niet op vol vermogen gezet worden en toch zijn ze legaal volgens de wet! Mazen van de wet zullen we maar zeggen. Ook de verzekering kan er verder niets mee en zou alleen bij een extreem geval een probleem kunnen maken... oplossingen zijn er hiervoor ook niet. Ja, andere motor kopen maargoed, je koopt niet voor niets een supermoto!

Nee, dit zijn geen mazen van de wet, want het blijft gewoon illegaal. Een verzekeraar zal niet zo'n behoefte hebben om vooraf dit te gaan controleren. Het is veel lucratiever om die motor gewoon te verzekeren en als er schade uitgekeerd moet worden het daadwerkelijke vermogen te laten bepalen en vervolgens niet uit te keren.

Zeker als dit gebruikelijk is bij dit type motor dan weten verzekeraars dat ook en weet je zeker dat ze na een ongeluk verder zullen zoeken.

En dat geldt niet alleen voor je eigen verzekeraar maar ook voor die van de tegenpartij. Waardoor je geen cent krijgt uitgekeerd ook als je helemaal buiten jouw schuld door een ander wordt aangereden.
 
Ik stel voor dat je zoiets vriendelijk overlegt ipv eist.

Niets menselijks is een politiemens vreemd, met honing vang je meer dan met eis ;)

Je neemt "eis" iets te hoog op,zou het pas eisen als de agent in spe mijn verzoek zou weigeren natuurlijk ;)

Natuurlijk wordt er tegenwoordig veel meer protocol gecontroleerd "op misstanden" als men vroeger deed , wat uiteindelijk :t is.

Ik zet morgen meteen een pot honing in de auto :+
 
Dat is zeker zuur na 2 jaar rijden dus ervaring opgedaan nog een A examen wat serieus geld kost.En dat op een motor met ietsiepietsie meer vermogen terwijl je geen kilometer harder zal gaan rijden of wat dan ook dan met een A2 examen 35 kw motor....om tulurus :X van te worden

Welke sukkel heeft dit verzonnen :?

A2 met code 80 hoeft het niet |( maar als je met 21 jaar dit bezit kan je pas na 3... :N ( herstel 2 jaar)jaar op een vette R1 stappen ;)
 
Nee, dit zijn geen mazen van de wet, want het blijft gewoon illegaal. Een verzekeraar zal niet zo'n behoefte hebben om vooraf dit te gaan controleren. Het is veel lucratiever om die motor gewoon te verzekeren en als er schade uitgekeerd moet worden het daadwerkelijke vermogen te laten bepalen en vervolgens niet uit te keren.

Zeker als dit gebruikelijk is bij dit type motor dan weten verzekeraars dat ook en weet je zeker dat ze na een ongeluk verder zullen zoeken.

En dat geldt niet alleen voor je eigen verzekeraar maar ook voor die van de tegenpartij. Waardoor je geen cent krijgt uitgekeerd ook als je helemaal buiten jouw schuld door een ander wordt aangereden.
Dus een risico.

Nu weet ik een Honda cbr 600 bwj 1993 te koop op papier een 25kw maar fabrieksopgave is 73kw volgens de adverteerde geschikt voor het A2 rijbewijs want hij heeft er zelf 2 of 3 jaar mee gereden.
A2 mag je 35kw rijden maar met een fabrieksopgave van max: 70kw..net 3 te veel :r .

Is dit toelaatbaar of niet :?
Controleert de politie dit bij een controle :?
Een agent die redelijk op de hoogte is van motoren ;)
 
Dus een risico.

Nu weet ik een Honda cbr 600 bwj 1993 te koop op papier een 25kw maar fabrieksopgave is 73kw volgens de adverteerde geschikt voor het A2 rijbewijs want hij heeft er zelf 2 of 3 jaar mee gereden.
A2 mag je 35kw rijden maar met een fabrieksopgave van max: 70kw..net 3 te veel :r .

Is dit toelaatbaar of niet :?
Controleert de politie dit bij een controle :?
Een agent die redelijk op de hoogte is van motoren ;)


Als je twijfelt overleg het met je verzekeraar! En papier is leuk maar wat laat de motor in het echt op een dynobank zien ;)
 
Dus een risico.

Nu weet ik een Honda cbr 600 bwj 1993 te koop op papier een 25kw maar fabrieksopgave is 73kw volgens de adverteerde geschikt voor het A2 rijbewijs want hij heeft er zelf 2 of 3 jaar mee gereden.
A2 mag je 35kw rijden maar met een fabrieksopgave van max: 70kw..net 3 te veel :r .

Is dit toelaatbaar of niet :?
Controleert de politie dit bij een controle :?
Een agent die redelijk op de hoogte is van motoren ;)

Dat de adverteerder er 2-3 jaar mee rondgereden heeft betekend niet dat hij geschikt is voor A2,
Zoek het kenteken of de fabrieksspecificaties van de motor op en kijk naar het originele vermogen.
Is dit meer dan 70kw?, Dan mag hij nooit naar 25 of 35kw gezet worden. Geen uitzonderingen.
 
Nee, dit zijn geen mazen van de wet, want het blijft gewoon illegaal. Een verzekeraar zal niet zo'n behoefte hebben om vooraf dit te gaan controleren. Het is veel lucratiever om die motor gewoon te verzekeren en als er schade uitgekeerd moet worden het daadwerkelijke vermogen te laten bepalen en vervolgens niet uit te keren.

Zeker als dit gebruikelijk is bij dit type motor dan weten verzekeraars dat ook en weet je zeker dat ze na een ongeluk verder zullen zoeken.

En dat geldt niet alleen voor je eigen verzekeraar maar ook voor die van de tegenpartij. Waardoor je geen cent krijgt uitgekeerd ook als je helemaal buiten jouw schuld door een ander wordt aangereden.

Is dat eigenlijk altijd zo? Kijk, je reed natuurlijk zonder rijbewijs, dus ik kan me voorstellen dat de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk gaat doen, maar zijn er geen situaties denkbaar dat iemand zonder passend rijbewijs zó overduidelijk geen enkele schuld had aan het ongeval dat een rechter oordeelt dat de veroorzaker volledig aansprakelijk is?

Ik noem maar wat: je staat stil voor het stoplicht en je wordt aangereden. Dan zou het toch niet uit moeten maken of je nou een passende, of te zware motor tussen je benen hebt?
 
Laatst bewerkt:
Is dat eigenlijk altijd zo? Kijk, je reed natuurlijk zonder rijbewijs, dus ik kan me voorstellen dat de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk gaat doen, maar zijn er geen situaties denkbaar dat iemand zonder passend rijbewijs zó overduidelijk geen enkele schuld had aan het ongeval dat een rechter oordeelt dat de veroorzaker volledig aansprakelijk is?

Ja, dat is altijd zo. Schuld en aansprakelijkheid zijn twee verschillende zaken, als jij je met een voertuig niet op de weg had moeten begeven ben je uiteindelijk aansprakelijk voor jouw eigen schade.

Wat wel afhankelijk is van de situatie is in hoeverre jij dan aansprakelijk bent voor de schade van de tegenpartij. Als jij verder geen schuld hebt (zoals het voorbeeld dat je gewoon stilstaand voor het stoplicht van achteren wordt aangereden) zal jij niet snel verantwoordelijk zijn voor de schade bij de tegenpartij. Mocht dat wel zo zijn, dan keert jouw verzekeraar overigens netjes de schade uit aan de tegenpartij, maar verhaalt hem vervolgens bij jou.

De schade moet echter wel fors hoog zijn, wil jouw eigen verzekeraar of die van de tegenpartij daadwerkelijk onderzoek gaan doen naar de staat en vermogen van de motor. Bij alleen materiële schade zal dat niet het geval zijn, maar bij letselschade gaat dit wel spelen. En dat zijn precies de situaties waarin je geen gedonder met de verzekering wilt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan