~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Ik ben langzaam aan het kijken/zoeken naar een WR450F. Note: ik heb 0,0 offroad ervaring, en wil dit als nieuwe hobby oppakken :P
Nu heb ik mij al redelijk verdiept in de WR-serie, en ook al veel gezocht op marktplaats e.d., en ik zie een grove prijsverdeling, ongeveer als volgt:
- <3000 euro voor de latere modellen met stalen frames (t/m 2006)
- >3000 euro voor de modellen met aluminium frames (vanaf 2007)

Als ultra newbie in het OTR gebeuren, ga ik veel verschil merken tussen een nieuwer model met alu frame of een oud model met stalen frame? Ik lees dat de nieuwere modellen (met alu frame en nog met carburateur) een stuk minder toegankelijk zijn qua onderhoud/sleutelen. Verder dat het qua totaal gewicht weinig uitmaakt en dat de veringcomponenten wat beter zijn. Ook hebben de modellen met het alu frame geen oliereservoir meer in het frame maar voorop het blok (maar nog steeds dry-sump) als ik het goed heb. Dat lijkt mij wel een voordeel bij een eventuele crash?
Mijn budget zal rond de 3000 euro liggen, voor alleen de motor, alle andere OTR meuk moet ik nog kopen (helm, kleding etc.). Ik wil er voornamelijk OTR ritten mee rijden en af en toe de crossbaan mee op.
Is het slim om specifiek voor een nieuwer model (met alu frame) te gaan, maar dat wordt dan wel goed zoeken, of zal het uiteindelijk weinig uitmaken?
 
Laatst bewerkt:
Waar ik zelf ook naar kijk: Hoe makkelijk verkoop ik hem weer over een paar jaar. Nu is er al een verminderde vraag naar de uitvoeringen met de stalen frames, dat wordt alleen maar minder. Ik zou zelf voor de alu uitvoering gaan.
 
Waar ik zelf ook naar kijk: Hoe makkelijk verkoop ik hem weer over een paar jaar. Nu is er al een verminderde vraag naar de uitvoeringen met de stalen frames, dat wordt alleen maar minder. Ik zou zelf voor de alu uitvoering gaan.
Goed punt ja, de eerste alu frame modellen zijn inmiddels ook weer 10 jaar oud.

Ik zou eerst eens kijken of OTR überhaupt iets voor je is. Dat kan al op een fietsje van € 250.- met noppen bandjes.
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Als er iets goedkoops voorbij komt is dat ook een optie.
 
folks!

Mijn TT350 komt te koop, Iemand hier interesse?
Betreft een wedstrijdmotor: o.a Snelgas en snellere nokkenassen
 
Ik ben langzaam aan het kijken/zoeken naar een WR450F. Note: ik heb 0,0 offroad ervaring, en wil dit als nieuwe hobby oppakken :P
Nu heb ik mij al redelijk verdiept in de WR-serie, en ook al veel gezocht op marktplaats e.d., en ik zie een grove prijsverdeling, ongeveer als volgt:
- <3000 euro voor de latere modellen met stalen frames (t/m 2006)
- >3000 euro voor de modellen met aluminium frames (vanaf 2007)

Als ultra newbie in het OTR gebeuren, ga ik veel verschil merken tussen een nieuwer model met alu frame of een oud model met stalen frame? Ik lees dat de nieuwere modellen (met alu frame en nog met carburateur) een stuk minder toegankelijk zijn qua onderhoud/sleutelen. Verder dat het qua totaal gewicht weinig uitmaakt en dat de veringcomponenten wat beter zijn. Ook hebben de modellen met het alu frame geen oliereservoir meer in het frame maar voorop het blok (maar nog steeds dry-sump) als ik het goed heb. Dat lijkt mij wel een voordeel bij een eventuele crash?
Mijn budget zal rond de 3000 euro liggen, voor alleen de motor, alle andere OTR meuk moet ik nog kopen (helm, kleding etc.). Ik wil er voornamelijk OTR ritten mee rijden en af en toe de crossbaan mee op.
Is het slim om specifiek voor een nieuwer model (met alu frame) te gaan, maar dat wordt dan wel goed zoeken, of zal het uiteindelijk weinig uitmaken?
zit gewoon heel veel verschil in , je kan stalen frame niet met allu vergelijken ...
ga maar eens ergens proefzitten dan zal je merken wat ik bedoel , gewicht scheelt weinig volgens jou maar ook dat ga je gewoon merken in de praktijk en dan niet alleen met het op tillen.
Het is beide wr maar eigenlijk appels en peren ...
zou iig voor een allu gaan...
vallen opstaan en weer doorgaan als je geen ervaring met cross of otr heb , maar o zo verslavend hahaha
koop niet te snel , vaak hebben ze al een hele geschiedenis achter de rug en geloof de verhalen niet van pas revisie gehad ed
overweeg ook eens de aanschaf van een 2takt ( voor mij nooit geen 4takt )
succes met je keus en zoek tocht
 
Zelf heb ik nu een WR450 met stalen frame, na eerder mijn eerste offroad ervaring op een XT-600 te hebben opgedaan. Sindsdien op KTM-625, 450, 400 en husaberg 350 gereden. Met name de 350 was super om mee te rijden. Maar het verschil tussen een 600 en 450 of lager is veel groter dan tussen een 450 of 350.

Als je nog beginner bent, zou ik me meer focussen op de algemene staat van de fiets. Mijn stalen frame WR zag en was als nieuw. In die staat kon ik voor die prijs geen aluminium wr krijgen. Ja, de de veel modernere husa reed makkelijker, maar dat kleine beetje verschilstaat in geen verhouding tot de vooruitgang die je maakt met meer rijervaring.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Zoek een oud goedkoop hok in goede staat, ga rijden.

Koop beter als je zelf vooruitgang maakt.
 
Even wat foto's. Helaas staat de motor niet thuis dus moet later even goede foto's maken als hij schoon is :)

Hij is niet de mooiste TT, maar hij heeft vorig jaar revisie gehad en motorblokje is totaal uit elkaar geweest. Daarna nog één seisoen OTR mee gereden maar helaas door gezondheid is hem dat niet helemaal meer geworden.

Upgrades: Snelgas, snelle nokkenassen en vering is gedaan door HK Suspension in Tiel.
Kettingset één seisoen oud, achterband één OTR oud.

crosser.jpg

crosser2.jpg

crosser3.jpg
 
OP het internet staan diverse Yamaha YZ-tjes te koop met kenteken.

Nu vraag ik mij af in hoeverre die kentekens rechtsgeldig zijn?
In alle gevallen betreffen het kentekens van originele Yamaha WRen.
In sommige gevallen zijn het op kenteken oudere WRen met stalen frame terwijl de YZ recenter is met een alu frame.

Zolang je natuurlijk geen controle krijgt zal het wel goed gaan, maar "wat als?":

-Je een ongeval krijgt waarbij je motor ter controle meemoet voor nader onderzoek?
Trekt de verzekeraar haar handen dan van deze motor af?
Krijg je vervolgstappen, boetes e.d.?

-Er een apk komt waar ze erachter komen dat het kenteken niet deugt?

-Of een "wok-status" krijgt na een controle van een wakkere agent?

Wie heeft er ervaring met "vaute" kentekens?
 
Laatst bewerkt:
OP het internet staan diverse Yamaha YZ-tjes te koop met kenteken.

Nu vraag ik mij af in hoeverre die kentekens rechtsgeldig zijn?
In alle gevallen betreffen het kentekens van originele Yamaha WRen.
In sommige gevallen zijn het op kenteken oudere WRen met stalen frame terwijl de YZ recenter is met een alu frame.

Zolang je natuurlijk geen controle krijgt zal het wel goed gaan, maar "wat als?":

-Je een ongeval krijgt waarbij je motor ter controle meemoet voor nader onderzoek?
Trekt de verzekeraar haar handen dan van deze motor af?
Krijg je vervolgstappen, boetes e.d.?

-Er een apk komt waar ze erachter komen dat het kenteken niet deugt?

-Of een "wok-status"
Onbeperkt ?

krijgt na een controle van een wakkere agent?

Wie heeft er ervaring met "vaute" kentekens?
 
OP het internet staan diverse Yamaha YZ-tjes te koop met kenteken.

Nu vraag ik mij af in hoeverre die kentekens rechtsgeldig zijn?
In alle gevallen betreffen het kentekens van originele Yamaha WRen.
In sommige gevallen zijn het op kenteken oudere WRen met stalen frame terwijl de YZ recenter is met een alu frame.

Zolang je natuurlijk geen controle krijgt zal het wel goed gaan, maar "wat als?":

-Je een ongeval krijgt waarbij je motor ter controle meemoet voor nader onderzoek?
Trekt de verzekeraar haar handen dan van deze motor af?
Krijg je vervolgstappen, boetes e.d.?

-Er een apk komt waar ze erachter komen dat het kenteken niet deugt?

-Of een "wok-status" krijgt na een controle van een wakkere agent?
Hha bestaan die dan ? De meesten wten niet eens het verschil tussen een Yamaha en een bmw bv.
Wie heeft er ervaring met "vaute" kentekens?
 
Toch hier maar even aanmelden. Ik heb in oktober een TT600 uit 1987 opgehaald als sleutelproject. Het blok zit vast, dus ik moet hem maar eens rustig uit elkaar trekken.

a2564c2fcc30e0fffd001f1006eeacb3.jpg


De eerste uitdaging is nu de uitlaat, want die zit ongelofelijk vast. Alsof iemand hem vastgelast heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan