Zero Motorfietsen

Gefeliciteerd met de aankoop. Hopen dat ie je straks bevalt. Het is even een knop omzetten, rijstijl aanpassen en dan genieten van de elektrische aandrijving.

Redelijk uniek dus wat jij daar straks rijdt, maar hoe zit het met de ondersteuning?
Is er een dealer, werkplaats, onderdelenvoorziening etc ? Je moet immers wel ergens terecht kunnen als er iets is.
 
Laatst bewerkt:
Geen ondersteuning hier meer, maar ik kan alle werk zelf, en qua onderdelenvoorziening kan ik gewoon via NL terecht (geweldige importeur!). Ik had die Australische snelladers ook al gezien, maar omdat ik het in het dagelijks gebruik niet nodig heb, was het me ff te duur om die aan te schaffen om hem hier heen te krijgen. Hij gaat van de week op transport.
 
Er is nu toch een probleem met de motor, het heeft trouwens niets te maken met de elektrische aandrijving.

De voorrem is niet optimaal, hij occilleert met de frequentie van de wielrotatie.
Het hendel trilt, steeds langzamer als de snelheid afneemt, de remweg wordt ook langer.
Ik heb de zaak bekeken, zo goed en zo kwaad als het ging opgemeten en mijn indruk is dat de schijf niet krom is maar rondom niet overal even dik.

Nu heb ik geïnformeerd naar een nieuwe schijf, die kost iets van € 234,-
Daar heb ik bij mijn andere motor drie schijven voor en die gaan ook nog veel langer mee.

Heeft iemand een adres voor een alternatief voor de voorste remschijf van een Zero S 2014 ? Hij heeft nog het oude model sterwielen.
 
Hoe lang staat de motor ook alweer op kenteken? Een remschijf hoort toch wel langer mee te gaan, wellicht kun je er nog garantie op claimen.
 
Ik heb pas de schijven van m'n DL voor laten vervangen. Die zaten ook rond dat bedrag (en het zijn er 2 :X).

Maar dat was wel bij 80dkm waarvan ik er zelf 40 heb gereden en eigenlijk alleen maar omdat er 1 krom was (slot vergeten...)
 
Ik zou nog even door googelen. Normale EBC vervangings schijven kosten ongeveer de helft. Ik kan me niet voorstellen dat Zero eigen schijven heeft laten maken. Die schijven moeten ook op een andere motor zitten.
 
Even gequote uit een ander topic om dat niet nóg meer te vervuilen.

.... Ik denk erover om een riem om de achterbrug vast te maken, zodat ik hem in 10 min kan wisselen, maar ik wacht de eerste breuk af....

Doe je goed, voor hetzelfde geld gaat die riem heel lang mee. En alvast een reserveriem om de achterbrug monteren is best slim, ik ken de truc van onze tractor. Die V snaar kon er niet af vanwege een hydrauliekpomp voor op de krukas.

Ik heb zelf een riem gewisseld bij 33.000 km, er waren tanden af gestript maar ik kon er nog mee naar huis rijden.
Het wisselen blijkt eenvoudig te doen, het grootste probleem was eigenlijk de ontbrekende middenbok. Bij gebrek aan lift heb ik hem met de “carterbeschermer” op stapels hout gezet.

Als je dat onderweg kunt doen dan zal even de achtervork los halen ook geen probleem zijn lijkt me.


~[Edit] toevoeging.

Bij nader inzien, je spreekt over in 10 minuten wisselen. Dat gaat alleen op de ruwe manier, dus zonder het wiel te lossen, dat zou ik met een nieuwe riem liever niet doen.
Wat een mogelijkheid zou zijn is nu doorrijden, als je 30.000 km verder bent en het vertrouwen is er een beetje uit dan zet je er een nieuwe riem om, stelt hem netjes af en je bindt de oude riem met ty-wraps om de achterbrug vast.
Als nu de riem breekt hoeft alleen de hugger los en hij kan er omheen.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe er deze vakantie preventief een nieuwe omheen(7.000km heen en weer) maar ik denk dat ik ook een reserve meeneem in de topkoffer. Kost bijna geen ruimte en iedere garage moet hem wel kunnen wisselen.
 
Bij nader inzien, je spreekt over in 10 minuten wisselen. Dat gaat alleen op de ruwe manier, dus zonder het wiel te lossen, dat zou ik met een nieuwe riem liever niet doen.
Wat een mogelijkheid zou zijn is nu doorrijden, als je 30.000 km verder bent en het vertrouwen is er een beetje uit dan zet je er een nieuwe riem om, stelt hem netjes af en je bindt de oude riem met ty-wraps om de achterbrug vast.
Als nu de riem breekt hoeft alleen de hugger los en hij kan er omheen.~[/quote]

Dat laatste bedoel ik
 
Beste wensen allen! :)

Heb inmiddels een Zero S 14.4 2018 in bestelling staan, met charge tank optie.
Waar ik wel achterkwam is het volgende:
De oude charge tank hielp tijdens het laden via normaal 230V een stukje mee tot een totale lading van 2.5kW per uur (1.3 kW via reguliere lader en 1.2kW via charge tank).

Voor de 2018 charge tank is deze functie verwijderd vanwege de hoge belasting (2.5kW), gaat op veel plaatsen mis als dit geen separate 16A groep is en waar dus overige apparaten op draaien die meer dan 1.1kW trekken.

Balen, aangezien ik wel een separate groep kan aanleggen voor het opladen.
Weet iemand of er nog tweaks zijn om de 2018 charge tank op een of andere manier licht mee te laten laden wanneer de reguliere lader op 230V is aangesloten?

Groet!
 
Bij nader inzien, je spreekt over in 10 minuten wisselen. Dat gaat alleen op de ruwe manier, dus zonder het wiel te lossen, dat zou ik met een nieuwe riem liever niet doen.
Wat een mogelijkheid zou zijn is nu doorrijden, als je 30.000 km verder bent en het vertrouwen is er een beetje uit dan zet je er een nieuwe riem om, stelt hem netjes af en je bindt de oude riem met ty-wraps om de achterbrug vast.
Als nu de riem breekt hoeft alleen de hugger los en hij kan er omheen.\

Dat laatste bedoel ik[/quote]

Je hoeft het achterwiel niet te lossen, alleen het rempedaal te verwijderen en de twee moeren van het draaipunt van de achterbrug. Dan trek je het achterwiel naar achteren waardoor er ruimte ontstaat om de riem er tussen te krijgen. Daar is niets ruws aan. Het is wel handig dat je even met zn tweeen bent, de een kan het wiel naar achteren trekken, de ander de riem ertussen duwen.
 
Onze Australische vriend wil een riem als reserve om de achterbrug binden. Op het moment dat de normale riem breekt wil hij de reserveriem er in tien minuten omheen doen.

Dan ga je geen achterbrug loshalen.

Het enige dat dan los moet is de hugger (en de tie-wraps waarmee de riem aan de brug vast zit moet je doorknippen).
Dan kan de riem voor opzij langs en om de kleine poelie, achter buitenlangs om de achtervork maar dan moet ie nog om de grote poelie. Eerst moet ie over de poelie heen, daarna vanaf de wielzijde kan ie er met wat geweld op. Daarvoor druk je de riem onder tegen de poelie en je duwt de motor naar voren.
De riem zal het niet leuk vinden want die krijgt op z’n donder vandaar dat ik het de “ruwe” methode noemde.
 
Laatst bewerkt:
Onze Australische vriend wil een riem als reserve om de achterbrug binden. Op het moment dat de normale riem breekt wil hij de reserveriem er in tien minuten omheen doen.

Dan ga je geen achterbrug loshalen.

Het enige dat dan los moet is de hugger (en de tie-wraps waarmee de riem aan de brug vast zit moet je doorknippen).
Dan kan de riem voor opzij langs en om de kleine poelie, achter buitenlangs om de achtervork maar dan moet ie nog om de grote poelie. Eerst moet ie over de poelie heen, daarna vanaf de wielzijde kan ie er met wat geweld op. Daarvoor druk je de riem onder tegen de poelie en je duwt de motor naar voren.
De riem zal het niet leuk vinden want die krijgt op z’n donder vandaar dat ik het de “ruwe” methode noemde.

Precies zo!
Maar ik voorzie (heb het nog niet geprobeerd) dat als ik de wielas los (en de spanners) er niet teveel moeite voor nodig is. Ik wacht voor nu gewoon af, maar het riempje oogt fragiel, vandaar.
 
Hallo allemaal. Ik heb dit topic aandachtig doorgelezen want overweeg ook een Zero aan te schaffen. Dat zal dan zijn in Los Angeles waar we als het goed is over een maand of twee naartoe verhuizen. Ik heb ook met een schuin oog gekeken naar de BMW electrische scooter, maar die lijkt het qua prestaties en actieradius behoorlijk af te moeten leggen tegen een Zero? Ik zou de motor vnl voor woon-werk gebruiken, minder dan 40 km per dag, en af en toe stukken snelweg. Affijn, ik blijf meelezen. Interessant is dat de Zero geloof ik in LA wordt gebouwd, dus kan 'aan de bron' gaan kijken.
 
Hallo allemaal. Ik heb dit topic aandachtig doorgelezen want overweeg ook een Zero aan te schaffen. Dat zal dan zijn in Los Angeles waar we als het goed is over een maand of twee naartoe verhuizen. Ik heb ook met een schuin oog gekeken naar de BMW electrische scooter, maar die lijkt het qua prestaties en actieradius behoorlijk af te moeten leggen tegen een Zero? Ik zou de motor vnl voor woon-werk gebruiken, minder dan 40 km per dag, en af en toe stukken snelweg. Affijn, ik blijf meelezen. Interessant is dat de Zero geloof ik in LA wordt gebouwd, dus kan 'aan de bron' gaan kijken.
Dan zou ik deze dealer aanraden: Hollywood Electrics
 
Zero zit in Santa Cruz, aan de kust, de Monterey Bay, zuidelijk van silicon valley.

Als elektrisch vervoer je interesse heeft zit je daar goed...
 
Laatst bewerkt:
De riem zal het niet leuk vinden want die krijgt op z’n donder vandaar dat ik het de “ruwe” methode noemde.

Dat valt in het niet bij de vele kilometers daarna die de Zero moet maken. Als je nu elke dag een paar keer de riem er zo om zou doen, dan zou het na een paar jaar wellicht kunnen schaden. Alles is relatief.
 
Dat valt in het niet bij de vele kilometers daarna die de Zero moet maken. Als je nu elke dag een paar keer de riem er zo om zou doen, dan zou het na een paar jaar wellicht kunnen schaden. Alles is relatief.
Die riem is versterkt met Kevlar. Dat rekt niet, dat breekt alleen. De belastng van het rijden haalt het niet bij het overrekken als je hem over de flens moet trekken.
 
Enige tijd geleden ben ik gaan proefrijden op een ZERO SR en dat is me heel goed bevallen. Daarna op het auto - motorsalon van Brussel op een DS gezeten en vond het model wel mooi en praktisch. Na een praatje met de verkoper (dezelfde waarbij ik eerder een testrit had gedaan) vertelde hij me dat er ook nog modellen van 2017 te koop waren tegen een mooie korting. Na wikken en wegen heb ik de elektrische knoop doorgehakt en een oranje DS met topkoffer gekocht. Nu nog het administratieve gedeelte in orde brengen en over enkele weken, hopelijk, de trotse bezitter van de ZERO DS ZF 13.0. Dan krijgt mijn Kawasaki Versys gezelschap in de garage.

Hoe sluiten jullie de gps aan? Daarvoor moet er nog een extra aansluiting gemaakt worden? Of is er iets voorzien?
 
Gefeliciteerd met deze aankoop ! Ik hoop dat je er met heel veel plezier op mag rijden.

De Zero heeft een 12V voeding die spanning levert voor verlichting, dashboard, accessoires en vast nog wel meer. Daar kan ook een 12V stopcontact op aangesloten worden, die past rechts op het kleine dashboard. Zelf gebruik ik die soms voor de verwarmde handschoenen.
 
Laatst bewerkt:
Is het makkelijk om die 12V aansluiting te maken? Ik heb weinig kennis van elektrische aansluitingen. Misschien kan ik de dealer vragen dat die dit voor mij doet.

Om mijn motor te gaan ophalen ga ik die op een gewone aanhangwagen zetten. Kan iemand mij de uiterste lengtemaat van de DS eens opmeten? Eventueel ga ik bij kennissen een motoraanhangwagen lenen mocht ie niet op de gewone aanhangwagen passen (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). Alvast dank.
 
Kan de dealer gewoon erbij bestellen en aansluiten bij het rijklaar maken. Over rijklaar maken gesproken, wat vragen ze bij jouw dealer daarvoor? Want met een elektrische motor ben je veel sneller klaar dan met een ploffiets.

Woon je zover bij de dealer vandaan dat je hem met de aanhanger moet halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan