Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!

Nope, werkt niet.

Als mensen een overtreding begaan dan doen ze dat vanuit de veronderstelling dat ze niet gepakt worden, en dan denken ze dus niet na over wat de straf zou zijn.

Amerika bewijst al jaren dat zwaarder straffen niets helpt, sterker juist ervoor zorgt dat de bad guy meer risico neemt, of tegenstand biedt, om niet gepakt te worden.


Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.


Als je drie keer a la seconde niet meer mag rijden terwijl je onderweg was...en nu stil staat langs de weg, dan houdt het ook snel op hoor.

Maar dan moet je daar weer extra op gaan controleren, en de kans dat je gepakt wordt voor rijden zonder rijbewijs is kleiner dan dat je gepakt wordt voor bellen tijdens het rijden.

Neem dan gewoon de auto een dag in beslag. En bij de tweede keer een week en bij de derde keer een verbeurdverklaring van auto en rijbewijs.
 
Maar dan moet je daar weer extra op gaan controleren, en de kans dat je gepakt wordt voor rijden zonder rijbewijs is kleiner dan dat je gepakt wordt voor bellen tijdens het rijden.

Neem dan gewoon de auto een dag in beslag. En bij de tweede keer een week en bij de derde keer een verbeurdverklaring van auto en rijbewijs.

Theorie en praktijk lopen niet parallel.

Auto in beslag nemen kost best geld. Sleepkosten en stalling. Juridisch omslachtiger. Administratie. Kost de gemeenschap geld.

Rijbewijs invorderen is peanuts, zo gebeurd. Rijden met ingevorderd rijbewijs word flink aangepakt.
Ik denk dat een half uurtje posten genoeg is om duidelijk te krijgen of iemand toch zelf gaat rijden of wat anders regelt. Iemand die dan nog gepakt word laat heel duidelijk zien hoe h/zij ermee omgaat, zal een rechter toch rekening mee houden.
 
Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.

Als je drie keer a la seconde niet meer mag rijden terwijl je onderweg was...en nu stil staat langs de weg, dan houdt het ook snel op hoor.

Ik vind dit een prima idee! :t
 
Laatst bewerkt:
Vanaf maandag dan maar gelijk invoeren die nieuwe regel en dat prima idee?
Of gaat dat ook weer zo traag als dikke poep om daadwerkelijk zoiets voor elkaar te krijgen in dit fantastische land vol met regels voor een regel.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Vanaf maandag dan maar gelijk invoeren die nieuwe regel en dat prima idee?
Vr Gr

Graag!

Iedere morgen hetzelfde op de radio, aanrijdingen op de snelweg zijn aan de orde vd dag, de daardoor ontstane files kost iedere dag miljoenen!
 
Of-topic, maar de ongelukken door files worden natuurlijk vooral veroorzaakt door rijgedrag. Ik zie zoveel mensen op de linkerbaan slechts een autolengte achter hun voorligger jagen, dat het me überhaupt verbaasd dat het niet nog veel vaker misgaat. Maar ook door die geringe afstand krijg je al files met de harmonicabeweging die er het gevolg van is.

Ik zal niet zeggen dat ik bij beste 10% van de automobilisten of motorrijders hoor, maar ik hou wel afstand...
En mijn telefoon staat automatisch op de “auto” stand tijdens het rijden.
 
Verstoren/stilzetten van smart phone tijdens rijden is technisch gezien een makkie natuurlijk.

Maar hoe om te gaan met;
-navigatie
-bijrijder
-gechauffeerde drukwerkende eindbaas

Etc etc

En uiteindelijk is het misschien een tijdelijk probleem wat niet meer bestaat als iedereen in autonome vervoersmiddelen zit.
 
Verstoren/stilzetten van smart phone tijdens rijden is technisch gezien een makkie natuurlijk.

Maar hoe om te gaan met;
-navigatie
-bijrijder
-gechauffeerde drukwerkende eindbaas

Etc etc

En uiteindelijk is het misschien een tijdelijk probleem wat niet meer bestaat als iedereen in autonome vervoersmiddelen zit.

Ik heb mensen de krant zien lezen achter het stuur... en nee dat was niet zo'n zelfrijdende auto.
 
Nope, werkt niet.

Als mensen een overtreding begaan dan doen ze dat vanuit de veronderstelling dat ze niet gepakt worden, en dan denken ze dus niet na over wat de straf zou zijn.

Amerika bewijst al jaren dat zwaarder straffen niets helpt, sterker juist ervoor zorgt dat de bad guy meer risico neemt, of tegenstand biedt, om niet gepakt te worden.


Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.

Als je drie keer a la seconde niet meer mag rijden terwijl je onderweg was...en nu stil staat langs de weg, dan houdt het ook snel op hoor
.
:)

bijkomend voordeel , de overtreder kan nu 24 uur lang achter het stuur zitten bellen en appen weliswaar bij stilstand maar het gevoel dat hij/zij achter het stuur zit moet toch veel voldoening geven :P *O* .
 
Volgens mij werkt dat in de praktijk nog niet zo, hoe kun je het goed zien op afstand? en hoe gaat dat met je bewijsvoering? tegen de tijd dat de motoragent aangetreden is is die telefoon wel weg.

Veel mensen hebben de telefoon ook net uit het zicht, onder de raamlijn zegmaar. In ieder geval zie ik nooit dat de controle op die manier opgezet wordt.
er rijdt in de buurt van Joure regelmatig een camper rond bemand door wat opsporingsambtenaren, op het dak van de camper ook een cameraatje zodat ze ook in de cabine van vrachtwagens kunnen zien.

die jongens / meisjes verdienen het veelvoud van hun salaris terug op zo'n dagje( niet dat dit het criterium is hoor :+ ) en dan pakken ze maar een fractie van de bellende verkeershufters.

ze stappen hier in de straat met hun telefoon in de hand in de auto, rijden bellend weg en doen rijdend de gordel nog even vast ... dat dan weer wel :P

de klapper die er op de rotonde geweest zijn doen vermoeden dat bellen de hoofdoorzaak is geweest.... anders zie je 3 kilometer stilstaand verkeer niet over het hoofd :(
 
Kijk dat is nu een reactie waar ik het volkomen mee eens ben.
Je zal maar iemand verloren hebben bij een verkeersongeluk waarvan de veroorzaker bv zat te klooien met zn mobiel navigatie etc
Al mee gemaakt.
Daarom vindt ik dat je best een week je rijbewijs kwijt mag zijn bij de eerste keer pakken.
2x een maand.
3x een jaar.
Daar pak je ook de mensen met veel geld mee
 
Theorie en praktijk lopen niet parallel.

Auto in beslag nemen kost best geld. Sleepkosten en stalling. Juridisch omslachtiger. Administratie. Kost de gemeenschap geld.

Rijbewijs invorderen is peanuts, zo gebeurd. Rijden met ingevorderd rijbewijs word flink aangepakt.
Ik denk dat een half uurtje posten genoeg is om duidelijk te krijgen of iemand toch zelf gaat rijden of wat anders regelt. Iemand die dan nog gepakt word laat heel duidelijk zien hoe h/zij ermee omgaat, zal een rechter toch rekening mee houden.


Beter de telefoon's in beslag nemen. Kost minder, staat beter in verhouding tot het vergrijp. En raakt de mensen direct.
 
gewoon iets in de telefoons maken vanaf fabriek dat hij niks doet bij een draaiende auto motor. Maar zo gewoon als ik het zeg zal het wel niet gaan. Maar als je telefoon niks doet bij een draaiende motor ben je wel van het probleem af.
 
gewoon iets in de telefoons maken vanaf fabriek dat hij niks doet bij een draaiende auto motor. Maar zo gewoon als ik het zeg zal het wel niet gaan. Maar als je telefoon niks doet bij een draaiende motor ben je wel van het probleem af.
Daar sta je dan, ingesneeuwd. Gelukkig heb je nog benzine genoeg. Maar als je van de telefoon gebruik wilt maken, moet je motor wel uit. En als je gebeld wordt, moet je eerst de motor uit zetten om op te nemen.
 
'APPN/ bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!' > 'Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!'
 
Het lijkt me moeilijk om iets te bedenken. Je kan wel een GSM jammer in de auto inbouwen, maar dan hebben de passagiers er ook last van. Ook bij taxi en bus. Kunnen bellen is zowat een grondrecht, dus dat gaat hem niet worden.

Pakkans verhogen en 1 dag laten staan, zoals MBM zegt. Dat helpt. Als ik zelf al na ga dat ik er elke dag wel zeker 4 zie die zitten te bellen / appen achter het stuur, valt er nog een hoop te verdienen.
 
Net als de meeste mensen vind ik het not-done om met de telefoon in de weer te zijn achter het stuur maar net als de meeste mensen heb ik toch de neiging om een overgaande telefoon te beantwoorden (of op zijn minst even te zien wie mij belt of appt).
Daarom heb ik een app op mijn telefoon: TrafficReply. Reuze handig: ik hoef er niet aan te denken want hij schakelt automatisch in zodra je harder rijdt dan 10 km/u en dan hoor je niets meer binnenkomen, maar de beller/apper krijgt automatisch een antwoord dat je achter het stuur zit. Kan je overigens ook per rit uitzetten, als je bijv. bijrijder bent.
Er zijn vast nog wel meer van dit soort apps.

Als je zoiets nou verplicht zou stellen af-fabriek dan zou men, samen met verkeers-/alcoholcontroles, kunnen controleren of die nog wel aanstaat. Want als hij uitstaat en je rijdt een fuik in, is het haast niet te doen om die nog onopvallend snel even aan te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Als je zelf er toch al geen weerstand aan kunt bieden ben je toch gewoon een knurft, daar heb je toch geen appje voor nodig :?
 
Als je zelf er toch al geen weerstand aan kunt bieden ben je toch gewoon een knurft, daar heb je toch geen appje voor nodig :?

:^

Met oud en nieuw had ik bezoek. En tijdens het eten koken attendeerde men mij er op dat de telefoon tingelt.
Nou en, dan komt er een berichtje binnen, wat dan nog :?
Het komt wel voor dat ik mijn berichten 3/4 dagen later open. Gewoon omdat het kan.. Als het echt belangrijk is, dan bellen ze wel.

Nee, dan de gene die tegenover je zit te koffiedrinken.
Als er een berichtje binnenkomt, dan klinkt er een bijna niet te missen kerkklok. Mocht je die niet gehoord hebben, dan knippert er op het toestel een irritant ledje.
En dan nog steeds de telefoon openen, om te kijken of zij iets gemist heeft |(
Wanneer ik dan opmerk dat de verslaving nu wel zeer ernstige vormen aanneemt, dan is dat natuurlijk niet zo B|

Dus, het is niet de auto of telefoon die aangepast moet worden, er moet iets in het hoofd van de gebruiker worden aangepast. En ik denk dat een rijverbod kan bijdragen aan een verandering in het hoofd.
 
Bellen an sich gaat voorlopig niet verboden worden. Radio luisteren ook niet, en praten met je inzittenden ook niet. Het gaat vooral om het met de handen bedienen of zelfs maar vasthouden van de telefoon tijdens het rijden, waardoor je oog-hand-coordinatie, je tastzin en je gehoor, dus je hele aandachtssfeer en de drie bij het rijden verreweg belangrijkste zintuigen, zich moeten richten op die telefoon.

Als je 'm voordat je weggaat instelt op de navigatie en de radio en de bluetooth etc. en je stopt 'm dan in een houdertje dan zou je daar genoeg aan moeten hebben, zeker gecombineerd met de steeds beter wordende stembediening.

Dus het belangrijkst is dat die handbediening onmogelijk gemaakt wordt. Aangezien elke moderne smartphone weet wanneer hij in beweging is, is dus het enige dat je hoeft te doen zorgen dat de knopjes en het scherm niet meer werken als je harder dan een bepaalde snelheid X in beweging bent.
 
Leer er maar mee te leven. Een onomkeerbaar probleem. Ze hebben het in Den Haag veel te ver laten komen.
 
Leer er maar mee te leven. Een onomkeerbaar probleem. Ze hebben het in Den Haag veel te ver laten komen.


Maar in Den haag wordt toch niet bepaald/beslist of dat gekke ding achter het stuur gebruikt wordt? Persoonlijk neem ik hem enkel mee omdat het, min of meer, verplicht is, maar liever liet ik dat ding thuis.
 
Gewoon fabrikanten verplichten dat een gsm bij beweging, sneller dan 5 km/h, internet en bellen niet meer werkt.
Zodat lopend bellen, appen, facebooken enz nog wel gaat.
Niet dat dat veilig is in het verkeer, maar je loopt ook met je telefoon thuis, in de winkel of op kantoor...

25 jaar geleden kon ook iedereen overleven zonder gsm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan