Wat rijden jullie?

In België wel. Hier zijn benzinestations al jaren overdekt en zijn de betonvloeren schoon en vetvrij (toch waar ik tank). De weinige laadpalen die ik ken staan daarentegen allemaal in open lucht.
Hybride heeft, naar eigen zeggen, een hekel aan stoppen om te tanken in de regen, zelfs aan een overdekt station en tankt (als ik hem goed kan volgen) alleen thuis. Vandaar dat hij met zijn e-bike alleen een actieradius heeft van ongeveer 100 km rond zijn woning. Hij tankt er (zijn argument) ook zeer milieuvriendelijk van zijn eigen PV installatie (zonder batterijpack). Nu heb ik zelf al bijna 8 jaar een PV installatie met overschot en weet dus zeer goed dat dit in de praktijk niet kan (of je zou alleen maar in de zomer moeten rijden met je e-bike en overwegend nachtshiften werken zodat je e-bike bij zonnig weer overdag kan opladen).
Ik ken in mijn onmiddellijke omgeving zelfs vier e-laadpalen (2x2) waar je gratis (als klant) mag gaan tanken. Aan een LIDL warenhuis en een bloedafnamepost van het Rode Kruis. Aan de LIDL heb ik (rij er dagelijks voorbij) nog nooit een e-voertuig zien tanken. Wat ook logisch is. Wie gaat er nu uren winkelen om even gratis te kunnen tanken (niet overdekt dan nog)? Aan de RK post hangt sporadisch een e-auto (laadpalen eveneens niet overdekt). Maar je moet al een zeer gemotiveerd donor zijn om om de 14 dagen een tweetal uur aan het infuus te willen gaan hangen om je motor dan gratis op te kunnen laden. Ook deze palen zijn dus meestal niet in gebruik. Voor de meeste motorrijders (die alles doorrekenen) dus ook een non argument.
Ja, een groot pro argument (in theorie) voor de e-motor is dat hij schakelvrij vanaf 0 al zijn vermogen ter beschikking heeft en je eens goed kan "doortrekken" (deels weg milieuvoordeel door fijn stof gegenereerd door de banden). Maar hoeveel heb je in de praktijk bij WW verkeer echt plezier van dit voordeel? Vooralsnog kan ik al schakelend en met "beperkt" vermogen optrekkend nog altijd vooraan de file geraken en als eerste een rotonde oprijden of aan een rood licht wegrijden.Een een theoretisch voordeel voor de e-bike dat in de praktijk niet echt een groot voordeel oplevert.
En als "in de toekomst", iedereen eenmaal elektrisch gaat rijden zoals sommigen hopen/verwachten, er minder files zullen zijn, voldoende elektriciteit beschikbaar zal zijn tegen goedkope prijzen, er geen fiscale omslag zal zijn van olie naar elektriciteit valt nog harder te hopen. Zelf heb ik er mijn twijfels over.

E-rijden. Het lijkt allemaal een zonovergoten toekomst. Maar als je je er wat dieper in verdiept (zonder alle hoeraberichten stommelings voor waar aan te nemen) en je rekent wat door naar persoonlijk niveau is die toekomst nu toch nog niet doorgebroken. En als je rondom je kijkt voor de meeste mensen ook nog niet.
 
Laatst bewerkt:
....Daar is niets vreemd aan maar degelijk ebn herhaaldelijk uitgerekend. Het verschil in kostprijs tussen een vergelijkbare e-bike en atmosferische bike (en dan nog), gebruikskosten ingerekend kwam, in mijn geval, op 18 jaar. Gezien ik nooit meer dan 18 jaar rijdt met dezelfde motorfiets (er van uitgaand dat een e-bike dat al haalt zonder bijkomende kosten) momenteel een onhaalbare kaart en dus een non argument.

Herhaaldelijk, nou inderdaad, je blijft maar herhalen...

Tja, als jij blijft rekenen met alles nieuw...

Mijn Zero was € 3000,- duurder dan mijn vorige motor.
Dat verschil haal ik er in een jaar of 4 weer uit, puur aan energiekosten als ik dure stroom zou tanken.


In België wel. Hier zijn benzinestations al jaren overdekt en zijn de betonvloeren schoon en vetvrij (toch waar ik tank). De weinige laadpalen die ik ken staan daarentegen allemaal in open lucht.
Hybride heeft, naar eigen zeggen, een hekel aan stoppen om te tanken in de regen, zelfs aan een overdekt station en tankt (als ik hem goed kan volgen) alleen thuis. Vandaar dat hij met zijn e-bike alleen een actieradius heeft van ongeveer 100 km rond zijn woning. Hij tankt er (zijn argument) ook zeer milieuvriendelijk van zijn eigen PV installatie (zonder batterijpack). Nu heb ik zelf al bijna 8 jaar een PV installatie met overschot en weet dus zeer goed dat dit in de praktijk niet kan (of je zou alleen maar in de zomer moeten rijden met je e-bike en overwegend nachtshiften werken zodat je e-bike bij zonnig weer overdag kan opladen)....

Het zit je wel dwars blijkbaar...

Nou, zo moeilijk is het niet hoor. Mijn huis is gewoon aangesloten op het net; wat de panelen opvangen is ongeveer gelijk aan mijn totale verbruik. Netto rijd ik dus op energie die ik zelf heb opgevangen.

En nu ga jij natuurlijk zeggen dat als ik ‘s nachts laad er een gascentrale extra voor moet stoken, nou dat wordt dan overdag gecompenseerd als ik minder gebruik dan de panelen leveren.

Lood om oud ijzer dus, het maakt niets uit.

En op dit moment is de actieradius beperkt, klopt.
Vroeger maakte ik soms lange buitenlandse trips met de motor maar sinds de vrouw niet meer mee wil doe ik dat niet meer.
De laatste jaren wordt de motor alleen nog gebruikt voor woon-werk en wat kortere tripjes, dat gaat prima met deze Zero.

Ik heb wel zitten denken aan een snellere lader maar voolopig heb ik die nog nooit nodig gehad. Dat komt misschien wel bij de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Tja, als jij blijft rekenen met alles nieuw...

Mijn Zero was €3000,- duurder dan mijn vorige motor. Dat verschil haal ik er in een jaar of 4 weer uit.
H
Als ik reken vergelijk ik appels met appels.
Als ik dus moet beginnen rekenen aan de tweedehandsprijs van een Zero moet je ook niet gaan vergelijken met de nieuwprijs van een klassieke motor maar met de prijzen van tweedehands.
Echt vergelijken kan je trouwens niet gezien je voor de meerprijs van een e-bike in vergelijking met een evenwaardige klassieke naked bike minderwaardige gemonteerde onderdelen krijgt. Je kan hem, indien gewenst, zelfs niet upgraden naar een vergelijkbaar niveau want opties zijn gewoon niet eens beschikbaar.

En idd herhaaldelijk. Ik ga niet uit van het principe "mijn kind schoon kind" waar niets verkeerd over gezegd kan worden. Jaarlijks doe ik, bij uitkomen van de nieuwe e-modellen, de berekening dus opnieuw. Tot nu toe, spijtig genoeg, telkens met hetzelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Het zit je wel dwars blijkbaar...

Nou, zo moeilijk is het niet hoor. Mijn huis is gewoon aangesloten op het net; wat de panelen opvangen is ongeveer gelijk aan mijn totale verbruik. Netto rijd ik dus op energie die ik zelf heb opgevangen.

En nu ga jij natuurlijk zeggen dat als ik ‘s nachts laad er een gascentrale extra voor moet stoken, nou dat wordt dan overdag gecompenseerd als ik minder gebruik dan de panelen leveren.

Lood om oud ijzer dus, het maakt niets uit.
Dwars zit het mij niet. De cijfers kloppen gewoon niet. In het beste geval zal het een gascentrale zijn. In het slechtste geval een kolen- of kerncentrale. Maar op netto zonne-energie in elk geval niet. ps. de overschotten van PV worden deels gebruikt om de netten te stabiliseren, deels in de wijk verbruikt als er geen netto PV stroom over is en gaan deels verloren op het net. Lood om oud ijzer is het dus zeker niet.
 
Interessant topic ...

... felle tegenstanders vrs felle voorstanders ... vuurwerk ...

Ik persoonlijk vind aan elektrisch rijden veel voor- EN nadelen.

Ik kom er later op terug nu geen tijd, ben op mijn werk ...,
Maar om een lang verhaal kort te maken, als ik de dure aanschafprijs van een e-bike kon veroorloven, stond er al lang een e-bike in mijn garage, vooral voor woon werk, maar ook voor de niet te lange plezier ritjes!

Een benzinemotor er naast voor de langere ritten, als de verzekeringskosten het toelaten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En op dit moment is de actieradius beperkt, klopt.
Vroeger maakte ik soms lange buitenlandse trips met de motor maar sinds de vrouw niet meer mee wil doe ik dat niet meer.
De laatste jaren wordt de motor alleen nog gebruikt voor woon-werk en wat kortere tripjes, dat gaat prima met deze Zero.

Ik heb wel zitten denken aan een snellere lader maar voolopig heb ik die nog nooit nodig gehad. Dat komt misschien wel bij de volgende.
Daar is hij idd prima voor te gebruiken (als je de nadelen van een naked in de winter er bij wil nemen). In de meeste gevallen volstaat voor W/W verkeer dan ook een speedpedelec.
Maar een groot deel van de motorrijders zit nu eenmaal niet te wachten op die beperkingen.
Zoniet had de e-bike zijn gelijk al lang bewezen in praktijk.
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic ...

... felle tegenstanders vrs felle voorstanders ... vuurwerk ...

Ik persoonlijk vind aan elektrisch rijden veel voor- EN nadelen.

Ik kom er later op terug nu geen tijd, ben op mijn werk ...,
Maar om een lang verhaal kort te maken, als ik de dure aanschafprijs van een e-bike kon veroorloven, stond er al lang een e-bike in mijn garage, vooral voor woon werk, maar ook voor de niet te lange plezier ritjes!

Een benzinemotor er naast voor de langere ritten, als de verzekeringskosten het toelaten.

En ik ben niet eens een felle tegenstander. Anders deed ik niet de moeite om jaarlijks een herberekening te doen. Ik heb nu ook een naked en een hoogpoter.
 
....Als ik reken vergelijk ik appels met appels.
Als ik dus moet beginnen rekenen aan de tweedehandsprijs van een Zero moet je ook niet gaan vergelijken met de nieuwprijs van een klassieke motor maar met de prijzen van tweedehands.
Echt vergelijken kan je trouwens niet gezien je voor de meerprijs van een e-bike in vergelijking met een evenwaardige klassieke naked bike minderwaardige gemonteerde onderdelen krijgt.....

Mijn vorige motor kocht ik ook gebruikt, ik reken met de prijs die ik voor een gebruikte benzinemotor betaalde. Beide gebruikt dus.

En wat je verder beweert klopt ook niet echt, zeker niet in mijn geval.
De Zero mag dan minder comfortabel zijn omdat het een naked is, hij heeft qua rijwielgedeelte veel duurdere onderdelen dan de vorige.
 
En ik ben niet eens een felle tegenstander. Anders deed ik niet de moeite om jaarlijks een herberekening te doen. Ik heb nu ook een naked en een hoogpoter.
Ja, het woord tegenstander was niet echt wat ik bedoelde, ik zocht een ander woord, maar kan er niet op komen.

Bij mij is het financiële de grote factor die mij nog bij een benzinemotor houdt.
(Lees: aanschafprijs voor een nieuwe e-bike).
 
Als ik reken vergelijk ik appels met appels.
:^

Beetje off topic: ik doe dat ook. Net een nieuwe auto besteld, een Hyundai Tucson 1.7 CRDI 7DCT.
Een kameraad van mij: "stom om een diesel te kopen, mijn Opel Corsa Benzine rijdt goedkoper."
Ik antwoord: "maar een Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7DCT rijdt gevoelig duurder dan diezelfde in 1.7 CRDI."

Maar als ik kon, voor woon werk een elektrische motor? Zeker!
51 km heen, 53km terug, 104km in totaal.
Stel dat ik nu een standaard batt Zero had, reed ik sebiet naar huis, morgen weer naar het werk en hang ik hem daar aan de kabel, gewoon 240v net. Volledig opgeladen tegen dat ik gedaan heb.
Hmmm ... zalig!

Maar mijn portemonnee wil nog niet mee.

En zonnepalen om hem thuis zogezegd "gratis" op te laden ... nee, ik behoor tot de minder bemiddelde mensen, en zonnepanelen is enkel voor de rijke mensen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij is de aankoopprijs niet de beperkende factor. Het is de gevraagde prijs voor wat je er maar voor krijgt (in vergelijking met een klassieke naked). Het rijwielgedeelte van een Zero (meer specifiek vering, remmen) is nu niet precies top end. Zijn gewicht ook al niet, dat komt al in de buurt van een hoogpoter, echter zonder de voordelen ervan. Net zoals zijn vraagprijs.
En het voordeel van een Zero, zijn stilte, is voor mij persoonlijk ook geen voordeel. Net het specifieke gehuil van een Street Triple jaagt mijn adrenaline omhoog en is een van de redenen dat ik hem bij mooi weer verkies boven een hoogpoter. Eenmaal in het verkeer en op verkeersverantwoordelijk tempo valt dit "voordeel" dan ook nog eens helemaal weg gezien het windgeruis en omgevingslawaai ver het motorgeluid van een driecilinder overstemt.
Louter persoonlijk: er is geen betere beleving, geen betere bouwkwaliteit, geen beter prijsplaatje op een gebruikstermijn van 5-10 jaar, geen betere autonomie, geen betere all round inzetbaarheid.
Het enige wat er (voorlopig) overblijft is dat je met iets rijdt dat je (voorlopig) nog onderscheidt van de rest.
 
Laatst bewerkt:
Stel dat ik nu een standaard batt Zero had, reed ik sebiet naar huis, morgen weer naar het werk en hang ik hem daar aan de kabel, gewoon 240v net. Volledig opgeladen tegen dat ik gedaan heb.
Hmmm ... zalig!

Maar mijn portemonnee wil nog niet mee.

En zonnepalen om hem thuis zogezegd "gratis" op te laden ... nee, ik behoor tot de minder bemiddelde mensen, en zonnepanelen is enkel voor de rijke mensen ...
Ja en hoe lang gaat dat verhaaltje duren? Zal je werkgever nog lachend toestaan dat iedere werknemer zijn voertuig maar even op het werk komt bijladen?

Het tweede is onzin. Een politieke dooddoener voor mensen die hun eigen rekening niet maken. Ik ben ook niet "rijk". Mijn PV installatie was wel op minder dan 5 jaar terugbetaald (met een praktisch gratis eco lening, dus zonder eigen kapitaalinjectie.)
Na die 5 jaar is mijn energierekening positief ipv negatief. Netto +1000 euro en vanaf dit jaar +1095 euro (cijfers voor België). En dit voor de volgende 9 jaar (onder voorbehoud van weer een wijziging in de politieke visie). Daar zal het dus (voor mij) niet aan liggen. In mijn berekeningen ging en ga ik dus ook uit van gratis beschikbare elektriciteit en geen onverhoopte kosten aan een e-bike buiten de garantieperiode noch onderhoudskosten (gezien ik die niet ken) tov alle onderhouds-, gebruikskosten en belastingen (gezien ik die maar al te goed ken)voor een klassieke naked bike.
Zelfs vandaag kost een PV installatie die de volledige energiebehoefte (huishoudelijk verbruik/SWW/CV) van je woning dekt (zonder subsidies) minder dan de goedkoopste Zero. Laat de prioriteit dan eerst daar liggen denk ik als je middelen beperkt zijn.

Zoals ik eerder al vermelde kreeg ik ook van de lokale Zero dealer (nu ja lokaal er is er in de ruime omgeving juist één actief) hoera berekeningen over "gratis" rijden. toen ik hem confronteerde met mijn berekeningen en de vraag deze te weerleggen (in positief geval had hij er een klant bij) werd het stil. Het verschil tussen marketingcijfers en praktijk.
De grote koppen van Zero over hun verhoogde actieradius zijn ook een beetje oogverblinding. Dat zijn cijfers( er van uitgaand dat ze correct zijn) voor in de stad en tegen een beperkende snelheid. Sorry maar in die omstandigheden gebruik ik liever een fiets en/of (speed)pedelec. Geen naked bike.
 
Laatst bewerkt:
Ja en hoe lang gaat dat verhaaltje duren? Zal je werkgever nog lachend toestaan dat iedere werknemer zijn voertuig maar even op het werk komt bijladen?
Dát is idd wel een vraag ... maar zolang de elektrische auto's / motoren nog geen 20% uitmaken van het totaal beeld zal Brussels Airport geen rekening doorsturen voor je elektriciteit aan opladen. Dat is immers maar een weglachend klein deeltje van de totaal energie absorbtie die ze hier teweeg brengen :P

En dan nog, een motor/auto opladen aan nacht tarief is nog steeds immens veel goedkoper dan rijden op benzine/diesel. Zelfs als de elektriciteitsprijs verdrievoudigd.
Het tweede is onzin. Een politieke dooddoener voor mensen die hun eigen rekening niet maken. Ik ben ook niet "rijk". Mijn PV installatie was wel op minder dan 5 jaar terugbetaald (met een praktisch gratis eco lening, dus zonder eigen kapitaalinjectie.)
Na die 5 jaar is mijn energierekening positief ipv negatief. Netto +1000 euro en vanaf dit jaar +1095 euro (cijfers voor België). En dit voor de volgende 9 jaar (onder voorbehoud van weer een wijziging in de politieke visie). Daar zal het dus (voor mij) niet aan liggen.
Ik heb gewerkt in een fabriek dat zonnepalen maakte.
Failliet gegaan dankzij de Belgische politiek.
Dat van "enkel voor rijke mensen" was met een bepaalde mate van ironie. Je moet idd niet steenrijk zijn om het je te kunnen aanschaffen. Maar gewone mensen als ik kunnen zich geen zonnepanelen permitteren.
Maar wel is het zo dat de arme en gemiddelde burgers in België (zoals ik dus), extra betalen, veel extra betalen aan elektriciteits factuur, om de terugbetalingen van de zonnepalen te financieren.
Het is gewoon een letterlijk en vaststaand feit, dat zonnepanelen gebruik in België op kosten van de minder bemiddelde mens gebeurt ...

... maar ook hier, als ik het me kon permitteren, mijn dak lag er vol mee!

O ja, weinig zon in december gehad? Het verschil in opbrengst op een regendag ten opzichte van een blakende zon dag is niet meer dan 15%. Het enige probleem in de winter zijn de korte dagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
U bent dus Belg of minstens werkzaam in België.
Sorry maar die discussie wens ik hier niet aan te gaan.
Solidariteit geldt op meerdere vlakken. Het kortzichtig discours van "ik draag alleen bij aan de pot als ik er zelf voordeel aan heb" daar doe ik niet aan mee (ook al zou me dat persoonlijk meer financieel voordeel dan nadeel opleveren).

Uw laatste paragraaf getuigt van weinig ervaring in de materie en "van horen zeggen".
De hoogste opbrengst is trouwens niet bij "blakende zon" (de opbrengst daalt bij temp boven de 25°C maar nooit met 85%) maar bij helder koud weer. De meest productieve uren tijdens het winter seizoen komen grotendeels overeen met de meest productieve uren tijdens de zomer. De kortere dagen zijn dus maar voor een heel klein deel de beperkende factor.
(ter info: de maandopbrengst december 2017 kwam ongeveer overeen met 2 dagen productie van de maand juni 2017, die 15% slaat dus nergens op).

Goed geleide fabrieken gaan niet ten onder door welke politieke visie dan ook. Wel als ze hun beleid volledig afstemmen op de subsidieregeling van één politieke visie (take de money and run).
 
Laatst bewerkt:
En dan nog, een motor/auto opladen aan nacht tarief is nog steeds immens veel goedkoper dan rijden op benzine/diesel. Zelfs als de elektriciteitsprijs verdrievoudigd.
Rijden misschien wel. De totale baten/kosten analyse voorlopig zeker niet.
ps. In 2019/2020 zal er geen thuis nachttarief meer zijn.
 
Laatst bewerkt:
U bent dus Belg of minstens werkzaam in België.
Beide (jammer genoeg).
U toch ook?
En nee, die discussie gaat te ver off topic.
Maar je moet het wel goed lezen, ik sprak niet over een opbrengst van maar 15%, maar een verschil van 15%. Bij een grijze regendag geven ze dus nog steeds 85% vermogen.

Van zonnepanelen weet ik genoeg. Het is voordelig, zolang je er de nodige subsidies voor krijgt. Zoniet zijn je panelen aan vervanging toe, niet veel later dan dat je ze terugverdiend hebt, en die subsidies krijg je wel degelijk op kap van de minder bemiddelden. Dat is geen verwijt naar zonnepanelen gebruikers (zoals u dus), maar gewoon een vaststaand feit.

Geen nacht tarief meer in particuliere huizen?
Wordt moeilijk om iedereen die dat nu heeft, te gaan ontnemen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik acht de kans klein.

Net als ik de kans klein acht dat binnen 5 jaar de aankoop van een elektrovoertuig al betaalbaar is, en al evenmin het merendeel van het straatbeeld zal uitmaken. Maar het zou natuurlijk wel kunnen ...

Het is gewoon dat auto/motor de melkkoe van de staat is, ze zullen het altijd zo duur mogelijk maken, maar net niet te duur zodat 80% van de inwoners nog steeds kan autorijden en de staatskas vullen.

Ik heb nu toch nog voor diesel gekozen met mijn nieuwe auto. Riskant? Misschien. Was benzine dan beter? Als binnen 5 jaar 85% op benzine rijdt, wegens de dor politiek ontmoedigde diesel, maar in tegenstelling toch geen meerderheid elektrisch rijdt, richt de politiek zich wel weer op de benzines. Hetzelfde met de elektrische, als die een groot deel van het verkeer gaan uitmaken zal er hoge taks op geheven worden, en zullen ze aan een afzonderlijk en veel hoger tarief opgeladen moeten worden, ook aan je eigen huis, wat door middel van speciale en verzegelde stopcontacten/stekkers zal gebeuren. Die twee laatse zijn géén verzinsels, maar feiten die in de politiek al bijna 10 jaar lang besproken worden, in de tijd dat men dacht dat we op dit moment al voor ruim de helft elektrisch zouden rijden.

Maar genoeg off topic idd. Dit is geen materie voor in dit topic.

Dus nogmaals, ik zou mij ook zonnepanelen leggen als ik het me kon permitteren en ook een e-bike, en zelfs een e-auto, ongeacht het feit dat dit geen "goedkoop-rijden" oplossing zal blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beide (jammer genoeg).
U toch ook?
Ja. En als ik de prijzen zie van nieuwe motoren en de prijzen die ze durven vragen voor een tweedehands in NL heb ik daar voorlopig geen spijt van. :)

Maar je moet het wel goed lezen, ik sprak niet over een opbrengst van maar 15%, maar een verschil van 15%. Bij een grijze regendag geven ze dus nog steeds 85% vermogen.
Ik las het idd goed. Op een grijze regendag leveren mijn panelen 0-5 kWh. Op een onbewolkte dag 20-33 kWh. Statistische cijfers verzameld over 6 jaar gebruik (zonder enig defect). Waar dat verschil van "slechts" 15% vandaan komt (tussen grijze regendag en heldere dag) is mij dus een raadsel. Maar soit.

Geen nacht tarief meer in particuliere huizen?
Wordt moeilijk om iedereen die dat nu heeft, te gaan ontnemen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik acht de kans klein.
Dat is maar één handtekening verwijderd van de realiteit. Als de VREG zijn zin krijgt zal het capaciteitstarief (dat nog verder gaat) eerder in 2019 dan in 2020 realiteit worden (politiek gezien zal het wel 2020 worden). Onze vereniging zit in de overleggroep om tegengas te geven in naam van de prosumenten (meestal tevergeefs). Ik weet dus heel goed waar ik het over heb. :). Voor de details ter zake zijn er andere fora.
 
Laatst bewerkt:
Sodemeflikflak zeg, iemand vraagt wat voor elektrofiets mensen rijden en na een paar posts komen er 3 keihard met gestrekt been in om te zeggen dat ze het k#t vinden. Leuk voor je. Ik ga toch ook niet op het buikschuiver forum vertellen dat die dingen echt klote zijn op een grindpad in de Alpen? Als je wilt discussieren over het nut van elektrisch zou ik lekker een topic starten met die titel.

Zo, dat wou ik ff kwijt.

Ik heb mijn elektrofiets gekocht na analyse van mijn gedrag en gebruik over 5 jaar en een nieuwe Zero DSR 13.3 gekocht in 2016. Tot nu toe 20k probleemloos met een range van 200+ woon-werk. Voor de aanschaf dacht ik ook net zoals velen dat accu's milieu-belastender zijn dan benzine, maar dit artikel van TNO heeft een diepteanalyse gedaan en als je de conclusie wilt weten moet je het maar lezen.

Sowieso deed ik het niet voor het milieu maar om andere redenen. Als je niet verkocht bent na een proefrit op een Zero dan blijf je lekker op je verbrandingsmotor rondrijden, mij een biet. Ik heb in elk geval lekker de belasting een poot uitgedraaid met de aanschaf en rij nu voor een cent per kilometer (Inclusief alles, inderdaad) lekker mn rondjes :P
 
Sodemeflikflak zeg, iemand vraagt wat voor elektrofiets mensen rijden en na een paar posts komen er 3 keihard met gestrekt been in om te zeggen dat ze het k#t vinden. Leuk voor je. Ik ga toch ook niet op het buikschuiver forum vertellen dat die dingen echt klote zijn op een grindpad in de Alpen? Als je wilt discussieren over het nut van elektrisch zou ik lekker een topic starten met die titel.

Zo, dat wou ik ff kwijt.

Ik heb mijn elektrofiets gekocht na analyse van mijn gedrag en gebruik over 5 jaar en een nieuwe Zero DSR 13.3 gekocht in 2016. Tot nu toe 20k probleemloos met een range van 200+ woon-werk. Voor de aanschaf dacht ik ook net zoals velen dat accu's milieu-belastender zijn dan benzine, maar dit artikel van TNO heeft een diepteanalyse gedaan en als je de conclusie wilt weten moet je het maar lezen.

Sowieso deed ik het niet voor het milieu maar om andere redenen. Als je niet verkocht bent na een proefrit op een Zero dan blijf je lekker op je verbrandingsmotor rondrijden, mij een biet. Ik heb in elk geval lekker de belasting een poot uitgedraaid met de aanschaf en rij nu voor een cent per kilometer (Inclusief alles, inderdaad) lekker mn rondjes :P

Is inderdaad grappig, de negatieve reacties komen allemaal van mensen die er nog nooit op gereden hebben (inclusief; "ik zou niet zonder dat motorgeluid kunnen" en "het heeft geen beleving")
Iedereen die er wel op gereden heeft is om :)
 
Laten we het er dan maar op houden dat ik de eenmalige uitzondering ben die "niet om" was.
Ik heb idd een paar uur testgereden op een Zero en was "niet om".
Hoe U het tegendeel (dat ik of anderen er nog nooit op gereden heb) hebt kunnen vaststellen is mij een raadsel.

Wat de andere opmerkingen betreft:
- In 2017 ben ik van en over de Italiaanse Alpen via de Zwitserse Alpen en de Franse Vogezen op mijn voorbijgestreefde motor grotendeels binnendoor naar B gereden. Hieronder ook verschillende grindpaden (en erger), zonder uitschuiver (gewoon de goede bandenkeuze). In totaal 15 min. "verloren" met tanken onderweg (rit afgelegd in twee dagen, vanaf Nancy Autosnelweg).
Op mijn verbrandingsmotor draai ik al vier jaar lang ieder jaar de belastingen (Belgische situatie) "een poot uit" en niet eenmalig met een premie die ik volledig moet teruggeven aan de dealer (en dan nog te kort kom).

Kandidaat kopers mogen best de situatie toegelicht krijgen van twee kanten en kunnen dan voor zichzelf uitmaken wanneer ze al dan niet om gaan. Aan ongenuanceerde hoeraberichten heeft niemand iets.
 
Laatst bewerkt:
Gast, ga ff lekker je eigen topic kapen ofzo. Dit is geen topic voor kandidaat kopers, lees de startpost even.
Jij kan nooit oordelen over de NL situatie. Ik hoor je alleen maar blaten over hoe jij het ziet en ervaart en nergens blijkt enige vorm van empatisch vermogen uit, als je echt kennis van zaken had gehad had je wel anders gereageerd.
 
Laatst bewerkt:
Laten we het er dan maar op houden dat ik de eenmalige uitzondering ben die "niet om" was.
Ik heb idd een paar uur testgereden op een Zero en was "niet om".
Hoe U het tegendeel (dat ik of anderen er nog nooit op gereden heb) hebt kunnen vaststellen is mij een raadsel.

Wat de andere opmerkingen betreft:
- In 2017 ben ik van en over de Italiaanse Alpen via de Zwitserse Alpen en de Franse Vogezen op mijn voorbijgestreefde motor grotendeels binnendoor naar B gereden. Hieronder ook verschillende grindpaden (en erger), zonder uitschuiver (gewoon de goede bandenkeuze). In totaal 15 min. "verloren" met tanken onderweg (rit afgelegd in twee dagen, vanaf Nancy Autosnelweg).
Op mijn verbrandingsmotor draai ik al vier jaar lang ieder jaar de belastingen (Belgische situatie) "een poot uit" en niet eenmalig met een premie die ik volledig moet teruggeven aan de dealer (en dan nog te kort kom).

Kandidaat kopers mogen best de situatie toegelicht krijgen van twee kanten en kunnen dan voor zichzelf uitmaken wanneer ze al dan niet om gaan. Aan ongenuanceerde hoeraberichten heeft niemand iets.


Hey ok, "iedereen" is figuurlijk (of kennen jullie dat niet?)
(kan ik overigens van jou door de notaris getekende verklaringen hebben over alles wat je beweerd?)
En verder, berekeningen over de kosten van een EV heb je mij niet zien maken.
Moet ieder voor zich doen
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik snap hem.
Alles wat jullie beweren is per definitie de waarheid. Kritiek (zelfs als hij goed gemeend is om soms totaal van de pot gerukte pro argumenten in een iets ander daglicht trachten toe lichten) moet dus door derden notarieel bevestigd worden of is anders ongeloofwaardig of leugenachtig?
En in een NL/B wedstrijdje heb ik al helemaal geen zin. Dacht dat die tijd al een tijdje achter ons lag.
Als de definitie hier is dat "buitenstaanders" wellicht leugens vertellen en "insiders" de waarheid in pacht hebben heeft een discussie geen zin meer.
Blijf dan maar rustig verder draaien in jullie eigen beperkte kringetje. Gaat goed vooruit gaan zonder inzichten van buiten de eigen beperkte kring.
 
Ok. Ik snap hem.
Alles wat jullie beweren is per definitie de waarheid. Kritiek (zelfs als hij goed gemeend is om soms totaal van de pot gerukte pro argumenten in een iets ander daglicht trachten toe lichten) moet dus door derden notarieel bevestigd worden of is anders ongeloofwaardig of leugenachtig?
En in een NL/B wedstrijdje heb ik al helemaal geen zin. Dacht dat die tijd al een tijdje achter ons lag.
Als de definitie hier is dat "buitenstaanders" wellicht leugens vertellen en "insiders" de waarheid in pacht hebben heeft een discussie geen zin meer.
Blijf dan maar rustig verder draaien in jullie eigen beperkte kringetje. Gaat goed vooruit gaan zonder inzichten van buiten de eigen beperkte kring.

Vat je alles in het leven zo letterlijk op?
Dan wens ik je veel plezier, ik heb geen tijd/ zin om elke post uit te kauwen, dag.
 
Ik ben ontzettend nieuwsgierig waarmee er in Nederland elektrische gereden wordt. Ik heb zelf geen elektrische motor maar het is een kwestie van tijd totdat de standaard wordt.

Wat de tegens ook zijn, er is geen ontkomen aan dat dat de toekomst is. En het is een mooie toekomst moet ik zeggen.

Ik ben niet bekend met wat er allemaal te koop is en op deze manier is het leuk om te zien wat er rijdt

Wat rijden jullie en als je een foto hebt zou het tof zijn om die te zien!

Ik vind het een leuk topic om te zien met wat voor elektrische motoren er gereden wordt en de enthousiasme van de gebruikers. Jammer dat deze topic eindigt in een eindeloze discussie. Als er mensen zich geroepen voelen om hun elektrische motor hier te posten met hun enthausiasme en belevingen zou ik dat erg waarderen. Zelf rij ik nog niet elektrisch maar door de verhalen en fotos ben ik inmiddels erg enthousiast over deze motoren. Zal nog even door moeten sparen...

Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan