Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!

Er is eigenlijk maar één werkende oplossing: het moet technisch onmogelijk worden gemaakt om al rijdend het apparaat te gebruiken.
Als je boetes of erger uitdelen dan pak je maar een heel klein deel van die domkoppen die niet begrijpen hoe gevaarlijk ze bezig zijn.

Van de week reed er een dame achter mij die duidelijk steeds opzij naar beneden zat te gluren en mijn angst is dat er een keer een tegenligger recht op me afkomt omdat die niet met het verkeer bezig is.

Campagnes gaan niet of nauwelijks werken, kijk naar de tientallen jaren durende anti rook campagnes.

Je gaat mogelijk wat bereiken als je mensen kunt laten inzien hoe link het is, maar technisch onmogelijk maken zal denk ik het beste zijn.
 
Al mee gemaakt.
Daarom vindt ik dat je best een week je rijbewijs kwijt mag zijn bij de eerste keer pakken.
2x een maand.
3x een jaar.
Daar pak je ook de mensen met veel geld mee
Strak plan! Dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben!

En vanaf toen reed er ineens een hoop meer bestuurders zonder geldig rijbewijs rond...

:Z
 
Dat gaat nooit gebeuren Han, en gelukkig maar ,wat zou t volgende zijn een spreekverbod met passagiers oid? gewoon zwaarder beboeten en genoeg mankracht om ook daadwerkelijk te controleren.vindt ik in veel gevallen belangrijker dan sommige nutteloze snelheids controle s,is ook en beetje preken voor eigen parochie natuurlijk,zo hypocriet als we allemaal zijn O-)
 
Jan, ik kijk wel eens naar die programma's van idioten langs de weg en daar worden mensen gepakt die veel te snel rijden, of de meest idiote toeren uithalen.

Maar je pakt er maar een stuk of wat en er zijn maar relatief weinig politiemensen beschikbaar dankzij de politiek en je kunt ook niet overal tegelijk zijn.

Ik ga voor de techniek en mijn telefoon gaat in de auto op stil of in de kofferbak.
 
Ik kan m n tel , wel in de kofferbak gooien ,maar dan werkt m n carkit nog perfect :t
Ik vindt dat btw minder afleidend dan praten met een passagier :Y vooral een vrouwelijke, tja je moet haar toch af en toe aankijken voor t fatsoen :+
 
Gewoon fabrikanten verplichten dat een gsm bij beweging, sneller dan 5 km/h, internet en bellen niet meer werkt.
Zodat lopend bellen, appen, facebooken enz nog wel gaat.
Niet dat dat veilig is in het verkeer, maar je loopt ook met je telefoon thuis, in de winkel of op kantoor...

25 jaar geleden kon ook iedereen overleven zonder gsm.
Het ding is dat een smartphone ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Zoals als navigatie in de auto.

Het is de bedoeling dat de teveel afleidende dingen niet worden gedaan. Daaronder valt appen, sms-en -eigenlijk alles waarvoor je moet lezen en een antwoord voor moet intikken-, bellen met telefoon in de hand (want dan maar 1 hand beschikbaar), spelletjes spelen, film kijken, etc

Het is technisch lastig om dat te blokkeren, hoewel ik denk dat er vast wel stappen gezet gaan worden.

Momenteel is het eenvoudigste en doeltreffendst de bestuurder aanpakken. En mi mag dat stevig en met grote pakkans. Er zijn generaties die het de normaalste gang van zaken vinden om te pas en te onpas alle aandacht naar een telefoon te richten
 
Daar sta je dan, ingesneeuwd. Gelukkig heb je nog benzine genoeg. Maar als je van de telefoon gebruik wilt maken, moet je motor wel uit. En als je gebeld wordt, moet je eerst de motor uit zetten om op te nemen.
Daarbij hebben we over 10 jaar allemaal een electrische auto.
 
Dat gaat nooit gebeuren Han, en gelukkig maar ,wat zou t volgende zijn een spreekverbod met passagiers oid? gewoon zwaarder beboeten en genoeg mankracht om ook daadwerkelijk te controleren.vindt ik in veel gevallen belangrijker dan sommige nutteloze snelheids controle s,is ook en beetje preken voor eigen parochie natuurlijk,zo hypocriet als we allemaal zijn O-)

Als al het boetegeld wat wordt incasseert nu eens door zou vloeien naar politie en justitie, dan was het best mogelijk om alles te handhaven. Meer overtredingen, meer geld, meer politie. En visa versa.

Maar zoals wij allemaal wel weten, gaat het merendeel van dit geld op aan allerlei andere zaken die er toe doen/niet toe doen.....
 
Nope, werkt niet.

Als mensen een overtreding begaan dan doen ze dat vanuit de veronderstelling dat ze niet gepakt worden, en dan denken ze dus niet na over wat de straf zou zijn.

Amerika bewijst al jaren dat zwaarder straffen niets helpt, sterker juist ervoor zorgt dat de bad guy meer risico neemt, of tegenstand biedt, om niet gepakt te worden.


Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.

Als je drie keer a la seconde niet meer mag rijden terwijl je onderweg was...en nu stil staat langs de weg, dan houdt het ook snel op hoor.

Ow sweet irony..

Dat uitgerekend jij de mensen aan het verstand moet brengen dat alleen maar hogere boetebedragen geen zak uithalen als de bedoeling is om recidive af te remmen.. _O- :+
 
Het ding is dat een smartphone ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Zoals als navigatie in de auto.

Het is de bedoeling dat de teveel afleidende dingen niet worden gedaan. Daaronder valt appen, sms-en -eigenlijk alles waarvoor je moet lezen en een antwoord voor moet intikken-, bellen met telefoon in de hand (want dan maar 1 hand beschikbaar), spelletjes spelen, film kijken, etc

Het is technisch lastig om dat te blokkeren, hoewel ik denk dat er vast wel stappen gezet gaan worden.

Momenteel is het eenvoudigste en doeltreffendst de bestuurder aanpakken. En mi mag dat stevig en met grote pakkans. Er zijn generaties die het de normaalste gang van zaken vinden om te pas en te onpas alle aandacht naar een telefoon te richten

Onzin, mijn karelkarel kan ik maar heel beperkt gebruiken als het voertuig in beweging is.
Het gebruik maken van bijvoorbeeld het toetsenbord, is onmogelijk tijdens verplaatsing, en toch kom ik op mijn bestemming aan.......
 
Laatst bewerkt:
Het ding is dat een smartphone ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Zoals als navigatie in de auto.

Het is de bedoeling dat de teveel afleidende dingen niet worden gedaan. Daaronder valt appen, sms-en -eigenlijk alles waarvoor je moet lezen en een antwoord voor moet intikken-, bellen met telefoon in de hand (want dan maar 1 hand beschikbaar), spelletjes spelen, film kijken, etc

Het is technisch lastig om dat te blokkeren, hoewel ik denk dat er vast wel stappen gezet gaan worden.

Momenteel is het eenvoudigste en doeltreffendst de bestuurder aanpakken. En mi mag dat stevig en met grote pakkans. Er zijn generaties die het de normaalste gang van zaken vinden om te pas en te onpas alle aandacht naar een telefoon te richten

Als softwarematig alle apps behalve navigatie en verkeersinfo geblokkeerd worden tijdens het rijden, is het apparaat nog prima bruikbaar om de bestemming te bereiken. Nu bouwt men die optie nog niet in de software in, omdat dan de app van de concurrentie wordt gebruikt, maar als het verplicht is, wordt het een ander verhaal. En wie dan nog gepakt wordt met een gekraakte app onder het rijden, mag voertuig en pasje voorgoed inleveren. Probleem opgelost.

Ik zit veel op de weg en zie dagelijks mensen met de neus in een smartphone door het verkeer zwalken. Inclusief vrachtwagenchauffeurs, die met een combinatie met 40 ton 3 keer per kilometer de vluchtstrook opzwalken, omdat de aandacht niet bij de weg is. Elke keer weer blij, dat er niet een pechgeval of file opduikt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon fabrikanten verplichten dat een gsm bij beweging, sneller dan 5 km/h, internet en bellen niet meer werkt.
Zodat lopend bellen, appen, facebooken enz nog wel gaat.
Niet dat dat veilig is in het verkeer, maar je loopt ook met je telefoon thuis, in de winkel of op kantoor...

25 jaar geleden kon ook iedereen overleven zonder gsm.

Dat waren barre tijden, overleven ging nog net zonder gsm, maar het hield niet over. Roken, autorijden, gsmmen, wat genieten we elke dag weer met volle teugen. Ben benieuwd wat er binnenkort bijkomt, daar wordt op het moment vast hard op gestudeerd.
 
Dat waren barre tijden, overleven ging nog net zonder gsm, maar het hield niet over. Roken, autorijden, gsmmen, wat genieten we elke dag weer met volle teugen. Ben benieuwd wat er binnenkort bijkomt, daar wordt op het moment vast hard op gestudeerd.
Vroeger was niet alles beter. Toen moest je tijdens het rijden de op de vloer gevallen muziekcassette terug zien te vinden, met je hoofd onder het dashbord. En vergeet de zak dropjes niet.
 
Als softwarematig alle apps behalve navigatie en verkeersinfo geblokkeerd worden tijdens het rijden, is het apparaat nog prima bruikbaar om de bestemming te bereiken. Nu bouwt men die optie nog niet in de software in, omdat dan de app van de concurrentie wordt gebruikt, maar als het verplicht is, wordt het een ander verhaal. En wie dan nog gepakt wordt met een gekraakte app onder het rijden, mag voertuig en pasje voorgoed inleveren. Probleem opgelost.

Ik zit veel op de weg en zie dagelijks mensen met de neus in een smartphone door het verkeer zwalken. Inclusief vrachtwagenchauffeurs, die met een combinatie met 40 ton 3 keer per kilometer de vluchtstrook opzwalken, omdat de aandacht niet bij de weg is. Elke keer weer blij, dat er niet een pechgeval of file opduikt.

Een zwalkend voertuig hoeft niet per definitie iets met andere handelingen of afleiding te maken te hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet gebeurd.
 
Vroeger was niet alles beter. Toen moest je tijdens het rijden de op de vloer gevallen muziekcassette terug zien te vinden, met je hoofd onder het dashbord. En vergeet de zak dropjes niet.


t meest beroerde , onder t rijden een vastgelopen cassettebandje eruit halen en dan weer terug erin spoelen, hoezo een gsm gevaarlijk _O-
 
Aan oplossingen is er geen gebrek...................

Nu alleen 'Den Haag' nog zover krijgen.
Als die zover zijn kost dat wel effe tijd voordat maatregelen ingevoerd kunnen worden.
Alle punten en komma's moet wel op de goede plek staan! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ga eens een proefrit maken in een Renault Megane Bose met Rlink2. Is een grote speeltuin met touchscreen, is allemaal mee te spelen tijdens het rijden.

Het is nog linker dan op je telefoon rotzooien tijdens het rijden.

Ik vind het persoonlijk meer afleiding om de tomtom van de auto te bedienen dan google maps op mijn telefoon.

Alles in de auto mag ik bedienen maar de telefoon niet. Ik ben echt geen voorstander van appen en bellen tijdens het rijden. Bij mijn vorige baan had ik weekend en telefoondienst. Ik nam de telefoon niet op tijdens het rijden (technische ondersteuning tijdens het rijden gaat gewoon niet i.c.m. autorijden).

Maar wat mij opvalt is dat het altijd over de telefoon gaat maar in mijn megane zit net zo veel afleiding.
 
Vroeger was niet alles beter. Toen moest je tijdens het rijden de op de vloer gevallen muziekcassette terug zien te vinden, met je hoofd onder het dashbord. En vergeet de zak dropjes niet.

:Y
Inderdaad, vroeger gebeurden er dingen in de auto......

Mijn ex schoonvader vroeg zich op een zonnige zondagmorgen af, hoe er boven het stuur van zijn auto, aan de binnenkant op de vooruit, een voetafdruk kon staan.
Waarschijnlijk was het cassettebandje onder de achterbank geglipt. Echt, die oude autoradio's waren levensgevaarlijk O-)
 
Nope, werkt niet.

Als mensen een overtreding begaan dan doen ze dat vanuit de veronderstelling dat ze niet gepakt worden, en dan denken ze dus niet na over wat de straf zou zijn.

Amerika bewijst al jaren dat zwaarder straffen niets helpt, sterker juist ervoor zorgt dat de bad guy meer risico neemt, of tegenstand biedt, om niet gepakt te worden.


Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.

Als je drie keer a la seconde niet meer mag rijden terwijl je onderweg was...en nu stil staat langs de weg, dan houdt het ook snel op hoor.

:^

Verder denk ik dat het boetetarief van bellen een telefoon vasthouden achter het stuur een beetje gedateerd is, vroeger kon je met de telefoon alleen bellen en eventueel smsen en de gedachte achter de boete was dan ook dat je van dat geld beter een carkit kon aanschaffen.

Op de moderne telefoons kan je bijna alles wat je op een computer ook kan en zit je dus ook veel sneller op het scherm te kijken ipv bellen alleen.
Als je aan het bellen bent tijdens het rijden ben je sowieso afgeleid, of dat nou handsfree of handheld is maar als je dan ook nog eens continue naar het scherm zit te kijken neemt het gevaar wel flink toe.

Wel denk ik dat er ook iets verzonnen moet worden voor bijv. fietsers welke ook vaak met de telefoon voor hun gezicht in het verkeer te vinden zijn.
 
Een zwalkend voertuig hoeft niet per definitie iets met andere handelingen of afleiding te maken te hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet gebeurd.


Telefoon voor de smoel of aan het oor maakt meestal het beeld compleet. Ik zit zelf ook wat hoger dan in een personenkoekblik en heb meestal goed beeld.
 
Vroeger was niet alles beter. Toen moest je tijdens het rijden de op de vloer gevallen muziekcassette terug zien te vinden, met je hoofd onder het dashbord. En vergeet de zak dropjes niet.


Als de zak dropjes leeggevreten was, werd ik heel gevaarlijk. _O- _O-
 
Bellen,Appen,
navigatie bedienen,koffiedrinken,
je smoel opmaken, de krant lezen,fillempie kijken,
Dit zijn dingen die ik dagelijks zie in het verkeer en dit hoort niet te gebeuren tijdens het rijden en kunnen voor ons motorrijders levensgevaarlijk zijn en dat mogen ze van mij belonen met direct en ter plekke invorderen rijbewijs.
Zal een stuk veiliger worden op de weg.
 
Telefoon voor de smoel of aan het oor maakt meestal het beeld compleet. Ik zit zelf ook wat hoger dan in een personenkoekblik en heb meestal goed beeld.
Dat zeg ik, ik wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Het gebeurd zelfs heel veel.

Zelf heb ik veel met vloeibare deelladingen gereden, en dan meent ook iedereen mij te moeten vertellen dat ik niet mag bellen. En dat terwijl ik nog nooit met een telefoon aan het oor of voor mijn smoel een voertuig heb bestuurd.

Ik heb wat dat betreft al zo veel opvoedkundig gedrag in het verkeer gezien, dat ik er wel een boek over kan schrijven. Men ziet vaak wat men wil zien. En aan "men" zelf mankeert natuurlijk niets :P

Maar goed, ik dwaal af. Ontopic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan