Verkeerslichten zien me niet.

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Sinds een week of vijf rijd ik met plezier op mijn motor, maar wat me sinds het begin opvalt is dat ik nogal vaak niet wordt gezien door verkeerslichten.

Voorbeeld 1:
Ik rijd op een rood verkeerslicht af, stop en wacht..maar het verkeerslicht gaat niet op groen. Ik zie hetzelfde rondje verkeer 2..3 keer voorbij komen en vooral 's avonds is er helemaal geen verkeer dus sta ik, in principe eindeloos, stil voor een rood stoplicht.
Ik kan dan, óf wachten tot er een auto achter me komt staan en het verkeerslicht springt dan (vrij direct) op groen, óf ik verander van baan (voor of achter een andere auto), of..ik rijd door rood.
Dit is nu vijf keer gebeurd. Ik ben 1 keer van baan veranderd en ik ben 4 keer uiteindelijk door rood gereden. Uiteraard voorzichtig.

Voorbeeld 2:
Een tweede situatie is dat ik in een rijtje verkeer mee aan het rijden ben, maar het verkeerslicht voor me springt onverwacht op oranje omdat het licht denkt dat de auto voor me de laatste auto is. Dan zijn er twee opties; vol, echt vol in de rem, met eventueel een auto achter me die niet goed genoeg oplet...of gas geven, bumperkleven op de voorgaande auto en hopen dat ik geen boete kan vangen. Dit gebeurt me elke dag minimaal 10 keer. ehh, nogal frustrerend inmiddels.

Zijn er tips of tricks die ik heb gemist?

Mijn positie op de weg maakt niet uit; links, rechts, midden. En ja, ik rijd goed over de detectielussen.
Ik rijd tot nu toe voornamelijk op bekend terein, dus ik weet hoe de stoplichten normaal gesproken (als ik in de auto zit) werken.
 
Een tweede situatie is dat ik in een rijtje verkeer mee aan het rijden ben, maar het verkeerslicht voor me springt onverwacht op oranje omdat het licht denkt dat de auto voor me de laatste auto is. Dan zijn er twee opties; vol, echt vol in de rem, met eventueel een auto achter me die niet goed genoeg oplet...of gas geven, bumperkleven op de voorgaande auto en hopen dat ik geen boete kan vangen.

Ik neem aan dat je geen 100km/h in het rijtje voor stoplichten rijdt, dus hoezo echt vol in de remmen? Als je zo dicht op het stoplicht zit dat je vol in de remmen moet met alle risico's vandien om op tijd te stoppen moet je door oranje rijden, daar is oranje voor. Treuzelende auto's voor je waardoor je dan mogelijk door rood gaat kan je makkelijk opvangen door meer ruimte voor je te houden zodat je de mogelijkheid hebt bij net wel/net niet situaties wat gas bij te geven. Bumperklevend door oranje doe ik ook wel eens in de stad, maar dat is dan bij file-achtig stadsverkeer waarbij je amper 15km/h rijdt en dus makkelijk stil kan staan als dat nodig is, en niet met 50km/h. Meestal ben ik echter blij als ik de eerste voor het stoplicht ben en rij ik bewust niet door oranje.


Betreft stoplichten die niet op groen gaan, dat is een bekend probleem en inderdaad erg irritant. Je kan niet veel meer doen dan wachten en uiteindelijk dan maar door rood rijden als er geen auto aankomt.
Wat ik nog wel eens doe is als ik de voorste ben en het stoplicht herkent me niet, en er komt een auto achterop, dan kruip ik door tot over de witte lijnen zodat de auto achter me op de detectielussen kan gaan staan. De meeste hebben het na 5 minuten wachten wel door.

Zie hier ook: Verkeerslicht triggeren / Tips | Motorfun.jouwweb.nl
 
Laatst bewerkt:
Geen 100, wel 50, 70 of 80 op de bijbehorende wegen. Het zit echt precies tussen Gas bij om niet door het rood te gaan of echt hard remmen en in m'n spiegel zie ik de auto achter me lekker dichtbij komen. Ik kan er niets anders van maken. De stoplichten zijn blijkbaar strak afgesteld hier in Helmond?

Ik zal een keer m'n action-cam mounten, dan kan ik het eens vastleggen :)

Goede tips in dat lijstje. Daar zal ik er eens wat van uitproberen :Y :t
 
Laatst bewerkt:
Sinds een week of vijf rijd ik met plezier op mijn motor, maar wat me sinds het begin opvalt is dat ik nogal vaak niet wordt gezien door verkeerslichten.

Voorbeeld 1:
Ik rijd op een rood verkeerslicht af, stop en wacht..maar het verkeerslicht gaat niet op groen. Ik zie hetzelfde rondje verkeer 2..3 keer voorbij komen en vooral 's avonds is er helemaal geen verkeer dus sta ik, in principe eindeloos, stil voor een rood stoplicht.
Ik kan dan, óf wachten tot er een auto achter me komt staan en het verkeerslicht springt dan (vrij direct) op groen, óf ik verander van baan (voor of achter een andere auto), of..ik rijd door rood.
Dit is nu vijf keer gebeurd. Ik ben 1 keer van baan veranderd en ik ben 4 keer uiteindelijk door rood gereden. Uiteraard voorzichtig.

Voorbeeld 2:
Een tweede situatie is dat ik in een rijtje verkeer mee aan het rijden ben, maar het verkeerslicht voor me springt onverwacht op oranje omdat het licht denkt dat de auto voor me de laatste auto is. Dan zijn er twee opties; vol, echt vol in de rem, met eventueel een auto achter me die niet goed genoeg oplet...of gas geven, bumperkleven op de voorgaande auto en hopen dat ik geen boete kan vangen. Dit gebeurt me elke dag minimaal 10 keer. ehh, nogal frustrerend inmiddels.

Zijn er tips of tricks die ik heb gemist?

Mijn positie op de weg maakt niet uit; links, rechts, midden. En ja, ik rijd goed over de detectielussen.
Ik rijd tot nu toe voornamelijk op bekend terein, dus ik weet hoe de stoplichten normaal gesproken (als ik in de auto zit) werken.
Je realiseert je dat stoplichten gewoon op oranje en dan op rood gaan? Of er nou iemand rijdt of niet. Stoplichten blijven niet net zo lang op groen tot er niemand meer rijdt.

Ik zou vooral kijken naar je eigen houding. Als je op zo'n manier rijdt dat je bij oranje vol in de remmen denkt te moeten (je snapt hopelijk dat dat helemaal niet de bedoeling is van oranje) dan gaat er iets niet goed.
Frustratie wil je al helemaal niet op een motor overigens.
 
Dit kan je melden bij de gemeente(n) waar je regelmatig komt. Actiesnelheid is gemeente afhankelijk maar hier was het binnen enkele dagen bijgesteld.
Wat ook kan is je jiffy even precies op de lus zetten dat wil ook nog wel eens helpen. Tegen je laatste in de rij probleem is niets te doen anders dan melden bij de gemeente.
 
Ik las ergens op een forum een tip om een paar sterke magneetjes ergens onder aan je motor te kleven, de meetlus werkt magnetisch, en zou je dan beter moeten "zien". Of het echt werkt, geen idee, maar het is goedkoop te proberen.
 
Even hier aangeven voor de niet reagerende verkeerslichten.

Zij regelen dan verder met de juiste instanties om het beter af te stellen. Al enkele malen gedaan en enkele weken later, was het geregeld. Je krijgt zelfs feedback terug wanneer ze het hebben afgerond.
 
Laatst bewerkt:
Ik las ergens op een forum een tip om een paar sterke magneetjes ergens onder aan je motor te kleven, de meetlus werkt magnetisch, en zou je dan beter moeten "zien". Of het echt werkt, geen idee, maar het is goedkoop te proberen.
Het werkt echt, maar je wordt ook zichtbaarder voor de onbemande camera's _O-
Al zijn er niet te veel camera's meer die nog met lus detectie werken.

Ik merk ook wel dat als ik als eerste naar een door een lus bediend verkeerslicht rijd dat op rood staat, ik best heel traag over die lus moet gaan. Zo krijgt de lus meer tijd om.toch te detecteren. Helpt niet altijd en overal, maar bij enkele lichten tussen mijn woon en werkplaats alvast wel.

Rijdt ik achter een andere auto, en het wordt oranje, dan kan ik uiteraard niet meer veilig stoppen he!
... ik heb eigenlijk de (slechte) gewoonte heel dikwijls door het oranje te rijden, wat men bij ons noemt "dat was toch al donker oranje", waarop ik dan denk, "maar neen, het was al heel licht rood" :$

Maar idd, die lussen zijn soms irritant. Maar zoals hier al aangehaald werd, best melding van maken.
 
Dat van het hard moeten remmen voor oranje/rood heb ik echt bijna nooit last van, en ik woon zelf ook in Helmond. Misschien is mijn beleving van gevaar anders (beter/slechter?).

Wat zij je instructeur er van? Want als je het nu 10 keer per dag mee maakt, moet je er met lessen ook al tegenaan gelopen zijn.
 
Lang geleden in Schiedam een verkeerslicht gehad zonder motorlus, alleen een grote lus voor auto's. Bij de politie navraag gedaan welke instantie over de verkeerslichten ging. Die mee gedeeld dat de lus niet op een motor reageerde. Kreeg binnen een week bericht terug dat deze opnieuw ingeregeld was met behulp van een politiemotor. Als hij nog niet op mijn motor zou reageren zou er in de middenberm een paal met een drukknop geplaatst worden.

Schiedam had bijna nergens motorlussen aangelegd.
 
Kan niet zien waar TS woont, maar in mijn vele Km's ondertussen heb ik maar een enkel verkeerslicht gezien wat inderdaad niet reageert op de motor....
Vaak is het dan even wachten (tot wel 15 minuten) tot er een auto achter aansluit.
Je kan een melding maken bij MAG maar dan moet je geloof ik wel het verkeerslichtnummer weten.
's Nachts is dat echter geen optie... en in het begin dus ook maar door rood gereden.

In de eerste 6 maanden van bezit van mijn motor waren de lussen voor het hek/de slagboom bij mij thuis voor het parkeergebeuren niet goed afgesteld. Een winkelwagentje op z'n kant gooien op de lus zag de lus dan weer wel.
Mijn motor nog steeds niet, ook al eens schuin gehouden, met magneten gespeeld en de jiffy (zelfs middenbok) op de lus gezet.

Wat mij uiteindelijk hielp was de motor schuin over de lus zetten, voorwiel linker boven hoek, achterwiel rechter onder hoek (of andersom).
Een enorm geklooi om je afgesloten parkeerplaats op/af te kunnen.... maar het trucje werkt wel (en ook 's nachts als je bij zo'n verkeerslicht staat waar een rood licht flitser bij staat)

Nog een weetjes.
Die "lus" die je vlak voor het verkeerslicht staat is dat handig om op het laatst nog te triggeren....
Maar als je aan komt rijden heb je vaak al 2 van die lange lijnen in de rijrichting... dat is de daadwerkelijke 1e detectielus die het signaal al door geeft, daar overheen rijden (ja is een bitumenstreep) helpt vaak ook (en niet links of helemaal rechts buiten dat "vak" langs)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb over een maandje de rechtzaak van mijn hoger beroep voor zo'n zelfde situatie.

Ik rij altijd snachts naar huis na werk, en dan pakken een paar stoplichten mijn fiets ook niet, zodat ik dagelijks door rood moet.

Ik heb daar toch een prent voor gehad, en uiteraard in bezwaar gegaan.
Over een maandje is de laatste ronde zeg maar, en dat blijkt dus echt een rechtzaak te zijn.
 
Voorbeeld 2:
Een tweede situatie is dat ik in een rijtje verkeer mee aan het rijden ben, maar het verkeerslicht voor me springt onverwacht op oranje omdat het licht denkt dat de auto voor me de laatste auto is. Dan zijn er twee opties; vol, echt vol in de rem, met eventueel een auto achter me die niet goed genoeg oplet...of gas geven, bumperkleven op de voorgaande auto en hopen dat ik geen boete kan vangen.

Dit laatste niet doen, zo'n boete is 259 euro (per keer). Ik heb er al een paar gehad |(

Zoals aangegeven; je kunt een melding doen bij MAG. Heb dit bij mij in de omgeving ook een paar keer gedaan en dat werd heel snel opgepikt en verbeterd.
 
Geen 100, wel 50, 70 of 80 op de bijbehorende wegen. Het zit echt precies tussen Gas bij om niet door het rood te gaan of echt hard remmen en in m'n spiegel zie ik de auto achter me lekker dichtbij komen. Ik kan er niets anders van maken. De stoplichten zijn blijkbaar strak afgesteld hier in Helmond?

Ik zal een keer m'n action-cam mounten, dan kan ik het eens vastleggen :)

Goede tips in dat lijstje. Daar zal ik er eens wat van uitproberen :Y :t

Helmond is inderdaad ellende met de motor. Veel verkeerslichten herkennen je niet, sommige zien je pas als je stil staat (detectielus voor het stoplicht, niet het aanrijdstukje er naartoe).

Die bij de grote albert heijn ziet je helemaal niet.


Enige wat je kunt doen is een melding er van maken. Vraag is of ze er wat mee doen.



Of verhuizen naar Eindhoven. Daar is het al een stuk beter geregeld.
 
Sinds een week of vijf rijd ik met plezier op mijn motor, maar wat me sinds het begin opvalt is dat ik nogal vaak niet wordt gezien door verkeerslichten.


Voorbeeld 2:
Een tweede situatie is dat ik in een rijtje verkeer mee aan het rijden ben, maar het verkeerslicht voor me springt onverwacht op oranje omdat het licht denkt dat de auto voor me de laatste auto is. Dan zijn er twee opties; vol, echt vol in de rem, met eventueel een auto achter me die niet goed genoeg oplet...of gas geven, bumperkleven op de voorgaande auto en hopen dat ik geen boete kan vangen. Dit gebeurt me elke dag minimaal 10 keer.

Onverwacht ? Een groen verkeerslicht is een indicatie dat oranje er aan zit te komen :Y
En na groen komt oranje, hoe dan ook. Ook als er een auto of vrachtwagen rijdt, er komt een moment dat de andere rijrichtingen groen mogen krijgen.
Punt 2 is echt gewoon normaal, daar heeft iedere weggebruiker mee te maken en de tijd op oranje springen en op rood springen is voor een motor net zo lang als voor een auto en is erop berekend dat je op tijd kunt stoppen.


Als je bang bent dat degene achter je niet ziet kun je wellicht je positie op de weg wat aanpassen. Niet net rechts van het midden rijden/stilstaan maar net links van het midden. Rij je rechts van het midden dan heb je kans dat degene achter je langs je op kijkt en zich concentreert op de ruimte die hij dan voor zich ziet, waarbij je jezelf net buiten zijn blikveld plaatst. Mensen in het verkeer hebben de neiging de vrije ruimte voor zich op te vullen waardoor de dan dichter op je komen rijden, zeker als ze recht vooruit ruimte zien.

Rij je links van het midden plaats je jezelf recht voor de achter je rijdende bestuurder, je plaatst jezelf midden in zijn blikveld. Degene achter je vind het uitzicht misschien minder mooi, maar ziet je dan wel en zullen minder dicht op je kruipen.
 
Even gepuzzeld met de quotes:

Je realiseert je dat stoplichten gewoon op oranje en dan op rood gaan? Of er nou iemand rijdt of niet. Stoplichten blijven niet net zo lang op groen tot er niemand meer rijdt.

Ik zou vooral kijken naar je eigen houding. Als je op zo'n manier rijdt dat je bij oranje vol in de remmen denkt te moeten (je snapt hopelijk dat dat helemaal niet de bedoeling is van oranje) dan gaat er iets niet goed.
Frustratie wil je al helemaal niet op een motor overigens.
Onverwacht ? Een groen verkeerslicht is een indicatie dat oranje er aan zit te komen :Y
En na groen komt oranje, hoe dan ook. Ook als er een auto of vrachtwagen rijdt, er komt een moment dat de andere rijrichtingen groen mogen krijgen.
Punt 2 is echt gewoon normaal, daar heeft iedere weggebruiker mee te maken en de tijd op oranje springen en op rood springen is voor een motor net zo lang als voor een auto en is erop berekend dat je op tijd kunt stoppen.

Als je bang bent dat degene achter je niet ziet kun je wellicht je positie op de weg wat aanpassen. Niet net rechts van het midden rijden/stilstaan maar net links van het midden. Rij je rechts van het midden dan heb je kans dat degene achter je langs je op kijkt en zich concentreert op de ruimte die hij dan voor zich ziet, waarbij je jezelf net buiten zijn blikveld plaatst. Mensen in het verkeer hebben de neiging de vrije ruimte voor zich op te vullen waardoor de dan dichter op je komen rijden, zeker als ze recht vooruit ruimte zien.

Rij je links van het midden plaats je jezelf recht voor de achter je rijdende bestuurder, je plaatst jezelf midden in zijn blikveld. Degene achter je vind het uitzicht misschien minder mooi, maar ziet je dan wel en zullen minder dicht op je kruipen.

Een aantal stoplichten zijn hier zo geregeld dat ze rood zijn op het moment dat de kont van de 'laatste' auto net over de stopstreep rijdt. Strak afgesteld dus.
Het maakt niet uit of er 3 auto's zijn, of 10. Hij laat ze in principe allemaal door. Uiteraard zal er ook een bovengrens qua auto's of secondes aan zitten. Max 15 auto's/secondes per "cyclus" bijvoorbeeld.
Op zich een heel goed iets, want op deze manier is het niet onnodig lang groen, maar nogal irritant voor mij op de motor kom ik dus achter.

Met onverwacht bedoelde ik meer dat deze stoplichten op bekend terein zijn, dus wanneer ik daar met een auto kom, springen ze niet op oranje. Weet ik dat zeker? Ja dat weet ik zeker #martsmeets

Over de positie: Sowieso rijd ik over het algemeen links van het midden, al is dat nog niet altijd bumperklever-proof :9 . Inderdaad helemaal rechts gaan rijden is soms vragen om inhalers.

Maar ik zal een keer een filmpje posten met wat stoplicht-situaties.

Dit kan je melden bij de gemeente(n) waar je regelmatig komt. Actiesnelheid is gemeente afhankelijk maar hier was het binnen enkele dagen bijgesteld.
Wat ook kan is je jiffy even precies op de lus zetten dat wil ook nog wel eens helpen. Tegen je laatste in de rij probleem is niets te doen anders dan melden bij de gemeente.
Even hier aangeven voor de niet reagerende verkeerslichten.

Zij regelen dan verder met de juiste instanties om het beter af te stellen. Al enkele malen gedaan en enkele weken later, was het geregeld. Je krijgt zelfs feedback terug wanneer ze het hebben afgerond.

Dit laatste niet doen, zo'n boete is 259 euro (per keer). Ik heb er al een paar gehad |(

Zoals aangegeven; je kunt een melding doen bij MAG. Heb dit bij mij in de omgeving ook een paar keer gedaan en dat werd heel snel opgepikt en verbeterd.

Bij de gemeente/MAG melden zal ik doen en anders (ook) via de link van jou ey-dzeej :t
Ik las ergens op een forum een tip om een paar sterke magneetjes ergens onder aan je motor te kleven, de meetlus werkt magnetisch, en zou je dan beter moeten "zien". Of het echt werkt, geen idee, maar het is goedkoop te proberen.

Dat stond ook in het lijstje van Motor-Timothy. Wellicht het proberen waard hehe.

Dat van het hard moeten remmen voor oranje/rood heb ik echt bijna nooit last van, en ik woon zelf ook in Helmond. Misschien is mijn beleving van gevaar anders (beter/slechter?).

Wat zij je instructeur er van? Want als je het nu 10 keer per dag mee maakt, moet je er met lessen ook al tegenaan gelopen zijn.

Een andere beleving zou inderdaad kunnen. Ik heb m'n A nog niet zo lang. Ik ben niet echt bang aangelegd qua motorrijden verder, maar wanneer ik een auto op redelijk tempo dichterbij zie komen in de spiegel word ik niet echt heeeel blij natuurlijk.
Met lessen heb ik dit geen enkele keer gehad. Dit komt omdat mijn instructeur bijna altijd met de auto mee ging en de paar keer dat hij zelf met de motor kwam, hebben we het niet gehad.
Lang geleden in Schiedam een verkeerslicht gehad zonder motorlus, alleen een grote lus voor auto's. Bij de politie navraag gedaan welke instantie over de verkeerslichten ging. Die mee gedeeld dat de lus niet op een motor reageerde. Kreeg binnen een week bericht terug dat deze opnieuw ingeregeld was met behulp van een politiemotor. Als hij nog niet op mijn motor zou reageren zou er in de middenberm een paal met een drukknop geplaatst worden.

Schiedam had bijna nergens motorlussen aangelegd.

Zou mooi zijn als ze dat in mijn stad ook zo snel kunnen regelen.

Kan niet zien waar TS woont, maar in mijn vele Km's ondertussen heb ik maar een enkel verkeerslicht gezien wat inderdaad niet reageert op de motor....
Vaak is het dan even wachten (tot wel 15 minuten) tot er een auto achter aansluit.
Je kan een melding maken bij MAG maar dan moet je geloof ik wel het verkeerslichtnummer weten.
's Nachts is dat echter geen optie... en in het begin dus ook maar door rood gereden.

In de eerste 6 maanden van bezit van mijn motor waren de lussen voor het hek/de slagboom bij mij thuis voor het parkeergebeuren niet goed afgesteld. Een winkelwagentje op z'n kant gooien op de lus zag de lus dan weer wel.
Mijn motor nog steeds niet, ook al eens schuin gehouden, met magneten gespeeld en de jiffy (zelfs middenbok) op de lus gezet.

Wat mij uiteindelijk hielp was de motor schuin over de lus zetten, voorwiel linker boven hoek, achterwiel rechter onder hoek (of andersom).
Een enorm geklooi om je afgesloten parkeerplaats op/af te kunnen.... maar het trucje werkt wel (en ook 's nachts als je bij zo'n verkeerslicht staat waar een rood licht flitser bij staat)

Nog een weetjes.
Die "lus" die je vlak voor het verkeerslicht staat is dat handig om op het laatst nog te triggeren....
Maar als je aan komt rijden heb je vaak al 2 van die lange lijnen in de rijrichting... dat is de daadwerkelijke 1e detectielus die het signaal al door geeft, daar overheen rijden (ja is een bitumenstreep) helpt vaak ook (en niet links of helemaal rechts buiten dat "vak" langs)

Ik dacht juist dat (ongeveer) over het midden in de rechthoek rijden de juiste trigger zou zijn, blijkbaar niet. Ik zal de komende tijd proberen om over de lange lijn/kant te rijden. Ik ben benieuwd of het verschil maakt.
Ook probeer ik wat harder te remmen op de detectielus zeg maar.
Schuin over de lus zetten zal ik ook eens uitproberen!
Ik heb over een maandje de rechtzaak van mijn hoger beroep voor zo'n zelfde situatie.

Ik rij altijd snachts naar huis na werk, en dan pakken een paar stoplichten mijn fiets ook niet, zodat ik dagelijks door rood moet.

Ik heb daar toch een prent voor gehad, en uiteraard in bezwaar gegaan.
Over een maandje is de laatste ronde zeg maar, en dat blijkt dus echt een rechtzaak te zijn.

Pff, vervelend. Hoop dat er iets uit te halen valt :)

Helmond is inderdaad ellende met de motor. Veel verkeerslichten herkennen je niet, sommige zien je pas als je stil staat (detectielus voor het stoplicht, niet het aanrijdstukje er naartoe).

Die bij de grote albert heijn ziet je helemaal niet.

Enige wat je kunt doen is een melding er van maken. Vraag is of ze er wat mee doen.

Of verhuizen naar Eindhoven. Daar is het al een stuk beter geregeld.

Ah! Nou, in ieder geval fijn dat ik niet de enige ben :9
Ik heb zelf lang stilgestaan bij:
Kasteel-Traverse, rechtsaf naar de Prins Hendriklaan
Engelse weg, linksaf naar de Wethouder van Wellaan
Wilgehoutse straat, rechtdoor naar de Karperlaan
Wethouder Ebbenlaan, rechtsaf naar de Dijksestraat (gaat pas op groen als je stil staat bij de voorste detectielus. Met de auto kun je meteen doorrijden).
Pastoriestraat, rechtsaf naar Veldmaarschalk Montgomerylaan (Eindhoven :+ )
Ben even kwijt waar die andere ook weer precies was.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik de werking goed begrijp van de detectielussen....

Wanneer het magnetisch veld van waarde veranderd detecteert de regeleenheid dit en stuurt een signaal door.
De gevoeligheid van die regeleenheden zijn vaak instelbaar.
(Tot hier weet ik het 100% zeker gezien ik voor het werk een aantal lussen heb moeten (her-)leggen/aanpassen en ik heb de gevoeligheid van een aantal lussen (op de regeleenheid) bij mij thuis aangepast.)


De 'trigger' ligt dus bij de verandering, je zou dus door te slingeren over de aan-rij-lus meer verandering(en) teweeg brengen dan door er recht over/door het midden te rijden.
(Wat meer natuurkundig? de lus kan je zien als een spoel die plat ligt, als je met een magneet snel over/langs de opening van die spoel heen en weer beweegt wek je een spanning op in de spoel en die kan je meten.
De andere kant op, zet je spanning op de spoel dan word er een magnetisch veld gecreëerd waar je met een stuk metaal weer 'invloed' op uit oefend, wat zichtbaar is in de spanning/stroom (die haal ik vaker door elkaar dus excuus bij voorbaat)))

Het is alleen niet realistisch om zo erg te slingeren over de aan-rij-lus en over 1 zo'n lijn rijden ipv door het midden heeft vaak voor mij wel gewerkt.

Het schuin over de lus zetten werkt alleen goed als je de tijd hebt en niet 's nachts door rood wilt rijden... je moet namelijk zo goed als dwars op de rijbaan staan.



Ah! Nou, in ieder geval fijn dat ik niet de enige ben :9
Ik heb zelf lang stilgestaan bij:
Kasteel-Traverse, rechtsaf naar de Prins Hendriklaan
Engelse weg, linksaf naar de Wethouder van Wellaan
Wilgehoutse straat, rechtdoor naar de Karperlaan
Wethouder Ebbenlaan, rechtsaf naar de Dijksestraat (gaat pas op groen als je stil staat bij de voorste detectielus. Met de auto kun je meteen doorrijden).
Pastoriestraat, rechtsaf naar Veldmaarschalk Montgomerylaan (Eindhoven :+ )
Ben even kwijt waar die andere ook weer precies was.

Kasteel-Traverse, rechtsaf naar de Prins Hendriklaan: Zelf die afslag nog niet genomen maar je zou een klein stukje om kunnen rijden en die afslag daarmee niet hoeven te nemen....

Engelse weg, linksaf naar de Wethouder van Wellaan: een eerder pakken en dan over de Deurneseweg gaan? (daar heb ik geen problemen met de lus ervaren)

Pastoriestraat, rechtsaf naar Veldmaarschalk Montgomerylaan: Geen last van gehad... maar als ik die neem zit ik al vroeg in de voorsorteerstrook (daar zit een extra lusje in de weg voor de lange aan-rij-lus)
 
Inderdaad op de linker af rechter kant van de lus gaan staan. Eventueel even de middenbok als je deze hebt naar beneden drukken en natuurlijk gratis melden bij de MAG.

Motorrijders Actie Groep - Uitleg over VRI's

Ga ik doen! Alleen de middenbok niet want ik heb een standaard :9

Voor zover ik de werking goed begrijp van de detectielussen....

Wanneer het magnetisch veld van waarde veranderd detecteert de regeleenheid dit en stuurt een signaal door.
De gevoeligheid van die regeleenheden zijn vaak instelbaar.
(Tot hier weet ik het 100% zeker gezien ik voor het werk een aantal lussen heb moeten (her-)leggen/aanpassen en ik heb de gevoeligheid van een aantal lussen (op de regeleenheid) bij mij thuis aangepast.)


De 'trigger' ligt dus bij de verandering, je zou dus door te slingeren over de aan-rij-lus meer verandering(en) teweeg brengen dan door er recht over/door het midden te rijden.
(Wat meer natuurkundig? de lus kan je zien als een spoel die plat ligt, als je met een magneet snel over/langs de opening van die spoel heen en weer beweegt wek je een spanning op in de spoel en die kan je meten.
De andere kant op, zet je spanning op de spoel dan word er een magnetisch veld gecreëerd waar je met een stuk metaal weer 'invloed' op uit oefend, wat zichtbaar is in de spanning/stroom (die haal ik vaker door elkaar dus excuus bij voorbaat)))

Het is alleen niet realistisch om zo erg te slingeren over de aan-rij-lus en over 1 zo'n lijn rijden ipv door het midden heeft vaak voor mij wel gewerkt.

Het schuin over de lus zetten werkt alleen goed als je de tijd hebt en niet 's nachts door rood wilt rijden... je moet namelijk zo goed als dwars op de rijbaan staan.Kasteel-Traverse, rechtsaf naar de Prins Hendriklaan: Zelf die afslag nog niet genomen maar je zou een klein stukje om kunnen rijden en die afslag daarmee niet hoeven te nemen....

Engelse weg, linksaf naar de Wethouder van Wellaan: een eerder pakken en dan over de Deurneseweg gaan? (daar heb ik geen problemen met de lus ervaren)

Pastoriestraat, rechtsaf naar Veldmaarschalk Montgomerylaan: Geen last van gehad... maar als ik die neem zit ik al vroeg in de voorsorteerstrook (daar zit een extra lusje in de weg voor de lange aan-rij-lus)

Over de linker lijn rijden ga ik uitproberen. Mocht dat niet werken, zal ik eens kijken of een paar centimeter naar links,rechts,links,rechts over de lijn werkt zonder dat 't echt slingeren wordt.

Over de alternatieve routes; anders rijden kan inderdaad en dat doe ik ook als ik zie dat ik de enige ben (vaak 's avonds) die die kant op wil. Stukje omrijden maakt me ook niet uit :).
 
Ik wacht 2 x blijft het verkeerslicht rood stap ik af.Vouw mijn nummerplaat om en rij door rood licht.Daarna stap ik weer af en vouw de nummerplaat weer netjes terug.Heb een vouwbare nummerplaat kei handig is dat.
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht 2 x blijft het verkeerslicht rood stap ik af.Vouw mijn nummerplaat om en rij door rood licht.Daarna stap ik weer af en vouw de nummerplaat weer netjes terug.Heb een vouwbare nummerplaat kei handig is dat.


Je weet dat er wel een flitser moet staan wil dit nut hebben he? ;)
 
waarom dan niet een nummerplaat die je eraf kan klikken??
als je die plaat blijft verbuigen treed er metaalmoeheid op, met een tweedelige plaat als gevolg, of je verliest 'm |(
of anders een kentekenhouder a la james bond monteren welke je plaat wegklapt (dit systeem is al eens aangetroffen door politie bij zaken auto's) :+

ikzelf rij dan het liefst naast een vrachtauto door 't rood.
zit die grote lobbes tussen mij en de flitspaal in.. 8-) :+
 
Laatst bewerkt:
Melden van niet-werkende lussen is al genoeg vermeld hier.

Maar wat dat oranje betreft: dat heeft meer te maken met de wijze waarop jij het verkeerslicht nadert.
Als je met legale snelheid rijdt, hoef je nooit vol in je remmen om te voorkomen dat je door rood rijdt. Je moet bij het naderen van een groen licht er al rekening mee houden dat hij elk moment op oranje kan gaan en dan van te voren, tijdens het benaderen al een soort 'point of no return' bedenken: vanaf dat punt zal je niet meer kunnen stoppen met normaal remmen en vanaf dat punt rijd je dus door, als hij op oranje springt.
Dan hoef je niet meer een beslissing te nemen over stoppen of doorrijden, als hij op oranje springt; dat heb je dan al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan