KTM SuperDuke 990 Deel 14

De boel open gemaakt om de klepspeling te controleren.
i501rv2.jpg

Allebei de cilinders de uitlaatkleppen moeten gesteld worden.
Dus de boel ligt open, shims zijn besteld, lokale motorzaak had helaas niet de juiste maten liggen.
QCqnrgD.jpg

Ondertussen verder met het schoonmaken van de radiateur.
r3rIlUb.jpg

*O*
 
Is toch wel aardig wat werk he, de kleppen stellen. Neem je gelijk de bougies mee nu de handel toch open ligt? Zelfs met het kleppendeksel eraf vond ik het nog wel lastig de bougies erin te krijgen
 
Je pakt het altijd wel heel grondig aan Neem :Y

Moet je ieder seizoen de klepspeling bijstellen? wanneer zou je dan toe zijn aan een kop revisie?
 
Is toch wel aardig wat werk he, de kleppen stellen. Neem je gelijk de bougies mee nu de handel toch open ligt? Zelfs met het kleppendeksel eraf vond ik het nog wel lastig de bougies erin te krijgen

Vond ik ook drama. Ik had het toen opgelost met een paar verschillende lengtes verlengstukken van 25mm en 50mm.
Bougie met bougiedop en een klein verlengstuk voorzichtig in de kop en dan het volgende verlengstuk er boven op klikken.
 
Kwam met een gare ouwe SD tegen bij goedhart :x

[afbeelding]
Dit is niet de oude van Folkmar toch? Andere voorband en Folkmar had toch geen ring op de tankdop?

Is toch wel aardig wat werk he, de kleppen stellen. Neem je gelijk de bougies mee nu de handel toch open ligt? Zelfs met het kleppendeksel eraf vond ik het nog wel lastig de bougies erin te krijgen

Bougies heb ik niet al te lang geleden nog gedaan. En iridium bougies gaan vrij lang mee dus zijn niet nodig. Heb ze er nu wel uit gepakt om even te checken.
Bij mij komen ze er vrij gemakkelijk uit. Bougie dop met een kort verlengstuk komt precies boven het kleppendeksel uit zodat m'n ratel er mooi op past.
Voor de mannen met een 132pk sdr is de bougies pas genieten. Daar moet volgens mij de achterschokbreker los om de achterste bougie te doen |(
Je pakt het altijd wel heel grondig aan Neem :Y

Moet je ieder seizoen de klepspeling bijstellen? wanneer zou je dan toe zijn aan een kop revisie?

Met de km's die ik rijd is het niet al te vaak nodig. Dit is de 2e keer sinds ik de SuperDuke heb. Heb er nu +-25k mee gereden in +-7 jaar.

Kleppen maar als je het toch open hebt😊
Wil er best mee helpen, het stelt echt niet veel voor. Die radiateur mag je zelf doen, wat een k*Twerk is dat om die een beetje schoon te krijgen B|
Weet niet of jij nog een originele airbox hebt. met een open airbox kan je overal binnen no time bij.
Enige beroerde is de shims als je moet stellen. Die hebben ze hier in de buurt eigenlijk nergens op voorraad. -O-
Dus je moet de boel open maken. Kijken welke shims je nodig hebt, bestellen, en dan wachten tot ze binnen zijn voor je weer verder kan.
 
Laatst bewerkt:
@Neem jij rijdt al net zoveel km per jaar als ik, dan heb je niet iedere winter onnoemelijk veel onderhoud alleen de standaard dingen :+

Is idd niet mijn SD, die van mij is veeeel mooier _O- maar wel zonder Leo's en PP gel-zadel.
De nieuw eigenaar koopt wel een hele goeie SD waar je dan voorlopig niets aan hoeft te doen, alleen poetsen en rijden.

Trouwens nog iemand interesse in het PP gel-zadel?
 
@Neem jij rijdt al net zoveel km per jaar als ik, dan heb je niet iedere winter onnoemelijk veel onderhoud alleen de standaard dingen :+

Is idd niet mijn SD, die van mij is veeeel mooier _O- maar wel zonder Leo's en PP gel-zadel.
De nieuw eigenaar koopt wel een hele goeie SD waar je dan voorlopig niets aan hoeft te doen, alleen poetsen en rijden.

Trouwens nog iemand interesse in het PP gel-zadel?

Klopt, de meeste winters is niet veel meer dan olie en filters. En wat schoonmaken en poetsen.
Vorige winter de remmerij compleet gedaan, dat was ook wel een leuk klusje.
En nu zijn toevallig de kleppen aan de beurt.
Volgende winter misschien ketting en tandwielen denk ik.
 
om de hoeveel km kijk je de kleppen na nampus?

geen r zadel ofwel?
 
Laatst bewerkt:
De boel open gemaakt om de klepspeling te controleren.
[afbeelding]
Allebei de cilinders de uitlaatkleppen moeten gesteld worden.
Dus de boel ligt open, shims zijn besteld, lokale motorzaak had helaas niet de juiste maten liggen.
[afbeelding]
Ondertussen verder met het schoonmaken van de radiateur.
[afbeelding]
*O*

Zit het nog eens goed te bekijken. Maar waarom heb je de nokkenas kettingen eraf liggen?
 
PP gel-zadel is voor een 2-zitter.

Met een dag als vandaag zou je haast een rondje gaan maken, tis alleen stervenskoud.

Zo, echt he?! ... gisteren ook overal motoren, begon al aardig te kriebelen weer..

@Neem jij rijdt al net zoveel km per jaar als ik, dan heb je niet iedere winter onnoemelijk veel onderhoud alleen de standaard dingen :+

Is idd niet mijn SD, die van mij is veeeel mooier _O- maar wel zonder Leo's en PP gel-zadel.
De nieuw eigenaar koopt wel een hele goeie SD waar je dan voorlopig niets aan hoeft te doen, alleen poetsen en rijden.

Trouwens nog iemand interesse in het PP gel-zadel?

Niet?! Best toevallig dan dat er precies een oranje SD met Leovinci's stond.. :X

@Neem jij rijdt al net zoveel km per jaar als ik, dan heb je niet iedere winter onnoemelijk veel onderhoud alleen de standaard dingen :+

Is idd niet mijn SD, die van mij is veeeel mooier _O- maar wel zonder Leo's en PP gel-zadel.
De nieuw eigenaar koopt wel een hele goeie SD waar je dan voorlopig niets aan hoeft te doen, alleen poetsen en rijden.

Trouwens nog iemand interesse in het PP gel-zadel?

Klopt, de meeste winters is niet veel meer dan olie en filters. En wat schoonmaken en poetsen.
Vorige winter de remmerij compleet gedaan, dat was ook wel een leuk klusje.
En nu zijn toevallig de kleppen aan de beurt.
Volgende winter misschien ketting en tandwielen denk ik.

Ik heb alles deze winter... Klepspeling, olie, filters, remvloeistof, blokken :X ben nog ff moed aan het opbouwen :P
 
Zit het nog eens goed te bekijken. Maar waarom heb je de nokkenas kettingen eraf liggen?
Dat lijkt maar zo, de nokkenasketting loopt niet over de nokkenassen. Die gaat over een centraal tandwiel, en die drijft dan weer beide nokkenassen aan.
Als je inzoomt zie je op de foto bij de voorste cilinder net achter de nokkenastandwielen de distributieketting nog iets dieper in de cilinderkop liggen.

i501rv2.jpg


Ik heb alles deze winter... Klepspeling, olie, filters, remvloeistof, blokken :X ben nog ff moed aan het opbouwen :P

Gewoon aan beginnen, hoe eerder je eraan begint, hoe eerder je klaar bent. En jij kan nog lekker naast de kachel in de woonkamer sleutelen :+
 
Laatst bewerkt:
Schrijft KTM eigenlijk nog speciaal vet voor, om de nokkenassen en de schalen mee in te smeren? De laatste keer dat ik dat heb gedaan, was bij een andere motor, had speciaal MoS2 vet daar voor nodig.
 
In de manual zeggen ze er niks over. Ik smeer er altijd een laagje olie op, zodat ze iig gesmeerd zijn.
 
Schrijft KTM eigenlijk nog speciaal vet voor, om de nokkenassen en de schalen mee in te smeren? De laatste keer dat ik dat heb gedaan, was bij een andere motor, had speciaal MoS2 vet daar voor nodig.

Als je een klein spuitje met olie bij de hand houd en tijdens monteren alles lekker inspuit is het prima.

Vet schrijfen ze voor omdat dat beter blijft zitten . Is belangrijk dat het niet droogdraaid totdat er oliedruk is
 
Dat lijkt maar zo, de nokkenasketting loopt niet over de nokkenassen. Die gaat over een centraal tandwiel, en die drijft dan weer beide nokkenassen aan.
Als je inzoomt zie je op de foto bij de voorste cilinder net achter de nokkenastandwielen de distributieketting nog iets dieper in de cilinderkop liggen.

[afbeelding]Gewoon aan beginnen, hoe eerder je eraan begint, hoe eerder je klaar bent. En jij kan nog lekker naast de kachel in de woonkamer sleutelen :+

Oh dan is het helemaal makkelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan