trike

of niet, ik denk ik zal eens even een punt maken :)

verder gegaan met de vering, eerst de veer verwijderd om te kunnen passen en meten. en zo de positie v/d achtersteun kunnen bepalen.

20171216_092738.jpg


een filmpje, ik weet niet hoe je die rechtstreeks in het topic krijgt, daarom maar een youtube link:


nu dat klaar is, begonnen aan de opname voor de remschijf op het voorwiel, een smart schijf paste niet (280mm), dus een andere schijf op gezocht, ik dacht van een golf 3 maar dat moet ik nog uitzoeken. uitgeklokt en gelast op de draaibank.

20171216_140252.jpg


20171216_140609.jpg


20171216_144258.jpg


20171216_144309.jpg


20171216_142922.jpg


20171216_150326.jpg
 
oma even wegjagen,

weer wat kunnen doen, ben begonnen aan de achterwiel ophanging, voor wiel ophanging even laten liggen om wat afwisseling erin te houden. ik heb 2x een aandrijfas van een smart besteld, de korte versie (linksacher), en deze aangepast zodat hij aan het differentieel v/d BMW 5 serie gemonteerd kan worden.
omdat ik af gelopen jaar een nieuwe schuur heb gebouwd helemaal achter in de tuin kan de camper ook verder naar achter en staat deze niet meer langs het huis, voordeel is dat ik de trike nu breder kan bouwen dan 90 cm. met deze aandrijf assen kom ik op een spoorbreedte van 123 cm. dat lijkt heel goed te smoelen omdat de trike kort en laag word.
het valt nog niet mee om een achterwiel ophanging te bouwen, ik wil zo veel mogelijk smart onderdelen gebruiken om het simpel te houden. de remschijf is geen probleem maar de remklauw wel, deel v/d remklauw zit aan de wielnaaf vast zodat je aan de klauw alleen niets hebt, dit is heel vaak bij auto's het geval. heb een beetje rond gekeken op het net, en gezien dat een achter remklauw van een volvo 740 wel zou kunnen gaan, rekening houden met schijfdiam. en schijf dikte.
bij de achter wiel ophanging moet ik rekening houden met het zgn. "rol centrum" dit is belangrijk voor de wegliging in de bochten, hier een link hoe dat werkt:
https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Carrosserie/Rolcentrum.htm

1e & 2e foto zijn een orginele en aangepaste as naast elkaar.

20180106_115004.jpg


20180106_115121.jpg


20180106_132203.jpg


20180106_132235.jpg


20180106_133747.jpg
 
Die verbrede spoorbreedte is wel het allerbeste nieuws wat hier boven staat 👍
Waarom niet nog iets breder?
 
omdat de aandrijf assen van een smart niet langer zijn. ook denk ik dat dit goed oogt, de verhoudingen kloppen volgens mij heel aardig. wegligging komt denk ik wel goed, vooral omdat ik hem laag bouw. ook zal een stabilisator stang (torsie stang) ervoor zorgen dat de trike niet overheld.
 
Foto's krijg ik nog steeds niet te zien, ik ga morgen op het werk nog eens kijken.

Ik heb een volvo 940 en daarbij heeft de remklauw geen handremmechanisme. De handrem is namelijk een trommelrem die de schijf als trommel gebruikt. Ik gok dat dit bij een 740 ook zo is, maar dit weet ik niet zeker.
Iets om te controleren als je ook een handrem op de achteras wil maken.
 
omdat de aandrijf assen van een smart niet langer zijn. ook denk ik dat dit goed oogt, de verhoudingen kloppen volgens mij heel aardig. wegligging komt denk ik wel goed, vooral omdat ik hem laag bouw. ook zal een stabilisator stang (torsie stang) ervoor zorgen dat de trike niet overheld.

aandrijfassen hoeven geen belemmering voor een nog grotere spoorbreedte te zijn,bij de flensen aan de bakzijde kun je wel een paar alu vulblokken (spoorverbreders) tussen monteren.
de stabilisatorstang zal zeker effect hebben maar zal bij snelle bochten niet altijd voorkomen dat hij een achterpootje licht,daarom ben ik het met eerdere sprekers eens, breder is stabieler.
 
Foto's krijg ik nog steeds niet te zien, ik ga morgen op het werk nog eens kijken.

Ik heb een volvo 940 en daarbij heeft de remklauw geen handremmechanisme. De handrem is namelijk een trommelrem die de schijf als trommel gebruikt. Ik gok dat dit bij een 740 ook zo is, maar dit weet ik niet zeker.
Iets om te controleren als je ook een handrem op de achteras wil maken.

De 740 zal dat ook wel hebben, de nog jongere V70 en S60 hebben dat ook nog zo.
 
Oke, dat is een goede motivatie die steekas lengtes

Logische keuze dan

Als.je nog breder wilt kan je altijd nog van die hele brede diepe velgen pakken die ook onder die yankenbakken worden gebruikt. Een 10j brede velg met een 275 bandje erop 👍
 
Laatst bewerkt:
handrem??????...dat kon wellicht eens verplicht zijn op een trike, nog niet over nagedacht. maar dan moet je ook de schijf van een volvo gebruiken, en ik gebruik smart schijven. zou voor een handrem zo'n kabel bediende remklauw kunnen gebruiken.
wie weet eigenlijk nog meer remklauwem vam auto's die te gebruiken zijn, dus waar de wielnaafhouder geen onderdeel is van de klauw, mischien zit daar een beter te geruiken bij.
 
breder maken kan altijd nog mocht dat nodig zijn, zoals EHE al zegt zou dat ook met een andere velg kunnen of inderdaad spoorverbreders, ik geloof dat egnima in dit topic zij dat 135 cm. gbebruikelijk is daar zit ik niet zo ver vanaf. ik ga toch dit eerst proberen, puur omdat het er goed uit ziet, de verhoudingen kloppen gewoon.
 
handrem??????...dat kon wellicht eens verplicht zijn op een trike, nog niet over nagedacht. maar dan moet je ook de schijf van een volvo gebruiken, en ik gebruik smart schijven. zou voor een handrem zo'n kabel bediende remklauw kunnen gebruiken.
wie weet eigenlijk nog meer remklauwem vam auto's die te gebruiken zijn, dus waar de wielnaafhouder geen onderdeel is van de klauw, mischien zit daar een beter te geruiken bij.

De achter rem-schijven van een toyota corolla 1999 tot 2004. Zijn ook van die schijven met een kleine trommel er in. En goedkoop en nog genoeg te krijgen op de sloop. De remklauw had ook geen moeilijke constuctie.

Succes met je project
 
Ik zou me over de parkeerrem nog geen zorgen maken. Mocht het ooit nodig zijn kun je toch een heel klein schijfje aan één van de flenzen tegen je diff maken en daar een kabelbediend klauwtje op zetten? Het hoeft niks te houden.
Of aan de ingaande flens van je diff..

Mooi werk verder hoor, petje af.
 
breder maken kan altijd nog mocht dat nodig zijn, zoals EHE al zegt zou dat ook met een andere velg kunnen of inderdaad spoorverbreders, ik geloof dat egnima in dit topic zij dat 135 cm. gbebruikelijk is daar zit ik niet zo ver vanaf. ik ga toch dit eerst proberen, puur omdat het er goed uit ziet, de verhoudingen kloppen gewoon.

lijkt mij verstandig om eerst je spoorbreedte en band en wieluitvoering te bepalen, daar heb je veel gemak van bij het ontwerpen en bouwen van de wielophanging en veersysteem.
 
handrem??????...dat kon wellicht eens verplicht zijn op een trike, nog niet over nagedacht. maar dan moet je ook de schijf van een volvo gebruiken, en ik gebruik smart schijven. zou voor een handrem zo'n kabel bediende remklauw kunnen gebruiken.
wie weet eigenlijk nog meer remklauwem vam auto's die te gebruiken zijn, dus waar de wielnaafhouder geen onderdeel is van de klauw, mischien zit daar een beter te geruiken bij.
Handrem is inderdaad verplicht op een Trike. Net zoals alarmknipperlichten, maar dit terzijde. Ik heb voor mijn trikeproject waar ik mee bezig ben remklauwen van een Renault (Scenic II volgens mij) genomen met kabelbediende handremmogelijkheid. Overigens als je de totale breedte binnen de 1,4 meter houdt vervallen de dubbele koplampen en achterlichten.


full


Ik zal later wat foto's van de andere zijde maken
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de foto, ziet er wel bruikbaar uit, al lijkt de klauw wel erg breed (diep), maar dat komt waarschijnlijk door de handrem functie.
die 140 cm. ga ik waarschijnlijk al overschrijden, die 123 cm. van mij is de spoorbreedte, daar komt nog 2x een stuk band bij opgeteld, afhankelijk v/d ET waarde. moet ik nog eens goed bekijken, 2x achterlicht lijkt mij geen probleem, maar 2x een koplamp zie ik niet zitten gua design.
 
die extra koplamp kan er na de RDW toch gewoon weer af... of wat dichter naar het midden geplaatst worden...

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan