Nederland-DEU-AUT-SLV-KRO-Hongarije-SVK-CZE-DEU

hhhh

V-Strom 650 "17
25 aug 2017
165
29
Mijn plan is om in de zomervakantie met de motor naar Hongarije te gaan. Ik heb alleen nog nooit eerder een reis met de motor gemaakt.

Dit is de reis die ik in zijn totaal wil gaan. Ik wil de eerste dag over de snelweg naar Heidelberg om vanaf daar in 5 dagen naar het ballatonmeer te gaan. Ik wil via Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en dan via Kroatië naar Hongarije. De terugweg wil ik via Slovenië, Tsjechië, Duitsland weer terug naar Nederland. Ik heb het idee elke dag rond 10 uur te vertrekken tot de volgende dag tegen de avond, 5/6 uur.

vrmkp6dsve2.29.42.png


Uitzoeken:
- Hoe zit het met tanken? Moet ik die meenemen in de planning?
- Moet ik de hotels van te voren boeken.
○ Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn. Ik hou van vastigheid dus boeken spreekt mij aan alleen moet ik alles annuleren op het moment dat 1 dag verspringt. Boek ik per dag heb ik geen vastigheid. Kamperen zie ik in mijn 1e niet zo zitten.
- Red ik de afstand.
- Is de snelweg te doen.
- Mis ik nog stukken die ik absoluut onderweg moet zien.
- Moet ik andere mooie overnachtingen zoeken in plaats van de steden die ik nu heb.
- Muziek onderweg?
- Wat allemaal meenemen.
- Budget.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën!

Dag 1: Nederland - Heidelberg
(snelweg) (447km)
gx4d0ei9h.30.07.png


Dag 2: Heidelberg - Memmingen
(binnendoor) (246km)
ap11amzze7lp.30.23.png


Dag 3: Memmingen - Krimml
(binnendoor) (257km)
9522vqm00ax.30.45.png


Dag 4: Krimml - Zell-Pfarre
(binnendoor) (250km)
1ryguayha7h.31.04.png


Dag 5: Zell-Pfarre - Krizevci
(binnendoor) (254km)
hpsyvba.31.24.png


Dag 6: Krizevci - "ballaton meer"
(binnendoor) (269km)
kw408o4.31.42.png


Dag 7: "ballaton meer" - Budca
(binnendoor) (274km)
fjvvvgp5ti.31.58.png


Dag 8: Budco - Adamov
(binnendoor) (260km)
0yprfuvl.32.15.png


Dag 9: Adamov - Mseno
(binnendoor) (268km)
r9vfqd827kt.32.31.png


Dag 10: Mseno - Delitzsch
(binnendoor) (265km)
fxxb8u0.32.52.png


Dag 11: Delitzsch - Nederland
(snelweg) (567km)
4zgdu4kdk48.33.08.png
 
M
Uitzoeken:
- Hoe zit het met tanken? Moet ik die meenemen in de planning?
- Moet ik de hotels van te voren boeken.
○ Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn. Ik hou van vastigheid dus boeken spreekt mij aan alleen moet ik alles annuleren op het moment dat 1 dag verspringt. Boek ik per dag heb ik geen vastigheid. Kamperen zie ik in mijn 1e niet zo zitten.
- Red ik de afstand.
- Is de snelweg te doen.
- Mis ik nog stukken die ik absoluut onderweg moet zien.
- Moet ik andere mooie overnachtingen zoeken in plaats van de steden die ik nu heb.
- Muziek onderweg?
- Wat allemaal meenemen.
- Budget.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën!

Ik kan je niet op alles antwoord geven, want ik kampeer en reserveer nooit iets, dus over hotels boeken kan ik niks nuttigs zeggen.

Tanken zou ik me niet druk om maken. Van de lander waar je heen gaat ken ik alleen Hongarije niet, maar in de andere landen is tanken geen enkel probleem. Tenzij je natuurlijk een motor met een extreem kleine actieradius, maar met elke normale motor zal het geen probleem zijn.

Het is ook lastig om te beoordelen of jij die afstanden gaat halen, want ik ken jou, je motor en je rijstijl niet. Wat ik zie lijkt me echter prima te doen. Snelweg lijkt me goed te doen, maar zoals gezegd, dat is moeilijk oordelen. Er zijn mensen die makkelijk 1000km per dag wegtikken, maar ik ken er ook die na 100 al klagen.

Voor rijden binnendoor ga ik meestal uit van gemiddeld 50km/u, dus de dagafstanden van zo'n 250/260 km per dag kosten je zo'n 5/6 uur rijden. Aan jou beoordeling of je dat te doen vind of niet.

Ik heb je route nog niet precies bekeken, heb ik nu even de tijd niet voor.

Het is in ieder geval een mooi plan en lijkt me een mooie trip!
 
Laatst bewerkt:
/vrmkp6dsve2.29.42.png"]afbeelding~[/url]]

Uitzoeken:
1 Hoe zit het met tanken? Moet ik die meenemen in de planning?
2 Moet ik de hotels van te voren boeken.
○ Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn. Ik hou van vastigheid dus boeken spreekt mij aan alleen moet ik alles annuleren op het moment dat 1 dag verspringt. Boek ik per dag heb ik geen vastigheid. Kamperen zie ik in mijn 1e niet zo zitten.
3 Red ik de afstand.
4 Is de snelweg te doen.
5 Mis ik nog stukken die ik absoluut onderweg moet zien.
6 Moet ik andere mooie overnachtingen zoeken in plaats van de steden die ik nu heb.
7 Muziek onderweg?
8 Wat allemaal meenemen.
9 Budget.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën!
]

1) Ik zou me daar niet druk om maken.
2) Ik zou me daar niet druk om maken.
3) Ik zou me daar niet druk om maken.
4) Ik zou me daar niet druk om maken.
5) Kan ik geen antwoord op geven
6) Ik zou me daar niet druk om maken.
7) Ik vind muziek echt heerlijk onderweg, ik raad het altijd aan.
8) Ligt eraan of je gaat kamperen of hotels
9) Ligt eraan of je gaat kamperen of hotels


Er even van uit gaand dat je hotels pakt zoals de meeste doen, een coole tip die ik afgelopen jaar ondekte:

1) Registreer je op booking.com en koppel je creditcard/paypal
2) Installeer het appje op je mobiel.

Het coole is dat een hoop hotels een aantal kamers via booking.com verhuren, en die automatisch goedkoper worden zodra het later en later word. Het hotel stelt bijvoorbeeld in dat om 14:00 de kamer 10% korting krijgt, om 15:00 25% en om 17:00 40%.

Mensen die ver van te voren betalen, betalen de hoofdprijs. Mensen die naar binnen lopen om te vragen of er nog een kamer is, betalen de hoofdprijs. Mensen die gewoon 3 uur van te voren even op booking.com kijken, krijgen een fixe korting gepresenteerd, omdat de verhuurder wil voorkomen dat de kamers niet verhuurd worden.

Ik heb al etterlijke keren enorme luxe en ruimte gehad voor 50,-. En het enige wat je hoeft te doen is op "huren" drukken, de rest gaat automatisch en is direct bevestigd. Afgelopen jaar heb ik met regelmaat 3 uur voor aankomst even op een terrasje met koffie een kamer geboekt.

Een andere optie is AirBNB, ook dat kan je allemaal vanuit een appje regelen.
 
Laatst bewerkt:
De afstanden zijn niet overdreven lang.
Dus in die zin moet het haalbaar zijn.

Maar het hangt ook af van je rij ervaring.
Kilometers maken in een onbekende omgeving met veel nieuwe indrukken kan vermoeiend zijn.
Misschien een dagje rust inlassen?

Vooraf hotels boeken kan rust geven, geen stress en je kan dan wat langer doorrijden.
Maar je moet de afstand dan wel halen.
Een lekke band of pech kan dan al een probleem worden.
 
Ik kampeer meestal, maar soms niet. Ik heb nog nooit langer dan 15 minuten naar onderdak gezocht, of het nou in Noorwegen, Finland/Zweden, Denemarken, de UK, Duitsland, Oostenrijk, Italië of Spanje was. De meeste tijd gaat zitten in het zoeken naar een plek waar de motor een beetje knap staat opgeborgen. Een keer eindigde de motor in de hal bij de front desk op een marmeren vloer tussen de palmbomen Haha.
 
Je afstanden lijken me prima, maar halverwege een dag ff niet is ook lekker. Stadje bezoeken of zo, beetje cultuur of zo.

In het kampeertopic heb ik pas de “niet-vergeten lijst” gepost. Het tweede kruisje steeds is voor hotel, maar het spreekt voor zich verder wat kampeert en wat hotelt :)
 
Laatst bewerkt:
Flinke ambitie om deze trip bij je 1e reis te willen maken.

In jouw geval zou ik in het voorjaar eerst een kortere trip maken, bijv. Ardennen, Luxemburg, Eiffel. Dan krijg je vanzelf al vele antwoorden op wat je wel en juist niet wil/ moet doen.

Veel antwoorden op jouw vragen zijn persoonlijk. Dat zie ik vaak zat hier op MF. Bij veel adviezen van ervaren reizigers denk ik van YES, super-handig. Van andere denk ik: Toch maar niet.
Al vaker hier besproken is bijv de dag-afstand. Voor sommigen is 300km al veel, terwijl anderen na 1000km er nog een stukkie bijpakken.
 
Laatst bewerkt:
rijd je hongarije in en ik ben thuis dan slaap je natuurlijk for free bij ons thuis.
je komt er vlak langs ( pecs) baranya.
wij zijn er vanaf 15 mei tot 10 juni, lijkt een leuke trip voor je te worden.

groet black mule (tom)
 
Ik heb vanaf volgende maand een ander motor, ik verwacht na de informatie die ik opgezocht heb dat ik een actie radius van 200KM heb, laten we van het extreme uitgaan en bij 170 moeten tanken, dat is te doen? Is het vooral tanken zodra je kan tanken of kan je gerust een berg gebied inrijden en tank gelegenheden tegenkomen?

Hoe heb jij de muziek geregeld? Heb jij een speaker in in de helm? Bedankt voor de tip van het registreren en zo laat mogelijk boeken, dat is natuurlijk een stuk aantrekkelijker! Alleen is de kans dat de extreem nu al goedkopen hotels dan ook al weg zijn? Van mij hoeft het allemaal niet te luxe, als ik maar kan slapen, douchen en naar de wc kan. ontbijt zou ook fijn zijn. Avond eten doe ik wel onderweg of een bij een gelegenheid in het dorpje.

Maar het hangt ook af van je rij ervaring.
Kilometers maken in een onbekende omgeving met veel nieuwe indrukken kan vermoeiend zijn.
Misschien een dagje rust inlassen?

In Hongarije blijf ik een paar dagen, hier ga ik bij kennissen langs die daar op vakantie zijn. Hier zou ik als de afstanden te lang of te kort zijn het vervolg van de reis ook nog kunnen aanpassen.

Je afstanden lijken me prima, maar halverwege een dag ff niet is ook lekker. Stadje bezoeken of zo, beetje cultuur of zo.

In het kampeertopic heb ik pas de “niet-vergeten lijst” gepost. Het tweede kruisje steeds is voor hotel, maar het spreekt voor zich verder wat kampeert en wat hotelt :)

Ik heb veel gelezen dat 50km/h haalbaar is, zoals Frazer ook al aangeeft. Op deze manier kan ik lekker rustig aan doen, foto momentjes inlassen en ergens rustig een bakje koffie drinken. Kom ik veel ste vroeg aan kan ik ook nog even de omgeving gaan verkennen.

Ik kampeer meestal, maar soms niet. Ik heb nog nooit langer dan 15 minuten naar onderdak gezocht, of het nou in Noorwegen, Finland/Zweden, Denemarken, de UK, Duitsland, Oostenrijk, Italië of Spanje was. De meeste tijd gaat zitten in het zoeken naar een plek waar de motor een beetje knap staat opgeborgen. Een keer eindigde de motor in de hal bij de front desk op een marmeren vloer tussen de palmbomen Haha.

Is het nog verstandig om rekening te houden met parkeerplekken? Ik kijk op website's wel naar privé parkeerplekken.

Flinke ambitie om deze trip bij je 1e reis te willen maken.

In jouw geval zou ik in het voorjaar eerst een kortere trip maken, bijv. Ardennen, ...

Zo dat is heel goed advies en dat kan ik enkel onderschrijven! :}
Ik zit zelf al te kijken naar een weekend weg in combinatie met een bergen/bochten training. Misschien dat ik inderdaad met pasen, hemelvaart of een keer tussendoor ook nog wel even een weekendje mee pak.

rijd je hongarije in en ik ben thuis dan slaap je natuurlijk for free bij ons thuis.
je komt er vlak langs ( pecs) baranya.
wij zijn er vanaf 15 mei tot 10 juni, lijkt een leuke trip voor je te worden.

groet black mule (tom)

Heel erg bedankt voor het aanbod! Alleen zoals ik net al aangaf, ik maak dan een stop van een paar dagen bij kennissen, het is dus een beetje overbodig. Heb jij nog tips/routes die ik niet moet missen in Hongarije? Of nog activiteiten/bezienswaardigheden wat ik tijdens de stop kan gaan doen?

Bedankt voor de tips tot nu toe allemaal! :}
 
Ja, ik heb een X-Lite helm, daar zit hij ingebouwd. En muziek doe ik dan via bluetooth vanuit mijn GPS (BMW Nav5 / Garmin) naar mijn headset streamen. Ik kan rustig een hele dag rijden zonder dat de batterij leeg gaat (10u+)
 
Wat parkeren betreft.
Vaak hebben de hotelletjes in kleine dorpjes wel een afgesloten parkeerplaats.
Ook vaak meegemaakt dat de privé auto naar buiten werd gereden.
Zodat de motor in de garage kon staan.
In grotere steden even opletten dat je motor niet in een wat"mindere" buurt. Op straat moet staan.
 
Mooie trip. Zou zoiets ook willen doen, maar alleen lijkt me dat niks.
Tip die ik je voor dag 1 kan geven. de keren dat ik richting alpen ben gereden heb ik een mix gezocht tussen autosnelweg en b wegen.
Globaal 1u autosnelweg, 1u binnendoor.
Pak bv de A61 tot aan de Moseltalbrucke (circa 1,5u vanaf de grens) en duik daar de B9 op langs de Mittelrhein (langs Rhens, Boppard, de Loreley) en dan bij Bingen weer de A61 op.
Google Maps
 
Mooie trip. Zou zoiets ook willen doen, maar alleen lijkt me dat niks.
Tip die ik je voor dag 1 kan geven. de keren dat ik richting alpen ben gereden heb ik een mix gezocht tussen autosnelweg en b wegen.
Globaal 1u autosnelweg, 1u binnendoor.
Pak bv de A61 tot aan de Moseltalbrucke (circa 1,5u vanaf de grens) en duik daar de B9 op langs de Mittelrhein (langs Rhens, Boppard, de Loreley) en dan bij Bingen weer de A61 op.
Google Maps
Zo zwart/wit de verhouding tussen regionale wegen en snelweg schiet ook weer door.
Wat ik wel kan aanbevelen is om in de buurt van een grote stad de snelweg op te gaan om alle drukte en tig stoplichten te vermijden. Tenzij je natuurlijk de stad in kwestie wil bezoeken.
 
Zo zwart/wit de verhouding tussen regionale wegen en snelweg schiet ook weer door.
Wat ik wel kan aanbevelen is om in de buurt van een grote stad de snelweg op te gaan om alle drukte en tig stoplichten te vermijden. Tenzij je natuurlijk de stad in kwestie wil bezoeken.

Tuurlijk kun je meer of minder snelweg pakken.
Maar alleen maar autosnelweg vind ik persoonlijk vervelen, zeker als er langs de Rijn een schitterend alternatief zit.
 
Wat parkeren betreft.
Vaak hebben de hotelletjes in kleine dorpjes wel een afgesloten parkeerplaats.
Ook vaak meegemaakt dat de privé auto naar buiten werd gereden.
Zodat de motor in de garage kon staan.
In grotere steden even opletten dat je motor niet in een wat"mindere" buurt. Op straat moet staan.

Kleinere dorpjes heeft al mijn voorkeur, vraag je bij het hotel voor een mooie plek of zijn ze zelf zo gast vrij?

Mooie trip,de afstanden zijn zeker acceptabel en zo kom je nog eens ergens.
Boedapest bezoeken geen optie?

Ben er al een paar keer geweest en zeker vanplan om er weer heen te gaan, waarschijnlijk gebeurt dat in de rust periode. :)

Mooie trip. Zou zoiets ook willen doen, maar alleen lijkt me dat niks.
Tip die ik je voor dag 1 kan geven. de keren dat ik richting alpen ben gereden heb ik een mix gezocht tussen autosnelweg en b wegen.
Globaal 1u autosnelweg, 1u binnendoor.
Pak bv de A61 tot aan de Moseltalbrucke (circa 1,5u vanaf de grens) en duik daar de B9 op langs de Mittelrhein (langs Rhens, Boppard, de Loreley) en dan bij Bingen weer de A61 op.
Google Maps

Het alleen vind ik ook nog een dingetje, ene kan wel leuk, lekker op mijn eigen maar aan de andere kant is 6 en 5 dagen misschien ook wat veel. Elke keer alleen eten, alleen in het hotel.

Ik vind dit wel een mooi idee! Dit ziet er al een stuk zonniger uit, zo worden de verwachte saaien dagen 1 en 11 misschien ook wat mooier.

Zo zwart/wit de verhouding tussen regionale wegen en snelweg schiet ook weer door.
Wat ik wel kan aanbevelen is om in de buurt van een grote stad de snelweg op te gaan om alle drukte en tig stoplichten te vermijden. Tenzij je natuurlijk de stad in kwestie wil bezoeken.

Ja dat is zeker een goed idee!
 
Ik heb het gedeelte van Sjoerd verwerkt in de eerste dag. Het kost niet extra veel tijd en het maakt de dag toch een stukje leuker. Je zou kunnen zeggen van ja, in dat uur had je meer KM's kunnen maken zodat je verder kan maar dat vind ik minder zwaar wegen tegen een leuke dag.

Ik zit ook nog te kijken hoe ik de wegen ga plannen. Nu pakt Tyre automatisch de grote wegen maar ik vraag mij af of ik dan de mooie wegen niet mis. Als ik bijvoorbeeld inzoem zie ik veel mooie slingerende wegen naar boven en beneden lopen, moet ik deze ook meepakken of mis ik dan niet zoveel en loop ik veel tijd mis?

30sklkw.png
 
Kort Antwoord: Gewoon Gaan.
ik ben ook ooit zo begonnen (zie hier ergens oud draadje van 2014)
edit: yep, vraag is vaker gesteld... reisadviezen oost europa gevraagd.

Je plan ziet er heel haalbaar uit, korte ritjes, met ruimte voor tourist-time en picture-taking-time.

Enne Vergeet niet om hier t.z.t. verslag te doen.


Straks eens in detail kijken

Snelle tips:
- elke dag om uiterlijk 1600: wifi+hotel zoeken.. is prima te doen, maar begin op tijd, is meer relaxed.
- benzine is overal, geen punt.
- neem een tracking-app. kan je later zien waar je was, en leuk patsen...
- ik zou bv adviseren wat meer tijd in Slovenia en Slovakia door te brengen: Hele Mooie Motorlanden, Bergen, goede wegen en goede B+B voorzieningen.

mijn grootste "fouten" de 1e keer:
Had toen nog geen gps op de motor. Is wel heeel handig om adresjes te vinden.
Had alleen "shell" card voor fuel, een meer veelzijdige (creditcard) is wel zo makkelijk.
Te veel gejakker. ik deed soms dagen van 1000km, want ik moest afspraken halen. <=500km/dag is mooier.

Inspiratie + pats-afbeelding, de 1e rit van afgelopen zomer:
BFNB8rB.png
 
Laatst bewerkt:
OK. hier komen wat arrogante opmerkingen...
Ik weet namelijk niet wat je doelen van de trip zijn (dingen zien, routes rijden, vrienden bezoeken...)
en ik weet dus niet waarom jij je "stops" hebt ingepland.

Al dit advies dus met korrel zout nemen.

Je zou een van de klassieke "passen" kunnen meenemen:
Stelvio (aanbevolen, maar voegt extra kms toe aan je route),
Timmelsjoch (aanbevolen, maar 14E),
Gross-Glockner (te duur, overschat, vaak dicht, maar hoog pats-gehalte bij de patsers).
Als je niet per-se via Krimml en Zell-Pfarre moet, zou ik dat deel van je route aanpassen.

Oostwaards door noord-Italie is echt GeNieTen. Richting Traviso en Kranjska Gora : Die wegen zijn van Uitstekende kwaliteit, slechts marginaal "zwaarder" dan je gekozen traject, minder bewoning en mooiere uitzichten (vind ik)

Je traject Oostenrijk-Slovenie is dan wel weer een fijnproevertje. Doen!
(die ene route 428 staat nog op mijn to-do list)

Croatia en Hongarije: een variant van jouw traject staat ook op mijn wensenlijst.
Reken er op dat 2ndaire wegen in HR en H vaak iets minder goed zijn dan in D, Austria, Italie en Slovenia, maar 200-500km per dag lijkt me nog steeds goed mogelijk.

In Slovakia en Czech Republic: afhankelijk van je noodzaak om ergens langs te gaan kan je je trajet wat noordelijker leggen. Motor-wise zou ik snel de bergen opzoeken en dus iets noordelijker proberen te gaan: Meer door of vlak-langs de Tatra. Eventueel Bratislava overslaan. Wegen in Slo en CZ zijn meestal van goede (bijna duitse) kwaliteit.

Op mijn tochten vond ik Duitsland saai maar efficient. 2ndaire wegen zijn Perfect, maar B+Bs zijn prijzig, en ik "doe duitsland" vaak in precies 1 dag (sprintje naar/van Polen/CzechRep, goedkoper hotel/eten/benzine)

Rijtips etc:
- Vertrek iets vroeger op de dag: het rijdt lekkerder om 0800. savonds vaak drukker dan smorgens.
- vooral op Zondag: met kerktijd is het net of iemand op een mierenhoop trapt.. (nog erger in Poland!)
- Elke 2 uur (elke tankbeurt op de autobahn) een coffee en 20min pauze. Loop + strek. dan zit je smiddag lekkerder.
- niet van tevoren reserveren: dan ben je veeeel flexibeler, en kan je lekker route aanpassen.
- Joris heeft goede booking-com tip. ga ik ook poberen.
 
Laatst bewerkt:
OK. hier komen wat arrogante opmerkingen...
Ik weet namelijk niet wat je doelen van de trip zijn (dingen zien, routes rijden, vrienden bezoeken...)
en ik weet dus niet waarom jij je "stops" hebt ingepland.

Al dit advies dus met korrel zout nemen.

Je zou een van de klassieke "passen" kunnen meenemen:
Stelvio (aanbevolen, maar voegt extra kms toe aan je route),
Timmelsjoch (aanbevolen, maar 14E),
Gross-Glockner (te duur, overschat, vaak dicht, maar hoog pats-gehalte bij de patsers).
Als je niet per-se via Krimml en Zell-Pfarre moet, zou ik dat deel van je route aanpassen.

Oostwaards door noord-Italie is echt GeNieTen. Richting Traviso en Kranjska Gora : Die wegen zijn van Uitstekende kwaliteit, slechts marginaal "zwaarder" dan je gekozen traject, minder bewoning en mooiere uitzichten (vind ik)

Je traject Oostenrijk-Slovenie is dan wel weer een fijnproevertje. Doen!
(die ene route 428 staat nog op mijn to-do list)

Croatia en Hongarije: een variant van jouw traject staat ook op mijn wensenlijst.
Reken er op dat 2ndaire wegen in HR en H vaak iets minder goed zijn dan in D, Austria, Italie en Slovenia, maar 200-500km per dag lijkt me nog steeds goed mogelijk.

In Slovakia en Czech Republic: afhankelijk van je noodzaak om ergens langs te gaan kan je je trajet wat noordelijker leggen. Motor-wise zou ik snel de bergen opzoeken en dus iets noordelijker proberen te gaan: Meer door of vlak-langs de Tatra. Eventueel Bratislava overslaan. Wegen in Slo en CZ zijn meestal van goede (bijna duitse) kwaliteit.

Op mijn tochten vond ik Duitsland saai maar efficient. 2ndaire wegen zijn Perfect, maar B+Bs zijn prijzig, en ik "doe duitsland" vaak in precies 1 dag (sprintje naar/van Polen/CzechRep, goedkoper hotel/eten/benzine)

Rijtips etc:
- Vertrek iets vroeger op de dag: het rijdt lekkerder om 0800. savonds vaak drukker dan smorgens.
- vooral op Zondag: met kerktijd is het net of iemand op een mierenhoop trapt.. (nog erger in Poland!)
- Elke 2 uur (elke tankbeurt op de autobahn) een coffee en 20min pauze. Loop + strek. dan zit je smiddag lekkerder.
- niet van tevoren reserveren: dan ben je veeeel flexibeler, en kan je lekker route aanpassen.
- Joris heeft goede booking-com tip. ga ik ook poberen.

Allereerst, leuk topic. Ik ga hem lezen.

Mijn doel van de reis is: Vakantie. Genieten van de ritjes, momenten om foto’s te maken, als er een leuke bezichtiging is er rustig kunnen kijken, terrasje tussendoor. In de avond lekker iets gaan eten en genieten van de avond. Volgende dag weer rustig een stukje toeren.

De tip voor elke dag 1600 hotel zoeken is een goed idee, internet is vanaf zomer vorig jaar goed geregeld met de nieuwe wet. Het punt van vroeg wegrijden is ook niet verkeer. Ochtend eerder gaan, alleen iets eerder naar bed.

Tracking app, wat voor een app gebruik jij hiervoor? Tips? Een overzicht met tijd, km, parkeren en andere bezigheden is natuurlijk wel leuk!

Zoals ik de passen nu zie is het naar boven rijden en weer naar beneden om weer op de route te komen. Zijn passen rijden echt de moeite waarom op de mooiste punten te komen of bereik je dit ook wel op de manier zoals ik de wegen nu ingepland heb?

Wat is de reden dat jij Krimml en Zell-Pfarre weg zou laten? Het gebied rond de Krimml leek mij juist wel mooi.

Stukje Italië zou kunnen, nog niet over gedacht. Wordt wel de route omgooien denk ik. Wil niet langer dan 6 dagen onderweg zijn. Wil ook nog tijd overhouden voor Hongarije en de terugweg.
De route door Tsjechië en Slowakije heb ik vooral gepland op afstand, verdeling in dagen en op de terrein kaart gekeken wat mij een beetje mooi leek qua bebossing en bergen. Kan nog alle kanten op. Enigste moet punt is het ballatonmeer in Hongarije.

Duitsland is inderdaad ook niet het land waar ik het meest zin in heb, het is alleen zo jammer dat het naast Nederland ligt en dat je erdoor moet. Daarom probeer ik het beste ervan te maken door het af te wisselen met binnendoor, zie tip Sjoerd.

Zijn er benzinestations in de bergen?

Het niet van tevoren reserveren vind ik nog een dingetje, ik weet het nog niet goed. Ik hou niet van verassingen en wil graag altijd alles goed geregeld hebben. Toch spreekt mij het wel aan om meer vrijheid te hebben en nog even aan het eind een stukje minder ver of verder te gaan.

Een creditcard heb ik nog niet, misschien die tegen die tijd maar gaan aanschaffen. Ook ANWB is nog zo’n gek idee niet.
 
de 'tankstationdichtheid' is buiten Nederland een stuk minder. Zeker in de bergen. Je kunt je voorstellen dat er boven op de passen geen tankstation is.
Passen rijden is voor mij niet alleen genieten van de mooie uitzichten, ook het bochten werk is daar schitterend.
 
Gewoon doen en jezelf niet al te bang maken over wat er allemaal kan gebeuren onderweg(misschien een ANWB lidmaatschap afsluiten?). Je bent van plan om maar kleine stukjes per dag te rijden(300km is niks).

Gewoon gaan en het avontuur op zoeken(en een mooi verslag maken)!
 
Ter inspiratie, dit heb ik vorig jaar (2017) gedaan.
Alles binnendoor, dus vanaf de garagedeur naar garagedeur 0 km snelweg.
Alle reserveringen via Booking.com. Je kunt meestal kosteloos annuleren, of via de app vlak voor het hotel boeken.

Benzinestations heb ik wel gepland, maar uit ervaring blijkt dat er genoeg onderweg te vinden zijn, maar wacht niet tot het laatste station (vooral in Tsjechië was het af en toe zoeken). Neem eventueel een litertje ergens mee.

full
 
ik zou idd proberen noord-Italie mee te pakken (dolomieten is mooi rijden!)

Dan is het meteen ook een stuk logischer om in Slovenie het natuurgebeid bij krajnska Gora mee te pakken (ook heel mooi rijden daar, als je door Oostenrijk wilt zou ik zeker op je huidige dag 4 of 5 bij Villach de grens met Slovenie overgaan))

Verder zou ik in Slowakije proberen een paar uurtjes in te plannen om bij Banska Stiavnica in de buurt te touren (trouwens ook een heel leuk oud stadje), en inderdaad meer noordelijk uit te komen in de lage danwel hoge Tatry (ben bevooroordeeld, dat deel van Slowakije is best heel mooi, ik woon bij Bratislava in de buurt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan