Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ehmm.. als je dit weet dan hoor ik het ook graag.. ik wil graag de carbs reviseren, maar ben inderdaad bang voor de verhoudingen..

Een tip die ik ergens las was een doorzichtige bougie zodat je de kleur van de explosie kon zien.

meting van uitlaatbochten (indien er een plek voor is, dacht ik niet..)

iets met hoogste stationair toerental zoeken (voor die tijd warm draaien??)

standaard afstelling, dichtdraaien en 2,5 slag terug? (staat dit niet in wph?)

wegbrengen naar een motor monteur?

Zo'n colortune bougie zou een optie kunnen zijn. Iemand hier ervaringen mee?

Heb er nog over nagedacht om aansluitpunten te maken op de uitlaatbochten. Maar ik heb zelf geen co meter dus dat schiet nog niet echt op.

Standaardinstelling uit wph overgenomen. Loopt ie ook vrij aardig op, maar het kan nog net een tikkie beter.
 
Hoogste standaard waarde aanhouden voor alle vier.
Boek geeft 2 verschillende waardes aan.
Cilinders willen niet gediscrimineerd worden :+

Tenzij je andere aanpassingen hebt gedaan aan het brandstofsysteem zijn de standaard waardes prima.

Goede tip. Luchtfilter, naalden etc. zijn allemaal standaard.

Weet jij toevallig ook waarom ze voor de buitenste cilinders andere waarden hebben voorgeschreven?
 
Zo'n colortune bougie zou een optie kunnen zijn. Iemand hier ervaringen mee?
Ik heb een colortune gehad, maar dat was met een 1 cilinder.
Lijkt me wat lastiger met vier pitten.

Inderdaad is een logger voor onder het rijden helemaal't mooiste. :9
Goede tip. Luchtfilter, naalden etc. zijn allemaal standaard.

Weet jij toevallig ook waarom ze voor de buitenste cilinders andere waarden hebben voorgeschreven?
Ik denk aan (benzine)koeling, eventueel i.c.m. milieuvoorwaarden.
maar Euro vier zal hij wel niet halen. :+
 
Laatst bewerkt:
de binnenste twee cilinders koelen minder goed dus worden heter. Ik kan me voorstellen dat die een iets rijker mengsel moeten krijgen om die reden.

Bij mij GSX heb ik het nooit opnieuw afgesteld, reed er nooit meer dan een ton mee, en dan hoeft dat eigenlijk nog niet bij 25 dkm/jaar of wat ik toen reed.
Heeft de CV van de GSX de luchtschroef aan de cilinderkant?
Als je de schoef indraait gaat het stationair toerental omlaag?

In dat geval hetzelfde al bij mijn kawa, en die heb ik recent wel gedaan.
Afstellen hoort eigenlijk op een bank en eigenlijk ook synchroniseren, maar als je dat niet wilt kun je het volgende aanhouden:
- stel alle schroeven gelijk af, bijvoorbeeld allemaal 2 slagen geopend vanaf dicht.
- laat de motor warm draaien zodat ie zonder de choke stationair blijft lopen.
(doet ie dit niet zonder bij te gassen met de gasschuiven dan staat de schroeven te ver dicht).

Als je de schroef indraait krijg je minder lucht , neem je minder benzine mee uit het stationair kanaaltje , armer mengsel en een lager stationair toerental.
Als je de schroef opent krijg je meer lucht in langs het stationairkanaal en neem je mee benzinenevel mee en heb je een rijker mengsel.
De bedoeling is om met de luschtschroeven dusdanig ver open te draaien tot het maximale stationaire toerental is bereikt, dus het zo rijk mogelijke mengsel bij stationair toerental.
- tov. een bepaalde stand (bijvoorbeeld twee omwentelingen geopend) draai alle 4 een halve slag dicht. het toerental moet nu dalen. tov 2 slagen open. Dit is niet nodig, maar wel even fijn om te testen of het reageert, en een verlaging van toerental is gemakkelijker te horen dan een stijging, vooral als ie al best mooi loopt. Het toerental volgt een afvlakkende (asymptotische) curve).
- draai nu allemaal naar 2 slagen open, kijk wat het toerental is.
- draai nu allemaal een extra halve slag open. controleer het toerental. Als het goed is wordt dit iets hoger.
- draai alle 4 nog een halve slag open. stijgt het toerental verder nog een halve slag etc etc.
- dit net zo lang herhalen tot het toerental bij de de volgende halve slag niet verder stijgt. Dan is de vorige stand goed.
- is het stationair toerental te hoog regel dan met de statinair afstelschroef (de terugval van de gaskabel dus).
- Als dat heel veel is heb je mogelijk met deels geopende gasklep afgesteld en kun je beter even opnieuw testen met een 'dichte' gasklep.

Dit is een methode die zonder apparatuur werkt. Het blijft een idicatie.
Proefritje maken en voelen hoe ie het doet zegt veel.
carburateurs synchroniseren en op een rollenbank afstellen (stationair en de sproeires/naalden) is wel beter uiteraard.
Er staat ook heel veel op youtube over het afstellen van de stationairschroef.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand de specificaties van de dynamo?

Heb nu dubbele h4 koplamp met stadslicht ook 2x dus én 72 watt led vandaar. Gok als ik de hele kerstboom tegelijk aan heb dat ik niet ver kom ;)
 
Weet iemand de specificaties van de dynamo?

Heb nu dubbele h4 koplamp met stadslicht ook 2x dus én 72 watt led vandaar. Gok als ik de hele kerstboom tegelijk aan heb dat ik niet ver kom ;)
Heb jij een 1998+ GSX F?

Indien ja, heb je er dan een Katana koplampunit in zitten?

Ik heb bij mij 2 bi xenon projectors a 35W per lamp, dat maakt al 70W. Komen daarbij nog de twee LED DRL's a 10W per stuk, dus alles samen aan de voorkant geeft 90W.

Geen idee wat de specificaties van de dynamo zijn, maar het geeft geen enkel probleem :t
 
de binnenste twee cilinders koelen minder goed dus worden heter. Ik kan me voorstellen dat die een iets rijker mengsel moeten krijgen om die reden.

Bij mij GSX heb ik het nooit opnieuw afgesteld, reed er nooit meer dan een ton mee, en dan hoeft dat eigenlijk nog niet bij 25 dkm/jaar of wat ik toen reed.
Heeft de CV van de GSX de luchtschroef aan de cilinderkant?
Als je de schoef indraait gaat het stationair toerental omlaag?

In dat geval hetzelfde al bij mijn kawa, en die heb ik recent wel gedaan.
Afstellen hoort eigenlijk op een bank en eigenlijk ook synchroniseren, maar als je dat niet wilt kun je het volgende aanhouden:
- stel alle schroeven gelijk af, bijvoorbeeld allemaal 2 slagen geopend vanaf dicht.
- laat de motor warm draaien zodat ie zonder de choke stationair blijft lopen.
(doet ie dit niet zonder bij te gassen met de gasschuiven dan staat de schroeven te ver dicht).

Als je de schroef indraait krijg je minder lucht , neem je minder benzine mee uit het stationair kanaaltje , armer mengsel en een lager stationair toerental.
Als je de schroef opent krijg je meer lucht in langs het stationairkanaal en neem je mee benzinenevel mee en heb je een rijker mengsel.
De bedoeling is om met de luschtschroeven dusdanig ver open te draaien tot het maximale stationaire toerental is bereikt, dus het zo rijk mogelijke mengsel bij stationair toerental.
- tov. een bepaalde stand (bijvoorbeeld twee omwentelingen geopend) draai alle 4 een halve slag dicht. het toerental moet nu dalen. tov 2 slagen open. Dit is niet nodig, maar wel even fijn om te testen of het reageert, en een verlaging van toerental is gemakkelijker te horen dan een stijging, vooral als ie al best mooi loopt. Het toerental volgt een afvlakkende (asymptotische) curve).
- draai nu allemaal naar 2 slagen open, kijk wat het toerental is.
- draai nu allemaal een extra halve slag open. controleer het toerental. Als het goed is wordt dit iets hoger.
- draai alle 4 nog een halve slag open. stijgt het toerental verder nog een halve slag etc etc.
- dit net zo lang herhalen tot het toerental bij de de volgende halve slag niet verder stijgt. Dan is de vorige stand goed.
- is het stationair toerental te hoog regel dan met de statinair afstelschroef (de terugval van de gaskabel dus).
- Als dat heel veel is heb je mogelijk met deels geopende gasklep afgesteld en kun je beter even opnieuw testen met een 'dichte' gasklep.

Dit is een methode die zonder apparatuur werkt. Het blijft een idicatie.
Proefritje maken en voelen hoe ie het doet zegt veel.
carburateurs synchroniseren en op een rollenbank afstellen (stationair en de sproeires/naalden) is wel beter uiteraard.
Er staat ook heel veel op youtube over het afstellen van de stationairschroef.

Succes!

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ga ik dit weekend doen. Had al veel op youtube gevonden maar alleen voor één cilinder motorfietsen🤔
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ga ik dit weekend doen. Had al veel op youtube gevonden maar alleen voor één cilinder motorfietsen🤔
Ja , klopt, maar werkt exact hetzelfde. Als de boel goed synchroon staat moet het werken. Succes!
 
Heb jij een 1998+ GSX F?

Indien ja, heb je er dan een Katana koplampunit in zitten?

Ik heb bij mij 2 bi xenon projectors a 35W per lamp, dat maakt al 70W. Komen daarbij nog de twee LED DRL's a 10W per stuk, dus alles samen aan de voorkant geeft 90W.

Geen idee wat de specificaties van de dynamo zijn, maar het geeft geen enkel probleem :t

Ik heb het oude type maar iets hoger wattage. Stadslampjes branden altijd à 2 x 4 is 8 watt. Als ik dimlicht ontsteek dan komt hier 110 watt bij dus 118 watt (grootlicht 2 x 60 watt plus 2 x 4 is 128 watt). Hiernaast heb ik nog 4 x 18 watt led. Bij normaal dimlicht 118 watt en alle led aan heb ik 190 watt verbruik aan koplampen... oja die 72 watt led is vergelijkbaar met 400 watt halogeen qua lichtopbrengst zeggen ze :+
 
Weet iemand de specificaties van de dynamo?

Heb nu dubbele h4 koplamp met stadslicht ook 2x dus én 72 watt led vandaar. Gok als ik de hele kerstboom tegelijk aan heb dat ik niet ver kom ;)


mag ik je vragen wat je ervaring is met de led lampen? ik wil dit ook graag, maar twijfel erg aan de kwaliteit. Welk merk/type heb je gekocht? waar heb je op gelet bij de aanschaf? Zou je achteraf wat anders gedaan hebben?
 
ik ben ook erg benieuwd naar led lampen, maar vooral ook hoe dat werkt i.c.m. oude reflector koplampen. Dan doel ik op de verstrooing van het licht. Momenteel heb ik Xenon, maar toch vind ik de verstrooing misschien een reden om het te demonteren. Het licht voor mij zelf is goed, ook al heb ik de koplamp al behoorlijk omlaag gericht. ik zie ook mooi een streep op de garage poort. Maar toch is er een klein stuk waar het lichtbeeld verstrooit raakt. Dit schijnt soms net in de binnenspiegel van een auto. Er word overigens nooit naar mij geknippert met de lichten. Dus het zal voor tegenliggers nog goed zijn.
 
Ik heb het oude type maar iets hoger wattage. Stadslampjes branden altijd à 2 x 4 is 8 watt. Als ik dimlicht ontsteek dan komt hier 110 watt bij dus 118 watt (grootlicht 2 x 60 watt plus 2 x 4 is 128 watt). Hiernaast heb ik nog 4 x 18 watt led. Bij normaal dimlicht 118 watt en alle led aan heb ik 190 watt verbruik aan koplampen... oja die 72 watt led is vergelijkbaar met 400 watt halogeen qua lichtopbrengst zeggen ze :+
Ok ... dat is dus wel iets meer dan bij mij :P

Net als de anderen hier, ben ook ik benieuwd naar die LED lampen :Y

@Bjorn89: Als je met je xenon strooilicht had, had je dat ook al met je Halogeen. Evenveel zelfs, alleen wordt het feller door de xenon.
Daarom ben ik blij dat de +98'ers effen koplampglas hebben, zo kun je er projectors insteken. Bij een koplamp met geprofileerd glas kan je dat niet, tenzij je het geprofileerd glas zou kunnen vervangen door effen glas (plastiek).

In Leuven heb je een bedrijf waar je het glazen deel zou kunnen binnen brengen, die scannen dat in 3D, zetten het in een of ander soort digitaal bestand, je kan dan vragen om het geprofileerd gedeelte te "photoshoppen" door een effen gedeelte, ze smijten dat bestand in een soort van 3D printer, die in een bad met een bepaald product (vloeibaar kunststof of zoiets), dmv kruisende stralen het onderdeel namaken door dat het op die kruisingen stolt. Dat kan dus perfect in transparant. Dat bedrijf maakt onderdelen voor prototype auto's, waarop autoconstructeurs dan later hun massaproductie op gaan baseren na de nodige aanpassingen.

Maar als je daar als particulier naartoe gaat gaan, om één onderdeel te laten inscannen en aangepast uitprinten, gaat je dat denk ik gewoon immens veel geld kosten ... zoveel dat je gewoon een +98'er GSX F of twee/drie kan kopen in de plaats ...
 
mag ik je vragen wat je ervaring is met de led lampen? ik wil dit ook graag, maar twijfel erg aan de kwaliteit. Welk merk/type heb je gekocht? waar heb je op gelet bij de aanschaf? Zou je achteraf wat anders gedaan hebben?

Ik heb er nog geen ervaring mee want ze zitten er pas net op. Ik heb ze ook als extra verlichting naast de normale koplampen meer voor de fun. Verder me er niet serieus in verdiept, ze waren goedkoop, via ali express ook verkrijgbaar en dan bijna voor niks, kwalitatief sja... denk dat het aluminium armatuur snel oxideert en de verf af gaat bladderen, pasvorm bevestigingsbeugel wijkt wat af bij 2 dezelfde lampen dus sja.

Voor mijn motor zijn ze perfect! Mochten ze sneuvelen dan voor weinig een ander type monteren en proberen.
full
 
dat is een bijhoorlijke bak met verlichting...

Als ik je goed begrijp heb je dus nog wel halogeen?

Op Aliexpress zie je inderdaad veel setjes met h4 / H7 led's op youtube kan ik alleen van wat indiers wat reviews vinden.

Als ik een beetje google kom ik op wat oudere topics uit waarin gezegd wordt dat het allemaal nog nieuw en in ontwikkeling is. Als je echter kijkt naar sommige dag rijverlichting van auto's dan raak je er bijna blind van.

Ergens heb ik zoiets van ik bestel gewoon eens wat en ik kijk wel wat het is.. maar anderzijds is het voorgekauwd krijgen veel makkelijker natuurlijk :)
 
Ja ik heb 2 H4 halogeen. De led lampen heb ik via marktplaats voor 8 euro per stuk. Hoop lol voor weinig.
 
Hoi,
Vandaag een 1100f opgehaald, ziet er voor z’n leeftijd prima uit. Niet te hoge km st iets van 48000 dus eigenlijk net ingereden😎.
Paar zaken valken op, namelijk valt sterk bij langzaam rijden “in de bocht” en carbs beetje smerig maar niet storend. Carbreiniger door de benzine gedaan en morgen verse benzine ee bij dan zal t vast goed of beter zijn. Geluid is ook prima it namelijk een volledig sebring 4-2-1 systeem onder en dus duidelijk aanwezig.
Andere dat opvalt is dat ie als het ware door de koppeling loopt en niet lekker naar z’n vrij wil.
Wat kan ik hiertegen doen? Nieuwe platen erin of ontluchten van koppeling?

Waar ik ook naar benieuwd ben is, heeft iemand van jullie ook 17” velgen gemonteerd in een 1100f en zoja welke wielen zijn er dan gebruikt?
Zie vraag jullie reactie wat betreft koppeling en wielen😃
Mvg/Jaap
 
Goeiedag,

Allemaal mijn beste wensen nog voor het nieuwe jaar en veel veilige km’s!

Ik heb me enkele maanden geleden een GSX600F aangeschaft als eerste motor, daarvoor al enkele honderden km’s gereden met BMW R1150R van mijn vader. De Suzuki had bij aanschaf 18300km gelopen, ik heb hem 1600€ betaald met een tanktas erbij. Hoewel de motor bijna 20j oud is rijdt hij nog zeer soepel.

Ik ga binnenkort zelf een beetje het onderhoud gaan proberen, dus jullie zullen me hier vast en zeker nog op het forum tegenkomen en hopelijk bijstaan met raad en daad. Hieronder enkele fotoNs van vanmorgen, het eerste zonnetje van dit jaar!




 
Laatst bewerkt:
Goeiedag,

Allemaal mijn beste wensen nog voor het nieuwe jaar en veel veilige km’s!

Ik heb me enkele maanden geleden een GSX600F aangeschaft als eerste motor, daarvoor al enkele honderden km’s gereden met BMW R1150R van mijn vader. De Suzuki had bij aanschaf 18300km gelopen, ik heb hem 1600€ betaald met een tanktas erbij. Hoewel de motor bijna 20j oud is rijdt hij nog zeer soepel.

Ik ga binnenkort zelf een beetje het onderhoud gaan proberen, dus jullie zullen me hier vast en zeker nog op het forum tegenkomen en hopelijk bijstaan met raad en daad. Hieronder enkele fotoNs van vanmorgen, het eerste zonnetje van dit jaar!

[~[url="https://preview.ibb.co/gaUnxR/114_F5_DDF_8415_4_AB0_B62_B_A5_A8_CDC369_BA.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/eNFGrm/AC304_F59_8854_4_A0_F_B0_B6_0_F17_AB1841_A8.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/e1ey46/753688_F9_402_C_413_B_9_C97_1_EE1_FAD05557.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/bCRNWm/6_A74_D6_F3_8673_42_CF_95_EE_8_BBA5_BAEA825.jpg"]afbeelding~][/url]
Welkom in het grote GSX F topic!! *O*
En ook welkom op MF uiteraard :t
En kijk eens aan, een black beauty! 8-)

Lijkt daardoor heel sterk op mijn eerste van de 5 *D

En ... bij je eerste post meteen een aantal foto's erbij? Perfect gewoon!!! :t

Woonachtig in Mechelen zie ik? Welke kant/regio? Ik heb familie in Mechelen wonen, meer bepaald Hofstade Zemst. Dat is toch een deel van Mechelen dacht ik he?

Edit, ik besef het nu pas, de foto's zijn genomen langs de vaart Leuven Mechelen toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, Hofstade is een deelgemeente van Zemst nabij Mechelen. Ikzelf woon in willebroek, dacht Mechelen te gebruiken omdat dat voor velen makkelijker te situeren is.

Foto’s zijn getrokken op de kaai van de Willebroekse Vaart in Kapelle-op-den-Bos. Ook wel zeekanaal Brussel-Schelde genoemd.
 
Klopt, Hofstade is een deelgemeente van Zemst nabij Mechelen. Ikzelf woon in willebroek, dacht Mechelen te gebruiken omdat dat voor velen makkelijker te situeren is.
Ge meent het!?!? Mijn grootvader (van vaders kant) is van Willebroek! :o
Meer bepaald Blaasveld. De Broekstraat.

Man man man ... mijn jeugd wordt hier weer opgehaald ... in die tijd lag die nieuwbouwwijk (beginnend met de Jan Neutjenslaan) daar nog niet, en gingen we via het achtertuintje in de velden/weiden spelen, tot kort aan de spoorweg toe ...
Het park "het Broek" was ook bijna een vaste waarde als zijnde wandel uitstap als we bij grootouders op bezoek gingen (grootmoeder is wel 2 jaar geleden overleden).

En ja, de gekende brug in Willebroek, daar kon je met wat pech wel eens een half uur staan wachten _O-
Foto’s zijn getrokken op de kaai van de Willebroekse Vaart in Kapelle-op-den-Bos. Ook wel zeekanaal Brussel-Schelde genoemd.
Ha ja, idd, de "Leuvense Vaart" ligt een eind verder oostwaarts. Idd, Mechelen kunnen de meesten zich wel visueel voorstellen waar het ligt.

Waar jij je foto's hebt genomen noemen ze (of noemden wij vroeger) het kanaal van Willebroek :t

Edit: de grote brug boven de Willebroekse Vaart in Tisselt heb ik nog gebouwd weten worden, 1986, ik was toen 10 jaartjes jong '( , en als ik me niet vergis is de weg ernaartoe pas vele jaren later aangelegd, dacht 17 jaar, maar dat zou betekenen dat die er pas in 2003 kwam ... het zou kunnen, maar vind er niet meteen iets over ...

Nog een editje: de weg die de brug bruikbaar maakte, kwam er "al" na 9 á 10 jaar, en dus niet pas na 17 jaar :+
N16 (België) - Wikipedia
(je moet blijkbaar wel op het linkje "N16 België" klikken ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze noemen de brug niet voor niets ‘De Brug der Zuchten’. ;)

Wannes van de Velde heeft van zijn leven er trouwens een lied over geschreven. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan