Shark raw of roof boxer helm?

tim_641

Rookie
9 jan 2018
16
1
Ik rij op het moment nog geen echte motor (een 50cc schakelbrommer) en ben opzoek naar een helm.

Ik vind de Shark raw, en de roof boxer er allebij goed uitzien (alhoewel ik de shark het mooist vind). Nu is het probleem dat de shark raw technisch gezien gewoon een jethelm zonder bescherming aan mijn kin is.

Ik wil binnenkort de overstap maken op een echte motor, en vroeg me dus af of het het slimst is om een shark raw te halen, of toch een roof boxer systeemhelm die wel mijn kin beschermt.
 
Welkom
Beide helmen zullen je niet de optimale kin/kaak bescherming geven. Voor betere kin bescherming zal je toch moeten kijken naar integrale helmen.

Trek je verder niets aan van de komende papegaai comments over welk volk wel of niet rondrijdt met deze helmen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het best een helm kopen die goed zit, geen rotherrie maakt zodra je boven de 80 komt, en misschien ook nog goed scoort in de SHARP test. Als je die eigenschappen realistisch bekijkt, koop je geen RAW en ook geen Boxer.

Als je 'er ook zo een wil' koop je wél een RAW of een Boxer, maar dan hoef je je ook niet bezig te houden met pasvorm en zo ;)
 
Welkom
Beide helmen zullen je niet de optimale kin/kaak bescherming geven. Voor betere kin bescherming zal je toch moeten kijken naar integrale helmen.

Trek je verder niets aan van de komende papegaai comments over welk volk wel of niet rondrijdt met deze helmen.
Het is dan ook vooral dáár over dat er papegaai comments en discussies ontstaan.

Geeft een systeemhelm minder goede kin bescherming? Niet bepaald.
Betere kinbescherming dan? Nee.
Maar je mag geen Chinese systeemhelm met een echte Shubert integraal gaan vergelijken bijvoorbeeld, geeft een verkeerd beeld. Omgekeerd ook niet uiteraard.

Feit is wel, systeemhelmen zijn voor het dagelijks gebruik op vele vlakken heel wat voordeliger.
Wat zijn de voordelen & nadelen van een systeemhelm
En als een systeemhelm aantoorbaar véél slechter was wat kinbescherming betreft had het hier toch wel bij de nadelen vermeld geweest.

In een ander artikel wordt wel aangehaald dat een integraalhelm wel betere bescherming geeft, maar niet in die mate dat al die "systeemhelmen-zijn-levensgevaarlijk" comments plots als een feit gezien moeten worden.
Wat is beter: een systeemhelm of een integraalhelm?

Ja, op circuit mag je enkel in de begeleide groepen met een systeemhelm. Dat je in de snellere groepen enkel integraal mag rijden, daar zijn de omstandigheden dan ook naar.

Aan TS, je ziet dus maar, het hangt vooral van je persoonlijke keuze af.

Persoonlijk wil ik niet anders dan systeemhelm. Om de opgenoemde voordelen, en ook om nog voordelen die niet vernoemd werden, een systeemhelm sluit onder je kin dichter af, waardoor juis MINDER windgeruis, en minder wind in je helm, en dat laatste is heel goed tijdens de winter.

Edit: 1 van de genoemde voordelen van de systeemhelm, namelijk, kinstak open klappen bij tanken, dat gaat in België niet op. Als je niet met pinpas aan een onbemande pomp betaald, maar naar binnen gaat om te betalen (wat wij hier echter nog maar zelden doen), dan wordt er wel verwacht dat je die helm uitzet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rij op het moment nog geen echte motor (een 50cc schakelbrommer) en ben opzoek naar een helm.

Ik vind de Shark raw, en de roof boxer er allebij goed uitzien (alhoewel ik de shark het mooist vind). Nu is het probleem dat de shark raw technisch gezien gewoon een jethelm zonder bescherming aan mijn kin is.

Ik wil binnenkort de overstap maken op een echte motor, en vroeg me dus af of het het slimst is om een shark raw te halen, of toch een roof boxer systeemhelm die wel mijn kin beschermt.
Wil je een helm om motor te rijden of wil je met je matties chillen nadat je een plofkraak hebt gepleegd?
 
Geen van beide, zijn altijd dezelfde types die met dat soort helmen rijden :9


Ik begrijp wat je bedoelt, De 16-18 jarige tieners die de hele dag op hun 180cc runner met brom kenteken wheelies trekken. Nou val ik niet binnen die categorie, maar vond ik het uiterlijk van de helm wel wat hebben.
 
:^

Bovendien heeft een roof boxer voor zover ik gezien heb meer een kinspoiler dan dat het ook maar een beetje beschermt...
 
Ik raad je echt aan je helm te selecteren op pasvorm & veiligheid en niet van tevoren je op één of twee modellen vastbijten vanwege de looks. Ga een ton aan helmen passen die binnen budget vallen & maak dan een afweging welke het beste zit. Vergelijk de top 3 even met de veiligheidsscore op SHARP en maak dan je keuze.
 
Als een helm niet verplicht zou zijn had ik er niet eens eentje op denk ik. Net als dat ik dat op de fiets ook niet doe.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die veiligheid minder belangrijk vinden.

Hij moet wel lekker zitten natuurlijk, dus er een paar passen dat kan geen kwaad.
 
Als een helm niet verplicht zou zijn had ik er niet eens eentje op denk ik. Net als dat ik dat op de fiets ook niet doe.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die veiligheid minder belangrijk vinden.

Hij moet wel lekker zitten natuurlijk, dus er een paar passen dat kan geen kwaad.
Eu ... vanmorgen met de koude zou ik de helm toch opgezet hebben hoor :P

Maar nu effe serieus, zonder helm rijden doen we zelfs op de Filipijnen enkel nog op de meer afgelegen gebieden en kleinere eilandjes.

Verder zijn ze zelfs dáár tot het besef gekomen om de helmplicht in te roepen, voor de bestuurder, maar OOK voor zijn passagier(s).
Ja, passagiers moet je daar ook in het meervoud zien ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar aangezien ze wel verplicht zijn kan je net zogoed de lekkerst zittende en veiligste nemen toch? :t
 
Als een helm niet verplicht zou zijn had ik er niet eens eentje op denk ik. Net als dat ik dat op de fiets ook niet doe.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die veiligheid minder belangrijk vinden.

Hij moet wel lekker zitten natuurlijk, dus er een paar passen dat kan geen kwaad.

ik kreeg pas op mijn snorscooter richting werk een dikke strontvlieg op mijn voorhoofd, met 35 kmh.
Dat deed verrot veel zeer!

En pas reed ik achter een belgische vrachtwagen waar grind afviel, toen was ik toch erg blij met mijn helm

Gisterochtend was het fucking koud op de motor, vingertopjes vonden het niet leuk. Als ik mijn helm niet had opgehad, dan was ik aangekomen zonder oorschelpen op mijn werk

Mijn oordoppen doen een hoop, maar als ik zonder helm zou rijden was ik allang stokdoof geweest

moet ik nog doorgaan :?
 
Dat mag :P
Doe jij nu ook een helm op op je snorscooter dan? En zo nee, waarom niet?

Het punt wat ik probeerde te maken is dat niet iedereen even veel belang hecht aan de veiligheid. Dat er veel mensen zijn die dat wel doen dat begrijp ik, daar hoef je geen voorbeelden van te noemen ;)
 
Ik zou geen van beide kopen. De Shark RAW is een verwaande jethelm (geen kaakbescherming) en de Roof Boxer is gewoon lelijk.

Koop gewoon een Shark evoline, die is niet zo lelijk als een boxer en heeft dezelfde functionaliteit.
 
En pas reed ik achter een belgische vrachtwagen waar grind afviel, toen was ik toch erg blij met mijn helm
Gij snapt het niet he ...

... dat is een strooiwagen. Maar ipv met zout, met grind. Die strooien dat op de weg, en het rijdend verkeerd verspreid het, zodoende worden de gaten en barsten opgevuld :+
Doe jij nu ook een helm op op je snorscooter dan? En zo nee, waarom niet?
In België is dat al jaren verplicht!
Leuk hoor, rijdt je 25km/u met je brommertje, komt daar een getrainde fietser jou voorbijgereden aan 40km/u ... ZONDER helm _O-
Het punt wat ik probeerde te maken is dat niet iedereen even veel belang hecht aan de veiligheid. Dat er veel mensen zijn die dat wel doen dat begrijp ik, daar hoef je geen voorbeelden van te noemen ;)
Ik had het alvast zo begrepen ja :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat mag :P
Doe jij nu ook een helm op op je snorscooter dan? En zo nee, waarom niet?

Het punt wat ik probeerde te maken is dat niet iedereen even veel belang hecht aan de veiligheid. Dat er veel mensen zijn die dat wel doen dat begrijp ik, daar hoef je geen voorbeelden van te noemen ;)

Nope, dat niet :P

Maar het punt dat ik probeerde te maken is dat een helm meer is als een stuk veiligheid. Het is voornamelijk ook een stuk comfort, waardoor je weer relaxter op de motor zit, waardoor je weer veiliger rijdt :P
 
Het is dan ook vooral dáár over dat er papegaai comments en discussies ontstaan.

Geeft een systeemhelm minder goede kin bescherming? Niet bepaald.
Betere kinbescherming dan? Nee.
Maar je mag geen Chinese systeemhelm met een echte Shubert integraal gaan vergelijken bijvoorbeeld, geeft een verkeerd beeld. Omgekeerd ook niet uiteraard.

Feit is wel, systeemhelmen zijn voor het dagelijks gebruik op vele vlakken heel wat voordeliger.
Wat zijn de voordelen & nadelen van een systeemhelm
En als een systeemhelm aantoorbaar véél slechter was wat kinbescherming betreft had het hier toch wel bij de nadelen vermeld geweest.

In een ander artikel wordt wel aangehaald dat een integraalhelm wel betere bescherming geeft, maar niet in die mate dat al die "systeemhelmen-zijn-levensgevaarlijk" comments plots als een feit gezien moeten worden.
Wat is beter: een systeemhelm of een integraalhelm?

Ja, op circuit mag je enkel in de begeleide groepen met een systeemhelm. Dat je in de snellere groepen enkel integraal mag rijden, daar zijn de omstandigheden dan ook naar.

Aan TS, je ziet dus maar, het hangt vooral van je persoonlijke keuze af.

Persoonlijk wil ik niet anders dan systeemhelm. Om de opgenoemde voordelen, en ook om nog voordelen die niet vernoemd werden, een systeemhelm sluit onder je kin dichter af, waardoor juis MINDER windgeruis, en minder wind in je helm, en dat laatste is heel goed tijdens de winter.

Edit: 1 van de genoemde voordelen van de systeemhelm, namelijk, kinstak open klappen bij tanken, dat gaat in België niet op. Als je niet met pinpas aan een onbemande pomp betaald, maar naar binnen gaat om te betalen (wat wij hier echter nog maar zelden doen), dan wordt er wel verwacht dat je die helm uitzet.
Ik zoek liever wat verder dan een zo'n website, waarvan de schrijver je graag een systeem helm wilt verkopen.

Een snelle google laat al een aantal resultaten zien van interessante onderzoeken omtrent helm veiligheid. 2013. 151 motorongeluk patiënten. 84 fullfacehelm(ffh) vs 67 oh (half helm en modular). 7% van de ffh patiënten had gezichtsfracturen vs 27% bij OH patiënten. 1% FFH patiënten had schedelbreuken vs 8% van de OH patiënten. Ze geven zelf aan dat het resultaat niet statistisch significant is maar trek je eigen conclusies.
Choice of motorcycle helmet makes a difference: A... : Journal of Trauma and Acute Care Surgery

Als je dat combineert met dit welbekende diagram uit 2008 omtrent impactzones op een motorhelm.
impact_helmet_400w.jpg

Visual Rhetoric | Safety in Numbers: Dietmar Otte’s Motorcycle Helmet Impact Diagram

Zou je kunnen zeggen dat kin/kaar bescherming heel belangrijk is en dat de integrale helm misschien de betere keuze is, wanneer het om veiligheid gaat.

Neemt niet weg dat systeemhelmen vele andere pluspunten hebben zoals jij al aangaf, ik wil er zelf ook graag één.
 
Lang en juist verhaal
Ja dat is dan ook wat uk bedoelde.
Een integraal beschermt idd beter, maar niet in die mate dat eensysteem als ONveilig beschouwt dient te worden.

Er worden wel eens uitspraken gedaan als "levensgevaarlijk", tot aan "je kan evengoed zonder helm als met een systeemhelm rijden" uitspraken aan toe. En dat is er toch wel "lichtjes" over ;)

Het is daar dan ook dat ik op doelde.

En als ik met grote regelmaat in Duitsland aan snelheden van 250km/u zou rijde, of mezelf niet zou kunnen bedwingen en circuitgewijs door het drukke verkeer zou vliegen, zou ik ook een integraal opteren.

Maar op dit moment gaat er voor mij niets boven een systeem.

Ene ... en niet met de bedoeling NÓG een discussie op te laaien :+ , dezelfde discussie bestaan over ratelsluiting of DD sluiting :P
 
Nog ff een vraagje tussendoor:

Een crosshelm van een merk als oneal, is dat beter qua bescherming als een systeemhelm bijvoorbeeld?
 
Dat ligt eraan of die gekeurd is voor motoren.
Voor de systeemhelm: kijk of het een gereputeerd merk is i.p.v. een of andere chinese rip-off.
 
Ik begrijp wat je bedoelt, De 16-18 jarige tieners die de hele dag op hun 180cc runner met brom kenteken wheelies trekken. Nou val ik niet binnen die categorie, maar vond ik het uiterlijk van de helm wel wat hebben.
Je rijdt een brommer, je valt dus wel in die categorie :P Of je rijdt een motor met een bontkraagjas aan.
Ik zou gewoon een fatsoenlijke helm kopen, en dan maar wat minder coole boiii zijn bij je homies en je kechs
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt een brommer, je valt dus wel in die categorie :P Of je rijdt een motor met een bontkraagjas aan.
Ik zou gewoon een fatsoenlijke helm kopen, en dan maar wat minder coole boiii zijn bij je homies en je kechs

Tja, ik kan lastig op een motor rijden zonder daarvoor oud genoeg te zijn, en liever een brommer als een fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan