Hulp bij net gekochte motor

antonijn

Rookie
14 apr 2016
16
4
Lieshout
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en weet ook niet zeker of ik dit onder het goede topic post.

Ik ben een onervaren motorrijder en heb op 8-1-2018 een Yamaha XT660Z tenere gekocht.

Even wat dingetjes over hoe de motor geadverteerd werd:

- Model 2011
- 20.500km
- Altijd dealer onderhouden
- 1 eigenaar
- 6000euro dit heb ik er ook voor betaald
- Bovag garantie mogelijk

Ik heb deze motor vergeleken met andere Tenere's die te koop staan en vond dit wel een mooie prijs.

Dus ik ben gaan kijken, 200km naar Friesland gereden, en heb met mijn onervaren oog besloten dat de motor er goed uit zag.

Toen ik thuis kwam ben ik de onderhoudsdocumenten die ik erbij kreeg even door gaan spitten en zag dat het een 2008 model was uit Engeland.

Net naar een Yamaha dealer gegaan en deze heeft dat bevestigd, ook heeft hij de motor nog even nagelopen en vielen hem een aantal dingen op:

- Banden uit 2008 en vertonen haarscheurtjes
- Oliën en vloeistoffen zijn niet ververst
- Hij kon niet zien dat de motor bij 20.000km een beurt heeft gehad, wat wel zou moeten.
- Ook dat minimaal 6 maanden Bovag garantie verplicht is v.a. 4500 euro
- Op deze dingen na zag de motor er prima uit voor een 2008 model

Ik baal dus als een stekker en voel me ontzettend opgelicht.
Het is natuurlijk ook zeker mijn fout dat die dingen niet opgevallen zijn, door mijn onervarenheid met het kopen van een motor.

Ik heb net de dealer waarvan ik de motor gekocht heb gebeld en alles uitgelegd.
Hij bleef er maar over door lullen dat de motor uit 2011 komt enzovoorts. Uiteindelijk wil hij mij 3 maanden Bovag garantie geven of ik mag de motor terug komen brengen. (weer een tourtje van 430km dus)

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik ben blij met de motor maar baal ontzettend dat er toch een aantal dingen aan moeten gebeuren. Ik ben ook maar een arme student.
 
Laatst bewerkt:
Hoe verhoudt de prijs zich met andere 2008 modellen?

Wat wil de motorzaak doen aan:

De 20k beurt?
De banden?
Garantie: het is nu winter dus hoeveel kilometers rij je in de garantie periode? Spreek anders een aantal kilometers af.

Persoonlijk zou ik terug gaan en geld terug willen hebben. Vervelend vwb de kilometers maar een goed leermoment.
 
Laatst bewerkt:
Ding terug brengen en de volgende keer gebruik maken van de kennis die je nu hebt ;)
Daarbij vind ik het niet echt netjes om meteen namen van bedrijven te vermelden zolang je daar alsnog een pasklare oplossing hebt liggen.. Ook dat je je voelt opgelicht past niet helemaal in de strekking van je verhaal.. aangezien je ( zelf ook aangeeft ) er geen verstand van hebt.

Voor mij klinkt dit weer in de oren als het zoveelste verhaal van iemand die de goedkoopste fiets van het internet zocht ( bij motorzaken wss ) en er heel eind voor moest rijden en nu uiteindelijk op de koffie komt omdat het toch wat tegen blijkt te vallen.

Even een paar puntjes :
- Motor is dealer onderhouden, dan check je toch boekjes/ stempels etc.
- 20.5 K op banden uit 08 ?! Dan denk ik dat ze ook wel versleten zijn inmiddels ?
- Dat een dealer uitspraken durft te doen dat vloeistoffen niet ververst zijn , zou meteen mijn vertrouwen in die dealer ook verstoren.. aangezien je dit never nooit kan zien !!

Je geeft keurig aan dat je zelf fout zit , dat is al heel wat !
Ding gewoon terug brengen als je er geen gevoel bij hebt.. geld ophalen en volgende keer beter kijken of iemand meenemen die er wel verstand van heeft.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en weet ook niet zeker of ik dit onder het goede topic post.

Ik ben een onervaren motorrijder en heb op 8-1-2018 een Yamaha XT660Z tenere gekocht.

Even wat dingetjes over hoe de motor geadverteerd werd:

- Model 2011
- 20.500km
- Altijd dealer onderhouden
- 1 eigenaar
- 6000euro
- Bovag garantie mogelijk

Ik heb deze motor vergeleken met andere Tenere's die te koop staan en vond dit wel een mooie prijs.

Dus ik ben gaan kijken, 200km naar Friesland gereden, en heb met mijn onervaren oog besloten dat de motor er goed uit zag.

Toen ik thuis kwam ben ik de onderhoudsdocumenten die ik erbij kreeg even door gaan spitten en zag dat het een 2008 model was uit Engeland.

Net naar een Yamaha dealer gegaan en deze heeft dat bevestigd, ook heeft hij de motor nog even nagelopen en vielen hem een aantal dingen op:

- Banden uit 2008 en vertonen haarscheurtjes
- Oliën en vloeistoffen zijn niet ververst
- Hij kon niet zien dat de motor bij 20.000km een beurt heeft gehad, wat wel zou moeten.
- Ook dat minimaal 6 maanden Bovag garantie verplicht is v.a. 4500 euro
- Op deze dingen na zag de motor er prima uit voor een 2008 model

Ik baal dus als een stekker en voel me ontzettend opgelicht.
Het is natuurlijk ook zeker mijn fout dat die dingen niet opgevallen zijn, door mijn onervarenheid met het kopen van een motor.

Ik heb net de dealer waarvan ik de motor gekocht heb gebeld en alles uitgelegd.
Hij bleef er maar over door lullen dat de motor uit 2011 komt enzovoorts. Uiteindelijk wil hij mij 3 maanden Bovag garantie geven of ik mag de motor terug komen brengen. (weer een tourtje van 430km dus)

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik ben blij met de motor maar baal ontzettend dat er toch een aantal dingen aan moeten gebeuren. Ik ben ook maar een arme student.

Hier is weinig zinnigs over te zeggen als je de prijs er niet bij noemt die je ervoor betaald hebt.

Als de motor verder goed is en de prijs was goed, dan zijn de kosten voor banden en een goede beurt ook zo erg niet en dan heb je in ieder geval alles helemaal up to date.

Als de prijs marktconform een goed onderhouden 2011 model is geweest...hhmm... dan maar eens gaan praten met de verkoper.

Overigens, de naam van de verkoper eerst on-line gooien met zo'n verhaal en daarna nog willen praten met de verkoper is nooit een goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Ding terug brengen en de volgende keer gebruik maken van de kennis die je nu hebt ;)
Daarbij vind ik het niet echt netjes om meteen namen van bedrijven te vermelden zolang je daar alsnog een pasklare oplossing hebt liggen.. Ook dat je je voelt opgelicht past niet helemaal in de strekking van je verhaal.. aangezien je ( zelf ook aangeeft ) er geen verstand van hebt.

Voor mij klinkt dit weer in de oren als het zoveelste verhaal van iemand die de goedkoopste fiets van het internet zocht ( bij motorzaken wss ) en er heel eind voor moest rijden en nu uiteindelijk op de koffie komt omdat het toch wat tegen blijkt te vallen.

Even een paar puntjes :
- Motor is dealer onderhouden, dan check je toch boekjes/ stempels etc.
- 20.5 K op banden uit 08 ?! Dan denk ik dat ze ook wel versleten zijn inmiddels ?
- Dat een dealer uitspraken durft te doen dat vloeistoffen niet ververst zijn , zou meteen mijn vertrouwen in die dealer ook verstoren.. aangezien je dit never nooit kan zien !!

Je geeft keurig aan dat je zelf fout zit , dat is al heel wat !
Ding gewoon terug brengen als je er geen gevoel bij hebt.. geld ophalen en volgende keer beter kijken of iemand meenemen die er wel verstand van heeft.

Als de motor aangeboden wordt als 2011 en het is er een uit 2008 lijkt het mij duidelijk dat er sprake is van oplichting. Het is de verkoper die de juistheid daarvan moet controleren vóór verkoop.

@TS - vlug terugbrengen als dit tot de mogelijkheden behoort
 
Ik heb de advertentie niet gezien maar meestal staat er kenteken 2011, geen model.
Maar ik zou de les nemen of terug gaan en de koop ongedaan maken.
 
Ding terug brengen en de volgende keer gebruik maken van de kennis die je nu hebt ;)
Daarbij vind ik het niet echt netjes om meteen namen van bedrijven te vermelden zolang je daar alsnog een pasklare oplossing hebt liggen..

Maar als ik dan dit op de voorpagina van dat bedrijf lees.

TOPKWALITEIT JONGE GEBRUIKTE MOTOREN !
Wij zijn al bijna 25 jaar !! een betrouwbare partner voor topkwaliteit motorfietsen. Bij ons vindt u een ruime keuze motoren in het sport -en toursegment in alle prijsklassen en bouwjaren. O.a. Honda , Suzuki , Kawasaki , Yamaha , Aprilia , BMW , Ducati , KTM , Mv Agusta en Triumph motors. Wekelijks wisselende voorraad.


Hoekstra Motoren Oosterwolde is een bij de BOVAG tweewieler aangesloten bedrijf en is voorzien van een moderne werkplaats. Wij werken met moderne TEXA diagnose apparatuur met 4-gas tester om snel uw motorstoring te constateren en te verhelpen. Voor onderhoud, reparatie, bandenservice, schade expertise en SCM alarm inbouw bent u bij ons op het goede adres. Tevens hebben we een ruime keuze motorhelmen en kleding op voorraad. Ook is er de mogelijkheid om over 12 maanden of nog later uw motor te betalen, we hebben altijd aantrekkelijke financierings mogelijkheden om uw aangekochte motor geheel of gedeeltelijk te financieren.


Kom gerust eens vrijblijvend langs en overtuig uzelf! U bent van harte welkom in onze showroom. De koffie staat klaar! Graag tot ziens in Oosterwolde !

En dan banden van 10 jaar oud onder een motor laten zitten en met een verkeerd jaartal verkoopt.

Ben ik toch wel voorstander van dat dit gewoon gemeld kan worden.

Terug met die motor en netjes melden wat je hebt geconstateerd, doen ze moeilijk dan melden dat je naar https://www.bovag.nl/leden/hoekstra-motoren gaat.
 
Het model vanaf 2008 is verder niet meer gewijzigd.

Er zit een groot verschil tussen modeljaar en bouwjaar. En nog datum op kenteken.
 
Is dit hem?
Ik denk t wel maar die hele advertentie is waardeloos, wel inruil/geen inruil. niks over 2008/import. En er is niets te vinden in de documenten die je hebt over onderhoud als ik het goed begrijp?
Dus 10 jaar oude banden en in 10 jaar niks aan onderhoud?

http://www.hoekstramotoren.nl/voorraad/details/index.html?sid=15199035

Merk: Yamaha
Type: XT660Z TENERE BLACK EDITION 35KW A2
Bouwjaar: jan 2011
Kleur: Zwart
Km.stand: 20.423 km
BTW/Marge: Marge
Prijs: €6.590 €5.990

<<< Terug naar galerij
Accessoires

3-6 MND BOVAG Garantie mogelyk
24 UURS Infolijn 06-53526767.
25 XXL Foto's zie onze website
35 KW (voor A2 rijbewijs).
Dealer onderhouden.
Druk en zetfouten voorbehouden
Gunstige betaal mogelijkheden.
Handvatverwarming.
Inruil en garantie is mogelijk
Inruil is mogelijk.
Inruil motor is mogelijk.

Koffie is klaar !
Korting op helm en kleding!
Lid BOVAG Motorfiets bedrijf.
Meeneemprijs ZONDER inruil !
Midden standaard / middenbok.
Onderhoud serviceboek aanwezig
Thuis bezorging is mogelijk !
Volledig gedocumenteerd.
Vraag ons naar de voorwaarden.
 
Het is inderdaad niet zo netjes van mij om gelijk de bedrijfsnaam te noemen, ik heb het weg gehaald. (Het is nog wel in andere posts te vinden, excuses hiervoor.)

Ik heb 6000 euro betaald voor de motor, heb ik toegevoegd aan de OP.

In verhouding tot andere modellen, 2008 modellen kan ik nauwelijks vinden, lijkt mij de prijs nog wel redelijk. De meeste staan online voor tegen de 6000 euro met het dubbele aantal kilometers.
 
Zoals al gezegd, pak je verloren kilometers en tijd, en keurig terug brengen.
Maar altijd dealer onderhouden met 20k??
En op het gemak verder zoeken

Das niet echt altijd, maar meer wellicht 1 of 2 keer...

Opzich is het toch niet erg dat de naam erbij vermeld wordt.
De dealer geeft keurig een passende oplossing aan, garantie of niet goed geld terug.
Is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk.
Hij komt je netjes tegemoet (wat dan ook weer vermeld mag worden).
Ten goede trouw zal er misschien iets verkeerd gegaan zijn bij verkoop.
 
Ik vind het al bijzonder galant dat hij de motor terug wil nemen/koop ontbinden....

Dus ik zou zeggen, ben je niet tevreden? Neem dan je kleine verlies van reiskosten, en probeer het dan ergens anders eens opnieuw.
 
Zoals al gezegd, pak je verloren kilometers en tijd, en keurig terug brengen.
Maar altijd dealer onderhouden met 20k??

Als de motor uit Engeland komt is dat wel redelijk. Ze zijn daar wat serieuzer met onderhoud dan hier, ook door de verplichte APK ieder jaar. Die van mij had 3 of 4 servicebeurten bij dealers gehad met een km stand van 7500km (en 7 jaar oud)


Ik zou als de motor verder goed bevalt kijken of ze wat voor je kunnen doen betreft een set nieuwe of 2ehand banden in een betere staat, & een kleine servicebeurt. Zo niet motor retour.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en weet ook niet zeker of ik dit onder het goede topic post.

Ik ben een onervaren motorrijder en heb op 8-1-2018 een Yamaha XT660Z tenere gekocht.

Even wat dingetjes over hoe de motor geadverteerd werd:

- Model 2011
- 20.500km
- Altijd dealer onderhouden
- 1 eigenaar
- 6000euro dit heb ik er ook voor betaald
- Bovag garantie mogelijk

Ik heb deze motor vergeleken met andere Tenere's die te koop staan en vond dit wel een mooie prijs.

Dus ik ben gaan kijken, 200km naar Friesland gereden, en heb met mijn onervaren oog besloten dat de motor er goed uit zag.

Toen ik thuis kwam ben ik de onderhoudsdocumenten die ik erbij kreeg even door gaan spitten en zag dat het een 2008 model was uit Engeland.

Net naar een Yamaha dealer gegaan en deze heeft dat bevestigd, ook heeft hij de motor nog even nagelopen en vielen hem een aantal dingen op:

- Banden uit 2008 en vertonen haarscheurtjes
- Oliën en vloeistoffen zijn niet ververst
- Hij kon niet zien dat de motor bij 20.000km een beurt heeft gehad, wat wel zou moeten.
- Ook dat minimaal 6 maanden Bovag garantie verplicht is v.a. 4500 euro
- Op deze dingen na zag de motor er prima uit voor een 2008 model

Ik baal dus als een stekker en voel me ontzettend opgelicht.
Het is natuurlijk ook zeker mijn fout dat die dingen niet opgevallen zijn, door mijn onervarenheid met het kopen van een motor.

Ik heb net de dealer waarvan ik de motor gekocht heb gebeld en alles uitgelegd.
Hij bleef er maar over door lullen dat de motor uit 2011 komt enzovoorts. Uiteindelijk wil hij mij 3 maanden Bovag garantie geven of ik mag de motor terug komen brengen. (weer een tourtje van 430km dus)

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik ben blij met de motor maar baal ontzettend dat er toch een aantal dingen aan moeten gebeuren. Ik ben ook maar een arme student.

Even wachten hoor.. Arme student met 6000 euro :? euuuukeeyyyy B|

ff serieus.. terugbrengen die motor.. Je zoekt/ wilt een motor uit 2011 en je koopt er eentje die later uit 2008 blijkt te komen. Dat is niet wat je wilde toch ? simpel zat dan.. Als dit je nu al dwars zit, dan zit dit je straks nog steeds dwars.
 
Discutabele situatie, maar goede oplossing geboden! Je brandstof en tijd, is je leergeld.
Terug brengen,en even afwachten of de adv, ook veranderd wordt. Zo niet weet je iig genoeg....
 
Ik zat net even helemaal in "rage mode".
De dealer biedt mij inderdaad netjes de optie om de motor terug te brengen of Bovag garantie te geven. Hij lost dit dus redelijk goed op. Het enige minpunt is alleen dat mij niet verteld is dat de motor uit Engeland en 2008 komt.

Wat een belangrijk punt is, vooral @SR-71, en dit ben ik vergeten te vermelden: de dealer heeft de motor ingekocht, schoongemaakt en verder niet grondig nagelopen. (Alleen standaard dingen zoals banden profiel).

Het kan kloppen dat de banden uit 2008 komen maar er niet sinds 2008 op liggen, heb ik mij laten vertellen door de Yamaha dealer. Wanneer je banden via internet besteld bijvoorbeeld, kan het zijn dat je banden van enkele jaren oud krijgt.

Ik denk dat de motor toch wel de 20.000km beurt heeft gehad. Een aantal dingen geven mij deze gedachten: Het luchtfilter ziet er heel nieuw en schoon uit, ik hoor helemaal geen geratel van kleppen die gesteld moeten worden. Ik check deze nog even (kost niks). De olie en het oliefilter heb ik nog niet gecheckt.

In het Yamaha boekje dat ik erbij heb gekregen staat dat het laatste onderhoud is gedaan bij 5431miles (8740km). Het is inderdaad mogelijk dat de motor hierna door de eigenaar zelf is onderhouden in Nederland.

@SR-71 dat is inderdaad de advertentie.

Er zit nauwelijks verschil tussen de model jaren. Alleen kleine dingetjes waar ik me geen zorgen over maak. Ik hoef dus niet perse een bepaald model jaar.

Dus samengevat:
De motor verkeerd in goede staat maar moet nieuwe bandjes hebben.
Ik denk dat ik er ondanks 6000euro voor betaald te hebben, toch niet veel teveel betaald heb.
De motor heeft "officieel" de eerste twee beurten bij de dealer gehad, hierna is deze waarschijnlijk naar Nederland gekomen en is de onderhoudsgeschiedenis niet officieel bekend. (ik vermoed dat de 20000km beurt gedaan is)

Ik weet dat ik hier ook fout in ben.

Zodra ik zeker weet dat de 20000km beurt gedaan is en er een nachtje over heb geslapen hou ik de motor, accepteer de Bovag garantie die mij aangeboden is. En neem de bandjes maar voor lief.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties!

En ik hoop dat mijn volgende topic een positieve wordt:)
 
Laatst bewerkt:
Terugbrengen dat ding, je bent er niet tevreden mee en de dealer wil m terug nemen....

Sat is heel erg netjes, dus op naar Friesland.


Verder kun je aan het framenummer zien wanneer de motor gemaakt is (of het nummer hier posten dan kan iemand anders het wel uitzoeken).
 
Ik zat net even helemaal in "rage mode".
De dealer biedt mij inderdaad netjes de optie om de motor terug te brengen of Bovag garantie te geven. Hij lost dit dus redelijk goed op. Het enige minpunt is alleen dat mij niet verteld is dat de motor uit Engeland en 2008 komt.

Wat een belangrijk punt is, vooral @SR-71, en dit ben ik vergeten te vermelden: de dealer heeft de motor ingekocht, schoongemaakt en verder niet grondig nagelopen. (Alleen standaard dingen zoals banden profiel).

Het kan kloppen dat de banden uit 2008 komen maar er niet sinds 2008 op liggen, heb ik mij laten vertellen door de Yamaha dealer. Wanneer je banden via internet besteld bijvoorbeeld, kan het zijn dat je banden van enkele jaren oud krijgt.

Ik denk dat de motor toch wel de 20.000km beurt heeft gehad. Een aantal dingen geven mij deze gedachten: Het luchtfilter ziet er heel nieuw en schoon uit, ik hoor helemaal geen geratel van kleppen die gesteld moeten worden. Ik check deze nog even (kost niks). De olie en het oliefilter heb ik nog niet gecheckt.

In het Yamaha boekje dat ik erbij heb gekregen staat dat het laatste onderhoud is gedaan bij 5431miles (8740km). Het is inderdaad mogelijk dat de motor hierna door de eigenaar zelf is onderhouden in Nederland.

@SR-71 dat is inderdaad de advertentie.

Er zit nauwelijks verschil tussen de model jaren. Alleen kleine dingetjes waar ik me geen zorgen over maak. Ik hoef dus niet perse een bepaald model jaar.

Dus samengevat:
De motor verkeerd in goede staat maar moet nieuwe bandjes hebben.
Ik denk dat ik er ondanks 6000euro voor betaald te hebben, toch niet veel teveel betaald heb.
De motor heeft "officieel" de eerste twee beurten bij de dealer gehad, hierna is deze waarschijnlijk naar Nederland gekomen en is de onderhoudsgeschiedenis niet officieel bekend. (ik vermoed dat de 20000km beurt gedaan is)

Ik weet dat ik hier ook fout in ben.

Zodra ik zeker weet dat de 20000km beurt gedaan is en er een nachtje over heb geslapen hou ik de motor, accepteer de Bovag garantie die mij aangeboden is. En neem de bandjes maar voor lief.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties!

En ik hoop dat mijn volgende topic een positieve wordt:)


Staar je nou niet blind op wat de yamaha dealer je allemaal verteld, die probeert ook alleen maar om jou als klant te werven.

In welke staat zijn de banden die er nu op zitten ? er worden inderdaad wel eens overjarige banden verkocht maar deze zijn vaak niet meer dan 2 jaar oud.
Die 20 K beurt krijg je waarschijnlijk geen zekerheid over, als er na tijd met de motor gereden is kun je vaak niets meer achterhalen, zeker niet qua vloeistoffen.

Persoonlijk bracht ik hem dus gewoon lekker terug, geld ophalen en wat anders kopen en de info gebruiken die je nu hebt ;) Aanbod is namelijk van uitzonderlijke klasse, hoor je echt niet vaak meer !!



@ SR-71 : Het is ook mijn persoonlijke mening he ;) Ik vind het niet netjes om meerdere punten , waaronder ;
- Er is een meer dan passende oplossing geboden
- Klant is zelf erg onduidelijk / onbekend met motoren en geeft uitsluitend zijn visie aan.
- etc etc
 
Gebruik maken van het ontzettend nette aanbod van de verkopende partij.
Verhalen van de concurrent (lees Yamaha dealer) óók met een korrel zout nemen.

Beslagen ten ijs komen de volgende keer, de meesten hadden nu een paar duizend Euro "leergeld" betaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan