Hulp bij net gekochte motor

Met de nette (maar in mijn ogen ook de enige juiste) oplossing mag de dealer toch gewoon blijven staan?

Maar banden uit 2008 laten zitten is toch wel een dingetje hoor.

Ook al ben je een beginner dit mag gewoon niet gebeuren, zeker als je ook nog Bovag lid bent als dealer.
Je hebt een hoop geleerd en als ik ga vertellen hoe ik met mijn 1e motor over de weg ging... Iets met toen had je nog de agent die je de kans gaf om gelijk een nieuwe band te laten monteren of een boete (ik was echt een arme sloeber en nog ff 2 weken doorrijden met de staaldraden zichtbaar tot mijn salaris gestort was en denken dat je met je 18 jaar wel kan rijden als Kevin Schwantz).

Nu ben ik heel benieuwd wat de dealer gaat doen, motor gewoon weer zo verkopen of in ieder geval olie/filter/banden.

@ TS, gewoon op MF een motor zoeken, staat ook genoeg leuks te koop. Als je dan een miskoop doet kan je de MF knokploeg inhuren ;)
Enne 6000 euro voor een arme student :?
 
Met de nette (maar in mijn ogen ook de enige juiste) oplossing mag de dealer toch gewoon blijven staan?

Natuurlijk mag dat, M-F heeft er niets op tegen.

De enige reden dat dit aangehaald word is omdat we ervaring hebben met dit soort topic's waar eerst een naam word genoemd en men daarna in contact treed met de verkoper.
De verkoper heeft dan het topic al gezien en veelal voelt dat bepaald niet goed als je zoiets leest op een openbaar forum voordat de topicstarter zelf contact met je heeft opgenomen, de is nooit een goed begin van een zakelijk geschil.

De enige reden waarom het aangehaald word is dus de M-Fér die zonder nadenken zo'n topic start een beetje in bescherming te nemen tegen emotionele uitingen op internet.
 
wat ik me dan afvraag als de motor uit 2008 is, hoe komt dat boekje met die stempels uit 2012 en 750 mls bij de motor......
 
Terug met dat ding,je hebt er iig geen eerlijke info over gehad, ook al is tie goedkoper maakt niet uit ,je had gewoon duidelijke info moeten hebben over de herkomst ,imo genaaid
 
In de openingspost staat dat de motor van MODELjaar 2011 is.

Datum eerste toelating is 2011. Dat is dus de datum dat er voor het eerst een kenteken ooit is afgegeven, in dit geval dus waarschijnlijk Engeland.

Het BOUWjaar van de motor zou 2008 kunnen zijn, maar daar heb je dan het VIN nummer voor nodig om dat vast te stellen.

Zijn er verschillen tussen een 2008 en een 2011 model ? Als ik snel even kijk dan zit daar geen verschil tussen.
Ergo, de motor is pas in 2011 voor het eerst op straat gekomen. Modeljaar 2008/2011 maakt geen verschil.

Het enige waar je mee zit is dat als je zelf de motor weer verkoopt je dus even moet kijken of je het BOUWjaar vermeld of de datum eerste tenaamstelling.

Bij deze reply ben ik er vanuit gegaan dat je VASTGESTELD hebt dat de motor van bouwjaar 2008 is.
Heb je dat eigenlijk wel of ga je er klakkeloos vanuit dat de motor bouwjaar 2008 is omdat er banden op liggen uit 2008 ?






wat ik me dan afvraag als de motor uit 2008 is, hoe komt dat boekje met die stempels uit 2012 en 750 mls bij de motor......

Als hij in (eind) 2011 pas zijn eerste km op de weg heeft gemaakt dan zou dat kunnen.




Terug met dat ding,je hebt er iig geen eerlijke info over gehad, ook al is tie goedkoper maakt niet uit ,je had gewoon duidelijke info moeten hebben over de herkomst ,imo genaaid

Dat valt nog te bezien ;)
 
Laatst bewerkt:
Is daar behoorlijk natter dan hier.. Duscdat extra roest op de uitlaat is te verwachten.. Even goed kijken of het daarbij blijft mocht je hem houden...
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft volgens mij geen info gehad dat het een import motor betreft, en dat vindt ik niet correct iig :N

Tja.... als dat het ergste is. Zowel Duitse als Engelse motoren zijn vaak beter onderhouden dan de Nederlandse. Dat zou dus eventueel zelfs een voordeel kunnen zijn.

Maar dat wist de verkoper idd wel, sterker...topicstarter is de eerste die deze motor op NL kenteken heeft geregistreerd.
De verkoper heeft dus de motor gekocht of zelfs zelf geïmporteerd maar in ieder geval heeft hij zelf het NL kenteken zelf aangevraagd.

Kenteken Check 99-MJ-DL - YAMAHA XT660Z

Datum eerste toelating 19 januari 2011 ( <-- datum ooit eerste kenteken afgegeven )
Datum eerste tenaamstelling 8 januari 2018 ( <-- datum waarop de motor voor het eerst op naam is gezet in NL )
Datum laatste tenaamstelling 8 januari 2018 ( <-- datum waarop hij op naam van topicstarter is gezet )


Overigens zegt die link die ik plaats wel dat het BOUWjaar 2011 zou moeten zijn ? !

Ik kan nergens iets vinden dat het bouwjaar NIET 2011 is, behalve dan dat er banden op liggen uit 2008 en dat zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Goed dat de verkoper hem terugneemt. Maar ik geloof niet dat ik daar wat weer zou kopen.
Dat het een importmotor was, had hij moeten vermelden. Ook dat de bandjes eigenlijk direct aan vervanging toe zijn. Het is nl. zijn plicht om je daarop te wijzen: bij koop van een prof weegt de consumentenbescherming zwaarder dan de onderzoeksplicht van de klant.
En bandjes van 10 jaar oud zijn echt aan vervanging toe. Ook vind ik dat hij een beurt had moeten hebben (waarschijnlijk waren er wel afleveringskosten gerekend) of dat dit gemeld had moeten worden dat dit moest en natuurlijk had die BOVAG-garantie gemoeten.
Volgende x bij een motor dus altijd vragen naar de staat van de banden + ketting (ook zo'n ding) en natuurlijk het onderhoud.

De leeftijd van de banden bewijst overigens niet de leeftijd van de motor. Inderdaad is het mogelijk dat de motor toch uit 2011 komt en er niet al te lange tijd daarna die oudere banden op gemonteerd zijn.
 
20000km.

Ik heb besloten de motor toch te houden aangezien deze WEL de 20000km beurt heeft gehad en de banden ook nog goed zijn. De Yamaha dealer probeerde waarschijnlijk inderdaad een setje banden te verkopen.

De motor is in 2008 gebouwd en is in 2011 pas voor het eerst geregistreerd, internationaal.
De verkoper heeft mij er Bovag garantie bij gegeven.

Bedankt voor de hulp iedereen.
 
20000km.

Ik heb besloten de motor toch te houden aangezien deze WEL de 20000km beurt heeft gehad en de banden ook nog goed zijn. De Yamaha dealer probeerde waarschijnlijk inderdaad een setje banden te verkopen.

De motor is in 2008 gebouwd en is in 2011 pas voor het eerst geregistreerd, internationaal.
De verkoper heeft mij er Bovag garantie bij gegeven.

Bedankt voor de hulp iedereen.

Sorry maar ik ga straks "genieten" van je volgende post.(hopende dat het alleen je motor is en je zelf heel blijft)

Iets met bandjes van 10 jaar oud en niet allrisk verzekering en waar kan ik goedkoop onderdelen kopen.

[Sarcasme off]

Die banden is echt geen verkoop praatje van die dealer. Wat is de DOT code?

En bij een evt verkoop ga je het 2008/11 verhaal ook krijgen. Dus als je dat incalculeert is het prima.
 
Laatst bewerkt:
20000km.

Ik heb besloten de motor toch te houden aangezien deze WEL de 20000km beurt heeft gehad en de banden ook nog goed zijn. De Yamaha dealer probeerde waarschijnlijk inderdaad een setje banden te verkopen.

De motor is in 2008 gebouwd en is in 2011 pas voor het eerst geregistreerd, internationaal.
De verkoper heeft mij er Bovag garantie bij gegeven.

Bedankt voor de hulp iedereen.

Hallooo....banden van 10 jaar oud moet je echt gaan vervangen! Dat is vragen om problemen...
 
TS heeft in de OP de bedrijfsnaam weggehaald nadat hij daarop gewezen is, en ook vermeld dat hij dat gedaan heeft.

Het zou stijlvol zijn van MadUwe en SR-71 om dat ook in hun posts nog even te doen (linkje en naam).
 
EDIT : :t motorzaak. :t

MAAAAAR----> TS je bent eigenlijk een heerlijke :+

300 gram gehakt
1 klein uitje
1 klein ei
1 beschuit
peper
zout
boter

Enkel een import uit de UK dat had zeker gemeld moeten worden door Hoekstra?

De motor is wel een 2011 ?

Vervaldatum APK N.v.t.B
Datum eerste toelating 19-01-2011
Datum tenaamstelling 08-01-2018
Tijdstip tenaamstelling 11:51
Datum eerste afgifte Nederland 08-01-2018
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeik om niks zeg, motor is gewoon eerste registratie 2011, en al het andere had de TS bij koop ook kunnen zien.

Beetje het idee van ik heb zelf nergens naar gekeken en nu heb ik spijt....

> Model 2008 of 2011 hoezo zou de verkoper dat moeten weten? als het model verder niet gewijzigd is? Volgens mij vermeld 99% van de verkopers de datum eerste toelating als bouwjaar.

> Er staat in de advertentie Bovag garantie mogelijk, dus dan moet je zelf vragen wat de mogelijkheden zijn, bij voorkeur voor dat je iets koopt..

> banden met haarscheurtjes is inderdaad niet heel netjes, maar om iemand nou een oplichter te noemen daarom.

In mijn ogen heeft de TS gewoon niet verder gekeken is als zijn neus lang is, de vraagprijs betaald en achteraf pas bedacht dat hij niet slim bezig was. En dat is niet erg, leren moeten we allemaal, maar daarom is de verkopende partij nog niet fout. In mijn ogen is de geboden oplossing van terugbrengen of houden en dan alsnog garantie dan ook meer dan netjes, en had ik als verkoper deze opties echt niet geboden.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeik om niks zeg, motor is gewoon eerste registratie 2011, en al het andere had de TS bij koop ook kunnen zien.

Beetje het idee van ik heb zelf nergens naar gekeken en nu heb ik spijt...
:N Beetje het idee van non-conformiteit... Leees bijvoorbeeld Klachten na aankoop - ANWB

De koper heeft bij tweedehands goederen wel degelijk een onderzoeksplicht, maar de verkoper is verantwoordelijk voor de informatie die hij bij het artikel geeft, zeker als het een professionele partij is die iets verkoopt aan een particulier.

Als jij mij als professionele dealer een motor verkoopt en er een verkeerd bouwjaar bij vertelt en mij dan vervolgens zegt "dat had je dan zelf even moeten uitzoeken" dan was je nog niet van me af.
 
Laatst bewerkt:
Dat gezegd hebbende...

> banden met haarscheurtjes is inderdaad niet heel netjes, maar om iemand nou een oplichter te noemen daarom.
:^ Totdat opzet bewezen is, is dat inderdaad ook fout.

In mijn ogen is de geboden oplossing van terugbrengen of houden en dan alsnog garantie dan ook meer dan netjes
Meer dan netjes vind ik overdreven, maar netjes, zeker.
 
:N Beetje het idee van non-conformiteit... Leees bijvoorbeeld Klachten na aankoop - ANWB

De koper heeft bij tweedehands goederen wel degelijk een onderzoeksplicht, maar de verkoper is verantwoordelijk voor de informatie die hij bij het artikel geeft, zeker als het een professionele partij is die iets verkoopt aan een particulier.

Als jij mij als professionele dealer een motor verkoopt en er een verkeerd bouwjaar bij vertelt en mij dan vervolgens zegt "dat had je dan zelf even moeten uitzoeken" dan was je nog niet van me af.
Dat klinkt nogal dreigend ... Vertel, wat zou er gebeuren? De MF-knokploeg op de stoep? Of zien jullie elkaar in de rechtszaal? :P
 
Dat klinkt nogal dreigend ... Vertel, wat zou er gebeuren? De MF-knokploeg op de stoep? Of zien jullie elkaar in de rechtszaal? :P
Hoezo dreigend? Ik zeg alleen dat ik het daar niet bij zou laten zitten, en dat ik daar niet zo maar genoegen mee zou nemen. Zo zou ik eens beginnen met zo'n dealer wijzen op zijn niet nagekomen informatieplicht en verzoeken om een betere oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Kenteken wat MBM bij autoweek laat zien,als ik die bij RDW inklop.


HONDA
NC700XA

99-MD-JL

Probeer eens 99-MJ-DL ;)





Een lelijke motor trouwens :+

Dit soort opmerkingen mag je best achterwege laten.






20000km.

Ik heb besloten de motor toch te houden aangezien deze WEL de 20000km beurt heeft gehad en de banden ook nog goed zijn. De Yamaha dealer probeerde waarschijnlijk inderdaad een setje banden te verkopen.

De motor is in 2008 gebouwd en is in 2011 pas voor het eerst geregistreerd, internationaal.
De verkoper heeft mij er Bovag garantie bij gegeven.

Bedankt voor de hulp iedereen.

Hoezo zijn de banden nu ineens goed :? Je zei dat die sowieso uit 2008 kwamen, klopt die informatie nog ?
10 jaar oude banden dienen absoluut vervangen te worden, die zijn oud, verdroogd en bieden véél minder grip dan verse banden.




EDIT : :t motorzaak. :t

MAAAAAR----> Wat een sukkel en gehaktbal is de TS ?

Dit had je ook achterwege mogen laten.
Dit soort beledigingen slaan nergens op en zijn ongepast. Je weet dat het niet toegestaan is op M-F.






> Model 2008 of 2011 hoezo zou de verkoper dat moeten weten? als het model verder niet gewijzigd is? Volgens mij vermeld 99% van de verkopers de datum eerste toelating als bouwjaar.

Hoe de verkoper dat moet weten ?? :+
De verkoper heeft de papieren en het kenteken voor de oorspronkelijk Engelse motor geregeld.
Dan betaal je.... en het bouwjaar heeft daar invloed op. Ergo: verkoper weet bouwjaar.
 
TS heeft in de OP de bedrijfsnaam weggehaald nadat hij daarop gewezen is, en ook vermeld dat hij dat gedaan heeft.

Het zou stijlvol zijn van MadUwe en SR-71 om dat ook in hun posts nog even te doen (linkje en naam).

Er staan toch geen rare zaken in het topic over de dealer?

TS wil de motor houden en kiest er nu zelf voor om met 10 jaar oude banden te gaan rijden. Wat ik overigens niet stijlvol vind van de verkoper(als het echt klopt wat TS zegt).

Volgens mij heeft MBM er ook geen probleem mee. En mocht het wel zo zijn dan hoor ik het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan