Hulp bij net gekochte motor

Als je op RDW je kenteken invoert welke data krijg je dan?


Waarschijnlijk is hij in 2011 geïmporteerd.
Dat vind ik altijd zo flauw om het kenteken op foto af te blinden.
Waarom? Wat kan een ander met dat kenteken.....?

Als kenteken bekend kan je bij RDW zien eigenaren, leeftijd en evt import.
 
Er staan toch geen rare zaken in het topic over de dealer?

TS wil de motor houden en kiest er nu zelf voor om met 10 jaar oude banden te gaan rijden. Wat ik overigens niet stijlvol vind van de verkoper(als het echt klopt wat TS zegt).

Volgens mij heeft MBM er ook geen probleem mee. En mocht het wel zo zijn dan hoor ik het wel.


Het probleem dat ik daar mee heb/had: MeanBlueMan in "Hulp bij net gekochte motor" maar dat is puur zoals ik er als mens over denk, als Mod maakt het mij niets uit.


Die banden... ik weet nu echt niet meer hoe TS aan welke informatie komt.
Als die banden 10 jaar oud zijn dan moeten die vervangen worden.


De dealer zal het gezien hebben maar gezien de kleine marge's afgewacht hebben of hij een potentiële koper nog kon overhalen door 'gratis' nieuwe banden erop te leggen ? Of hij heeft nog wat wisselgeld achter de hand om korting te geven als koper m meeneemt met deze banden. Of of of... we kunnen niet in de verkoper zijn koppie kijken :P





Dat vind ik altijd zo flauw om het kenteken op foto af te blinden.
Waarom? Wat kan een ander met dat kenteken.....?

Als kenteken bekend kan je bij RDW zien eigenaren, leeftijd en evt import.

Volgens mij staat dat allemaal al in dit topic O-) met een link zelfs ;)
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens 99-MJ-DL ;)

En ik kijk gewoon nog 3x en het niet zien he... ik geef gewoon de telefoon de schuld met dat kleine scherm.

Maar idd:
Datum eerste toelating 19-01-2011
Datum tenaamstelling 08-01-2018

Lijkt dus wel een 2011 en het 2008 verhaal komt van de bandjes?
Maar wat is er nu al die jaren mee gedaan en 20.000 km... vragen vragen.
 
En ik kijk gewoon nog 3x en het niet zien he... ik geef gewoon de telefoon de schuld met dat kleine scherm.

Maar idd:
Datum eerste toelating 19-01-2011
Datum tenaamstelling 08-01-2018

Lijkt dus wel een 2011 en het 2008 verhaal komt van de bandjes?
Maar wat is er nu al die jaren mee gedaan en 20.000 km... vragen vragen.

:+


2011 is de eerste toelating. Hij kan dus 3 jaar in een hoekje gestaan hebben zonder kenteken.
2011 is er 'een' kenteken op gekomen en 8 januari 2018 is er een Nederlands kenteken op gekomen en dit ook gelijk op naam van topicstarter.

Maar waar die 2008 vandaan komt.... daar kan ik ook niet achter komen.
TS heeft nog geen reden gegeven waarom hij op 2008 blijft zitten, behalve dan dat er banden uit 2008 onder liggen ?
 
Dat vind ik altijd zo flauw om het kenteken op foto af te blinden.
Waarom? Wat kan een ander met dat kenteken.....?

Als kenteken bekend kan je bij RDW zien: Aantal eigenaren, leeftijd en evt import.


even verbeterd, eigenaren kun je niet zien als burger, aantal voorgaande eigenaren wel.
 
Wel een leuke separate discussie, wat is het bouwjaar van een motor?

Volgens mij wordt over het algemeen de datum 1e registratie toch gezien als bouwjaar?

Ik heb op chassisnummer van mijn motor kunnen achterhalen dat hij in december 2008 de fabriek verlaten heeft, maar hij is pas in Mei op de weg gekomen in 2009.

Ook ik heb hem gekocht als bouwjaar 2009?

Dus wat is nou dan het bouwjaar? het moment dat hij de fabriek verlaat (dan adverteert 99% van de bedrijven & particulieren verkeerd) of de datum 1e registratie?

Edit, overigens mag je bij een groot deel van de leasemaatschappijen je motor of auto niet meer op kenteken zetten na 15 november, omdat ze dan willen wachten tot 2 januari, in verband met het nieuwe bouwjaar wat dan geregistreerd wordt...
 
Laatst bewerkt:
Maar dat zeg ik t... zucht... laat maar. Damn, wat is iedereen hier prikkelbaars vandaag! Watskebeurdtd?

Winterdip, algemeen vitamine D tekort, en allemaal de oudejaarsloterij niet gewonnen.

Nog meer reden nodig zeikerd? :(




damn, ik kan toch niet nalaten de ;) erbij te zetten... wil geen ban ;(
 
Laatst bewerkt:
Als jij mij als professionele dealer een motor verkoopt en er een verkeerd bouwjaar bij vertelt en mij dan vervolgens zegt "dat had je dan zelf even moeten uitzoeken" dan was je nog niet van me af.

Zie (3 posts) hierboven...

Volgens mij heeft de verkoper niets misdaan, datum 1e registratie is 2011 en volgens mij wordt dit algemeen geaccepteerd als het bouwjaar.
 
Laatst bewerkt:
Wel een leuke separate discussie, wat is het bouwjaar van een motor?

Volgens mij wordt over het algemeen de datum 1e registratie toch gezien als bouwjaar?

Ik heb op chassisnummer van mijn motor kunnen achterhalen dat hij in december 2008 de fabriek verlaten heeft, maar hij is pas in Mei op de weg gekomen in 2009.

Ook ik heb hem gekocht als bouwjaar 2009?

Dus wat is nou dan het bouwjaar? het moment dat hij de fabriek verlaat (dan adverteert 99% van de bedrijven & particulieren verkeerd) of de datum 1e registratie?

Edit, overigens mag je bij een groot deel van de leasemaatschappijen je motor of auto niet meer op kenteken zetten na 15 november, omdat ze dan willen wachten tot 2 januari, in verband met het nieuwe bouwjaar wat dan geregistreerd wordt...

Klopt allemaal wat je zegt. Maar, modeljaren gaan vaak in vanaf 1 september. 4 maanden de tijd om 't spul bij de dealer te krijgen, en we zitten in januari. Mijn motor (BMW R100RS) kreeg zijn kenteken in april '79. Dan verwacht ik ook modeljaar '79. Niet dus! Het elektrisch schema van een '79er kwam niet overeen met de installatie van mijn motor. Via het VIN nummer ben ik er achter gekomen dat hij in mei '78 uit de fabriek is gerold. Tadaaa, modeljaar 1978 it is.

Schema van een '78er geregeld, en het klopte.
 
Maar dat zeg ik t... zucht... laat maar. Damn, wat is iedereen hier prikkelbaars vandaag! Watskebeurdtd?

Ik snap je echt ff niet? Ik ben echt niet prikkelbaar.

Ik ben van mening dat er niets raars/naars/schadelijks over de dealer staat. Dus waarom dan die naam weg? Serieuze vraag.

Als (lees goed als) er echt een motor door een Bovag dealer is verkocht met 10 jaar oude banden dan is dat een feit en mag je dat dan niet melden met naam?

Als blijkt dat TS toch onjuiste info heeft gegeven (hoop dat hij nog even in de lucht komt) is het helaas weer een verhaal ik koop wat en roep wat en ga eerst op MF los. Maar dan is dit toch juist weer goede reclame voor de dealer?
 
Het was heel gebruikelijk dat Yamaha's uit 2008 nog in 2011 nieuw verkocht werden: had met de toenmalige afnameverplichting te maken om dealerstatus te behouden. Voorraden waren simpelweg groter dan het aantal verkopen, al zal dat per model verschilt hebben. Overigens is er naar mijn weten geen wezenlijk verschil tussen de modellen 2008 en 2011.

Oplossing die de verkopende handelaar bood lijkt me netjes, hooguit had-ie kennelijk een paar details kunnen vertellen, en TS had (gerichte) vragen kunnen stellen. Uit het verhaal kan ik niet opmaken of TS dat gedaan heeft.

6k€ is imho niet veel en niet weinig, voor dit type motor, maar gewoon een gangbare prijs. Een setje frisse banden had er voor die prijs ook nog wel vanaf gekund, vind ik, maar soms moet je daar om vragen. Evenzo zullen nieuwe banden TS de kop niet gaan kosten: geen risico mee nemen, 10 jaar (als dat klopt, DOT-code?) is gewoon oud, en haarscheurtjes moet je niet willen. Als niet omwille van veiligheid, dan toch omwille van rijplezier zou ik subiet nieuwe banden halen.

Conform of non-conform? Die (juridische) discussie is imho helemaal niet aan de orde in dit geval: er zijn vooralsnog geen technische mankementen, er zitten alleen (misschien) oude banden onder. Verouderde en uitgedroogde banden tref je soms aan op motoren, en in principe kan dat al vanaf een leeftijd van 4 à 5 jaar (jonger dus dan de motor van TS).

Maar goed, kennelijk is TS nu tevreden, dus opgelost.
 
Je kan in het fotootje niet zien welke stempels er in het boekje staan maar die 750 ml beurt lijkt van een engelse zaak te zijn.... Dan is hij niet als nieuw naar NL gekomen
 
Je kan in het fotootje niet zien welke stempels er in het boekje staan maar die 750 ml beurt lijkt van een engelse zaak te zijn.... Dan is hij niet als nieuw naar NL gekomen
OK, maar Aangezien nagenoeg iedere in NL verkochte motorfiets is geïmporteerd van elders, wat maakt het uit dat deze motor oorspronkelijk werd geregistreerd in UK, afkomstig uit de voorraad van een Engelse dealer, en dat zich dat allemaal niet afspeelde in, bijvoorbeeld, Urk?
 
Sja, km's verdwijnen idd niet alleen bij het over de grens gaan. Erik van Lent verdient zijn brood met het "ontmaskeren" van handelaren die meer doen dan het poetsen van de motor voor verkoop.
 
Als de motor bevalt, waarom er dan aan denken om hem terug te brengen?
2008 of 2011, maakt dat nou uit?

Nieuwe banden en een beurt en gaan met dat ding, je maakt je druk om weinig.


Weer es gereageerd zonder alles gelezen te hebben
 
Laatst bewerkt:
Als de motor bevalt, waarom er dan aan denken om hem terug te brengen?
2008 of 2011, maakt dat nou uit?

Nieuwe banden en een beurt en gaan met dat ding, je maakt je druk om weinig.

Weer es gereageerd zonder alles gelezen te hebben
Helemaal mee eens!
Als die motor verder goed is, er lekker op gaan rijden. Mss idd een paar nwe bandjes?
Ga je die motor ooit nog eens verkopen dan is boven de 10 jaar vaak de staat waarin die verkeert belangrijker dan de bijgaande papieren.

Maar als je toch niet kan leven met al die 'mitsen en maren' dan die fiets gewoon terugbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Wel een leuke separate discussie, wat is het bouwjaar van een motor?

Volgens mij wordt over het algemeen de datum 1e registratie toch gezien als bouwjaar?

Ik heb op chassisnummer van mijn motor kunnen achterhalen dat hij in december 2008 de fabriek verlaten heeft, maar hij is pas in Mei op de weg gekomen in 2009.

Ook ik heb hem gekocht als bouwjaar 2009?

Dus wat is nou dan het bouwjaar? het moment dat hij de fabriek verlaat (dan adverteert 99% van de bedrijven & particulieren verkeerd) of de datum 1e registratie?

Edit, overigens mag je bij een groot deel van de leasemaatschappijen je motor of auto niet meer op kenteken zetten na 15 november, omdat ze dan willen wachten tot 2 januari, in verband met het nieuwe bouwjaar wat dan geregistreerd wordt...

bouwjaar - WikiWoordenboek
Daar staat: Jaar waarin iets vervaardigd is.

Wat vager is, is model jaar.Ik kan me voorstellen dat modeljaar 2011 in 2010 in productie is genomen.
 
Terug met dat ding,je hebt er iig geen eerlijke info over gehad, ook al is tie goedkoper maakt niet uit ,je had gewoon duidelijke info moeten hebben over de herkomst ,imo genaaid

Wat is geen eerlijke info volgens jou ?
Enigste puntje wat ik zo kan aanhalen is dat er een oude banden set onder zat, ze hadden de kopende partij een aanbod kunnen doen om dit oor een lage prijs te vervangen.

Ik vind dat de verhalen soms te vaak omgedraaid worden ; mensen verwachten van een bedrijf van alles maar voldoen zelf nergens aan.. daarbij zoeken ze de goedkoopste fiets van het internet en gaan hem dan vergelijken met de duurste.

Ts heeft zn les geleerd, de verkoper heeft een perfect aanbod gedaan en TS besluit om er geen gebruik van te maken.
 
Wat is geen eerlijke info volgens jou ?
Enigste puntje wat ik zo kan aanhalen is dat er een oude banden set onder zat, ze hadden de kopende partij een aanbod kunnen doen om dit oor een lage prijs te vervangen.

Ik vind dat de verhalen soms te vaak omgedraaid worden ; mensen verwachten van een bedrijf van alles maar voldoen zelf nergens aan.. daarbij zoeken ze de goedkoopste fiets van het internet en gaan hem dan vergelijken met de duurste.

Ts heeft zn les geleerd, de verkoper heeft een perfect aanbod gedaan en TS besluit om er geen gebruik van te maken.


Dat het een import is iig , maakt verder imo niet uit, maar de verkoper moet dat vermelden ,of je dat wil of niet,dat moet je eigen keus zijn,daar moet je niet naderhand achter komen vindt ik
 
Bouwjaar maakt in dit geval wel een verschil.
Bouwjaar 2008 had een probleem met de breather, dat is bij latere bouwjaren opgelost.
De breather kan worden vervangen, gebeurde onder garantie.
TS kan het beste even een kijkje nemen in het Ténéré-topic, daar staat in de OP meer informatie.

Bij 20.000 km moeten de kleppen worden gecontroleerd (en doorgaans gesteld), hopelijk is dat ook gebeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan