Achterremschijf piept na vervangen remblokken

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Jo MFers,

Ik heb laatst alle remblokken van mijn MT-07 vervangen. Nu is aan de voorkant alles goed gegaan, maar achter lijkt er nu toch iets niet helemaal goed te zitten.

Het begon ermee dat het leek alsof de achterrem niet 100% werkte, maar ik heb ook het idee dat het blokje aan de kant van de zuiger constant tegen de schijf aan zit (ik heb dit getest en schijf wordt klein beetje warm wanneer ik achterrem niet gebruik).

Verder is er een duidelijke scheidingslijn te zien op de schijf: binnenrand glimt, buitenrand is wat dof waardoor ik dus denk dat de blokjes er niet helemaal recht tegenaan staan.

Daarnaast heb ik geprobeerd het blokje aan de kant van de zuiger terug te duwen. Zodra ik dat doe piept hij niet meer.

Hebben jullie enig idee waar dit door kan komen? Alles wijst ernaar dat de schijf op is, maar vind het wel vreemd dat dit gebeurt precies nadat de blokken zijn vervangen.

Foto's kan ik eventueel morgen aanleveren wanneer het weer licht is.

Thanks!

Edit:
Toevoeging: ik heb na het vervangen van de blokken nog gereden toen er net gestrooid was. Wellicht een idee om de zuiger + blokjes nog een keer schoon te maken met remmenreiniger?
 
Laatst bewerkt:
ik heb zo'n gevoel dat de glijpen niet soepel meer glijdt. waarschijnlijk door vuil of zout of corrosie onder de rubbertjes.

Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Ik kan alleen zo gauw nergens vinden hoe ik die moet smeren/reinigen.

Verder: zou het kunnen dat hij te vast zit? Ik heb geen torque sleutel gebruikt, maar een gewone ratel.
 
een glijpen wordt normaal niet aangedraaid. en als dat wel het geval is maakt het normaal niet zo veel uit want daar verandert de diameter niet mee. en het is niet meer als een pen die door een gat heen glijdt zodat de remklauw van links naar rechts kan glijden om te zorgen dat beide remblokken tegen de schijf worden geduwd.
voor schoonmaken en smeren moet je normaal de rubbers wat op zij kunnen drukken. en anders moet de klauw wel eens uit elkaar om er bij te kunnen.
 
En ik heb het gevoel dat hier iemand ergens aan begonnen is waar hij beter vanaf had kunnen blijven.
Laat zulke karweitjes aan een vakman over,of iemand met ervaring klinkt misschien gek maar je speelt met je leven op deze manier.Een warm lopende rem kan zomaar vastslaan met alle gevolgen van dien.
Even remblokken vervangen lijkt zo simpel totdat er door onkunde en verkeerde montage iets mis gaat.
En een advies van blokjes moeten inslijten hoe goed bedoeld ook is al helemaal iets waarvan ik denk met dat advies loop je het risico dat iemand die iets fout gemonteerd heeft gewoon doorrijd totdat het misschien verkeerd afloopt. |(
Doe jezelf een plezier en ga er mee langs een motorzaak en laat hun er naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben vanochtend even langsgeweest bij de motorzaak.

De monteur vertelde me dat er waarschijnlijk niets aan de hand is en dat de klauw schoongemaakt moet worden + glijpennnen insmeren met kopervet. Dat ga ik binnenkort dus even doen.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben vanochtend even langsgeweest bij de motorzaak.

De monteur vertelde me dat er waarschijnlijk niets aan de hand is en dat de klauw schoongemaakt moet worden + glijpennnen insmeren met kopervet. Dat ga ik binnenkort dus even doen.
Weet je hoe en waarmee?
Vergeet je de zuigertjes niet van de juiste pasta te voorzien?
Maak je ook het remzadels en daar onder schoon? En dan weer het juiste vet er op?
 
En het juiste vet niet in de zin van kopervet. Pak liever bosch superfit. Tube doe je als particulier heel je leven mee.

Je hebt een zeer geringe hoeveelheid nodig.
Glijpennen maak ik zelf altijd schoon met scotchbrite groen, idem voor contactpunten remschoen-remklauw en alle metalen plaatjes.

Ook de achterzijde van de blokjes voorzien van een filmlaagje vet.
Als alles schoon en gangbaar is meteen even de vloeistof vervangen om de klus af te maken.

Bij alles geldt: Goed inlezen, er is voldoende info te vinden op het internet. Met remmen wil je niet sollen. Begin dan ook met de achterrem. Als dat niet lukt, laat het voortaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips nog allemaal.

Ik heb alles schoongemaakt en gesmeerd en het lijkt nu weer in orde te zijn. Zie bijlage voor het resultaat.

Links is voor, rechts is na (smeren + daarna rem gebruiken). Heb nog niet gereden, dus daarna zal het verschil wel nog duidelijker worden.
full
 
Laatst bewerkt:
En als dat allemaal niet helpt kun je dit nog eens controleren.
5l0qZXBsxVTEOd_uYdAo4tu7gevrwpe3jfMIYrlEfuAbX2XgcblYVE8zF1yeHodqjIp9YJkg41MPNx10Z1fLRvDIykYO95aQQGwMTxVQlZV-MqNPuHxOXUOwPrAplU4Agms4xMo5Gt0a21ijYA36EgXQw-voAESPp9L7MUqE3u5knuRrdc6e4LhG-i0yO1XdI4ag015Em_vfcpJza6JV5qXG2s6hxyPyclEgNy0XKdfuVsd9dlRANwq5iHyi3_32wcpFtxAWV-0BbgCV_pU9WtATh1oO11nJDw5MfolWalqNBFHltW6ZDCU4V72PFjHcT9RhXsor0V5JpCcxGGXplPl_T-qGtJR0Xq8fkhlQZ29-Aqu4GBg80EeoFwVOxPzqlVvaxQ_Q1pVwmGmr8hgdY2281Zn4xZDlaLdPpmF-E6HfXd8s_uXMqYLpDJxTI98mdymJ7rl0uCY4ejlao4DP9-UJuBHWU57osWhmoUEOn0m4NgLUq0MLeuQssrz2AP4GtUjX0eW_M0MLQgLL9mecTWOubpgnyVGRuDfg35S3hUILySwXUsy9UKb1Q-VIMYGfBy94BUe6zQNF39TTLqC1NGuFgjpiP8SEGHGd_yhf9BRSlN27CRF5ptPtAaueRfGji6eYxIs1ox9yR8PoGA4FyH_spsF_kes-=w1069-h870-no

Van zo .....
bWzEO3cBNI4F4y_Pt-jr7PdtpRB0tBJ5Ea0v6dlimviTHDzrncM9I2U9OaNIthj_E0sPQCLh9fdONbmDtVxyAcRPueOrp8I78zaaSHRnqlGyP1BS_hxjoAiY_vVgAA7qOlEPoLUOmJCODcQ5gpNa0__GAnT0dOjuqG5NRRx1cw8jX0qQbCJjPJqNdIXbgMFkMxmnKlm9e0uEjvVJzO7JZ1Vz3c_Jcu-nIls7mEgMSuByBsUcrN6tvprLILt-cxRtSMl7VqfFKMNVUSKKDkz9QMv5XGaW4GD06LnizsW4H_I_oJggsirT1om3gIaXhYeI8i1UChM1ktO9FK8dxZQU3gSyOgx5YNGH4hewZAnvVG-kBQooFjYdf0aJ5e6ynooIZB36hAdNXVwMNDwt-q6cQ7Se0q2Phx0KifdW0eVTTEbB5MfVBDUukRJlTVwp4jU32tiCGFvYG7MBfzaEKxRJLk7ZmXJ2tcpwwco3Pmz-gtwSQX40LsntWBb-J6RDoBr_QdnXYTIQRvz4vV2xUjZFF8B6gcfy7m1MtTO8-IO-l2xxMRoTMfAQ-4gvyXlp4yWvMWnzuvQ5_TWD8hBSRgqy9koPFuf2Dd2VL8XRMxetoDvpplSel39vBi1017nu663Ew7m4OmbNOYCipr4UL46_vPLkDTlSAuqB=w1160-h871-no

..naar zo.

Als de groeven van je rubbers onder de rubbers vol met aanslag zitten lopen je zuigers ook erg zwaar en komen niet helemaal terug, ook een soort van aanlopen.
Met regelmaat ( winterklusje) schoonmaken voorkomt vervangen. Meteen je vloeistof vervangen en je remmen werken weer een heel seizoen perfect, tenminste, op een goede schijf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan