KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat hoort bij een 1-cilinder omdat ze technisch niet capabel waren die zonder trillingen te maken.

Maar goed voor jou, die trillers worden steeds goedkoper tweedehands.
 
helemaal waar
ben al eens bij een ktm demo dag geweest en daar kwam iemand van een 2016 690 duke af
en die vond de trillingen verschrikkelijk
ik reed op dezelfde en de trillingen waren stuk minder dan mijn 2013 dus ik vond hem een beetje een watje
ik vind het zelf ook gewoon bij een 1 cil horen en het stoort mij echt niet
 
Niet in bezit van KTM, maar braaf dit topic meelezend als oriënterende, dus mogelijk toekomstig KTM eigenaar vind ik dit wel relevante informatie hoor. Ik vind het echt leuk om te lezen wat iedereen zoal aan zijn Duke heeft veranderd, maar in de oriënterende fase waarin ik me nu bevind heb ik meer aan tips over bijvoorbeeld trillingen of andere 'nukken' van de Duke, wat er allemaal kapot gaat bij normaal gebruik van een standaard Duke (of blijft alles heel??). Of de Duke een beetje zelf te repareren en onderhouden is of dat je voor elke scheet naar de dealer moet (electronica ontregeld iod).

Uiteraard heeft elke motor zijn eigen karakter, en zelfs die gepolijste Japanse 4 cilinders (ik neem aan dat je de standaard Japanse 4 in lijn bedoelt), maar dat wilt nog niet zeggen dat dat karakter bij iedereen en vooral niet altijd bij het beoogde gebruik zal passen. Op een zondagmiddag lekker een paar dijkjes pakken en maar 5.000 km op jaarbasis rijden is wat anders dan min of meer elke dag 90 km woon-werk verkeer, die 5.000 km zondagsritjes over de dijken, en met kampeeruitrusting bepakt en bezakt met twee man op motorvakantie.

De eisen die je dan aan een motor stelt zijn anders. Het moet dan vooral betrouwbaar zijn, tegen een handje pekel kunnen, eigenlijk niet of nauwelijks kapot gaan, en mocht dat gebeuren bij voorkeur zelf te repareren zijn. Hoe minder electronica hoe beter wat mij betreft.

Met mijn beoogde gebruik en hieraan gestelde 'eisen' weet ik eigenlijk nog steeds niet of een Duke 690 bij me zal passen. Nog losstaand van de zitpositie die mij met het standaard hoge stuur niet enorm aanspreekt (maar dat is te veranderen)

Trillingen wen je aan, dat hoort bij het karakter van een 1-cilindermotor. Ik heb dit jaar op de 2017 690 gereden, en die beviel me qua blok en karakter prima al mag ie iets meer vermogen hebben en vind ik een V-twin en Jap 4-cilider vind ik ook leuk hoor. ;) De Duke 790 met 105 pK uit een 270 graden parallel-twin (die hierdoor dus redelijk zal voelen als een V-twin) lijkt me ook wel wat maar als ik het goed begrijp zit daar nog véééééél meer electronica in.

Maar weer even over de 690.
Zijn er Duke 690 kilometervreters onder jullie? Is er iemand van jullie die de teller boven de 50.000 km heeft staan? Wat gaat er zoal kapot (ik doel niet op slijtagedelen uiteraard), en is het in de regel zelf te repareren in dat geval? Is de electronica een beetje 'stabiel?'
Ik begrijp dat jullie meningen waarschijnlijk een beetje 'gekleurd' zullen zijn (oranje *O*), maar zou je naar eer en geweten iemand die veel wilt rijden op een probleemloze betrouwbare fiets een Duke aanbevelen?

Eens in de 40.000 km mag elk voertuig, hoe goed onderhouden dan ook je wel een keer laten staan hoor, dat is het probleem niet. Daarnaast sleutel ik graag, doe ik onderhoud zelf en ben ik ook niet te beroerd (preventief) iets te vervangen, maar zodra je elke 10.000 km verplicht moet gaan sleutelen of iets duurs moet laten repareren (meer dan het normale en normale onderhoudstaken, zeg maar) vind ik het niet meer acceptabel.

Kortom, wie heeft lange termijn ervaring met een Duke?

De overmaat aan electronische 'zooi' ben ik eigenlijk het meest huiverig voor, al weet ik ook dat het niet meer weg te denken is uit een moderne motorfiets. Maar dan nog. Als er iets mee stopt heb je meestal geen idee waar je het moet zoeken en is de kans dat je het zelf (onderweg) kunt repareren of even oplappen om thuis te komen klein.

EDIT: Begrijp me niet verkeerd. Een motor poetsen opleuken met mooie PowerParts en maar 5.000 km per jaar rijden is niet denigrerend bedoeld, hoor. Dat is gewoon ànder gebruik dan dagelijks gebruik. Helemaal niets mis mee en zeker beter voor de levensduur van de motor. Dat doe ik zelf trouwens ook met mijn Japanse 4-cilinder. Die staat mooi met de bandjes van de grond onder een doek nu en komt met dit weer ècht niet buiten. :N
 
Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd,zit namelijk ook te loeren naar een ktm 690 voor woon/werk.
al vast dank voor je verhaal Roger.
Kijk, een medestander. *O*
Dus Duke rijders, laat de gebruikerservaringen maar komen!!
Ruud wat rijd je nu? Of heb je nog geen motor?
 
Laatst bewerkt:
Nou laat ik eens een verhaaltje typen dan.. ik ben in het bezit geweest van een duke 690 sinds 2012 tot voorjaar 2017. 4,5 jaar dus. Een 27.000km gereden in die tijd. Eigenlijk alleen maar plezier ritjes en vakanties naar Duitsland, Oostenrijk en frankrijk. Hierbij dus ook dagen op de snelweg/autobahn.

De zithouding is mij altijd erg goed bevallen. Nooit met een centje pijn afgestapt. Ik had wel het powerparts zadel. In de spiegels zie je prima tot 120km/u; oke dit is niet heel stil en strak beeld maar je kunt zeker zien of je veilig een baantje op kunt schuiven. Boven die snelheid is het wat meer "gokken" of even met je hand de spiegel vasthouden... Heb ik mij nooit aan gestoord want in de bochten is het feest.

Dashboard is overduidelijk. Benzine meter ontbreekt maar die heb je toch niet nodig omdat je vriendjes altijd eerder naar de tank moeten. En anders gaat er een lampje branden en start een nieuwe trip-meter welke bij 0 begint. Zéér zuinig in verbruik. 1:24 is niks geks.

Dan het blok: een ééncilinder! Feest! Koppel vanaf 0. Met bijbehorende trillingen is het echt een sensatie als je vol gas geeft. Na verloop van tijd was ik erg gewend aan het vermogen en zat ik toch snel vol gas. Dit is echter zeker niet te weinig vermogen...

Sturen vond ik altijd zeer simpel gaan echter eenmaal in de bocht moet je altijd een beetje blijven corrigeren. Je kunt het ook zien dat je nog makkelijk kunt corrigeren mocht dat nodig zijn in een bocht. Je legt hem eenvoudig nog iets platter mocht de bocht wat krapper zijn dan je had ingeschat.

Onderhoud is om de 10.000km nodig volgens mij. Deed ik altijd bij de dealer maar is ook zelf te doen volgens mij.

Gebreken: Alles trilt. Soms trilt iets stuk, vaak trilt iets los. Sommige spiegels trillen los. Dan weer boutjes van je valbeugels. Dan breekt je kentekenplaathouder af op de snelweg. Zelfs een bout waarmee het blok aan het frame gemonteerd is los getrild bij mij. Mijn kentekenverlichting was ook stuk getrild.
De laklaag op de tank, rondom de tankdop, wil nog wel eens "barsten". Dashboard van de eerste generaties trillen stuk, word vervangen onder garantie. Maar ik zag laatst weer een berichtje van iemand hier die een 2017 duke had (dus tft dashboard) die ook stuk trilt.....
Al met al ben ik één keer naar huis moeten lopen.. Door een kapotte accu... Deze heeft dan tegelijkertijd direct mijn dashboard gesloopt waardoor de toerenteller het niet meer deed en de KM-stand gereset was.
Ik vind dat er erg goedkoop plastic is gebruikt op de duke. Als je de vliegjes er een paar weken/maanden op laat zitten trekt het echt ín het plastic en krijg je het er niet meer voor 100% uit.

En fin, momenteel rijd ik een Street Triple. Veel meer vermogen, en zó snaar strak in de bocht. De kwaliteit van alle onderdelen vind ik beter. Geen goedkoope plastic delen en na 7000km nog niks los getrilt of kapot gegaan..
 
Ik begrijp knudde grotendeels.
Ik ken de Street Triple vrij goed. Heb een 2014 gehad en nu nog een 2008 (die wel weg gaat). De bouwkwaliteit/afwerking is beter. Maar als je brokken hebt kost het een pak. Bij KTM kost de plastiek minder dan hun stickers.

De nieuwere Street Triple rijdt veel "rustiger". De oudere heeft ook iets meer karakter ;) . Ik vond de nieuwere aangenamer rijden. Power heb je continu ter beschikking. Maar de zithouding was voor mij niet uren vol te houden. Roger moet er zeker een proberen als hij het stuur van de Duke te hoog vindt.

Een aantal kwalen die je bij de Duke noemt, zijn volgens mij gerelateerd aan het zwaarder trillen van de oude 690. Dat de nieuwe nog stuk trilt lijkt me bizar; maar als het gebeurt dan kan ik het niet tegenspreken.

Ik heb mijn Duke 2dehands gekocht met 30.000km. Met alle facturen erbij en enig wat ik vond was vervanging tandwielen en ketting. En veel onderhoud. Die jongen (voorzitter/routeplanner van een motorclub in de Ardennen) deed er dan ook alles mee.

Moest er een Duke bestaan met de motor van de Street Triple dan zou ik ...
 
Roger,
ik heb op dit moment een motorscooter 125cc.
in het verleden heb ik gehad,zxr750,r1,vmax,mt01,fz1,tuono,zx9,ktm525.
nu mijn cineese motorscooter kuren krijgt, wil ik weer een nakedbike voor woonwerk.
en daarbij vindt ik de duke 690 een echte serieuze kandidaat.
en idd ik lees weinig over hoe betrouwbaar de ktm is,dus ben benieuwd.
 
mijn 2013 duke heeft 1 keer per jaar een andere kentekenplaat nodig omdat die kapot trilt
maar ik wil hem niet anders bevestigen omdat ik dat niet mooi vind
heeft 43.000 gelopen geen olie verbruik ( wil wel eens anders zijn) de koeler wil wel eens gaan lekken
, mogelijk ook door trillen
bij mij zijn de rollen van de tuimelaars kapot gelopen waardoor de motor tikte en slecht starte
bij starten komt ie dan slecht door de compressie en lijkt het net of je accu niet goed is
maar verder heb ik met electronica niets gehad
alleen iedere 10.000km andere olie en filters
dus die van mij :t :t
 
Dank voor jullie verslagen. Tot nu toe een steekproef van 3, maar daarin afgezien van metaalmoeheid en andere trillingsgerelateerde zaken niet veel kapot gegaan of echte electronica-ellende meegemaakt. Dat is goed om te lezen. Dat met die tuimelaars is wel heel vreemd. Dat zou echt niet mogen als de smering, onderhoud en verdere behandeling van de motor goed is geweest. Hopelijk is dit exemplarisch. Elke 10.000 km olie en filters is een net onderhoudsinterval. Kleppen stellen elke 30.000 ?? Is zelf te doen (moertje contramoertje), of werkt het met shims en kun je het beter de dealer laten doen?

Trillingen horen bij het karakter van een vermogende 1-pitter, dus kapotte lampjes en dashboards zullen waarschijnlijk blijven. Lampjes kosten zowat niets, en bij vervangen door LEDs gaat het al aanzienlijk langer mee. Bouten zijn in principe allemaal te borgen, dus loslopen daarvan is te voorkomen, maar dat dashboards kapot gaan is wel jammer. Loopt gelijk weer in de papieren.

@Ruud. Flink arsenaal aan motoren gehad! Bijzonder dat je het nu op alléén een scooter doet. Ik kan me voorstellen dat je weer op zoek bent naar een echte motor. Zeker omdat je al zoveel mooie dingen hebt gereden.
Zelf heb ik een 180 cc 4-takt motorscooter (Gilera DNA180) gehad, waaraan ik in uren zowat meer aan het afstellen en repareren ben geweest dan ik erop heb gereden. Het sleutelinterval was maximaal 1000 km en dan was er weer iets kapot. Meestal iets simpels, maar 't zat gewoon niet goed in elkaar, of bleef in elk geval niet heel.
Italiaanse degelijkheid zullen we maar zeggen... Ik heb 'm met een beetje dubbel gevoel maar weggedaan.
Wel jammer. 't Was echt een leuk ding, maar zelfs voor een motor 'voor erbij' deed ie het te vaak niet.

Voor wie het leuk vindt mijn ervaring met mijn huidige kilometervreetfiets waar ik tzt. een andere voor wil, waarbij een Duke tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Het is geen KTM, dus wel een beetje off-topic, maar voor wat hoort wat, en stoppen met lezen kan altijd....

Voor dagelijks gebruik heb ik een SV650. Niet het eigenzinnige van een Duke, maar toch ook best een fietsje met karakter. Dat karakter zit vooral in het V-twin blok. Verder een gemoedelijke, vergevingsgezinde fiets, die net zoals de 690 best op lijn gehouden moet worden, maar gemakkelijk stuurt en ook nog goed te corrigeren is. Prima inzetbaar voor 'verplaatsen,' maar ook sturen nodigt ie zeker voor uit. Wat dat betreft komen ze wel overheen, al is de ophanging van de SV standaard slecht, terwijl de Duke standaard al is voorzien van heel mooie WP spullen. Bij de KTM zit dit in feite al in de aanschaf, dus hoef je niet achteraf nog bij te lappen.
In november 2013 mijn SV gekocht met 24.000 op de teller. Dik 4 jaar later staat die 68.000 km hoger (92.000 km), dus voor de zomer hoop ik de ton ermee aan te tikken. Dan kan er naar verwachting nog wel 50.000 km bij, maar begint het eind toch wel te naderen. Voor ie echt kapot gaat of ik veel slijtagedelen moet gaan vervangen (balhoofdlagers, wiellagers, achterswinglagers, big end lagers etc) zoek ik dan eigenlijk wel een andere, maar weet nog niet wat dat gaat zijn. Zou weer een SV kunnen zijn, maar Duke behoort ook tot de mogelijkheden. Tot nu toe naast de normale slijtagedelen (ketting, banden remblokken etc ) wat andere slijtagegevoelige delen vervangen (vorkoliekerringen, oliekeering uitgaande as versnellingsbak), maar is tientjeswerk en in een halve zaterdagmiddag goed zelf te doen. Eén keer heeft ie me laten staan. Accu leeg, de oorzaak bleek niet de accu maar een defecte spanningsregelaar waardoor de accu niet meer voldoende geladen werd. Voor 4 tientjes een tweedehandsje van Marktplaats gehaald en hij deed het weer. Dat is eigenlijk het enige in 68.000 km. Verder wel normaal onderhoud en met gevoel voor techniek behandelen. Meer electronica dan het ontstekingscircuit en een paar lampjes zitten er niet in, dus veel kan daar ook niet kapot ;). Het houdt zich goed. Ook in de pekel.

Als dit met een Duke ook zo gaat wil ik er wel een doen hoor, ondanks dat het eigelijk niet mag om zo'n mooie nieuwe motor door de pekel te jassen. Ik neig wat Duke betreft dan wel iets meer naar de 790 dan naar de 690. Net even een tikkie meer vermogen, en omdat het een twin is neem ik aan dat ie minder zal trillen zonder aan karakter in te leveren.
Mooi is ie in elk geval wel. :9~
Het prijsverschil voor 2018 van de Duke 690 en de Duke 790 is 1500 Euro. 10.120 om 11.625 Euri's, dus wat dat betreft lijkt me dat verschil wel te rechtvaardigen gezien de specs en wat er allemaal standaard al op de Duke 790 zit.

Ik blijf het topic volgen net zoals dat van de 790, en als er ooit een Duke komt (welke dan ook) komen jullie het zeker te weten.

Dank voor jullie uitvoerige rijdersreviews.

Fijne jaarwisseling voor straks en een prachtig 2018!
 
Laatst bewerkt:
Even mijn verhaal:
in 2007 mijn 4de motor gekocht een Triumph Tiger 1050 na 2 jaar en +-25000km weg gedaan door de vele elektronica problemen. Toen wilde ik gaan voor iets heel betrouwbaar.
Dit was een Honda Pan European gekocht in 2009 en verkocht zonder enig probleem mee gehad te hebben na 80.000km in 2015 en dit om medische redenen.
na mijn revalidatie in mei 2016 op zoek gegaan naar een motor die lichter van gewicht was en een goede zithouding had. Na een 10tal motors proef te hebben gezeten een KTM 690 gekocht van 2014 met 9.000km op de teller.
ondertussen zelf al een 17.000 mee gedaan de teller staat dus nu op +-26.000km en nog geen enkel probleem gehad. Nu zal ik wel mijn ketting en tandwielen moeten vervangen.
Ik heb er ritten op zitten naar Boedapest, naar de Vogezen, en de Eifel enz...
De motor is en zit prima voor 1 persoon, de enige reden waarom ik hem volgend jaar terug zal inruilen zal zijn om terug iets zwaarder te gaan zodat mijn vrouwke terug mee kan.
 
full

full

full

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de motor omdat het toch geen weer was om te rijden.
Nadat ik een Remus voordemper op de motor gezet had
Heb ik na wat zoeken een cup Kuip tegengekomen welke na wat aanpassingen er nu onder zit
En omdat er nu toch de 50 euro korting was meteen een wave remschijf aangeschaft welke er nog even onder gezet moet worden.
 
Laatst bewerkt:
of kan een wave iets meer tegen landurig hard remmen ?
ik heb soms wel eens last dat ie voor wel heel erg heet word
remt dan niet fijn meer
vooral in het buitenland met heuvel af ,aanremmen voor haarspeld bochten
dan voelt het nog wel eens raar aan
 
Ja of het echt beter is ......
Volgens de gebruiksaanwijzing natuurlijk wel.
Maar we zullen het zien ,ik denk dat het goedkoper is om een setje andere blokken te steken.
Voordat je een andere schijf probeerde .maar ach met die 50 euro korting ik denk probeer het gewoon.

Ik wilde ook nog andere blokken er bij kopen om het af te maken.
Bij mijn vorige duke had ik op zolder dat mijn remmen me wat in de steek lieten.(duke 4 2012 geen R)
Maar na andere blokken was dat compleet verdwenen
Ferodo xrac een echte aanrader remt veel beter en bleven dat ook toen als ze echt warm worden.
 
Laatst bewerkt:
computer even op zijn kant moeten houden, maar wat een enorm gave motor (en remschijf ;) )
 
ik weet nog niet wat mijn volgende motor word maar een 690r is zeker een goede optie
ik vind het alleen jammer dat er maar 1 schijf voorop zit
maar is zeker een mooie fiets!!
 
of kan een wave iets meer tegen landurig hard remmen ?
ik heb soms wel eens last dat ie voor wel heel erg heet word
remt dan niet fijn meer
vooral in het buitenland met heuvel af ,aanremmen voor haarspeld bochten
dan voelt het nog wel eens raar aan
meer op je motor afremmen dan! als je je voorremmen oververhit in de bergen doe je op de motor iets echt niet goed....
 
jaja
da weet ik ook wel
heb ik ook wel gedaan (op motor afremmen)
maar wat is er nou mooier dan met haarspeld bochten en met gang (snelheid voor de nederlands sprekenden) naar beneden
onze duke's hebben niet al te veel pk's maar wel wendbaar

dus lekker vlot van bocht naar bocht is super!!
bocht door- even op het gas - vol in de ankers- plat bocht door , en herhalen
SUPER!!!!!
dan word de voorrem goed warm en kom je bij de limiet wat de voorrem kan
lukt gewoon op de weg ook wel maar in de bergen zit er wel erg snel aan ,
naar mijn mening
ik heb een sv 650 gehad en daar kon ik harder mee remmen dan de duke en heb ik nooit gemerkt dat de remmerij te heet werd
en met de duke had ik binnen een week in de gaten dat de enkele schijf voor het gote minpunt is van de duke
ik heb het idee dat als je 2 schijven zou hebben de motor ook stabieler zou zijn met hard remmen
maar toch een super fijne fiets
 
Remmen moet ge niet doen :-) Tis gaze geven.
Als je vol in de ankers moet gaan voor de bocht zal je trager de bocht starten.
Ik zie het veel: als het een recht stuk baan is oversteken ze je als zotten maar eens 2à3 bochten verder moet je vertragen omdat ze in de weg rijden.

Probeer eens aan een aangepaste snelheid te rijden en dan de bocht te nemen zonder (of bijna niet) te remmen (wel motorrem)je zal zien je gaat veel vlotter (platter door de bocht)
 
Geen Duke, maar ik volg dit topic wel. Leuk topic.
Ik wacht nog steeds af of de 790 iets voor me gaat worden.....
Die heeft in elk geval twee remschijven in het voorwiel. ;)
SV remt inderdaad prima in de bergen, ook met vakantiebagage en passagier is er best op mee te komen.
De rijstijl die TigerBoy voorstelt is ook een stuk aangenamer voor de duo dan vol in de tangen, en gaat inderdaad niets langzamer.
Dit jaar in Oostenrijk heb ik wel een local op een Duke690 moeten lossen op een werkelijk schitterende pas.
Maar ja, hij zat er alleen en zonder bagage op (meer pk's per kilo), kende de weg en we gingen beiden echt niet langzaam (lees: al duidelijk harder dan mocht :9 .
Juist in zo'n bocht traject kun je een lichte motor met geweldige stuureigenschappen ten volle benutten!
Jammer dat de zitpositie, met name de hoogte van het stuur op een 690 niet goed is voor mijn rug, ik hoop op iets beters voor de 790. Daarnaast zal die met 105 pk en twin-blok ook iets beter passen bij wat ik zou willen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan