Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!

Daar is ook wat voor te zeggen. Maar dan moet de pakkans drastisch omhoog.
Nu lijkt de mentaliteit meer van braaf rijden bij oom agent en daarna weer lekker de "verloren" tijd inhalen
Als je gepakt bent jammer. Als je geluk hebt gehad dan weet je dat je voorlopig nog niet aan de beurt bent.
Want de kans dat je gepakt wordt is klein en dat er 2 agenten staan de komende tijd nog kleiner.

Maar er werdt ergens gesproken van het filmpje met overtreding op internet te plaatsen die alleen te zien is door de overtreder.
Dat zou toch al aardig tot de verbeelding moeten spreken. Bumperkleven, spitstrook, telefoongebruik staat er dan netjes op.

1 agent is genoeg voor een bekeuring he !! ;)

Die filmpjes...dan zou ook iedere overtreding op film moeten staan. Zouden alle agenten ieder moment van de dag constant een camera hebben draaien die constant ook het beeld op een centraal punt opgeslagen moeten worden.
Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren :N daar is absoluut geen geld voor.
 
Ik ben tegenstander van bekeuren op kenteken.
Je krijgt dan een envelop op de mat dat je op een datum ergens iets verkeerd hebt gedaan, of je even 250 euro wil overmaken.
Normale mensen hebben dan weinig met het verband tussen de overtreding en het boetebedrag. Een hond moet je ook niet een uur later straffen, dan snapt hij echt niet waarom hij op z'n kop krijgt. Mensen hebben dat ook.
En anderen merken er niets van dat er iemand bekeurd is.

Als er geschreven moet worden: Overtreders netjes in het zicht van het overig verkeer op de bon. Dan worden ze aangesproken op wat ze verkeerd deden en hebben dat ook nog in hun eigen geheugen.
Het overig verkeer ziet ook dat er daadwerkelijk geverbaliseerd word.
Oftewel...dat er een pakkans is.;) :t

Een lichtkrant achterop de motor, met de tekst waarvoor de overtreder aan de kant is gezet lijkt me wel wat ter lering ende vermaak. B.v.: gepakt voor appen achter het stuur, of gepakt voor rijden over de vluchtstrook.
 
Laatst bewerkt:
Nou de hele dag draaien zou niet nodig zijn denk ik. Incognito een stukje weg af filmen en aan de hand daarvan wat bonnetjes op de bus doen. Altijd prijs.
Dat eindeloos centraal opslaan en 24 uur camera ben ik tegen.
Boete betaald film gewist.
Maar dat wissen schijnt nogal een probleem te zijn bij overheden en bedrijven.
Al die data...... zonde om weg te doen.

Met de 2 agenten bedoelde ik dat er een 2de agent/team enkele kilometers verderop hetzelfde doen. Omdat ze dan weeer de fout in gaan.
De overtreders het onzekere gevoel geven dat ze gepakt kunnen worden en als ze eenmaal gepakt zijn niet gaan denken dat het de komende paar weken weer kan.
Pakkans, pakkans pakkans. Nieuwe slogan voor de pliesie.

Die lichtkrant!
Geniaal! En dat het dan op je filmpje ook onder aan het beeld blijft scrollen.
Voor de appers werkt dat niet want die hebben het niet in de gaten.
Maar die kun je dan een berichtje sturen. _O-
Van dat amber alert achtig binnen een straal van enkele meters.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je daar nou bij?! :? :? :?
Dat moet je toch toelichten.
Je wilt toch niet zeggen dat het verloederen van mens en omgeving als "normaal" moet worden gezien? Wanneer het duidelijk is dat we alleen ons medemens ermee hebben en uiteindelijk ook onszelf.
Of heb je het over de boetes?
Tja, het gedoog beleid/zelf regulering en meer van die denkwijzes heeft niet gewerkt. Sterker nog we zijn erop achteruit gegaan. Financieel niet. Maar is dat nou echt een maatstaf van qualiteit en levensgenot?

Dat filmpje met undercovers op motors lijkt me een strak plan.
Het moet natuurlijk ook niet doorslaan dat we bang zijn voor gestapo achtige taferelen maar een beetje meer dicipline en vaderlandsliefde en trots kunnen we wel gebruiken.
Hoezo verloederen? Het gaat heel goed in NL.
Gedoogbeleid? Het is gewoon verboden om een telefoon in je hand te houden. Zelfs als je stil staat in de file, of voor een rood stoplicht: 260 eur. Voor een fictief probleem. Er zijn helemaal geen cijfers over ongevallen vanwege het vasthouden van een telefoon.
 
In Australië zag ik wel eens flitsauto's staan, die dan verbonden waren met zo'n grote lichtkrantkar verderop, waar dan stond "Dear 123XYZ, speed fine $400. Thanks for contributing!" of iets in die geest. Das was grappig, want dan zag je eerst iedereen even denken van oh crap, dat was ik toch hopelijk niet? En dan ziet iedereen 123XYZ kijken en voelt 123XYZ zich best wel een sukkel. Grappig effect. Weet niet of dat soort dingen hier ook gebeurt, en het is ook wat anders dan met bellen, maar toch.
 
In Australië zag ik wel eens flitsauto's staan, die dan verbonden waren met zo'n grote lichtkrantkar verderop, waar dan stond "Dear 123XYZ, speed fine $400. Thanks for contributing!" of iets in die geest. Das was grappig, want dan zag je eerst iedereen even denken van oh crap, dat was ik toch hopelijk niet? En dan ziet iedereen 123XYZ kijken en voelt 123XYZ zich best wel een sukkel. Grappig effect. Weet niet of dat soort dingen hier ook gebeurt, en het is ook wat anders dan met bellen, maar toch.
Dan moet je wel je eigen kenteken uit je hoofd kennen. Ikzelf heb daar werkelijk geen idee van.
 
Oke........hogere boetes helpen dus ook niet.
Dan vraag ik me af of er daadwerkelijk iets tegen zal helpen?
Zou dit dan werkelijk helpen:

Gewoon de normale prijs en bij iedere overtreding ter plekke 1 dag het rijbewijs innemen.
Bij de volgende overtreding 2 dagen. enz, enz.

Want ik denk namelijk dat het zulk soort figuren ook niet zal deren als deze regel van kracht wordt.
De mens is doorgaans namelijk wel erg hardleers en egoistisch ingesteld.
Nee, niet allemaal...maar wel een heleboel.
En dat zien we maar al te goed terug in hoe mensen deelnemen aan het verkeer.
En daarmee doel ik op verschillende soorten facetten.
Van kijkers bij een ongeluk tot aan de vechtersbazen en agressievelingen.
Het is werkelijk een gebed zonder end.

Jawel, pakkans vergroten!
 
In Australië zag ik wel eens flitsauto's staan, die dan verbonden waren met zo'n grote lichtkrantkar verderop, waar dan stond "Dear 123XYZ, speed fine $400. Thanks for contributing!" of iets in die geest. Das was grappig, want dan zag je eerst iedereen even denken van oh crap, dat was ik toch hopelijk niet? En dan ziet iedereen 123XYZ kijken en voelt 123XYZ zich best wel een sukkel. Grappig effect. Weet niet of dat soort dingen hier ook gebeurt, en het is ook wat anders dan met bellen, maar toch.


Ik zie misschien 2 keer per jaar een flitsauto, wat veel erger is, tegemoet komende politieauto's (die van voren erg moeilijk/laat te herkennen zijn) kunnen de snelheid van jou meten.
 
Ik ben tegenstander van bekeuren op kenteken.
Je krijgt dan een envelop op de mat dat je op een datum ergens iets verkeerd hebt gedaan, of je even 250 euro wil overmaken.
Normale mensen hebben dan weinig met het verband tussen de overtreding en het boetebedrag. Een hond moet je ook niet een uur later straffen, dan snapt hij echt niet waarom hij op z'n kop krijgt. Mensen hebben dat ook.
En anderen merken er niets van dat er iemand bekeurd is.

Als er geschreven moet worden: Overtreders netjes in het zicht van het overig verkeer op de bon. Dan worden ze aangesproken op wat ze verkeerd deden en hebben dat ook nog in hun eigen geheugen.
Het overig verkeer ziet ook dat er daadwerkelijk geverbaliseerd word.
Oftewel...dat er een pakkans is.;) :t

Ik geloof er heilig in dat een staandehouding + vermanende preek van een duidelijk autoritair persoon 10x meer zin heeft dan de anonieme bekeuring.

Vroeg of laat komen die bekeuringen binnen via "mijnoverheid.nl" en dan heeft het helemaal niets meer te maken met het waarborgen van de verkeersveiligheid (omdat je dan zélfs niet meer het "KUT, er ligt opeens een CJIB envelop op de mat" gevoel hebt).

Als jonge jongens hadden we in Bussum en omgeving groot ontzag voor "de snor". "De snor" was die ene motoragent (met super-snor) die wél achter jouw en je brommertje aan kwam de steegjes in, die je een maand later nog steeds herkende. Die je zo hard op je plek zette als je het te bont maakte, dat de bekeuring helemaal niet relevant was. Je was al lang blij als je met je bekeuring (en brommertje aan de hand)naar huis mocht. We hebben meer motor snorren nodig :+
 
De complimenten aan mijn adres mbt "premiejager" snap ik. Feit is wel dat "we" het blijkbaar best wel een beetje zat worden om mede door appende/bellende bestuurders in de file te staan (auto) of voor onze fl#kker gereden te worden (motor). De huidige manier van handhaven werkt niet, of gebeurt domweg niet. Dan moet je toch wat hè.

BTW: Zachtjes op het raampje tikken en vriendelijk vragen of ik er langs mag werkt namelijk ook niet. Been there, done that...
 
Het probleem is natuurlijk dat we allemaal vinden dat anderen gepakt moeten worden en wij zelf niet. We hebben allemaal onze verontschuldiging wel klaar als we zelf gepakt worden.

'Verbeter de wereld en begin bij jezelf' is ook hier het motto!

En natuurlijk rijbewijs innemen zonder waarschuwing vooraf :Y
 
Laatst bewerkt:
In Australië zag ik wel eens flitsauto's staan, die dan verbonden waren met zo'n grote lichtkrantkar verderop, waar dan stond "Dear 123XYZ, speed fine $400. Thanks for contributing!" of iets in die geest. Das was grappig, want dan zag je eerst iedereen even denken van oh crap, dat was ik toch hopelijk niet? En dan ziet iedereen 123XYZ kijken en voelt 123XYZ zich best wel een sukkel. Grappig effect. Weet niet of dat soort dingen hier ook gebeurt, en het is ook wat anders dan met bellen, maar toch.

Heb iets dergelijks in Nl wel eens gezien, bij knooppunt Azelo, al kan ik me niet meer herinneren of het alleen een waarschuwing was, of dat er daadwerkelijk boetes werden uitgedeeld. Maar er stond wel een kenteken vermeld op de lichtkrant.

(En nee, de mededeling was niet aan mij gericht :+ )
 
Vroeg of laat komen die bekeuringen binnen via "mijnoverheid.nl" en dan heeft het helemaal niets meer te maken met het waarborgen van de verkeersveiligheid.

Toch gaat het wel die kant op, in dit "digitale zakelijke tijdperk".

Het zal niet meer bij snelheidsovertredingen op de snelweg en rood verkeerslicht overtredingen blijven.

Er zullen steeds minder "rekeningen en boetes" in de brievenbus te vinden zijn, maar via je "digitale brievenbus" verwerkt gaan worden.

Kenteken scannen, bij de verwerking ervan is weinig personeel voor nodig.

Digitale transacties (contant geld zal verdwijnen) gaan helaas belangrijker worden dan mensen.
 
Het probleem is natuurlijk dat we allemaal vinden dat anderen gepakt moeten worden en wij zelf niet. We hebben allemaal onze verontschuldiging wel klaar als we zelf gepakt worden.
Het zit nog dieper. Vraag een gemiddelde forummer waarom hij/zij:
- wel harder mag rijden dan aangegeven.
- best even een telefoontje snel kan opnemen
- wel even mag foutparkeren

Natuurlijk: op een Duitse landweg mag je 100, op een Nederlandse soms maar 60. Op een dodelijk stil stuk snelweg in Engeland geldt nog steeds 70 mph. Andere landen laten 130 toe.

Tussen wat veilig is en niet veilig is, IS een grijs gebied. Maar wat geeft een individuele burger het recht om over de grens te gaan? Toch denken wel allemaal dat dat soms wel kan.

Soms omdat de omstandigheden op het moment gunstiger zijn dan waar de wetgever zijn bepalingen op gebaseerd heeft. Maar vaak omdat we denken betere bestuurders te zijn dan gemiddeld.

Ik denk dat als je een gemiddelde groep vraagt wie rijdt er slechter dan gemiddeld, denk ik dat de kans klein is dat 50% zijn hand opsteekt.

We zijn ons dus zelden bewust van onze tekortkomingen. Dat is een lastig karaktertrekje. En dat vaak niet eens met pure domheid te maken of bravoure.
 
Dat snap ik wel ja, als je zo traag rijdt. Christus te paard, wat rijden ze daar sloom. Ze gaan nog net niet terug in de tijd.

_O-

Klopt.

Wist je dat Groot Brittanie er in dat opzicht ook best gunstig uitsteekt? Met een toegelaten alcoholpromillage van 0.8 promille. Daar krijg je met name geheelonthouders helemaal gek mee.
 
Vrouwelijke politieagenten in burger moeten zich bij een aanhouding/stopteken tegenwoordig zo legitimeren *D De dames raken te vaak hun legitimatie pasjes kwijt :+

5kov9cpokbf.jpg
 
Laatst bewerkt:
_O-

Klopt.

Wist je dat Groot Brittanie er in dat opzicht ook best gunstig uitsteekt?
Nee, wist ik niet, maar wel dat mensen in Zweden (en Noorwegen), totaal geen haast hebben. Eigenlijk best lekker. Nou ja, ik rijd ook altijd haastig in het woonwerk verkeer. Niet dat ik ergens heen moet ofzo, als ik thuiskom plof ik eigenlijk altijd neer op de bank. Dus haast? Mwoh..
 
_O-

Klopt.

Wist je dat Groot Brittanie er in dat opzicht ook best gunstig uitsteekt? Met een toegelaten alcoholpromillage van 0.8 promille. Daar krijg je met name geheelonthouders helemaal gek mee.

Ja wat een verschrikking daar op de snelwegen. Mensen rijden massaal 10km/h onder de toegestane snelheidslimiet, zo bang voor de extreem hoge boetes is men (minimaal iets van 250€ voor een paar km te hard, oplopend tot enkele duizenden euro's).
 
Terug
Bovenaan Onderaan