Leer of textiel voor in de zomer?

Jop93

MF'er
16 dec 2016
55
0
Gemeente Bronckhorst
Toen ik mijn motor een jaar geleden kocht heb ik ook een textielen Difi jas en broek gekocht met voor de jas een uitneembare binnenvoering met de gedachte dat ik op zowel koude als warme dagen lekker kon rijden.

Nu ben ik ook een mooi weer rijder dus zoveel koude dagen maak ik niet mee op de motor dus de binnenvoering ligt al vanaf dag 1 in de kast.
Maar ook zonder binnenvoering zweet ik mij kapot in mijn motorkleding dus ik ben opzoek naar iets luchtigers.

De Rev'it voorjaarscollectie van 2018 is onlangs uitgekomen en daar zitten wel een aantal leuke dingen tussen.
Ook ben ik benieuwd naar leren motorkleding maar hier heb ik geen ervaring mee daarom vraag ik jullie mening.

Waarvoor zouden jullie gaan om in te kunnen rijden op de warme dagen?

Een leren combipak
Een leren jas en leren broek (zit hier nog verschil tussen met een combipak?)
Of een textiele doorwaai jas (Optie1) (Optie 2)
Dan moet ik er alleen nog een mooie textiele doorwaai broek bij zoeken.

Of ben ik heel dom bezig en is leer helemaal niet luchtig?

Ik weet niet of het iets uitmaakt met betrekking op de kledingkeuze maar ik heb een Yamaha XT660X
 
Laatst bewerkt:
Toevallig rij ik nu in de winter ook in een Difi pak. Een gevoerde tweedelige vuilniszak (slecht gesneden zou een compliment zijn), die gevoelsmatig 10 l water opzuigt in de regen en dan niet alleen ijskoud aanvoelt maar ook nog eens 3 dagen nat blijft.

Mijn zomerpak is een goedkoop Dainese leren pak. Die laat geen lucht door en als het warmer is dan 25C verandert die in een tweedelige vuilniszak (slecht gesneden zou een te groot compliment zijn), die gevoelsmatig 10 l zweet binnenhoudt en minstens 3 dagen kletsnat blijft.

Eigenlijk weinig verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag in de zomer een leren/textiel doorwaaipak van rev-it. De jas Ignition2 en de broek Gear2. Ideaal!
 
Mijn ervaring is dat leer koeler is in de zomer dan een texielen waterdicht ademend pak. Wat je er onder draagt is echter ook van belang. Je wil bijvoorkeur vocht afvoerende sportkleding er onder. Dit zorgt ervoor dat het zweet afgevoerd word waardoor je geen plakkerig gevoeg meer hebt. Liefst met coolmax er in verwerkt. Hte merk odlo heeft dat maar af en toe ook de spullen bij de aldi

Het beste is echter een doorwaaipak.
 
Ik heb zelf eerst goedkoop textiel gehad, daarna ben ik overgegaan naar de combinatie broek+jas van de revit neptune GTX.
Goedkoop textiel is ruk. Heb ik ook gehad. Voelt als een plastic zak en is helemaal niet zo waterdicht.
Goed textiel is fijn, waterdicht en zuigt zich niet helemaal vol.


Maar als ik mijn huisgenoot vraag (die heeft goed textiel en goed leer) is leer wel fijner als het droog en warm is.


Als je dus alleen rijdt bij zonnig droog en mooi weer, kun je het beste voor leer gaan. Als je van plan bent ooit regen tegen te komen kun je beter textiel pakken. Anders zit je een dag lang in een nat pak.
 
Ik rij inmiddels 10 jaar in eendelig geperforeerd leer rond. (Revit) en geperforeerde leren Alpinestar Supertech laarzen. Ik rij doorgaans vanaf maart t/m oktober. Bevalt prima vanaf ca. 12 graden.
In de ochtend of als ik de Eifel in duik kan het vaak nog behoorlijk koud zijn. Dan trek ik onder het pak een thermojasje aan (Revit).
Het pak is wit en dat scheelt ook alweer t.o.v. zwart.

De geperforeerde laarzen heb ik onlangs aan de kant gezet.(ongeschikt voor kou en regen) en heb weer dichte gekocht.
 
IK vind leer in de winter te koud, dan rij ik in textiel en zonodig met er onder een verwarmde onderjas (dagelijks 70 km vv).
In het voor- en najaar rij ik dan in een lerenpak, of een textiel pak met minder lagen er onder.
In de zomer als het echt warm is (>25C) in een doorwaaijas en een geperforeerde lerenbroek en als het heel warm is: Spanje/Italie dan doe ik er een cooldown vest onder waar je dus water in doet om koel te blijven. Dat helpt enorm als het stikkens heet is.

De laarzen zijn standaard, maar als ik met vakantie ga naar een heel warm land, dan heb ik Airflow laarzen en ook nog een zomerhelm (Nolan 44)
 
Leer

in zomer met MACNA cooling vest en lange sportonderbroek/hemd onder het leer om efficiënt zweet af te voeren

in de winiter thermo ondergoed er onder...
 
In de zomer, als ik zeker weet dat het droog blijft trek ik mn leren jas aan, textiel blijft natuurlijk klapperen in de wind, leer niet.
 
In de zomer zeker weten leer! Bij regen regenpak er over of textiele pak.
Heb zelf IXS leren combi erg tevreden!
 
In de zomer textiel van IXS
In de winter (afhankelijk van temperatuur) textiel van IX (met binnen voeringen)

Bij lekkere temperaturen en/of een zonnetje bij een ritje om te rijden leren combi van IXS
(ipv w/w verkeer)

Maar wel standaard mijn leren zomer handschoenen best koud bij temperaturen zoals gisteren :+

Dus ja, maar net wat je wil TSer
 
TS is een mooi weer rijder, dus die winteradviezen zijn volgens mij niet echt van toepassing.

Ik heb afgelopen jaar een textiele doorwaaibroek gekocht en wil nu niet anders meer.
In voor-en najaar evt. thermo ondergoed eronder,als het heet is enkelen ritsen open zetten.
Helemaal geweldig, beter dan de kleding die strak op je huid zit en plakt.
 
Rev'it Ignition jas + broek.
De serie 3 is net uit dus misschien zullen de verouderde Ignition 2 jas en Gear 2 broek voor minder de deur uit gaan.
 
Voor mij leren broek en textiel jas zodra de temperaturen boven de 10 graden komen. Daaronder ook een textielen broek.

Leer zit gewoon veel lekkerder en broeit minder. Een textielen jas vind ik dan weer praktischer en ik heb er twee. Eentje met uitritsbare Goretex regenvoering en veel ventilatiemogelijkheden, dat is lekkerder boven de 25 graden. Het nadeel is dat je bij regen wel met een natte buitenjas rijdt en je bij dreigende regen die voering aan moet doen.

Als het minder warm lijkt te gaan worden gebruik ik mijn all weather jas met Goretex laminaat, in de regen is dat fijner. Die jas heeft ook een paar ventilatiesleuven en tot 30 graden is het eigenlijk best goed te doen.

Als het heel lang en hard plenst doe ik een regenbroek over die leren broek, maar meestal is dat niet nodig en blijf ik zonder ook redelijk droog.
 
Bedankt voor alle reacties, ik had er niet zoveel verwacht :) .
Ik wacht nog even met het kopen van andere kleding tot ik mijn vakantiegeld en winstuitkering van het werk binnen heb, dus ik heb nog een paar maanden om mij te oriënteren.

Ik draag in de zomer een leren/textiel doorwaaipak van rev-it. De jas Ignition2 en de broek Gear2. Ideaal!

Rev'it Ignition jas + broek.
De serie 3 is net uit dus misschien zullen de verouderde Ignition 2 jas en Gear 2 broek voor minder de deur uit gaan.

Bedankt voor deze tips! Deze kleding heb ik denk ik over het hoofd gezien.

Ik vind het wel moeilijk om een keuze te maken tussen de looks van leer (alhoewel de textiele jassen ook steeds mooiere pasvormen krijgen) en het praktische gedeelte van textiele kleding. Eigenlijk moet ik gewoon van allebei een setje kopen :+
 
Het ligt er puur aan hoe goed het pak ventileert, of er uitneembare voeringen zijn, etc. of het dan warmer of koeler is in de zomer. Ik rij met een Lindstrands Qurizo jas, die heeft een uitneembaar vest en een uitneembare voering, in de winter heerlijk warm en waterdicht en in de zomer alleen de 'buiten'jas met grote ventilatieritsen aan de voor- en achterkant
 
Leer. Textiel is een stuk zweteriger. Eén uitzondering: als het echt heet is (32+), draag ik een hyperkewl vest en daar kan je beter een doorwaaijas op dragen.
 
Als het warm is, zeker textiel, als in T-shirt met korte (motor-)spijkerbroek. En zeker geen laarzen! 8-)

(En ik heb best wel een hoge banaanscore!)
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf gebruik uitsluitend textiel, gewoon omdat het normaal goedkoper is :')

Heb een IXS Airmesh Evo II voor de extreem warme dagen, en rij gewoon in m'n winterjas zonder voering op de andere dagen.

Let wel als het 30°C is, is het met een doorwaaijas ook nog heel erg warm.
 
met temperaturen boven de 5 graden moet ik zelfs de binnenvoering van me textiel jas eruit halen, anders word ik zeiknat van de zweet en, dan heb ik alleen een tshirt aan .

vanaf 7 graden heb ik liever een leren jas aan met een trui eronder, warm zat en, word niet nat van de zweet.
heb wel altijd een textiel broek aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan