Rusland, begin jaren vijftig

sidecarracing

MF veteraan
4 jun 2004
4.948
1.870
omg. Utrecht
3states en Enigma, eat your heart out ;)

full
 
Gaaf, met torsie vering. Niet gemaakt om hard te remmen of kleine draaicirkels....
Heb je deze van internet?? URL??
 
Laatst bewerkt:
Cool!!!

ik zie idd wel wat beperkingen, maar in de basis is t toch hardstikke gaaf!!!
 
Dit heeft ook wel wat.

105573607.jpg


Twee blokken boven mekaar in 1 frame. Kom je wel lekker uit op 1300 of 1500 CC; en een monsterlijk vermogen. :+
 
Laatst bewerkt:
Maar ook het nodige gewicht denk?

Zondermeer, het is een flinke klont ijzer extra.

Maar wat ik me nu afvraag: Hoe zouden ze het gedaan hebben met de smering, en hoe hebben ze de bovenste krukas naar de versnellingsbak gekregen. Ervan uitgaande dat de draairichting van beide blokken hetzelfde is, kan je niet even de vliegwielen tegen mekaar zetten of zoiets dergelijks.

Info kan ik helaas nergens vinden, kwam alleen dit plaatje ergens tegen.
 
Laatst bewerkt:
P.s. zou dan dus een gekopieerde BMW boxer uit een R71 zijn

Dat was volgens mij een zijklepper en de Ural copy daarvan was een M72 (heb er één gehad uit 1958, dezelfde als op de achtergrond van de topic foto).
Het blok in de racer en ook in de foto die jij plaatst kan ik niet helemaal thuisbrengen, kopklepper, wel heel leuk. Mooi grof spul!
 
Zondermeer, het is een flinke klont ijzer extra.

Maar wat ik me nu afvraag: Hoe zouden ze het gedaan hebben met de smering, en hoe hebben ze de bovenste krukas naar de versnellingsbak gekregen. Ervan uitgaande dat de draairichting van beide blokken hetzelfde is, kan je niet even de vliegwielen tegen mekaar zetten of zoiets dergelijks.

Info kan ik helaas nergens vinden, kwam alleen dit plaatje ergens tegen.
Ik kan het je niet uitleggen maar het kan wel. Ik heb ergens in mijn archieven (zonder index) een Engels Classic bike tijdschrift waar ze dat met een Douglas twin hebben uitgehaald. Het tweede blok op zijn kop op het primaire blok.
 
3states en Enigma, eat your heart out ;)

[afbeelding]


Dat is een mooi ding zo.
Ik geloof echt niet dat je tegenwoordig als constructeur van wat dan ook nog met een echt nieuw idee op de proppen kunt komen. Afgezien van nieuwe materialen is zo'n beetje elke constructie al wel langs gekomen.
Maar dat geeft niet. Soms krijg je de bevestiging dat je net zo slim bezig bent als iemand 50 of 100 jaar geleden en dat is dan wel leuk.


Ik ga dit jaar weer een poging doen om de Coupe Moto Légende op het circuit van Prenois Dyon te bezoeken. Daar staan ook altijd pareltjes van vooroorlogse en jaren 50 / 60 racemotoren
Plus heel veel meer
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het je niet uitleggen maar het kan wel. Ik heb ergens in mijn archieven (zonder index) een Engels Classic bike tijdschrift waar ze dat met een Douglas twin hebben uitgehaald. Het tweede blok op zijn kop op het primaire blok.


Hé zeg, m'n fantasie slaat ineens op hol.

Luchtgekoelde 2 liter, 4 cilinder boxer met v.d. Ven span. :9~









Er was toch ergens een topic voor "natte dromen". :?
 
Ineens schoot de naam van de Douglas weer binnen. Normaal heet het model Dragonfly, deze was de Dragonfour
full
Ergens heb ik dit tijdschrift liggen, ergens :?
En toen kwam ik er gelijk nog 1 tegen, ander kenteken, lelijke Astralite wielen.
Doublefly
 
Ja, dan ziet deze er toch beter uit.

$_3.JPG




Maar het koppelen van de krukassen geschied dus met een ketting. Logisch eigenlijk.








Nu nog een R100RS blok uit '78 scoren. :+
 
Laatst bewerkt:
Bijzondere apparaten ! (zonde van die velgen B| )

hoeveel zouden er gemaakt zijn?

Waarschijnlijk zijn 't er maar 2.

Stukje van het Douglas forum:

Re: Doublefly
« Reply #1 on: 29 Mar 2008 at 07:58 »
The Double fly came about following discussion with Don Brown about his Dragonfour special. After questioning why he did this and why he did that, it was suggested that if I thought I could do better - then I should get on with it! This being the result of accepting that challenge. It is basically a Dragonfly with a four cylinder engine produced by welding together 2 Mark series engines and connecting the cranks with a toothed belt drive. The wheels and brakes - from a late 70's Yamaha - are fitted because Douglas units cause enough excitement trying to hold back the performance and weight of just one engine!
Eddie.

Of nogmaals de link van Halflive: Doublefly
 
Laatst bewerkt:
Het zijn natuurlijk rollager big ends, die hebben aan af en toe een spatje olie dat rondslingert genoeg.
 
Het zijn natuurlijk rollager big ends, die hebben aan af en toe een spatje olie dat rondslingert genoeg.

Oké, duidelijk. Maar dan is er nog de klepbediening. Maar goed, hier of daar een extra leidingkje, of een misschien elektrische pomp voor de oliedruk en het is ook weer opgelost. En gezien het niveau van de afwerking (op de wielen na dan) lijkt die Eddie me geen domme jongen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan