Luchtbel in brandstoffilter

Hawker

MF'er
24 mei 2015
128
2
Emmen
Dag allen!

Zoals sommigen hebben gezien in een ander topic dacht ik een probleem met carb 1 opgelost te hebben namelijk, het overlopen van carb 1 waarbij er teveel onverbrande benzine de inlaat poort inloopt.

Na een stuk proefrijden bleek het toch niet verholpen. Er hing er een flinke benzine lucht in de schuur en alsnog zag je het brandstof langs de inlaat poort lopen uitwendig, laat staan hoeveel benzine de inlaat inloopt :?

Ben er achter gekomen dat de brandstofpomp niet genoeg tegendruk krijgt en dus blijft pompen als de vlotterkamers hun hoogste niveau hebben bereikt. Zoekt blijkbaar de minste weerstand in dit geval carb 1.

De vorige eigenaar heeft blijkbaar met een reden een synchronisatie connector geplaatst op inlaat 1 als symptoom bestrijding. Het teveel aan brandstof word dan gecompenseerd met meer (valse) lucht en ja, dan stinkt en lekt hij geen benzine meer. Ook de bougie is dan schoon en koffie bruin. Opzich goed zou je zeggen maar cilinder 1 heeft dan een totaal andere meng/ lucht verhouding tot cilinder 2,3 en 4.

Conclusie: één van de vorige eigenaren is dus een dikke prutser.

Nu het volgende; heb de vlotternaalden en behuizing nr. 1 en 2 schoongemaakt en gewisseld. Daarna de brandstofpomp verwijderd daar deze toch overbodig blijkt bij de sc28. de kraan rechtstreeks op de carbs aangesloten met daartussen een brandstof filter. Daarbij ook de sync connector weggelaten en met een m5 schroefje afgedopt en ja hoor geen lekkerij meer!

Vervolgens na een stuk gereden te hebben zit er een luchtbel in het brandstof filter. Onder het rijden geen last van want hij gaat als de brandweer! Na een nachtje stilstaan zit de filter weer helemaal vol. En nee, het filter zit niet verstopt :P ...

Is dit te verklaren en kan het kwaad?

full
 
Laatst bewerkt:
Zoals sommigen hebben gezien in een ander topic dacht ik een probleem met carb 1 opgelost te hebben namelijk, het overlopen van carb 1 waarbij er teveel onverbrande benzine de inlaat poort inloopt.

Na een stuk proefrijden bleek het toch niet verholpen. Er hing er een flinke benzine lucht in de schuur en alsnog zag je het brandstof langs de inlaat poort lopen uitwendig, laat staan hoeveel benzine de inlaat inloopt :?

Ben er achter gekomen dat de brandstofpomp niet genoeg tegendruk krijgt en dus blijft pompen als de vlotterkamers hun hoogste niveau hebben bereikt. Zoekt blijkbaar de minste weerstand in dit geval carb 1.

De vorige eigenaar heeft blijkbaar met een reden een synchronisatie connector geplaatst op inlaat 1 als symptoom bestrijding. Het teveel aan brandstof word dan gecompenseerd met meer (valse) lucht en ja, dan stinkt en lekt hij geen benzine meer. Ook de bougie is dan schoon en koffie bruin. Opzich goed zou je zeggen maar cilinder 1 heeft dan een totaal andere meng/ lucht verhouding tot cilinder 2,3 en 4.

Conclusie: één van de vorige eigenaren is dus een dikke prutser.

:?

fijn dat hij niet meer lekt, maar dit stukje tekst staat vol tegenstrijdigheden en zaken waar ik mijn bedenkingen bij heb.
 
"De vorige eigenaar heeft blijkbaar met een reden een synchronisatie connector geplaatst op inlaat 1 als symptoom bestrijding. Het teveel aan brandstof word dan gecompenseerd met meer (valse) lucht en ja, dan stinkt en lekt hij geen benzine meer"

Wat is dat voor iets zo n sync connector?
 
Ik zou toch de pomp terugplaatsen, bij een bepaald niveau in de tank wil de blade er niet meer goed op lopen ivm brandstoftekort.

Tevens zou ik een revisiesetje vlotternaalden kopen en de vlotterhoogte controleren.
Gelijk controleren of de vlotter niet lek is, waardoor ie te zwaar wordt en niet ver genoeg omhoog komt.

En nogmaals, download een WPHB!!

Edit, als de pomp niet afslaat betekent dat de vlotterkamers niet vol zijn, er lekkage is of dat een of meer naalden niet afdichten.
De pomp slaat normaal bij heel weinig tegendruk al af.
 
Laatst bewerkt:
:?

fijn dat hij niet meer lekt, maar dit stukje tekst staat vol tegenstrijdigheden en zaken waar ik mijn bedenkingen bij heb.


Zoals? Misschien iets te voorbarig om iemand voor prutser uit te maken. Wel is het zo dat die synchronisatie connector / tuitje of hoe dat ding ook heet er niet zonder reden zat.
 
door een synchro-aansluiting te dichten kan je onmogelijk een lekke vlotternaald herstellen.
"totaal ander mengsel verhouding" vs toch koffiebruine bougie ?
dopje niet afsluiten kan gewoon vergeten zijn. of door iemand anders (per ongeluk) verwijdert
ondanks wat het internet zegt, staat die pomp er niet voor niets op. Het was echt niet de bedoeling van Honda om de motor duurder dan nodig te maken.
 
Die kan men ook gewoon vergeten zijn.

Alles kan natuurlijk. Maar gezien de symptomen is het juist op die plek wel heel toevallig.

Nu zonder pomp is er niks aan de hand..

Wellicht was de vlotternaald behuizing wat vervuild en sloot de vlotternaal niet goed af. En was het met pomp ook goed gegaan nu..

Zonder pomp werk het ook prima. De sc33 doet het ook zonder de pomp. Daarbij tank ik gewoon elke 150 km dan moet het goed komen :]
 
Laatst bewerkt:
door een synchro-aansluiting te dichten kan je onmogelijk een lekke vlotternaald herstellen.
"totaal ander mengsel verhouding" vs toch koffiebruine bougie ?
dopje niet afsluiten kan gewoon vergeten zijn. of door iemand anders (per ongeluk) verwijdert
ondanks wat het internet zegt, staat die pomp er niet voor niets op. Het was echt niet de bedoeling van Honda om de motor duurder dan nodig te maken.

De verhouding was toch dusdanig in balans dat bougie 1 niet anders van kleur was dan de rest. Wel was bij carburateur 1 het volume groter t.o.v. 2,3 en 4 door het teveel aan brandstof (lekken / onvoldoende afsluiten) en meer lucht (synchronisatie aansluiting).

Als de aansluiting er niet gezeten had, had cilinder 1 dus langere tijd te rijk gestaan en dan had de bougie vast anders van kleur geweest.

Enige wat ik bedenken kan is dat er niet de moeite is genomen de vlotter naalden e.d. te controleren, reinigen en of vervangen. En het teveel aan brandstof carb 1 te maskeren door een synchronisatie aansluiting te monteren.
 
Als je een lichtjes lekkende vlotterkraan hebt is het normaal dat je daar niks van merkt zodra de motor belast wordt. Dan wordt de hoeveelheid brandstof die doorlekt namelijk meteen verbruikt en klopt het brandstofniveau in de vlotterkamer gewoon met wat het moet zijn.

Pas als de motor weer stationair loopt neemt het momentane verbruik af tot minder dan wat in dezelfde tijd doorlekt, en begint het peil te stijgen tot de carburateur overloopt.

M.a.w. de bougiekleur kun je negeren. Er komt brandstof uit lopen...hij lekt..
 
De verhouding was toch dusdanig in balans dat bougie 1 niet anders van kleur was dan de rest. Wel was bij carburateur 1 het volume groter t.o.v. 2,3 en 4 door het teveel aan brandstof (lekken / onvoldoende afsluiten) en meer lucht (synchronisatie aansluiting).

Als de aansluiting er niet gezeten had, had cilinder 1 dus langere tijd te rijk gestaan en dan had de bougie vast anders van kleur geweest.

Enige wat ik bedenken kan is dat er niet de moeite is genomen de vlotter naalden e.d. te controleren, reinigen en of vervangen. En het teveel aan brandstof carb 1 te maskeren door een synchronisatie aansluiting te monteren.


Waarom dan niet alleen het schroefje gedemonteerd, dat zou dan ook voldoende moeten zijn.
( volgens jouw theorie)
 
Nu het volgende; heb de vlotternaalden en behuizing nr. 1 en 2 schoongemaakt en gewisseld. Daarna de brandstofpomp verwijderd daar deze toch overbodig blijkt bij de sc28. de kraan rechtstreeks op de carbs aangesloten met daartussen een brandstof filter. Daarbij ook de sync connector weggelaten en met een m5 schroefje afgedopt en ja hoor geen lekkerij meer!

Als ik het verhaal juist interpreteer heb je nu geen elektrische brandstofpomp meer, zijn de vlotternaalden vervangen/goed, is het beunwerk met de open sync aansluiting ongedaan gemaakt en

hij gaat als de brandweer!

Wat is dan nu precies het probleem?
 
Waarom dan niet alleen het schroefje gedemonteerd, dat zou dan ook voldoende moeten zijn.
( volgens jouw theorie)

Nope. Bij verwijderen van de synchro aansluiting en afdoppen stroomt er teveel brandstof de inlaat poort in (niet goed sluitende vlotter naald) waardoor de pomp blijft pompen en de minste weerstand zoekt. Bij het monteren van de synchro aansluiting (krijgt meer lucht) is het lekken weg ... symptoom bestrijding dus.
 
Nope. Bij verwijderen van de synchro aansluiting en afdoppen stroomt er teveel brandstof de inlaat poort in (niet goed sluitende vlotter naald) waardoor de pomp blijft pompen en de minste weerstand zoekt. Bij het monteren van de synchro aansluiting (krijgt meer lucht) is het lekken weg ... symptoom bestrijding dus.

Je snapt niet wat ik bedoel.

Waarom zou men de aansluiting monteren als het verwijderen van het afdicht-boutje voldoende is?
Open is open.
 
Zoals? Misschien iets te voorbarig om iemand voor prutser uit te maken. Wel is het zo dat die synchronisatie connector / tuitje of hoe dat ding ook heet er niet zonder reden zat.

Maar de brandstofpomp had meneer Honda wel voor de sier geplaatst ?





Alles kan natuurlijk. Maar gezien de symptomen is het juist op die plek wel heel toevallig.

Nu zonder pomp is er niks aan de hand..

Wellicht was de vlotternaald behuizing wat vervuild en sloot de vlotternaal niet goed af. En was het met pomp ook goed gegaan nu..

Zonder pomp werk het ook prima. De sc33 doet het ook zonder de pomp. Daarbij tank ik gewoon elke 150 km dan moet het goed komen :]

Nu snap ik het. Je hebt het ontwerp van Honda verbeterd en komt hier slechts om daar lof voor te vangen, technische tips zijn helemaal niet de bedoeling :N

Fijn dat ie weer goed rijdt en veel plezier met je motor *D
 
Laatst bewerkt:
Maar de brandstofpomp had meneer Honda wel voor de sier geplaatst ?Nu snap ik het. Je hebt het ontwerp van Honda verbeterd en komt hier slechts om daar lof voor te vangen, technische tips zijn helemaal niet de bedoeling :N

een heel topic in 2 simpele zinnen samen gevat :} prachtig voorbeeld van hoe er altijd gepost zou moeten worden in techniek : kort , bondig en to the point zonder gezever.
 
Maar de brandstofpomp had meneer Honda wel voor de sier geplaatst ?Nu snap ik het. Je hebt het ontwerp van Honda verbeterd en komt hier slechts om daar lof voor te vangen, technische tips zijn helemaal niet de bedoeling :N

Fijn dat ie weer goed rijdt en veel plezier met je motor *D

Bedankt voor het compliment O-)

Voorwoord is niet meer dan aanleiding naar de daadwerkelijke vraag.
Technische info is wel degelijk gewenst, ( zie topic titel / slotvraag ). Gelukkig een meerendeel die dat snapt en een nuttig antwoord op heeft, Bedankt daarvoor :t zegt overigens ook wel weer het e.e.a. over sommige overige posts.

Overige nuttige feedback ook bedankt.

Hier mag een slotje op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan