Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!

En was het niet ook Zweden waar verkeersboetes zowat onbetaalbaar zijn?

Dan ben je nog niet in Noorwegen geweest. Zweden is niet goedkoop, maar absoluut niet extreem.

Overigens de pakkans is echt niet groot in Zweden. Camera's staan altijd aangegeven. Lasercontroles en vliegende brigades zijn schaars. ZE flitsen vanwege de belijslast van voren zodat je gezicht erop staat. MOtorrijders hebben dus in dat opzicht carte blanche bij flitscamera's.

Afkloppen natuurllijk...

In NL had ik gemiddeld toch elk jaar wel een briefje te pakken van het CJIB. Meestal geen echt gekke overtredingen, maar toch... hier in Zweden in 7 jaar alleen een paar parkeerboetes (oa 1 met de motor).
 
Ja wat een verschrikking daar op de snelwegen. Mensen rijden massaal 10km/h onder de toegestane snelheidslimiet, zo bang voor de extreem hoge boetes is men (minimaal iets van 250€ voor een paar km te hard, oplopend tot enkele duizenden euro's).

Aaah ja, net als iedereen die in NL 60 km/h rijdt op een 80 km/h weg omdat we geconditioneerd zijn. En dan te bedenken dat het om subsidie draait _O-
 
@Motor-Timothy
Nu ben ik slechts 1 vakantie in de UK geweest en dat was met de auto. Ik vond de snelheidslimieten op de binnenwegen vaak aan de hoge kant. Ik voelde me er zelden geremd door. Niet zoals in Noorwegen waar 10 km voor een dorp de limiet al werd verlaagd van 80 naar 60.

Op de snelweg was 70 mph gevoelsmatig wel aan de lage kant. Ik had eigenlijk niet de indruk dat er zo heel langzaam werd gereden. Ik heb er hele stukken gewoon 130-140 gereden en had niet de indruk dat het overige verkeer veel langzamer ging. Misschien toch wel gedurfd achteraf. :)
 
Waar een bord staat van 60 rijd ik altijd 80 als het kan. Lui die traag optrekken en 50 rijden haal ik subiet in als het even veilig kan.
Met 30 netzo als het een doorgaande weg is is in een dorp. Je ziet geen hond.

Het enigste wat bij mij zou helpen is handhaven en staandehouding.
Maar ik zie gewoon jarenlang niemand terwijl ik structureel te hard rij volgens de wet van ehhh :+

In dit land komen wij er wel :N
Stond 2 weken geleden nog in de krant, wegens vergrijzing en structureel niet opleiden van nieuwe politieagenten, wegens de jarenlange bezuinigingen, word er over 2 jaar een moordend tekort verwacht.
Kleine vergrijpen worden niet meer in behandeling genomen door de plietsie, zoek het maar lekker zelf uit.

Het bericht was gewoon de wereld ingestuurd om de bevolking al vast voor te bereiden en te laten wennen aan de nieuwe aanpak, nog minder blauw _O-

This godverdomme gewoon een vrijbrief voor die roversbendes uit het Oosten. Lekker nog meer fietsen, zitmaaiers en gereedschap gappen.
Enigste wat plietsie doet is voorlichting hoe je je deur op slot moet doen :?
 
In Nl houd ik mij zelden aan de snelheid; in Duitsland doe ik dat wel. In Nederland word je namelijk beschouwd als zwakbegaafd, in Duitsland gaan ze ervan uit dat je ook zelf nog een bepaalde verantwoordelijkheid moet nemen. En dat doen mensen daar dan ook. Dus linksaf slaan bij groen stoplicht = zelf even kijken naar verkeer rechtdoor, rechtsaf is het stoplicht zelfs vaak weggelaten, een bord Scherpe bocht staat alleen bij een scherpe bocht, er zijn redelijke snelheidslimieten, geen drempels op doorgaande wegen enz enz enz.
 
Hoezo verloederen? Het gaat heel goed in NL.
Gedoogbeleid? Het is gewoon verboden om een telefoon in je hand te houden. Zelfs als je stil staat in de file, of voor een rood stoplicht: 260 eur. Voor een fictief probleem. Er zijn helemaal geen cijfers over ongevallen vanwege het vasthouden van een telefoon.


Het kan allemaal leuk verboden zijn maar we hebben er een topic over geopend.
Omdat we ons eraan ergeren en het duidelijk gevaarlijke situaties opleverd.
En ondanks dat het zwaar verboden is als "gewoon" beschouwd wordt door velen.
Dat er geen cijfers over zijn wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Over het verloederen....
Ik was nog niet zo lang geleden in australie en kwam dit bord tegen.

full


We hebben nog tientallen km gereden voor we het eerste stukje zwerfvuil tegen kwamen. En dan nog was het een enkel blikje of weggewaaide plastik zak.

Let eens wat meer op ons NL straatbeeld:

full

full


Waarom kan daar wel iedereen zijn meuk 100km meezeulen en valt het hier direct uit de hand?
Nou kun je zeggen dat een een stuk weg is waar geen hond komt maar zelfs in bebouwde gebieden zie je nauwelijks vuil.
Sterker nog, ik heb 2x gezien dat op een kampingplaats de australiers de plek waar voorheen EU's hebben gestaan gingen schoonmaken.
o.a. Koolresten opruimen en peuken oprapen. We schaamden ons kapot wanneer iemand vroeg waar wij vandaan kwamen.

Ik wordt droevig/boos wanneer ik in de zomer voor de zoveelste keer vanaf het balkon zie hoeveel zooi er uit de auto gegooid wordt. Vanuit de parkeerplaats!
Soms wordt er een hele asbak effe op de grond uitgeklopt.
Waar is het mis gegaan? Hoe kun je nou zeggen dat het zo goed gaat met ons als maatschappij? 20 jaar geleden was het niet zo erg.

En nu heb ik het alleen over vuil gehad maar zijn er meerder voorbeelden te noemen.
En dat is wat ik bedoel met verloedering.

En het begint bij opvoeding. En al het andere is een gevolg daarvan.
Ik liep een tijdje geleden met mijn partner door de stad. Voor ons een vader met zoontje van ~5-7.
Ventje kreeg een snoepje en wist niet wat'ie met het papiertje moets doen.
"Gooi maar op de grond" was het wijze antwoord.
Je zag het ventje gewoon twijfelen en even later keek hij gefacineerd toe hoe het zilver papiertje op de grond dwarrelde.
Mijn vrouw zit in het onderwijs, die zei:
"En ik elke pauze een strijd aan gaan met kinderen om ze juist dat af te leren".
 
Laatst bewerkt:
Hoezo verloederen? Het gaat heel goed in NL.
Gedoogbeleid? Het is gewoon verboden om een telefoon in je hand te houden. Zelfs als je stil staat in de file, of voor een rood stoplicht: 260 eur. Voor een fictief probleem. Er zijn helemaal geen cijfers over ongevallen vanwege het vasthouden van een telefoon.

Volgens mij is dat niet verboden, of het moet recent gewijzigd zijn, ik loop meestal 2 jaar achter op nieuwe wetgeving.
 
In Australië zag ik wel eens flitsauto's staan, die dan verbonden waren met zo'n grote lichtkrantkar verderop, waar dan stond "Dear 123XYZ, speed fine $400. Thanks for contributing!" of iets in die geest. Das was grappig, want dan zag je eerst iedereen even denken van oh crap, dat was ik toch hopelijk niet? En dan ziet iedereen 123XYZ kijken en voelt 123XYZ zich best wel een sukkel. Grappig effect. Weet niet of dat soort dingen hier ook gebeurt, en het is ook wat anders dan met bellen, maar toch.
In Frankrijk 1x mijn kenteken op een bord zien staan, daar sta je wel even gek van te kijken.
 
In Nederland 1 x een bord langs de provinciale weg Blokzijl-Steenwijk zien staan, met de tekst "uw snelheid is gecontroleerd" Was meteen shit, want ik had de radar detector die toen nog legaal was niet aangezet. Binnen 2 weken post uit Ljouwert.
 
Het kan allemaal leuk verboden zijn maar we hebben er een topic over geopend.
Omdat we ons eraan ergeren en het duidelijk gevaarlijke situaties opleverd.
En ondanks dat het zwaar verboden is als "gewoon" beschouwd wordt door velen.
Dat er geen cijfers over zijn wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Over het verloederen....
Ik was nog niet zo lang geleden in australie en kwam dit bord tegen.

[afbeelding]

We hebben nog tientallen km gereden voor we het eerste stukje zwerfvuil tegen kwamen. En dan nog was het een enkel blikje of weggewaaide plastik zak.

Let eens wat meer op ons NL straatbeeld:

[afbeelding]
[afbeelding]

Waarom kan daar wel iedereen zijn meuk 100km meezeulen en valt het hier direct uit de hand?
Nou kun je zeggen dat een een stuk weg is waar geen hond komt maar zelfs in bebouwde gebieden zie je nauwelijks vuil.
Sterker nog, ik heb 2x gezien dat op een kampingplaats de australiers de plek waar voorheen EU's hebben gestaan gingen schoonmaken.
o.a. Koolresten opruimen en peuken oprapen. We schaamden ons kapot wanneer iemand vroeg waar wij vandaan kwamen.

Ik wordt droevig/boos wanneer ik in de zomer voor de zoveelste keer vanaf het balkon zie hoeveel zooi er uit de auto gegooid wordt. Vanuit de parkeerplaats!
Soms wordt er een hele asbak effe op de grond uitgeklopt.
Waar is het mis gegaan? Hoe kun je nou zeggen dat het zo goed gaat met ons als maatschappij? 20 jaar geleden was het niet zo erg.

En nu heb ik het alleen over vuil gehad maar zijn er meerder voorbeelden te noemen.
En dat is wat ik bedoel met verloedering.

En het begint bij opvoeding. En al het andere is een gevolg daarvan.
Ik liep een tijdje geleden met mijn partner door de stad. Voor ons een vader met zoontje van ~5-7.
Ventje kreeg een snoepje en wist niet wat'ie met het papiertje moets doen.
"Gooi maar op de grond" was het wijze antwoord.
Je zag het ventje gewoon twijfelen en even later keek hij gefacineerd toe hoe het zilver papiertje op de grond dwarrelde.
Mijn vrouw zit in het onderwijs, die zei:
"En ik elke pauze een strijd aan gaan met kinderen om ze juist dat af te leren".


+

Vanaf de McDonald 's kun je het spoor zo volgen. Ik heb 1 keer gezien dat er een volle zak uit een rijdende auto werd gekieperd.
Wat een stelletje stoere lamzakken zeg :r
 
+

Vanaf de McDonald 's kun je het spoor zo volgen. Ik heb 1 keer gezien dat er een volle zak uit een rijdende auto werd gekieperd.
Wat een stelletje stoere lamzakken zeg :r

Er staat een filmpje op youtube van een motorrijder die juist dat opraapt, achter de vervuiler aan gaat en het zo door het raam naar binnen kieperd. _O-
 
Duitland scoort dan weer minder goed als het gaat om verkeersdoden per aantal kms of per aantal inwoners dan bijv. Nederland, Zweden of UK. En dat ligt niet direct aan de autosnelwegen.

Ik vraag me af of je zoiets kan toeschrijven aan volksaard of rijopleiding of verkeersbeeld of klimaat.
 
Je zou denken dat er ergens een optimum is. Zou je de snelheid werkelijk verlagen tot een absurd minimum, dan houd je ongelukken over die buiten de controlemogelijkheden van de politie vallen. Immers, nu ook gebeuren er ongelukken door joyriding, dronken polen, parkinson opaatjes die toch nog achter het stuur kruipen, boomklevende golvers, etc..

Zweden heeft een zogenaande nulvisie. Een visie dat niemand in het verkeer zou moeten hoeven vergongelukken. In de praktijk lijken ze vooral op verlaging van de gemiddelde gemeten maximum snelheid te focussen. Ondertussen wel (voor motorfietsen) levensgevaarlijke middengeleiders bestaande stalen paaltjes en kabels. Natuurlijk al het aantal ongelukken nul zijn als je de maximum snelheid tot nul verlaagt.

Mijn punt is dus dat je niet zozeer klakkeloos de max snelheid moet verlagen, maar dat je wel kunt kijken waar die verschillen tussen verchillende landen vandaan komen.

Het is toch eigenlijk vreemd dat GB best goed scoort ondanks relatief hoge snelheden op de binnenwegen en een toegelaten promillage van 0.8 promille.

EN het Zweedse idee dat je de snelheid maar overal omlaag moet brengen staat weer haaks op het beeld dat de autobahn toch echt een relatief veilige infrastructuur is, ondanks de hoge snelheden.
 
In Nederland word je namelijk beschouwd als zwakbegaafd, in Duitsland gaan ze ervan uit dat je ook zelf nog een bepaalde verantwoordelijkheid moet nemen.

Hoe lang lees je al mee in dit topic ?


Als ik dit topic lees, ervaringen die men hier iedere dag post.... dan lijkt het volkomen terecht de gemiddelde weggebruiker als zwakzinnig te behandelen.

Ageren tegen iets wat je zelf 'iedere' dag bevestigd is raar :?
 
Waar een bord staat van 60 rijd ik altijd 80 als het kan. Lui die traag optrekken en 50 rijden haal ik subiet in als het even veilig kan.
Met 30 netzo als het een doorgaande weg is is in een dorp. Je ziet geen hond.

Het enigste wat bij mij zou helpen is handhaven en staandehouding.
Maar ik zie gewoon jarenlang niemand terwijl ik structureel te hard rij volgens de wet van ehhh :+

In dit land komen wij er wel :N
Stond 2 weken geleden nog in de krant, wegens vergrijzing en structureel niet opleiden van nieuwe politieagenten, wegens de jarenlange bezuinigingen, word er over 2 jaar een moordend tekort verwacht.
Kleine vergrijpen worden niet meer in behandeling genomen door de plietsie, zoek het maar lekker zelf uit.

Het bericht was gewoon de wereld ingestuurd om de bevolking al vast voor te bereiden en te laten wennen aan de nieuwe aanpak, nog minder blauw _O-

This godverdomme gewoon een vrijbrief voor die roversbendes uit het Oosten. Lekker nog meer fietsen, zitmaaiers en gereedschap gappen.
Enigste wat plietsie doet is voorlichting hoe je je deur op slot moet doen :?
1 goeie klap en in breker is hmmm niet meer op deze wereld.
Geen wet die mij verbied mijn eigendommen te verdedigen.
Dit land word corrupter en corrupter.
De mens telt hier niet meer melk koeien zijn we en meer niet. :r
 
Hoe lang lees je al mee in dit topic ?


Als ik dit topic lees, ervaringen die men hier iedere dag post.... dan lijkt het volkomen terecht de gemiddelde weggebruiker als zwakzinnig te behandelen.

Ageren tegen iets wat je zelf 'iedere' dag bevestigd is raar :?

Als je mensen consequent op een bepaalde manier benadert, gaan ze zich vanzelf zo gedragen.
Waarom werkt het in Duitsland beter?
 
Als je mensen consequent op een bepaalde manier benadert, gaan ze zich vanzelf zo gedragen.
Waarom werkt het in Duitsland beter?



In Duitsland is de pakkans veel groter, de aangiftebereidheid is ook vele malen groter en de politie heeft daar de plicht elke aangifte te onderzoeken. Om de zoveel kilometer langs de autobaan en in elk dorp een bureau.

Hier verdwijnt de politie van de straat, verdwijnen de bureau's uit nagenoeg alle dorpen en zijn ze zelfs in de stad vaak niet meer bemand in de avonduren en 's nachts. Je moet soms hemel en aarde bewegen, om aangifte te mogen doen. Krijg je op vrijdagmiddag een steen naar je hoofd gegooid, mag je de volgende week aangifte komen doen. Op de snelweg zie ik alleen nog maar politie bij een ongeval en een enkele keer bij een actie, maar niet dagelijks structureel.

Als in Duitsland het toezicht wegvalt, verslechterd het gedrag ook.

Men is in Duitsland overigens gewend elkaar op gedrag aan te spreken, er is meer sociale controle. In Nederland ontbreekt deze steeds meer, omdat zeker in de grote steden wel uitkijkt, omdat er teveel voorbeelden zijn van mensen die gelijk een knal voor hun kop krijgen, of een mes tussen de ribben. Hier is het teveel bemoei je met je eigen.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing: Fietsen verbieden.
_O- :t

Dat is inderdaad wel de teneur van dit topic.
Zonder onderzoek ergens iets van vinden en hel en verdoemenis prediken over je mening.
Ik zie wel eens mensen met de telefoon in de hand in de auto. Die rijden dan wat langzamer en houden wat meer afstand.
Ik zie ook wel eens mensen over de vluchtstrook inhalen. Die zitten dan niet met hun telefoon in de hand.
Ik zie ook wel stokoude mensen achter het stuur. Die zitten niet me een telefoon in de hand en halen ook niet over de vluchtstrook in.
Zo kun je vast nog veel meer voorbeelden verzinnen wat wel of niet mag, wat wel of niet verstandig is.

Onder de streep heeft het geen nut om op een ander te schelden. Kijk zelf goed uit en wees een voorbeeld voor een ander.
 
Als je mensen consequent op een bepaalde manier benadert, gaan ze zich vanzelf zo gedragen.
Waarom werkt het in Duitsland beter?

Er moet door de overheid ergens een stelling genomen worden hoeveel slachtoffers je accepteert.
Dat geld voor tornadogebieden, overstromingsgebieden, aardbevingsgebieden en voor het verkeer.

Wat hier nooit meegenomen word in de discussie... hier is roepen dat je doodgeknuffeld word de norm.... is de vraag: Als de overheid er minder strak op zit, zal het aantal verkeersdoden weer toenemen. Als je in de toekomst kon kijken en ziet dat dan jouw geliefden met 3 in de auto de eerst volgende zijn die verongelukken.... wil je dan nog steeds dat het verkeer minder 'betutteld' word ?


Waarom ? Mentaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan