Meer licht

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.867
2.409
Ik wil op de motor wat meer licht, aangezien ik vaak in het donker op kleine landweggetjes rijd. Ik zit er aan te denken om twee van deze werklampen op mijn Africa Twin te zetten, zou dat wat zijn?

48 watt werklamp rond
 
2x48 watt klinkt leuk, maar er zit een goeie kans in dat je dynamo dat niet trekt. Ik heb het voor mn XT uitgerekend, en ik kan maar iets van 60 watt totaal toevoegen wil ik de accu nog kunnen bijladen. Ik zou trouwens ook eens kijken bij immers.info. Daar staan genoeg ver/breedstralers met net even een iets uitgebreidere specificatie. Daar staan ook lampen die een IP67 rating hebben.

En daar worden ze vaak geleverd inclusief aansluitmateriaal.
 
Rij dagelijks op kleine donkere landweggetjes zowel met koekblik als met motor.
Deze hebben alle 2 alleen H4 licht unit's maar ik heb nog nooit het idee gehad dat ik te weinig licht heb.
Sterker nog gebruik mijn grootlicht alleen maar om die kansloze egoïsten die om elk wissewasje hun grootlicht aan doen en daarmee de rest totaal verblinden terug in hun waffel te schijnen.

Als je het niet kan zien moet je niet rijden. Zo simpel is het. Dan ben je ook geen gevaar voor je zelf en vooral niet voor je overige weggebruikers.
Lijkt tegenwoordig wel of het overgrote merendeel van de weggebruikers zo nachtblind als de neten is.
Want ondanks led en xenon verlichting moet nog steeds dat verrekte grootlicht aan. Ook als ze 500mtr achter je rijden.

Of een bezoekje Hans Anders oid?
 
Je kan beter verstralertjes nemen dan een werklicht.
vy761.jpg
 
Rij dagelijks op kleine donkere landweggetjes zowel met koekblik als met motor.
Deze hebben alle 2 alleen H4 licht unit's maar ik heb nog nooit het idee gehad dat ik te weinig licht heb.
Sterker nog gebruik mijn grootlicht alleen maar om die kansloze egoïsten die om elk wissewasje hun grootlicht aan doen en daarmee de rest totaal verblinden terug in hun waffel te schijnen.

Als je het niet kan zien moet je niet rijden. Zo simpel is het. Dan ben je ook geen gevaar voor je zelf en vooral niet voor je overige weggebruikers.
Lijkt tegenwoordig wel of het overgrote merendeel van de weggebruikers zo nachtblind als de neten is.
Want ondanks led en xenon verlichting moet nog steeds dat verrekte grootlicht aan. Ook als ze 500mtr achter je rijden.

Of een bezoekje Hans Anders oid?

:^ ÷ ½

Of als een begrafenisondernemer ondernemer onderweg en dan met grootlicht aanrijden, want dan wordt je gezien. Dat dit zelf nog gevaarlijker is, zien we dan nog maar even door de vingers.... ik zie nu pas de avatar van TS _O-

Ik zou eerst eens gaan kijken of ik de originele verlichting beter voor elkaar kan maken. Ik heb geen slechte ervaringen met de verlichting van een AT. Zijn de blakers nog helder/schoon van binnen?
 
Laatst bewerkt:
Wat meer licht? Die dingen produceren blijkbaar bijna 4000 lumen per stuk, dat is meer dan 2x zoveel als een willekeurige H4 koplamp (grootlicht). Leuk in een wereld zonder tegenliggers maar niet hier.Nee

Dingen moet je ook alleen maar gebruiken als je indd geen tegenliggers hebt. Anders is elk grootlicht ellende.

@de rest
En verder is het normaal om zo nu en dan je grootlicht te gebruiken. Tenminste wel als je buiten de randstad woont. Grootlicht kan vaak net even de dingen invullen waar anders bijvoorbeeld een fietser zou zitten.

En meer licht is echt enorm fijn.
Bron: heb zelf 2x55 watt extra gehad op mijn fiesta uit 2000. Erg fijn rijden op donkere landweggetjes.
 
Goedkope oplossing en geen sleutelwerk zou ook kunnen zijn om er een andere betere lamp in te zetten. Ik weet niet of het H4 of H7 is in een AT.
Voorbeelden:
LAMP SPECIAL VOOR ONVERLICHTE WEGEN, MAXIMAAL COMFORT.
Philips X-treme Vision
Philips Racing Vision 150% H4
Rally H4 koplamp 12V-100/90W, nadeel van deze laatste is dat niet iedere koplamp er tegen kan, want dat wordt best warm met zoveel watt. Spiegel, lamphuis en bedrading moeten het kunnen hebben en niet smelten. Ik heb jaren rondgereden met zo'n Rally H4, beviel prima.
Doordat het lichtbeeld bij alle bovengenoemde gevallen niet veranderd verblind je je tegenliggers niet.
Ik heb nu inderdaad een speciale LED koplampunit er in zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan