ZX10R '04 geeft geen snelheid aan

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Dag heren techneuten.

Ik heb een motorblok van een Zx10R in mijn ZXR gemeubeld (incl. alle elektronische componenten en injectie) Alle elektra is dus origineel ZX10R. Deze hele operatie is 2 jaar geleden gedaan. De fiets gaat als een malle, loopt bijzonder mooi, maar mijn kilometerteller heeft nog nooit de snelheid aangegeven. Als ik de code van de FI uitlees geeft hij code 24 aan. Verder functioneren alle onderdelen van de cockpit. Temperatuur, toerental, verlichting, klok, alles doet het behalve de snelheidsmeter.
Ik heb al 2 andere speedsensors geprobeerd, ook heb ik een andere cockpit aangesloten maar dat mocht ook niet baten. Ik ben niet zo handy met elektra maar waar zou ik het probleem verder nog kunnen zoeken?
Kan het zijn dat er iets van een powercommander of rapidbike module op heeft gezeten waardoor er stekkers veranderd zijn?
Alle info is welkom.

Gr. Bjorn
 
Ik heb zojuist de sensor door gemeten en deze doet het. Ik heb een 9 volt blok batterijtje gebruikt. Het was weer een gepruts tot en met....maar goed, ik had ook niet anders verwacht.
full
 
Ik heb precies gedaan zoals de manual het beschrijft (op de foto hier boven). Ga ik met een schroevendraaier van links naar rechts (voor de sensor) dan geeft de multimeter 9 volt aan. Daar blijft hij ook op staan, tot dat ik de schroevendraaier er van rechts naar links langs haal, dan geeft de meter 0 volt aan en blijft hij daar vervolgens op staan.
Lijkt mij dat we de sensor uit kunnen sluiten, evenals de communicatie van sensor naar cockpit...
 
Laatst bewerkt:
Weerstandsmeting [gewenst resultaat]

Blauw/Geel van aansluiting sensor naar aansluiting dashboard Blauw/Geel > [<1ohm]
Blauw/Geel van aansluiting sensor naar aansluiting ECU Blauw/Geel > [<1ohm]
Blauw/Geel van aansluiting sensor naar minpool accu > [oneindig of daar in de buurt]

Roze van aansluiting sensor naar aansluiting dashboard roze > [<1ohm]
Roze van aansluiting sensor naar minpool accu > [oneindig of daar in de buurt]

Zwart/Geel van aansluiting sensor naar minpool accu > [<1ohm]

Als je alle bovenstaande metingen hebt gedaan en elke waarde is goed, kan je met voldoende zekerheid zeggen dat de bedrading goed is. Resteert de drie componenten die hierbij betrokken zijn. De snelheidssensor had je al gedaan las ik.
 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Super! Gaan we mee aan de gang. Hoewel ik de aansluiting op de ecu niet kan meten tenzij ik het stalen omhulsel er af slijp.... nou ja, wat moet dat moet.
 
Even simpel gesteld....de communicatie tussen de display en sensor is goed.

hoe weet je dat ? wat is de uitleg over je foutcode in de sm ?

Wat wel een beetje eigenaardig is........op bovenstaand (beknopte) schemaatje zie je niet dat de blauw/gele draad zich opsplitst en dus ook naar de ECU gaat.
Op het totale technische schema staat dat wel....


is niet eigenaardig. het betreft een schema van het meterpaneel en hoe het aangesloten is. andere daden/aftakkingen waar het meterpaneel geen zaken mee heeft staan er dan ook niet op. dit schema is er voor problemen met het paneel op te lossen, niet de problemen van je sensor.

daardoor ben ik er ook 99% zeker van dat je snelheids- en km-aanduiding in het paneel zelf tot stand komen.

edi : de bovenste draad van de sensor (kan de kleuren niet zien) gaat enkel naar nr 16 "joint connector". wat is daar op aangesloten ?
 
Laatst bewerkt:
Hier het uitgebreide schema.
full


Mijn pc ligt in de krul dus doe het maar ff met de mobiel. Dit schema hangt al vanaf de opbouw van de motor in de schuur.
 
Laatst bewerkt:
@Janbros, de bedrading tussen de sensor en de display had ik gemeten, vandaar dat ik er vanuit ga dat we die uit kunnen sluiten.

Uitleg over foutcode 24 volgens sm:

Speed sensor must send 4 signals (output signal) to the ECU at the one rotation of the engine sprocket.

If the speed sensor system fails (no signal, wiring short or open) the speedometer shows 0.
 
Laatst bewerkt:
@Janbros, de bedrading tussen de sensor en de display had ik gemeten, vandaar dat ik er vanuit ga dat we die uit kunnen sluiten.

Uitleg over foutcode 24 volgens sm:

Speed sensor must send 4 signals (output signal) to the ECU at the one rotation of the engine sprocket.

If the speed sensor system fails (no signal, wiring short or open) the speedometer shows 0.

nu snap je zelf toch dat je conclusie fout is ? (ik begrijp wel wat je bedoelt hoor ;) )

het is niet omdat de bedrading goed is, dat het paneel de sensor ziet. de bedrading loopt namelijk verder in het paneel. pinnetje binnenin afgeboken ? soldeerverbinding slecht ? gesprongen weerstandje/condensator, ... dan zit het probleem in je paneel, alleen kunnen ze onmogelijk daar een apparte foutcode voor maken.

eerst de simpele zaken zoals Tommy zijn metingen of ander dashboard zien vast te krijgen om te testen.
daarna kan je kijken of je het paneel kan openen en verder meten vanaf het pinnetje naar de rechtstreekse soldeerverbindingen.
of een apparte snelheidsmeter instaleren als je de rest van het paneel niet wil riskeren.
 
De cockpit heb ik al eens vervangen, incl. het kabelboompje wat daar aan vast zit. Dit bracht geen soelaas.
Vanavond eerst maar eens alle betreffende stekkers/bedrading door meten.
 
@MasterTommy, ik heb alle metingen gedaan zoals jij omschreven hebt, en al deze metingen gaven de waardes aan die jij beschrijft.
Kleine kanttekening: bij de ECU heb ik tot net vóór de stekker kunnen meten door de meetpen van de multimeter (met extra scherp puntje) dóór de blauw/gele draad te prikken.
De sensor had ik al gedaan, de cockpit heb ik al eens vervangen (maar die gaf ook code 24 aan)..........dan blijft de ECU dus over....en dat is wel ruk natuurlijk....:-(
 
Nachtje over kunnen slapen en opties doornemen.....

Optie 1: Ik heb hier nog een complete kabelboom met ECU van een Amerikaans model. De eerste ('04-'05) USA modellen waren niet uitgerust met de startonderbreker, immobilizer (KISS) Om deze kabelboom te kunnen gebruiken heb ik wel een ander/aangepast contactslot nodig. Lijkt me geen probleem, maarrrrr....ik heb eens gelezen dat de ECU van de Amerikaanse modellen geknepen zijn.
Kan iemand dit bevestigen?
(minder vermogen is geen optie)

Optie 2:Een andere (Europese) ECU scoren. Gaat dit werken i.v.m. de immobilizer? De kontaktsleutel communiceert met het kastje van de immobilzer, en dit kastje stuurt een signaal door naar de ECU.....of werkt dit niet zo? Of staat de code van de sleutel opgeslagen in de ECU?

Optie 3: Zoals Janbros al zei, een aparte kmteller er bij zetten. Vindt ik ook acceptabel, maar aangezien de toerenteller van de originele cockpit beroerd af te lezen is zou ik eigenlijk wel de hele teller willen vervangen door b.v. een mooi Koso exemplaar. Deze zou dan echter wel het snelheidssignaal van een sensor en magneetje bij 1 van de wielen moeten krijgen.

Moeilijk, moeilijk, moeilijjjk....
 
@MasterTommy, ik heb alle metingen gedaan zoals jij omschreven hebt, en al deze metingen gaven de waardes aan die jij beschrijft.
Heb je ook echt zo dicht mogelijk bij de componenten gemeten? Dus dat je zoveel mogelijk kabelboom meeneemt in je meting en dus inclusief verlengstukken naar bijvoorbeeld de snelheidssensor, waarvan ik eerder las dat je iets had vervangen?

Kleine kanttekening: bij de ECU heb ik tot net vóór de stekker kunnen meten door de meetpen van de multimeter (met extra scherp puntje) dóór de blauw/gele draad te prikken.
Anders pak je een speld, naald of paperclip en die steek je in de connector. Dan heb je iets om je meetpen tegenaan te houden. Prikken in isolatie is niet zo goed op de lange termijn. Begin met iets kleins tot je weerstand voelt bij het er in steken. Als je iets te groots erin doet buig je het connectortje te ver en maakt ie geen contact meer in gemonteerde toestand.
De sensor had ik al gedaan, de cockpit heb ik al eens vervangen (maar die gaf ook code 24 aan)..........dan blijft de ECU dus over....en dat is wel ruk natuurlijk....:-(

Ik denk dat we de cockpit dan uit kunnen sluiten.

Nog een aantal dingen:

- Zijn de aansluitingen ook heel (van de ECU, dash, snelheidssensor)? Dus visueel even kijken of er geen pinnen beschadigd/verbogen zijn waar de draadboomstekker op gaat.

- Weet je zeker dat je de juiste snelheidssensor hebt? Niet die van een eerder of later model?

- Snelheidssensor is niet stuk? Volgensmij had je dat al getest maar ik zet het er bij.

- Snelheidssensor zit op de originele manier gemonteerd?

- Wat doet de snelheidssensor qua signaal als je hem op de motor hebt zitten? Dus de eerdere test herhalen met de meting, maar dan terwijl de sensor op zijn plek zit in plaats van dat je er iets langs haalt terwijl hij van de motor af is.
 
Laatst bewerkt:
amerikaanse ECU is het makkelijkst, kan je je contactslot gewoon houden of zelfs naar een simpele racy aan/uit schakelaar gaan
maar idd: de USA Ecu's zij geknepen

......en dát heb ik hier al liggen, dus niet nóg meer geld steken in dit toch al uit de hand gelopen project. Die Amerikaanse ECU is natuurlijk wel te flashen en opnieuw af te stellen door een goede tuner maar dan wordt het nóg duurder.

Dus ik denk dat er gewoon een simpel tellertje bij geplaatst gaat worden. Ik rijdt nu al 2 jaar met m'n telefoon als kilometerteller/tripmeter. dit werkt op zich erg goed maar is niet praktisch.
 
......en dát heb ik hier al liggen, dus niet nóg meer geld steken in dit toch al uit de hand gelopen project. Die Amerikaanse ECU is natuurlijk wel te flashen en opnieuw af te stellen door een goede tuner maar dan wordt het nóg duurder.

Dus ik denk dat er gewoon een simpel tellertje bij geplaatst gaat worden. Ik rijdt nu al 2 jaar met m'n telefoon als kilometerteller/tripmeter. dit werkt op zich erg goed maar is niet praktisch.

Je kunt wel die andere ecu proberen dan weet je zeker dat het aan de ecu ligt.
 
@MasterTommy:

Ik lees jouw laatste bericht nu pas :$ :$ :$
20 x per dag checken of er nog nuttige reacties geplaatst zijn....en er dan vervolgens kats overheen lezen. Shame on me :$
Ik heb bij het doorprikken van de draad bij de ECU een platte schroevendraaier achter de draad gehouden zodat je de nodige tegendruk kunt geven bij het door prikken. En inderdaad zo dicht mogelijk bij de ECU unit zelf gemeten.
Ook bij iedere meting de totale kabel gemeten, dus van de stekker die ín de cockpit gaat tot aan de stekker waar de sensor op komt.

V.w.b. de snelheidssensor: het zijn wel de goede sensoren. Maar je laatste tip om te meten terwijl de sensor op de motor gemonteerd zit is natuurlijk weer geniaal. Waarom kon ik dat zelf niet bedenken?
Ga ik nú mee aan de gang :t

Ik heb net getest met de sensor op de motor en het 9 volt blok batterijtje.
Bij aansluiten geeft de multimeter 9 volt aan. Als ik het wiel een slinger geef dan verspringt de waarde op de multimeter snel van hoog naar laag en hoog... lijkt me goed.
Draai ik vervolgens heel langzaam aan mijn achterwiel dan blijft de waarde gelijk. bij een volledige rotatie van het wiel zou hij toch 4 x moeten verspringen...lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan