Eerste motorrijles wordt grote deceptie....

reindondo

Rookie
11 jan 2018
6
0
Tilburg
Inmiddels ben ik zo n 10mnd in het bezit van een motorrijbewijs. Omdat ik deze op Bonaire heb gehaald en de eisen daar net wat anders liggen dan hier (afgereden op een bromscooter....) vond ik het verstandig hier te gaan lessen.

Vandaag Mn eerste les...

Ik had er heel veel zin in, na een korte kennismaking achterop bij de instructeur naar een parkeerplaats. Aardige kerel, duidelijke uitleg, ik was klaar voor de eerste oefeningen. Na zo’n half uurtje en een xaantal slalommen , remoefeningen, bochten rijden verder reed ik rechtdoor in zn twee toen er ineens vloeistof over me heen spoot. Ik kon niks meer zien, kokend heet, over Mn jas, maar vooral Mn broek.......in een reflex heb ik me van de motor laten vallen. Gelukkig kwamen er meteen een aantal mensen aangerend om me te helpen......shit, ik was erg geschrokken toch..... in een bouwkeet heb ik me een beetje afgedroogd en gekeken wat de schade was. Instructeur vroeg me of het ging en vertelde dat de slang van de koelvloeistof was los geschoten. Of ik nog verder wilde rijden straks.....uhh nee, ff niet nu, ik wilde naar huis.

Thuis aangekomen zag ik de brandblaren op Mn benen plus wat blauwe plekken en een kapotte knie, was me daar nog niet opgevallen, waarschijnlijk door adrenaline.

Dit verhaal heb ik natuurlijk ook gemaild naar de rijschool waar deze instructeur voor werkte (als zzper). Had vandaag eigenlijk wel een telefoontje verwacht van hun kant, maar niks gehoord.....

Haal nu steeds het verhaal terug van de kennismaking waarin de instructeur me vertelde niet tevreden te zijn over het materiaal en de samenwerking met de rijschool. Oude motors die moeten worden vervangen. Daarnaast schiet er ook steeds door me hoofd de gedachte ‘wat als’...wat als dit gebeurd was op de snelweg......

Zo, Mijn eerste rijles gedeeld, dat lucht op, hoop dat mijn volgende ervaringen anders gaan worden. Iemand weleens zoiets dergelijks meegemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Beterschapt! Zeker niet prettig wat je hebt meegemaakt -O- . Hoop alleen dat het je niet afschrikt en je nog steeds voor je rijbewijs gaat :)

Ook een keer meegemaakt dat de koelvloiestofslang losschoot tijdens lessen op de snelweg. Motor rustig aan de kant kunnen zetten en had zelf gelukkig niets. Slang heeft de instructeur toen weer vastgezet en de les afgebroken om vloeistof enzo bij te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat ze jouw mailtje nog niet gelezen hebben, want op zoiets hoor je meteen te reageren.
Inmiddels ben ik zo n 10mnd in het bezit van een motorrijbewijs. Omdat ik deze op Bonaire heb gehaald en de eisen daar net wat anders liggen dan hier (afgereden op een bromscooter....) vond ik het verstandig hier te gaan lessen.

Vandaag Mn eerste les...

Ik had er heel veel zin in, na een korte kennismaking achterop bij de instructeur naar een parkeerplaats. Aardige kerel, duidelijke uitleg, ik was klaar voor de eerste oefeningen. Na zo’n half uurtje en een xaantal slalommen , remoefeningen, bochten rijden verder reed ik rechtdoor in zn twee toen er ineens vloeistof over me heen spoot. Ik kon niks meer zien, kokend heet, over Mn jas, maar vooral Mn broek.......in een reflex heb ik me van de motor laten vallen. Gelukkig kwamen er meteen een aantal mensen aangerend om me te helpen......shit, ik was erg geschrokken toch..... in een bouwkeet heb ik me een beetje afgedroogd en gekeken wat de schade was. Instructeur vroeg me of het ging en vertelde dat de slang van de koelvloeistof was los geschoten. Of ik nog verder wilde rijden straks.....uhh nee, ff niet nu, ik wilde naar huis.

Thuis aangekomen zag ik de brandblaren op Mn benen plus wat blauwe plekken en een kapotte knie, was me daar nog niet opgevallen, waarschijnlijk door adrenaline.

Dit verhaal heb ik natuurlijk ook gemaild naar de rijschool waar deze instructeur voor werkte (als zzper). Had vandaag eigenlijk wel een telefoontje verwacht van hun kant, maar niks gehoord.....

Haal nu steeds het verhaal terug van de kennismaking waarin de instructeur me vertelde niet tevreden te zijn over het materiaal en de samenwerking met de rijschool. Oude motors die moeten worden vervangen. Daarnaast schiet er ook steeds door me hoofd de gedachte ‘wat als’...wat als dit gebeurd was op de snelweg......

Zo, Mijn eerste rijles gedeeld, dat lucht op, hoop dat mijn volgende ervaringen anders gaan worden. Iemand weleens zoiets dergelijks meegemaakt?
 
Gelukkig heb je er niets ernstigs aan over gehouden. Nog steeds vind ik het vreemd dat zo'n slang ineens los kan springen mits de motor goed onderhouden is.. dat verwacht je toch en al helemaal bij een rijles motor die intensief gebruikt wordt door leerlingen.

Hopelijk ga je nog steeds voor je rijbewijs :)
 
Dat was schrikken! Op welke motor had je les , als ik vragen mag ?
De instructeur, werkte als zzp voor de rijschool, of had de beste man instructeur een rijschool, en was hij daar als enige?
Dit omdat het toch wat uitmaakt wie hier uiteindelijk verantwoordelijk voor is.

Laat je plezier er niet door vergallen, ook met goed onderhoud, kan het voorkomen dat er iets onfortuinlijke gebeurd..
Zeker als het iets te maken kan hebben met een eerder niet gemeld voorval, door bv een ander... Maar ja dat blijft altijd link giswerk.

Lekker weer door, en als je het niet vertrouwd, zoek een andere rijschool op, jouw geld, dusjouw keuze!
 
Heel vervelend tijdens je rijles. Dat verwacht je natuurlijk niet!

Maar ja, kan gebeuren :P
Als monteur de radiator erop zet en de slang aanschuift, maar dan later vergeet de slangklem na te draaien............. Wordt koelwater heet, ontstaat er druk en dan ...tsja

Beetje slordig maar 'Shit happens'! ;(
 
Wow is een hele vervelende start van je lessen! Eng om zoiets mee te maken, maar dit is bepaald niet standaard dus laat je er niet door afschrikken!
 
Kan gebeuren, is ook geen drama maar de rijschool mag wel even een bloemetje sturen oid
 
Inmiddels heeft de rijschool me gebeld, geschrokken van mijn verhaal. Goed positief gesprek. Rijschool neemt nog contact met me op nadat ze met instructeur hebben gesproken. Komen dan met een passend gebaar.....

Bedankt voor alle reacties! Ga gewoon door met lessen, dat staat vast
 
Maar je pak/kleding heeft ook schade of was het een leen pak? Ik gok dat je je rijbewijs wel eens voor niks kan krijgen.
 
Op bonaire moet je toch wel het een en ander gewend zijn of niet? Toen ik daar een harley huurde verloor die tijdens het rijden de voorste remklauw _O- Toen ik boos bij de verhuur aan kwam werd er nogal nonchalant op gereageerd "oh, komt door de zoute lucht" (kreeg wel mijn geld terug)
Lagen ook verdacht veel wielen en andere onderdelen langs de gatenkaas-achtige wegen :P

Maar zonder te dollen, natuurlijk wel een waardeloze ervaring. Dat kan inderdaad ook met 150 op de snelweg gebeuren. Dan ben je mogelijk het haasje, hoewel je dan waarschijnlijk niet je motor neerlegt maar hem op de vluchtstrook stilzet. Hoort toch wel een beetje bij het risico van motorrijden. Staat ook een verschrikkelijk verhaal op dit forum van een dame waarvan haar motor in brand vliegt tijdens het rijden. Gebeurt evenveel met auto's natuurlijk, maar dan rij je afgeschermd van alle gevaarlijke onderdelen in een kooi en niet op 2 wielen.

Dit specifieke probleempje kan je overigens omzeilen door een luchtgekoelde motor te rijden. Denk ook dat goede motorkleding (leren pak) je de brandwonden bespaard had, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet aan hebt bij het lessen (ik iig niet)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn eerste les onderuit gegaan bij het wegrijden. In eerste instantie dacht ik alleen wat vel geschaafd te hebben op m'n binnenbeen (broek was heel) maar dit bleek een dag later toch een flinke ontstoken schaafwond te zijn. De instructeur zag bij de volgende lessen dat ik wat mank aanliep en vroeg mij elke keer of ik wel zeker wilde lessen, ik was vastberaden om door te blijven gaan en uiteindelijk vlot en in 1x papiertje behaald :).

Als je inschat dat je fysiek in staat bent om te lessen gewoon blijven doorgaan, koelvloeistofslangen schieten zeker niet dagelijks los :+
 
Ik ben blij dat ik een motor met volle en dichte kuip rijd,als daar de slang van los schiet word het opgevangen door de kuip.

het zal je maar gebeuren op je naked,

wens je sterkte
 
Laatst bewerkt:
Maar je pak/kleding heeft ook schade of was het een leen pak? Ik gok dat je je rijbewijs wel eens voor niks kan krijgen.


Inmiddels ben ik zo n 10mnd in het bezit van een motorrijbewijs. Omdat ik deze op Bonaire heb gehaald en de eisen daar net wat anders liggen dan hier (afgereden op een bromscooter....) vond ik het verstandig hier te gaan lessen.








Rijschool mag zich wel eens heeeel coulant opstellen in jouw richting, dit soort foutjes zijn te voorkomen en mogen eigenlijk niet voorkomen. Ze hebben echt wel wat goed te maken.
 
dit soort foutjes zijn te voorkomen en mogen eigenlijk niet voorkomen. Ze hebben echt wel wat goed te maken.
Alle foutjes zijn te voorkomen, maar zolang er mensen zijn blijf je foutjes houden.

Een grote fout is er niet mee om kunnen gaan dat anderen fouten maken en je eigen fouten weg lachen.
 
Ik had met afrijden een motor met een aan/uit probleem.
Dat ding had hier wel vaker last van, en net op hët grote moment weer.
Ik had dit dus al van te voren aangegeven en de examinator was dus bekend metditprobleem en zou hier rekening mee houden.

En ja hoor, bij de bijzondere verrichtigingen, de achtjes, ging het fout.
De motor reageerde niet gelijk op het gas en ik gaf midden in het achtje gas bij.
Opeens reageerde de motor met dubbele spirit en trok zich uit de voorvering, waardoor ik ten val kwam.

Balen natuurlijk en ik maakte daarna nog meer foutjes. Achteraf in afwachting van de examinator, leek het na een optelsom teveel te zijn.
Maar ik was toch geslaagd in de eerste keer *O* Achteraf gezien kon deze slecht rijdende motor ook wel eens mijn redding zijn geweest *D :P
 
Alle foutjes zijn te voorkomen, maar zolang er mensen zijn blijf je foutjes houden.

Een grote fout is er niet mee om kunnen gaan dat anderen fouten maken en je eigen fouten weg lachen.

Helemaal waar, maar dat maakt de rijschool niet minder aansprakelijk voor alle geleden schade.
 
Inmiddels heeft de rijschool me gebeld, geschrokken van mijn verhaal. Goed positief gesprek. Rijschool neemt nog contact met me op nadat ze met instructeur hebben gesproken. Komen dan met een passend gebaar.....

Bedankt voor alle reacties! Ga gewoon door met lessen, dat staat vast

Netjes dat ze er toch aandacht aan besteden, maar dat moet uit oogpunt van klantenbinding ook wel. Dit soort foutjes kunnen altijd voorkomen, het blijft techniek en daarbij kan altijd iets onverwacht kapot gaan. Een lesmotor is daarop geen uitzondering. Zolang je niet de indruk hebt dat de lesmotor in erg slechte staat is zou ik er verder niet te moeilijk over doen. Blijft vervelend, maar kan gebeuren.

Het wordt wel een beetje een ander verhaal als de motor in het geheel in slechte staat verkeerd. Goeie kennis van me werkt in een motorzaak waar ze ook veel lesmotoren van een grote rijschool in de omgeving in onderhoud hebben. Als je zijn verhalen hoort, en ik heb het ook regelmatig zelf gezien als ik daar was, dat is echt om te huilen. Die gaan pas voor onderhoud als het echt niet anders meer kan. Ketting hangt bijna op de grond van ellende, geen tand meer op de tandwielen, banden zowat op het canvas, voorvorkkeringen lek en geen druppel olie in het peilglaasje. De motoren van de instructeurs vormen daarop overigens geen uitzondering, sterker nog, die zijn vaak het ergst. Stilstand en onderhoud kost geld, dus dat wordt zo lang mogelijk uitgesteld. Als het zo'n motor betreft, en dan gebeurd er ook nog zoiets als een losgeschoten koelwaterslang, dan zou ik het wel weten, dan zouden ze mij niet meer terug zien. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat alle rijscholen er een potje van maken, maar er zijn echt wel rijscholen die hun zaakjes wat minder goed voor elkaar hebben.
 
Laatst bewerkt:
Haal nu steeds het verhaal terug van de kennismaking waarin de instructeur me vertelde niet tevreden te zijn over het materiaal en de samenwerking met de rijschool. Oude motors die moeten worden vervangen. Daarnaast schiet er ook steeds door me hoofd de gedachte ‘wat als’...wat als dit gebeurd was op de snelweg......


Dat er een keer iets kan misgaan, dat is nu eenmaal zo, maar als ik dit lees, doet dat vermoeden dat dit vermijdbaar was.
Eigenlijk heel raar dat de instructeur hier al vooraf mee komt maar toch gaat lessen met in zijn ogen ondeugdelijk materiaal. Ik snap wel hoe dat werkt; zo'n man moet zijn brood ook verdienen. Maar het zou voor mij genoeg zijn om verder te kijken naar een andere rijschool.

Ik mag hopen dat de rijschool héél diep door het stof gaat en alles ruim vergoedt maar vooral dat ze hier lering uit trekken. Of moet er eerst een leerling ernstig gewond raken?

En ik neem aan dat jij op dit materiaal ook niet meer wilt lessen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan