Eerste motor, praktische tips gezocht

Sergee

Rookie
23 okt 2017
19
0
Breda
Beste leden,

Een deze dagen koop mijn eerste motor, een heuse R6. Misschien niet praktisch, maar altijd al willen hebben. In ieder geval het proberen waard, dacht ik zo. Inmiddels ben ik volledig voorzien van mooie motor kleding en kan ik gaan rijden. Nu zit ik echter nog met enkele vragen waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.

Ik woon in het centrum van Breda. Dat wordt dus buiten op straat stallen, onder een motor hoes. Hebben jullie tips voor een goede/stevige motor hoes? Eventueel meer tips voor het buiten stallen van de motor? Heb lijkt me niet persé enorm rendabel om een R6 uit 2000-2003 all risk te verzekeren, toch?

Welke sloten raden jullie aan? Schijfremslot met alarm lees ik geen bijster positieve verhalen over. Kettingslot zal er iig moeten komen. Hoe nemen jullie eventuele spullen mee op een motor? Schijfremslot past denk ik nog wel in mijn motor jas, andere spullen niet. Kwestie van wennen?

Dank!
 
Verdiep je eens goed in de R6 van dat bouwjaar, er zijn veel gevallen bekend van scheurende cilinderwanden.

Schijfremslot in je jaszak is geen goed idee, veroorzaakt extra letsel wanneer je valt.

Verder veel motorplezier!!
 
Wa+ misschien? Stukken goedkoper en ook tegen diefstal. Kijk ook eens verder dan een R6. Prachtige bike, volledig met je eens. Ook qua rijden. Ik vind persoonlijk de R6 wel 1 van de extremere supersports die ik heb gehad.
 
Wat is nou precies de vraag?

Hoe je een motor op slot moet zetten, of hoe je een motor op een standaard zet?

Ga er maar van uit dat voor slot en hoes allebei hetzelfde geld, hoe duurder hoe beter.....

Veel plezier met je nieuwe motor
 
Ik ben bekend met de cilinderproblemen van de R6 modellen tot bouwjaar 2003. Wa+ is inderdaad een goed idee!

De vraag is eigenlijk hoe jullie een motor beveiligen wanneer je deze ergens anders parkeert dan bij je thuis.
 
Ik ben bekend met de cilinderproblemen van de R6 modellen tot bouwjaar 2003. Wa+ is inderdaad een goed idee!

De vraag is eigenlijk hoe jullie een motor beveiligen wanneer je deze ergens anders parkeert dan bij je thuis.

Met ketting aan andere motor lantaarnpaal hek en alles wat vast staat waar de ketting omheen kan.

Ketting door voorwiel en om de voorvork.
 
Thuis zijn dat goede opties. Een kettingslot en schijfremslot kan ik echter niet meenemen onderweg
 
Mijn motor (CBR600F uit 2002) heb ik WA+ verzekerd bij Univé. Een van de dingen die ik heb aangekruisd is dat ik het aankoopbedrag vergoed krijg als de motor binnen drie jaar wordt gestolen.

Ook heb ik een remschijfslot met alarm (Oxford Boss, die gele), maar ik moet wel zeggen dat het alarm echt heel gevoelig is. Ik moet altijd even 5 seconden bij de motor blijven staan als ik hem op slot zet, want het kan zomaar eens zijn dat meneer denkt in paniek te moeten raken terwijl er toch echt niets beweegt/waait/wat dan ook. Dat doet ie dus al zo bij mij thuis in de schuur, zonder wind of andere trillingen..
Maar goed, als ie eenmaal goed staat, is het goed en ik kan hem ook zonder geactiveerd alarm op slot zetten mocht het echt nodig zijn.
Die Oxford Boss past in mijn motorjaszak trouwens. Het weegt wel iets, maar daar heb ik niet zo'n last van. Een (niet al te lomp) kettingslot past bij mij nog onder het zadel.
Een andere optie is natuurlijk een rugzak, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik hoor wel eens dat mensen met een zware rugzak last van hun rug krijgen na lange ritten.

Over een kettingslot. Lees daar wat reviews op internet over; wat vooral niet, wat vooral wel.
Hou vooral in gedachte bij sloten; als die rotzakken je motor willen stelen, is het alleen maar een kwestie van tijd. Ik geloof niet dat er echt een bulletproof slot bestaat.
Ik wil misschien nog eens een tracker in de motor verstoppen. Hoe en wat weet ik nog niet.

Zorg er voor dat je in ieder geval een ART4 (of 5) slot koopt, zodat je dat aan je verzekering kunt laten zien als het nodig is. Dus bewaar het bonnetje van het slot/de sloten.
Ik heb zelf ook wat foto's gemaakt van hoe de motor bij mij thuis altijd is afgesloten, om eventuele problemen van een verzekering te kunnen voorkomen.

Nu heb ik een tijdje geleden een post gelezen over hoezen. Je moest hem zeker niet van een bepaald materiaal kopen..ik ben die naam natuurlijk kwijt.., want je motor wordt daar vochtig onder. Zeker als ie een paar dagen stil staat krijg je daar slijtage/roest van.
 
Tips:
1 denk nog een keer na over een R6 uit die bouwjaren: zithouding is niet optimaal voor op straat, uiterlijk is gedateerd, doorverkoopwaarde is beperkt, risico van cilinderwanden, al het vermogen zit bovenin de toeren
2 schijfremslot moet in de schijf van het achterwiel, dat vinden dieven minder leuk
3 niks mis met een motor onder een hoes, in het centrum van een stad zou ik me eerder zorgen maken over dronken vandalisme dan over diefstal
 
Schijfremslot NIET in je jaszak doen. Bij een anders onschuldig schuivertje kun je je bekken breken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan