Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

BMW heeft heel irritante software in de ZFE toegepast die, zodra het merkt dat er geen BMW hardware (lader en navigatie) gebruikt wordt,
:Z

Het tweede deel van je post maakt het enigzins goed, maar dit is om te janken. Als je niet weet hoe en waarom zo’n systeem werkt (kijk eens naar een auto als voorbeeld) is het makkelijk ranten natuurlijk.

vervelende dingen doet.
Na een minuut of vijf dus checken of de accu inderdaad opgeladen wordt wanneer er een niet-BMW lader ingeplugd wordt.
Controleer na een paar uur of de accuspanning niet AFGENOMEN is. (Een niet-BMW lader wil nog weleens zonder dat dit zichtbaar is, een groot deel van het boordnet activeren en dat verbruikt meer stroom dan de lader erin stopt.)

Klopt!
 
MasterTommy, ik vraag mij af wat het is dat ik volgens jou niet weet.
Wat ik in ieder geval wel weet, is dat als de accessoire aansluiting bij het balhoofd wordt gebruikt door een niet-BMW navigatie, de automatische switch off van deze connector na het afzetten van het contact dikwijls niet meer werkt. Sta je dus na een paar dagen met een lege accu.
En wat ik ook weet is dat wanneer er een niet-BMW lader in de aansluiting links onder wordt geplugd(ook al pas je de door BMW voorgeschreven procedure toe), kan gebeuren wat ik eerder al schreef. Wederom met een lege accu als gevolg.

MasterTommy, ranten is zinloos afkraken, tekeergaan, razen, raaskallen, bazelen, terwijl ik slechts meld dat ik deze set up irritant vind en de gevolgen vervelend zijn.
 
MasterTommy, ik vraag mij af wat het is dat ik volgens jou niet weet.
Wat ik in ieder geval wel weet, is dat als de accessoire aansluiting bij het balhoofd wordt gebruikt door een niet-BMW navigatie, de automatische switch off van deze connector na het afzetten van het contact dikwijls niet meer werkt. Sta je dus na een paar dagen met een lege accu.
En wat ik ook weet is dat wanneer er een niet-BMW lader in de aansluiting links onder wordt geplugd(ook al pas je de door BMW voorgeschreven procedure toe), kan gebeuren wat ik eerder al schreef. Wederom met een lege accu als gevolg.

MasterTommy, ranten is zinloos afkraken, tekeergaan, razen, raaskallen, bazelen, terwijl ik slechts meld dat ik deze set up irritant vind en de gevolgen vervelend zijn.

Het ligt niet aan het gebruik van een niet-bmw navigatie. Het ligt aan het gebruik van een stand-alone 'domme' navigatie. Een BMW variant van een Zumo is niet alleen 50% duurder omdat er een BMW logo'tje opstaat. Het is tevens een controller, en lult met het ZFE via een LIN-bus om informatie uit te wisselen over brandstofvoorraad, omgevingslicht, tijd/datum, accuspanning, contact aan/uit en VIN. Afhankelijk van het model wordt er informatie uitgewisseld over twee tot zes van deze parameters. En 'irritant'? Okee, jouw mening. Nergens in welke technische informatie van BMW dan ook staat beschreven dat dit een accessoireaansluiting is. Maar dat maken de meeste mensen er van. Prima hoor, als je weet hoe zo'n aansluiting werkt. Weet je dat niet en hang je maar wat aan, dan kijken de meesten niet naar zichzelf, maar is het systeem kut. Als je een beetje onderlegd bent in elektrische voertuigsystemen weet je dat je nooit een dom apparaat aan een slimme aansluiting moet hangen.
 
Je bevestigt precies wat ik al schreef: de accessoire-aansluitingen aan boord zijn door BMW afstemd op gebruik van uitsluitend BMW accessoires. En dat vind ik irritant.
Meer heb ik niet geschreven, maar het lijkt wel of ik je daarmee persoonlijk beledigd heb.

Dan zal het je ook niet bevallen als ik stel dat de software die hieraan ten grondslag ligt, met hetzelfde gemak anders geschreven had kunnen worden zodat nietsvermoedende gebruikers niet met een lege accu geconfronteerd worden.
Wat BMW ook zou kunnen doen, is die niet-deskundige gebruikers van hun producten erop wijzen dat indien zij geen BMW accessoires gebruiken, de kans om met een lege accu geconfronteerd te worden, heel groot is. Dat zou bijvoorbeeld al kunnen door een klein waarschuwend briefje te stoppen bij dat door BMW verkochte stekkertje dat je nodig hebt om de aansluiting bij het balhoofd te kunnen gebruiken.

Na vele decennia lang motorfietsen bouwen, moet BMW toch weten dat motorrijders nu eenmaal graag zelf iets aan hun motor willen toevoegen. Dat zijn nota bene ook hun klanten. Lui die zomaar 20.000 euro en meer neertellen voor een BMW. En om die dan laten stranden omdat ze iets anders dan een BMW accessoire gebruiken?...
Heb ik het woord irritant gebruikt? Nering-ziek, lijkt mij achteraf meer op z'n plaats.

BMW motoren vind ik prima en dikwijls een klasse apart. "Mijn" dealer vind ik ook okee. Maar de fabrikant zelf...
Je zou er bijna door gaan ranten!
 
Nou ff een update de optimate dual program die ik had aangeschaft kon geen vriendjes worden met het canbus systeem van m'n brommer '( Dus een Duits infuus gevraagd aan de kerstman.En dat werkt probleemloos. Ik weet dat er andere goedkopere mogelijkheden waren om de optimate wel goed te laten werken maar ik heb voor dit gekozen ;)

Ik wens jullie allen alvast een gezellige oudejaarsavond en een goed en gezond 2018 toe :W
 
Laatst bewerkt:
Allereerst allemaal een goed, gezond en veilig 2018 toegewenst!

Ik ben bezig om weer onderdelen voor mijn K1200S te verzamelen nadat een ongeluk in november voor mij einde seizoen betekende. Inmiddels herstellende van een verbrijzeld middenhandsbeentje en zit weer in het koekblik.

Ik zoek voor mijn K1200S uit 2008:
- koplamp
- topkuip
- rechter zijkuip voor
- onderkuip rechts
- een rechter spiegel
- doorzichtig knipperlichtkapje rechts
- voorspatbord (ook gevonden bij Boonstra parts)
- MRA double bubble windscherm (ook gevonden bij MLM parts)
 
Allereerst allemaal een goed, gezond en veilig 2018 toegewenst!

Ik ben bezig om weer onderdelen voor mijn K1200S te verzamelen nadat een ongeluk in november voor mij einde seizoen betekende. Inmiddels herstellende van een verbrijzeld middenhandsbeentje en zit weer in het koekblik.

Ik zoek voor mijn K1200S uit 2008:
- koplamp
- topkuip
- rechter zijkuip voor
- onderkuip rechts
- een rechter spiegel
- doorzichtig knipperlichtkapje rechts
- voorspatbord (ook gevonden bij Boonstra parts)
- MRA double bubble windscherm (ook gevonden bij MLM parts)


Hier ook niets bij?

Tweedehands motoronderdelen online - BMW - K 1200 S (K1200S) - Boonstra Parts
 

Even terug komend op je ongeval... Heeft de fietser schuld bekend en heb je dat zwart op wit op je schade formulier staan? Als dat het geval is kun je toch gewoon de schade laten taxeren bij je dealer en het laten maken. Of zie ik het te zwart wit.

P.s ik heb vaak ruzie met wielrenners op de dijk gasten denken vooral in groepen dat de weg alleen maar van hun is.
 
Laatst bewerkt:
Even terug komend op je ongeval... Heeft de fietser schuld bekend en heb je dat zwart op wit op je schade formulier staan? Als dat het geval is kun je toch gewoon de schade laten taxeren bij je dealer en het laten maken. Of zie ik het te zwart wit.

P.s ik heb vaak ruzie met wielrenners op de dijk gasten denken vooral in groepen dat de weg alleen maar van hun is.
Ja, hij heeft aangegeven mij verkeerd ingeschat te hebben en hij had voorrang moeten verlenen. Echter zijn fietsers en voetgangers bij wet beschermd en ben je als gemotoriseerd voertuig per definitie schuldig aansprakelijk en moet je aantonen alles gedaan te hebben om het ongeluk te voorkomen. Dat is eigenlijk nooit 100% haalbaar.


Iets anders, weet een van jullie of een k1300s koplamp past op een k1200s?
 
Laatst bewerkt:
Schuld en aansprakelijkheid zijn twee verschillende dingen. Je bent automatisch (gedeeltelijk) aansprakelijk tenzij je dat kan weerleggen. Je bent echter niet automatisch schuldig (wat telt voor de gevolgen voor de verzekering). De schuldvraag is gewoon hetzelfde als bij een aanrijding tussen anderssoortige verkeersdeelnemers.

Wat zoveel betekent als dat jouw verzekering de schade van de zwakke verkeersdeelnemer vergoedt, dat is zo afgesproken tussen verzekeraars, en daar heb jij als ‘sterke’ verkeersdeelnemer echter helemaal niets mee te maken. De verzekering gaat jou ook geen ‘straf’ opleggen want dat is, zoals bij elk ongeval, afhankelijk van de schuldvraag.
 
Laatst bewerkt:
true.. zo scherp was ik niet om 03:18

ben nog wel erg benieuwd of een k1300s 2014 koplamp past op een k1200s 2008?
 
:( vanmorgen is mijn handvatbverwarming van mijn linkerhandvat ermee gestopt..... :(

ik dacht nog halverwege: hee, het is me nooit opgevallen dat rechts iets warmer is dan links. ahum, 10 kilometer later werd het me wel duidelijk dat links het had begeven, snik. hopelijk niks ernstigs, misschien een zekeringetje?
 
Vandaag mijn Corbin zadel binnen gekregen. Eens ervaren of dat nog lekkerder zit dan het standaard geval.
full
 
:( vanmorgen is mijn handvatbverwarming van mijn linkerhandvat ermee gestopt..... :(

ik dacht nog halverwege: hee, het is me nooit opgevallen dat rechts iets warmer is dan links. ahum, 10 kilometer later werd het me wel duidelijk dat links het had begeven, snik. hopelijk niks ernstigs, misschien een zekeringetje?


Is elektronisch afgezekerd. Zit geen los zekeringetje ergens verstopt ofzo.

Waarschijnlijk handvatverwarming gewoon stuk.
 
In het verleden is er wel eens een dag georganiseerd om elkaar te ontmoeten en een stukje te rijden. Wij hebben een plek op de Holle Poarte te Makkum hier zou dit wel plaats kunnen vinden. Kan mooi gecombineerd worden met rondje IJsselmeer. Regel ik koffie met gebak. Zijn er ook liefhebbers? Het zou natuurlijk ook ergens iets centraler kunnen.
 
In het verleden is er wel eens een dag georganiseerd om elkaar te ontmoeten en een stukje te rijden. Wij hebben een plek op de Holle Poarte te Makkum hier zou dit wel plaats kunnen vinden. Kan mooi gecombineerd worden met rondje IJsselmeer. Regel ik koffie met gebak. Zijn er ook liefhebbers? Het zou natuurlijk ook ergens iets centraler kunnen.

Klinkt goed maar voor mij liever wat centraler, ik woon in Tilburg.
 
top idee, maar voor mij ook liever iets centraler, ik ben dan mischien wel een export fries ;) maar woon nu omgeving nijmegen/tiel
 
Vind ik ook wel een leuke suggestie om op een mooie dag te gaan doen. Maar dan beetje centraal gelegen ontmoetings plek nemen. En dan vannaf daar een mooie route in elkaar knutselen die delen en rijden maar :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan