KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Valt zo'n lekkende radiateur onder de garantie? Denk het niet toch?

Nope. Als de lekkage door steenslag wordt veroorzaakt niet. Dat is immers geen fabrieksmankement. Maar als het geen steenslag is.... Valt doorgaans wel te zien. Een steentje dat de lamellen van de radiateur verziekt is herkenbaar.
 
Laatst bewerkt:
al vakantieplannen hier ?
zelf ga ik een rondje Oostenrijk doen en vanaf Maastricht gaat alles binnendoor.
wordt niets van te voren besproken omdat je dan met minder weer kan uitwijken ergens anders heen.
bedoeling is 8 dagen in de laatste helft van juni met zijn 5en.

fijne feestdagen allemaal
 
Met 6 à 7 man richting de Dolomieten van 8 tot 16 juni. Nu al zin in :)

Fijne feestdagen! :)
 
Paar dagen geleden de twee nieuwe kleuren voor 2018 kunnen bewonderen bij de dealer. Zag er ook niet slecht uit!

De accessoirelijst is nog wat gewijzigd en het volgende geworden:

- Alarm (toch maar wel)
- Zijkoffers
- Bagagerek
- Topkoffer
- Opklapbare hendels
- GPS steun
- Givi tank ring

Ongetwijfeld wordt dat met de tijd nog wat uitgebreid :)

Binnenkort de motor eens ophalen, gelukkig heb ik in januari weinig tijd.. anders zou ik me toch niet kunnen beheersen en vooral veel gaan rijden. Over een paar weken ophalen en hopen op een mooie februari maand.
 
Heb je toevallig ook foto's gemaakt van die nieuwe zwarte kleurstelling?

Ik zit zelf nog erg te twijfelen over Navi kopen of gewoon m'n smartphone gebruiken. Wat ik nml. erg handig zou vinden is wanneer je ook een Bluetooth intercom setje hebt om met elkaar te praten, dat je die dan ook tegelijkertijd kunt gebruiken voor het horen van navigatie instructies, maar dat je bijvoorbeeld ook Spotify kunt luisteren en bedienen.
Van wat ik gelezen heb kan de nieuwste Garmin heel goed met Spotify overweg, zonder dat je je telefoon nodig hebt voor de bediening, maar de nieuwste TomTom Rider niet.
Van de andere kant kun je met zo'n intercom setje ook wel een beetje Spotify bedienen (nummer vooruit en achteruit), maar werkt dat dan allemaal wel als er 3 apparaten met elkaar via Bluetooth moeten verbinden? :?
 
Vraagje: wat zijn jullie ervaringen met de koude start van de SDGT bij buitentemperaturen rond of onder het vriespunt?

Aanleiding: recent heb ik de SDGT weer van stal gehaald (voorband FJR versleten, en even geen tijd om die te laten vervangen) en het valt me op dat de koude start uiterst moeizaam verloopt.

Aanvankelijk startte de motor direct, maar inmiddels zijn 3 startpogingen nodig om het ding tot stationair lopen te verleiden. Vervolgens kun je niet het gas aannemen, want dan slaat-ie af. Het daarna opnieuw starten vergt zo ongeveer een acculading en een minuut of 10, en door de spanningsval (startmotor van de SDGT trekt nu eenmaal veel stroom) komen zo ongeveer alle in de ECU voorgeprogrammeerde foutmeldingen op de dash voorbij. Pas na enkele minuten warmdraaien kun je - mits meesteppend en met langdurig slippende koppeling - voorzichtig vertrekken. Na een kilometer of wat rijdt het ding weer normaal.

Ik heb dat eerder meegemaakt met het 2016-exemplaar, maar toen werd e.e.a. middels een software-update en (preventieve?) vervanging van een handvol sensoren opgelost; ik veronderstelde dat de 2017 die "update" ook zou hebben gehad?

Aldus: jullie ervaringen zijn?
 
Vraagje: wat zijn jullie ervaringen met de koude start van de SDGT bij buitentemperaturen rond of onder het vriespunt?

Afgelopen zondag ben ik ook twee uurtjes wezen rijden. Met een temp van 1 graad. Starten ging inderdaad niet best. Pas bij de 4e poging sloeg de brommer aan en bleef hij netjes lopen. Maar meteen ermee rijden deed ik (bewust) niet. Ik heb hem eerst een paar minuten stationair laten draaien om de boel op te warmen. Daarna kon ik er probleemloos mee rijden.

Ik heb niet de standaard accu erin maar een Lithium-ion van Shido. Het gedrag van Li-ion's bij echt (steen)koude start is een tikkie vreemd. Mijn vorige brommer had dezelfde accu. Dus het gedrag is voor mij bekend. Dat gaat als volgt:
  • 1e keer startknop, één moeizame slag startmotor, dan een tik, dan niks meer. Een paar seconden wachten.
  • 2e keer startknop, één slag die ietsje beter gaat, dan een tik, dan niks meer. Een paar seconden wachten.
  • 3e keer startknop, twee of drie moeizame slagen, dan een tik, dan niks meer. Een paar seconden wachten.
  • 4e keer startknop, de accu is nu wakker, startmotor komt redelijk goed rond, de brommer slaat aan. Vooral géén gas geven. Het ding stationair laten draaien en een beetje warm laten worden.

Dus in plaats van de accu leegstarten lijkt het erop dat het ding steeds beter of sterker wordt naar gelang ik het vaker probeer. Of het gaat steeds beter omdat de olie zich verspreidt. Geen flauw idee eigenlijk. Maar bij mijn Triumph ging het precies zo en zolang dit werkt doe ik het ermee.

Wat accu's betreft, bij koude start is het zogenaamde CCA-getal (Cold Cranking Amp's) belangrijk. Als je bij accu's gaat Googlen vindt je meestal ook een CCA-getal. Hoe hoger dat getal, hoe meer stroom (ampère) de accu bij koude start kan leveren. Ik heb bij het kopen van mijn Shido er helaas niet op gelet (stom), maar ik overweeg een andere te bestellen met een hoger CCA-getal. Overigens, vergelijkbare Li-ion accu's hebben sowieso meestal al een hoger CCA dan standaard (lood/zuur) accu's
 
Laatst bewerkt:
Staan lithium accu's er niet om bekend dat ze problemen hebben in de kou? (Ik weet niet of DucBMW die gebruikt?)

Zie ook deze thread

Da's een nuttig draadje! Ik lees er dat bij een Li-ion de electronen bij koude moeten worden wakker geschud. Top. Dat verklaart helemaal mijn ervaring dat het ding steeds beter gaat werken bij vervolgpogingen.

En verder, bestaan er accu's die géén problemen hebben bij koud weer? Het is natuurlijk simpel, zolang het ding groot genoeg is en bergen stroom kan leveren (in auto's bijvoorbeeld) dan merk je geen problemen. Maar een joekel van een accu in een motor is niet praktisch.

Ik gebruik Li-ion accu's omdat ze kilo's lichter zijn, kleiner en over het algemeen betrouwbaarder. Gewone lood/zuur accu's kunnen soms onverwacht zomaar de geest geven (sluiting in een cel). Er is ook een nadeel: li-ion's zijn duur. Voor de mijne betaalde ik 170 euro.
 
Laatst bewerkt:
En verder, bestaan er accu's die géén problemen hebben bij koud weer? Het is natuurlijk simpel, zolang het ding groot genoeg is en bergen stroom kan leveren (in auto's bijvoorbeeld) dan merk je geen problemen. Maar een joekel van een accu in een motor is niet praktisch.

Ik gebruik Li-ion accu's omdat ze kilo's lichter zijn, kleiner en over het algemeen betrouwbaarder. Gewone lood/zuur accu's kunnen soms onverwacht zomaar de geest geven (sluiting in een cel). Er is ook een nadeel: li-ion's zijn duur. Voor de mijne betaalde ik 170 euro.
Met wat zoeken vond ik deze.

"Ook het temperatuurbereik is beter dan normale loodaccu´s. De LBP modellen kunnen worden gebruikt tussen -30 en +85 graden Celsius! Dus ook geen koud-weer startproblemen meer"

Wel flink duur (399,-). Maar er zijn ook wat kleinere modellen, die goedkoper zijn. Dus het hangt er vanaf welk formaat je nodig hebt...
 
Met wat zoeken vond ik deze.

Kolere! Da's een hele dure. In de KTM-shop vindt je deze. Dan ben je met 120 euries klaar. Ik heb dezelfde. Alleen een jaar geleden ergens anders gekocht voor iets meer geld. Tsja.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties.

Persoonlijk nooit de behoefte gehad om iets anders dan een conventionele accu te gebruiken, want nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij -15 graden Celsius. In dit geval was er dus het matige starten en belangrijker: langdurig onvoldoende vermogen om de motorfiets te kunnen aandrijven. En dat laatste past niet bij de huidige generatie motoren.

Tevens weet ik uit ervaring dat de SDGT best in staat is om direct te starten bij vrieskou, en daarna ook meteen inzetbaar is qua brandstofhuishouding. Immers, dat was bij de vorige het geval, althans, na aanpassing van de mapping en vervanging van een handvol sensoren.

Aldus: inmiddels verdenk ik 1 of meerdere sensor(en) ervan niet de juiste info naar de ECU te sturen. En tja, als de motor niet weet dat het koud is, dan kan-ie daar ook z'n mengsel niet op aanpassen. Binnenkort dus maar weer eens de dealer met een bezoek verblijden.
 
Persoonlijk nooit de behoefte gehad om iets anders dan een conventionele accu te gebruiken, want nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij -15 graden Celsius.
Voornaamste gebruiksreden voor de lithium accu's is denk ik het lagere gewicht, en de langere levensduur.
Dat laatste spreekt mij ook wel aan, want de laatste anderhalf jaar ben ik al 2 keer onderweg ergens gestrand met een loodaccu die niet meer goed genoeg was om de motor te starten.
In dit geval was er dus het matige starten en belangrijker: langdurig onvoldoende vermogen om de motorfiets te kunnen aandrijven. En dat laatste past niet bij de huidige generatie motoren.

Tevens weet ik uit ervaring dat de SDGT best in staat is om direct te starten bij vrieskou, en daarna ook meteen inzetbaar is qua brandstofhuishouding. Immers, dat was bij de vorige het geval, althans, na aanpassing van de mapping en vervanging van een handvol sensoren.

Aldus: inmiddels verdenk ik 1 of meerdere sensor(en) ervan niet de juiste info naar de ECU te sturen. En tja, als de motor niet weet dat het koud is, dan kan-ie daar ook z'n mengsel niet op aanpassen.
Het is blijkbaar een vaker voorkomend probleem?
Binnenkort dus maar weer eens de dealer met een bezoek verblijden.
Welke is dat in jouw geval, als ik vragen mag? Goedhart?
 
Laatst bewerkt:
Li-ion accu's hebben net zo goed last van kou, dus alleen daarvoor hoef je het niet te doen.
 
Li-ion accu's hebben net zo goed last van kou, dus alleen daarvoor hoef je het niet te doen.
motor staat altijd in een grote werkplaats waar het altijd min 12 graden is.
gisteren ff naar 2 maanden starten met gewoon standaard accu en niks geen probleem.
ff klein rondje gedaan 1e keer in het nieuwe jaar.
wel koud 6 graden maar wel weer ff lekker. :}
 
Tja, wat is koud? Huidige 1 à 2 graden Celsius - want dat is waar we het over hebben - vind ik takke-koud als ik zonder jas een uur op een bus moet gaan staan wachten, maar mag verder geen probleem zijn voor eender welke motor of accu dan ook.

Boeiende discussie over typen accu's, maar zolang het niet kouder is dan -15 graden Celsius verwacht ik geen problemen met ouderwetse loodaccu's, want nog nooit gehad immers. 1 druk op de knop, starten en lopen, olie even laten circuleren en gaan. Zo werkt en werkte dat met elk van de motoren die ik hier heb en had staan. Ook de huidige KTM gaf tot voor kort geen problemen.

Langere levensduur van een lithium accu is voor mij een theoretische wetenschap: met de regelmaat waarmee ik een motor gebruik gaat een loodaccu (Yuasa) gemakkelijk 6 tot 8 jaar mee, althans in mijn ervaring. Maar aangezien ik de laatste jaren doorgaans iedere 2 jaar van motor wissel... tja, dan doet dat er niet echt toe, wel?
Evenzo qua gewichtsbesparing: ik snap de waarde ervan bij een enduro of racer, maar bij een straatfiets van meer dan 230 rijklare kg's gaat het gewichtsverschil tussen een lithium en loodaccu geen hele spannende dingen opleveren.

Hoedanook, tot dusver komt de SDGT met wat aandringen nog steeds tot leven, zij het proestend en met horten en stoten, fingers crossed dus. Dealer is inmiddels geïnformeerd. Nu afwachten...

Verder wel een leuk rondje gedaan vandaag, moest boodschap doen, beetje fris idd. Fascinerend: even vlot doortrekken deed het lampje van de tractiecontrole - van middenuit de bocht - gedurende 500 meter acceleratie continue branden, zonder dat daarvan iets in het rijgedrag te merken was... héérlijke fiets, die KTM, en van de prestaties van de standaard Pirelli's onder de thans niet echt ideale omstandigheden raak ik steeds meer onder de indruk.
 
Vanmorgen ook maar weer even de brommer uit het vet gehaald. Knop drukken, twee slagen en lopen, probleemloos. Even bij vrienden langs. Maar bij vertrek daar, op vochtige koude straat en koude banden vond de brommer mijn manier van gasgeven niet acceptabel. Uitbreken, een hoop geslinger naar twee kanten...maar waarschijnlijk dankzij de electronica (denk ik) kreeg ik hem weer terug en kon ik de weg vervolgen. Een oeps-momentje. Het hoort erbij.

Daarna even gekeken of de Maasvlakte er nog lag. Dat was zo. Een geruststelling.
KTM_Maasvlakte_2-Large.jpg
 
Laatst bewerkt:
Over mijn slippertje heb ik nog even nagedacht en er een blogje aan gewijd. Zie de link. Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan