Vietnam Deel 2

Thanks Dwaal. Come to Vietnam and join us in our meetings! I think the children will be excited to talk with you. Offer from Fred after the meetings: some good Dalat wijn glasses. 🤗
Minh
I just might - my nickname tells you that I tend to wander quite a bit ;)
 
The “Volunteers” English Club (2)

De vaardigheden van Tam heb ik ruim een jaar geleden leren kennen. De schotel voor mijn weersatelliet-ontvangst stond nog steeds beneden op het terras om te testen. Een paar jongens uit Tam's groep waren nieuwsgierig waar die voor diende en vroegen via Minh of ik wat kon laten zien.

Natuurlijk.

Na een paar minuten stonden de jongens ongeĂŻnteresseerd wat verder naar achteren en was Tam de enige, die vragen stelde. GeĂŻnteresseerd, duidelijk en to the point.

Die interesse in heel veel zaken heb ik daarna vaker opgemerkt. Ze heeft bv. ook al, evenals haar jongere zus, een bruine band in karate.

Ze moet alleen oppassen, dat ze door die brede belangstelling zichzelf niet voorbij loopt. Minh trapt dan ook af en toe op de rem.

De foto van gisteren toont Thu, die we al kennen van het vlechten van poefs: FredVN in "Vietnam Deel 2"
 
full
 
Allereest de beste wensen voor alle mee-lezers *O* . Mijn reis naar Vietnam komt nu ook aardig in de buurt, nog een kleine 2 maanden wachten. Ik heb een schema gemaakt met wat ik zo'n beetje wil gaan doen, 3 1/2 week lijkt lang maar er is zoveel te zien....
Datum overnachting
zondag 25 februari 18------Vliegen naar Saigon
maandag 26 februari 18---- Saigon-------Aankomst
dinsdag 27 februari 18----- Hanoi--------Vliegen naar Hanoi
woensdag 28 februari 18---Sapa---------Bus Naar Sapa
donderdag 1 maart 18------Sapa
vrijdag 2 maart 18 - - ------Hanoi--------Bus naar Hanoi
zaterdag 3 maart 18--------Cat Ba------Bus naar Cat Ba
zondag 4 maart 18 ---------Cat Ba
maandag 5 maart 18--------Cat Ba
dinsdag 6 maart 18---------Ninh Binh----Bus Naar Ninh Binh
woensdag 7 maart 18-------Ninh Binh
donderdag 8 maart 18------Phong nha-ke Bang----Trein en bus naar Phong nha-ke Bang
vrijdag 9 maart 18----------Phong nha-ke Bang
zaterdag 10 maart 18-------Hoi An------------------Trein naar Hoi An
zondag 11 maart 18-------- Hoi An
maandag 12 maart 18------Dalat---------------------Vliegen naar Dalat
dinsdag 13 maart 18-------Dalat
woensdag 14 maart 18-----Dalat
donderdag 15 maart 18----Vinh Long----Vliegen naar Saigon, bus naar Vinh Long
vrijdag 16 maart 18------- Vinh Long
zaterdag 17 maart 18------ Can Tho-----Bus naar Can Tho
zondag 18 maart 18--------Phu Quoc----Boot naar Phu Quoc
maandag 19 maart 18----- Phu Quoc
dinsdag 20 maart 18-------Phu Quoc
woensdag 21 maart 18----- Saigon-------Vliegen naar Saigon
donderdag 22 maart 18 ----Vliegen naar Amsterdam

Wat vinden jullie... heb ik iets gemist, of blijf ik ergens langer overnachten dan nodig?
 
Ik ben gisteren begin van de avond -uiteraard met vertraging- thuis gearriveerd. Duf, snipverkouden, harder blaffend dan onze honden en de stem vrijwel volledig kwijt.

Vandaag dus heel rustig aan en de pillen slikken die Minh heeft gehaald. Ik probeer vanaf morgen weer te gaan posten en ook de route hierboven te bekijken.
 
Taxi

Voor mijn vertrek naar Holland heb ik mijn jaarlijkse bezoek aan mijn oogarts gebracht. We hebben ditmaal voor alle vervoer gebruik gemaakt van Uber en Grab. Dat is ons in het algemeen goed bevallen.

Het tarief voor de aangevraagde route krijg je bij het boeken te horen, zodat je tevoren weet wat je moet betalen. Dat is heel prettig, als je zoals nu in een volstrekt nieuwe omgeving zit. Je zakt lekker achterover en wacht relaxed tot je op je plaats van bestemming bent. En of ze nu van A naar B rijden, of dat via C, D E en F doen zal je worst wezen. Het bedrag staat vast. En dat is voor beide maatschappijen vrijwel gelijk. Met Uber naar de oogarts was VND 67.000 en met Grab terug was VND 66.000.

De meeste auto's zijn goed en niet oud, de chauffeurs die we hadden waren ook goed en vriendelijk. Met uitzondering van degene, die ons uiteindelijk naar het vliegveld reed. Dat was een ongeloofelijke hork.

Niettemin, het experiment is ons heel goed bevallen en zal zeker worden herhaald.

Minh heeft gehoord dat Uber in Vietnam 20% van het bedrag krijgt.
 
@Bouke_D
Het gaat opschieten.

Ik heb het programma bekeken. Het is moeilijk om daar iets over te zeggen omdat keuzes heel persoonlijk zijn en een aantal plaatsen ook voor mij nieuw zijn. Na even snel googlen spraken Ninh Binh en Phong nha-ke Bang mij zeker aan. Vergeet niet om in Can Tho slang te eten.

Toch een tweetal opmerkingen.

Je vliegt eerst naar Saigon en een dag later door naar Hanoi. Waarom niet meteen naar Hanoi. Kun je daar ook nog iets langer rondkijken. En dan terug vanuit Saigon.

Hoi An. PERSOONLIJK (ik had het in een half uurtje bekeken) zou ik die inruilen voor Hue.

We zijn t.z.t. nieuwsgierig naar je ervaringen.
 
Kom ook net weer uit Vietnam terug, ga er ieder jaar even minimaal 1 maand heen voor familie bezoek van de vrouw.
Wij zitten dan in onze woning die zo'n 8 km ten zuiden van My tho staat.
Van hieruit maken we dan verschillende tripjes naar diverse plaatsen waarbij ik alleen maar kan bevestigen dat Heu mooier is dan Hoi An. Heu biedt meer bezienswaardigheden dan Hoi An.
En Sapa is heel erg mooi om te doen.
 
European Eye Center

Er is inmiddels ook een switch van oogarts geweest. Dr. Jan-Dirk Ferwerda is gestopt met zijn werkzaamheden voor het American Eye Center, is voor zichzelf begonnen en heeft het European Eye Center opgericht. Zie Home

Ik ben meegegaan, onder andere omdat het uitleggen van medische problemen nog steeds wat gemakkelijker in het Nederlands dan in het Engels gaat. Heeft verder absoluut niets met het American Eye Center en Dr. Nam Tran te maken, waar ik ook zeer tevreden over was.

Het centrum heeft naast alle standaardapparatuur Ă©Ă©n van de nieuwste oogscanners staan, de eerste van dat type in Vietnam.

Wie tijdens het verblijf in HCM oogproblemen krijgt of gewoon de ogen wil laten controleren kan ik Dr. JD van harte aanbevelen.

full

full
 
Wij hebben toen in Heu een auto met chauffeur gehuurd en hebben zo verschillende oude woonhuizen van toenmalige keizers bezocht ben je toch wel hele dag mee bezig dan. En nogmaals Hoi An vond ik echt toeristisch opgezet met van alles aan kledingzaken maar eigenlijk niets wat betreft historische gebouwen om te bekijken. Leek meer op klein Volendam.
 
In Hoi An vind ik alleen de oude Japanse brug erg mooi en wat oude huizen aan de haven. De rest is m.i. puur toeristisch. Alleen als je kleding op maat wil laten maken is het mogelijk een aanrader. En ja, je kan met je buik in het zand liggen. Maar dat kun je ook in Zandvoort...

In Hue heb je ook nog de Forbidden city met de kogelgaten van het Tet-offensief in de gebouwen. Daarnaast een boottocht op de rivier met een drakenboot, die onderweg en paar paleizen bezoekt en de pagode, waar de auto staat van de eerste monnik, die zich in brand heeft gestoken.
 
Laatst bewerkt:
@FredVN & @koertb, Super! dank voor de input. Ik zat er zelf ook al te twijfelen tussen Hoi An en Hue. Denk dat ik er toch een dag Hue aanplak.
Wat betreft het vliegen had ik een hele mooie aanbieding voor een retour Saigon, het kost idd wat extra tijd maar het was de euro's wel waard en voor de prijzen van binnenlandse vluchten hoef je het ook niet te laten.
 
Bandenlichters

Eén van de klussen, die ik al wist vóór vertrek uit Vietnam, was het verwisselen van een band van de fiets van mijn dochter. Omdat ik het sterke vermoeden had dat zij geen bandenlichters zou hebben, heb ik die bij mijn favoriete fietsenmaker in Dien Khanh gekocht. Gewoon wijzen op een band en de bewegingen maken en in no time kwam hij met een setje aanzetten.

Ik kon een brede grijns niet onderdrukken: gewoon een stuk 18 cm. lang betonijzer, waarvan de uiteinden zijn bewerkt, waarna het geheel zilverkleurig is gespoten . In Ă©Ă©n ervan zitten nog de kronkels.

Absoluut een collectors-item. En dat voor slechts VND 20.000.

Voor nog eens VND 10.000 had ik er ook nog een doosje met een redelijk grote tube solutie en een stel plakkertjes bij. De 48 op de zijkant klopt niet helemaal: er zaten er maar 12 in. De rest zal wel los verkocht zijn. :+

De bandenlichters bleken goed te werken: niet alleen op de fiets van mijn dochter, maar ook mijn kleinzoon had in mijn vakantie een lekke band. Bleek uiteindelijk een stuk glas erin. Kortom, het setje was uiterst nuttig.

full
 
Uit eigen tuin (2)

In FredVN in "Vietnam Deel 2" liet ik wat foto’s zien van producten uit eigen tuin. Die tuin is behoorlijk groot en heeft een mooi uitzicht.

full



Een vreemd gevormd stuk fruit uit eigen tuin.

full



En vanzelfsprekend hebben ook zij om dit alles te bewaken een security-team: de drie musketiers.

full

full
 
Gezondheidscentrum (1)

Elke gemeenschap (dorp/gemeente) heeft een gezondheidscentrum zoals dit. Een dergelijk centrum heeft meestal ca. 5-6 personeelsleden en het hoofd is bijna altijd een ervaren HBO-verpleegkundige met een 3-jarige opleiding.

full


full



Zoals Quang, het hoofd van dit centrum ons vertelde, wordt ca. 50% van de tijd besteedt aan het behandelen van patiënten en ca. 50% aan gezondheidsprogramma’s voor de gemeenschap, zoals HIV, malaria en dengue, vaccinatieprogramma’s voor kinderen etc.

full



Morgen deel 2
 
Gezondheidscentrum (2)

De ochtend is gereserveerd voor patiënten. Iemand die een gezondheidsverzekering van de overheid heeft krijgt gratis consult en –beperkt- medicijnen. Wie dat niet heeft (ca. 20% van de mensen) moet het consult en de medicijnen zelf betalen. Dat zijn overigens geen hoge bedragen.

Hier heeft Quang een gesprek met een patiënt.

full



De wachtkamer...

full



... en de spreekkamer.

full



Als het centrum de klacht niet kan behandelen wordt er een doorverwijzingsbrief gemaakt voor een groter ziekenhuis in de provincie. Als ook die geen oplossing hebben moet de patiënt naar een groot ziekenhuis in HCMC of Hanoi.


Morgen het laatste deel.
 
Gezondheidscentrum (3)

Nog een behandelkamer waar patiënten wat langer kunnen blijven, als dit voor de behandeling noodzakelijk is. We hebben het dan over een paar uur: overnachten is niet mogelijk. Wel is er 24/7 iemand aanwezig voor spoedgevallen.

full



Er is ook een klein laboratorium voor bloed- en urinetesten en eenvoudige biochemische experimenten.

full



Men doet op heel beperkte schaal ook iets met kruiden. In een hoekje van een terrein is een kruidentuin ingericht.

full



Quang vertelde dat dit centrum is ingericht dank zij een bijdrage van een NGO uit de US. Die hebben geld en apparatuur beschikbaar gesteld voor gezondheidscentra in de provincie Khanh Hoa en in Da Nang.
 
Onderwijs

Een poosje terug vielen mij twee posts op het racehelden-van-weleer-forum op. Het is dus niet alleen hier in Vietnam kommer en kwel in het onderwijs.

“Wij hebben geprobeerd Freetech50 onder de aandacht van voortgezet technisch onderwijs te brengen. Het leek ons een ideaal afstudeerproject of gewoon klasseprojekt. Maar de respons van de leraren of contactpersonen die daar over gaan binnen het onderwijs is eigenlijk nul.

Die zitten als poortwachters te beslissen dat racen met een benzinetweetakt not done is, moet maar elektro zijn of waterstof of houtgas of zo...stelletje lullen. (m/v) Nu mag je volgens ons reglement ook best een 4takt bouwen, en ook een brandstof als E85 gebruiken mag gewoon.

Misschien hier op dit forum nog iemand die een verbinding heeft?”



En het –ongewijzigde- vervolg erop.


“Voortgezet technisch onderwijs............laat me niet lachen

Mijn schoonzoon is onderdirecteur op de instrumentmakersschool, ik heb een nieuwe krukas nodig voor mijn Terrot uit 1925. Dit is een geschroefde krukas die op bronzen bussen loopt,dat waggelt en slijt als een malle,bovendien heb je altijd valse lucht. De bedoeling is dat de nieuwe krukas er hetzelfde uitziet maar dan met een geperste big-end pen en rollenlagers met keerringen in het carter,net als een moderne brommer dus. Dit leek mijn schoonzoon een mooi leerproject voor 3ejaars leerlingen die na die drie jaar als instrumentmaker het bedrijfsleven in gaan.

Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en hebben de diverse teams van 3 leerlingen er aan gewerkt,er is 2 meter materiaal voor big-end pennen verkloot en de krukas is nog steeds niet klaar...............ZE KUNNEN HET NIET!!!!!!!!!!

Er is een tekening gemaakt door mijn schoonzoon,een cnc programma geschreven door een cnc leraar,de materialen liggen klaar en nog zien ze kans om het te verkloten,totale desintresse te vertonen en het gewoon niet voor elkaar krijgen om iets wat in 1925 al gemaakt werd na te maken.

We zijn nu op het punt belandt dat we het zelf gaan maken en het leerproject gecanseld wordt.

En jij wil dat dit soort scholen intresse gaan vertonen voor de freetech? ??.............kansloos ”



Bron: https://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php?topic=1961.msg64995#msg64995



Hier in Vietnam loop je vrijwel dagelijks tegen een totaal gebrek aan interesse aan. De resultaten zijn op heel veel gebieden te merken. Als het in Nederland eigenlijk ook al zo ver is begint de toekomst er toch wel somber uit te zien.
 
Sloten

Overal in de omgeving zie je dit soort betonnen sloten liggen...

full



...vaak, zoals hier, aan beide zijden van een pad.

full



Het voordeel van dit soort sloten is, dat als het land wat lager ligt...

full



...de sloot gewoon boven de grond wordt aangelegd en het water zo op dezelfde hoogte door kan blijven stromen.

full
 
@Sloot 4:
En hoeveel km moet de boer nu omrijden om de ander kant van zijn veldje nu te maaien? ;-)

Heb je je huis al weer een beetje op orde na de storm?
 
Aankondiging over Grand Prix en Vietnam aanstaande

Vietnam koerst in rap tempo af op een plekje op de Formule 1-kalender. Christian Sylt van Forbes vernam van bronnen dat Liberty Media ergens in de komende weken met het nieuws over een stratenrace in het Aziatische land naar buiten zal treden. Dat ving hij op tijdens een drukke dag van vergaderingen tussen de racepromotors en de leiding van de Formule 1 in Londen.

"Ze zullen binnenkort een aankondiging doen over een race in Vietnam", ving Sylt van een bron op. Het gaat dan om een evenement op een stratencircuit in de hoofdstad Hanoi. Officieel is het allemaal nog niet, dus er zijn nog geen details bekend over wanneer Vietnam voor het eerst zijn opwachting zal maken op de kalender. Het is echter geen geheim dat het land al langer flirt met de Formule 1.

Reeds in 2010 doken verhalen op over een Grand Prix in Vietnam. Hans Geist, in het verleden gelinkt aan Formule 1-projecten in Rusland, Oostenrijk en Bahrein, diende een voorstel voor een Formule 1-circuit in bij de regering van het Aziatische land. Een concept voor een baan ter waarde van 150 miljoen dollar nabij Ho Chi Minh City kwam niet verder dan het ministerie van Planning en Investering.

Bernie Ecclestone is ook eens benaderd voor een Formule 1-race in Vietnam. "Ik had in augustus 2016 een overeenkomst kunnen tekenen met Vietnam. Maar dat land heeft totaal geen autosportgeschiedenis. Ik was bekritiseerd voor andere Grands Prix in landen die weinig racehistorie hadden, zoals Azerbeidzjan en Rusland. Bovendien wilde ik niet een extra race in een regio waar we al met enkele zeer goede promotors samenwerkten."

Formule 1-sponsor Heineken zou wel graag een Formule 1-race in Vietnam zien. Op de vraag aan het biermerk naar mogelijke nieuwe Grand Prix-locaties, antwoordde directeur Gianluca di Tondo twee jaar geleden al: "Dan denk ik weer aan Azië, namelijk Vietnam. We zijn daar vertegenwoordigd via een lokale partner en wij hadden hen te gast tijdens het weekend op Monza. Ze vonden het prachtig! Dus waarom zouden we niet gaan racen in Ho Chi Minh City?"


Bron: 'Aankondiging over Grand Prix in Vietnam aanstaande'


Gisteren stond dit bericht weer eens op de F1today site. Ik heb al eens eerder hierover geschreven. Zie FredVN in "Vietnam Deel 2"

Mijn commentaar was toen nog redelijk netjes:
“Als je leest wat landen moeten betalen om een F1-race te mogen organiseren dat is het voor Vietnam maar gelukkig dat ome Bernie nee heeft gezegd. Rest van mijn commentaar op terras met Dalatwijn.”

Maar met enige regelmaat komt dit volstrekt krankzinnige idee weer naar boven. Als je hoort wat er voor een F1-race betaald moet worden, nog afgezien van het race-klaar maken van een aantal wegen in de buurt van Hanoi… En racen met Aziatische motorfietsjes zoals men dagelijks hier doet stelt echt andere eisen aan weg en crashbestendige strobalen. Hoewel er op het “circuit” om het Hoan Kiem-meer op zaterdagnacht spannende (illegale straat)races werden gehouden. Zie FredVN in "Vietnam"

Als men zoveel geld over heeft (voor een F1-race) denk ik dat in de buitengebieden van Vietnam voldoende wegen zijn, die snakken naar een klein beetje onderhoud om de ergste gaten enigszins te dichten. Hier in mijn omgeving bijna allemaal. Dat zou een heel wat betere besteding van de Dongs zijn.

En voor een goed begrip, ik ben een fervent kijker naar F1 en motorraces.

Maar ik heb ook nog wel wat gezond verstand… O-)
 
@Badgast
Daar laten ze gewoon een stel koeien op grazen... :+

De muur en het huis zijn helemaal klaar. Wel liggen er nog heel veel stenen in de tuin, wat "nogal vervelend" is als je het gras wil maaien met een bosmaaier. Ik doe dat altijd met een veiligheidsbril op vanwege de rondvliegende stenen. Daar zijn we -soms met wat betaalde hulp- nog steeds mee bezig. En zal nog wel wat weken duren...
 
Bouwvakker (1)

Afhankelijk van het soort bouwproject zijn een kleiner of groter aantal mensen bezig. Bij onze, tijdens de tyfoon omgevallen muur, waren dat meestal 2-3 mannen en Ă©Ă©n vrouw. De vrouwen doen in feite het zware werk. Ze maken het cement, brengen de bakstenen en leggen die zonodig op de stelling etc.

Hier zien we Sinh. Ze springt bij waar nodig...

full



…sjouwt...

full



…stapelt...

full



…veegt...

full




Morgen het vervolg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan