Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.713
9.028
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Eventjes terug on topic, omdat ik nu in minder dan een week 3x het zelfde mee maak:

Klachten over een momentsleutel of montagegereedschap, terwijl voorgenoemd gereedschap gekalibreerd of getest is. No. 1 oorzaak: Montage met "likkie vet"

Regelmatig komt op dit forum de wetenschap voorbij dat een gesmeerde schroefdraad bij uitoefening van hetzelfde montagekoppel verder door draait dan een droge. De klemkracht van het onderdeel wordt dus hoger en de bout / moer / tapeind moet meer kracht verwerken dan de bedoeling is.

Dat betekent inhoudelijk dat een carterboutje droog prima op 10Nm gemonteerd kan worden met de momentsleutel, maar als je het zelfde boutje met een klatsje olie ( nat ) monteert, kan hij af breken voor diezelfde 10Nm bereikt is. En als hij niet breekt, zit de boel toch alsnog te strak gemonteerd.

Hoe monteer ik het dan wel?
Sommige fabrikanten verstrekken in de werkplaats documentatie zowel natte als droge aanhaalmomenten (en die zijn heel verschillend), anderen niet. Als je nou geen gegevens hebt, maar toch nat wil monteren (bijvoorbeeld met keramische pasta tussen RVS boutjes en je Alu carter schroefdraad), test dan eerst wat de droge hoekverdraaiing is (aantal graden vast, vanaf de aanslag mét momentsleutel) en hanteer die waarde in plaats van een aanhaalmoment, wanneer je vervolgens nat gaat monteren. Voor grotere zaken kan je daar eventueel een handige wijzer voor gebruiken, dat heet een gradencirkel of gradencirkelschijf.

Konisch pasvlak:
Als je met konische bouten/moeren te maken hebt en toch smering gebruikt, smeer dan alleen de draad en niet het pasvlak. De bouten/moeren kunnen door de smering los lopen terwijl ze wél op de juiste hoekverdraaiïng staan (ja, dat geldt bijv. ook voor auto wielen).

Is smering uberhaupt nodig?
Dat is een groot discussiepunt. Eigenlijk ben ik van mening dat als de fabrikant droog monteert, jij dat ook gewoon kan doen. 9 van de 10 keer komt een nare ervaring (alles breekt af als je er naar kijkt |( ) omdat de beunhaas voor je de boel veel te strak heeft gezet, of omdat je niet de juiste demontage methode hanteert (kruipolie, heet stoken, laten schrikken vóór je aan die steeksleutel gaat hangen). Daar komt bij dat de verkeerde smering op de verkeerde plaats ook in je nadeel kan werken.
 
Eventjes terug on topic, omdat ik nu in minder dan een week 3x het zelfde mee maak:

Klachten over een momentsleutel of montagegereedschap, terwijl voorgenoemd gereedschap gekalibreerd of getest is. No. 1 oorzaak: Montage met "likkie vet"

................

Is het niet een idee om als je er een momentsleutel op de bon staat je samen met de factuur automatisch een momentsleutel voor dummies meeleverd?
Dat is natuurlijk ook niet gratis voor jou maar misschien de moeite waard?

Je zou ook op de factuur een pagina naar je website kunnen linken met dezelfde uitleg?

De echte numbskulls vis je er dan natuurlijk niet uit.

db
 
Volgens mij is dat nep Caterpillar spul.
Als ik even zoek op bijvoorbeeld garagejournal.com en de reacties daar, dan zit Caterpillar gereedschap qua prijs meer in de buurt van Snap On......

En het design van bijvoorbeeld de schroevendraaiers en de hamer lijkt ook niet op de spullen die Cat verkoopt op hun website.
 
Volgens mij is dat nep Caterpillar spul.
Als ik even zoek op bijvoorbeeld garagejournal.com en de reacties daar, dan zit Caterpillar gereedschap qua prijs meer in de buurt van Snap On......

En het design van bijvoorbeeld de schroevendraaiers en de hamer lijkt ook niet op de spullen die Cat verkoopt op hun website.


Als ik puur naar de kwaliteit kijkt lijkt me dat niet zo. Ratel is echt 1 op 1 met me snap on. Doppen zijn ook erg mooi en passen perfect.

Set heb ik kunnen overnemen van iemand die bij caterpillar werkte.
 
Nostalgie !!

[Me="JAMF"]heeft er nog 2 staan, eentje daarvan werkt nog helemaal.[/Me] De andere niet helemaal zeker van.

:^

Hier staat er ook nog een werkende en eentje voor onderdelen, ik heb deze een paar jaar geleden weer gekocht.

Het valt me trouwens op dat er nog steeds verrassend veel C64 spul aangeboden word tegen ook nog redelijke prijzen.

Zo heb ik voor de grap weleens gezocht naar een oude 486 pc, die dingen worden bijna nergens aangeboden en als er al eens iets op bijv. marktplaats staat hangt er een behoorlijke prijs aan :X
 
Caterpillar is fabrikant van machines. T-shirts, gereedschap, schoenen, telefoons zijn allemaal private-label producten (net als Dunlop pantoffels bijvoorbeeld).

Ik herken aan de koffer en inhoud iig wel uit welke smederij hij komt en dat is prima materiaal. De doppen zijn zo te zien Xi-Ion en dat systeem werkt ook echt heel goed, een losse set Xi-ion 1/2" doppen in A-kwaliteit zónder ratel kost al meer dan €100,- dus het is een prima koop. De combi, knip en punttang zijn van niet zo heel geweldige kwaliteit, maar die kan je op termijn vervangen door iets Duits.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan