veiligheid motogp

rinus v d vaart

Die hard MF'er
18 apr 2002
706
95
bergen op zoom
ik vind dat er een strafmaatregel moet komen als je met een defect motor b.v. olielekkage op de baan blijven rijden zoals vandaag bij dovisioso die zag dat er rook was en toch op de baan bleef rijden.we hebben al eerder gezien dat ze een spoor van 800 meter op de ideale lijn achterlaten met alle risico's vandien.
 
ik vind dat er een strafmaatregel moet komen als je met een defect motor b.v. olielekkage op de baan blijven rijden zoals vandaag bij dovisioso die zag dat er rook was en toch op de baan bleef rijden.we hebben al eerder gezien dat ze een spoor van 800 meter op de ideale lijn achterlaten met alle risico's vandien.

Ik denk dat je dit beter bij Dorna neer kan leggen. Die hebben hier vast nog nooit over nagedacht.

Volgens mij kan een rijder al iets van een penalty krijgen als hij/zij te lang bewust gevaar veroorzaakt, o.a. door een defect.
 
Dat soort maatregelen zijn er volgens mij al, maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat een coureur tijdens het rijden ook nog complete diagnosticus kan zijn van alle mechanica onder hem. Dovi was na drie bochten al van de baan af, da's toch best vlug op hun tempo.
 
ik bedoel hij reed over de curbs zag duidelijk rook en ging daarna het asfalt weer op.

Dat soort maatregelen zijn er volgens mij al, maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat een coureur tijdens het rijden ook nog complete diagnosticus kan zijn van alle mechanica onder hem. Dovi was na drie bochten al van de baan af, da's toch best vlug op hun tempo.
 
ik vind dat er een strafmaatregel moet komen als je met een defect motor b.v. olielekkage op de baan blijven rijden zoals vandaag bij dovisioso die zag dat er rook was en toch op de baan bleef rijden.we hebben al eerder gezien dat ze een spoor van 800 meter op de ideale lijn achterlaten met alle risico's vandien.

Heb je zelf al eens door wat voor reden dan ook een olielekkage gehad?
Ik heb zelf ooit een kapotte oliedruksensor gehad waar de olie uit spoot, ik kwam er achter toen ik weer thuis was...
Ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet gevallen o.i.d. ben.
 
Heb je zelf al eens door wat voor reden dan ook een olielekkage gehad?
Ik heb zelf ooit een kapotte oliedruksensor gehad waar de olie uit spoot, ik kwam er achter toen ik weer thuis was...
Ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet gevallen o.i.d. ben.

:^

Jaren geleden bij een circuit dag ook eens gehad. Olie lekkage ten gevolge van een valpartij een circuitdag daarvoor. Pas bij binnenkomst pitstraat had ik pas door dat mijn laars en achterbrug compleet onder de olie zat :o . Dat had heel anders kunnen aflopen.
 
ja ,in de SS400 drijfstang gebroken binnen 3 seconden 3 liter olie eruit op het aanrempunt nationale bocht was blij dat het niet ff later gebeurde op de veenslang.
kijk hiet valt niks aan te doen maar er zijn er bij die alles doen om de pits nog te halen.

Heb je zelf al eens door wat voor reden dan ook een olielekkage gehad?
Ik heb zelf ooit een kapotte oliedruksensor gehad waar de olie uit spoot, ik kwam er achter toen ik weer thuis was...
Ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet gevallen o.i.d. ben.
 
We konden er op wachten, maar het is er nu door. Vanaf dit seizoen moeten de coureurs airbags in hun pakken hebben.

Racen met airbags

Op zich wel te begrijpen natuurlijk, maar ik moest wel even terugdenken aan een oude strip van het Joe Bar Team.

joe-bar-team-airbag.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een defecte motor die olie verliest kan je later door hebben dan de kijker op tv. Maar ben wel van mening dat je een motor niet meer mag oprapen, vallen = einde race, hoe onschuldig ook... Als je soms ziet wat er half aan hangt of niet goed functioneert is het een wonder dat het vaak goed gaat.

In trainingen hetzelfde, val je, neem dan maar een scooter naar de pits en wacht op je motor.
 
Een defecte motor die olie verliest kan je later door hebben dan de kijker op tv. Maar ben wel van mening dat je een motor niet meer mag oprapen, vallen = einde race, hoe onschuldig ook... Als je soms ziet wat er half aan hangt of niet goed functioneert is het een wonder dat het vaak goed gaat.

In trainingen hetzelfde, val je, neem dan maar een scooter naar de pits en wacht op je motor.

Komt straks ook nog bij dat je niet mag rijden zonder airbag in je pak , dus als die ploft heeft oprapen ook geen nut meer want dan wordt je er volgens mij alsnog uitgehaald.
 
Ja en nee.

Wanneer is de motor echt beschadigd...?
Telt een valpartij zoals Casey Stoner in Laguna Seca 2008 ook als niet meer verder rijden? Zo kan ik nog talloze valpartijen voor de geest halen waarbij de rijder weer gerust kon opstappen en verder rijden. Ik ben wat dat betreft geen voorstander van het BSB-systeem oid :N

De vraag is waar ligt de grens, of betekent elk valpartijtje straks einde race... :/

Tuurlijk, veiligheid is belangrijk, maar dit neemt dan ook een stukje spektakel en het onverwachte weg imo...

170521_Moto3_crash2.jpg


CstCl88WYAEDkg-.jpg:large
 
Komt straks ook nog bij dat je niet mag rijden zonder airbag in je pak , dus als die ploft heeft oprapen ook geen nut meer want dan wordt je er volgens mij alsnog uitgehaald.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. De Dainese en Alpinestars GP systemen hebben 3 gas patronen. Zo kan je na een paar seconden, als het pak is leeggelopen nog 2 keer crashen. Maar weet dit niet zeker. De Dainese airbag onderjasjes hebben die iig niet...

Ja en nee.

Wanneer is de motor echt beschadigd...?
Telt een valpartij zoals Casey Stoner in Laguna Seca 2008 ook als niet meer verder rijden? Zo kan ik nog talloze valpartijen voor de geest halen waarbij de rijder weer gerust kon opstappen en verder rijden. Ik ben wat dat betreft geen voorstander van het BSB-systeem oid :N

De vraag is waar ligt de grens, of betekent elk valpartijtje straks einde race... :/

Tuurlijk, veiligheid is belangrijk, maar dit neemt dan ook een stukje spektakel en het onverwachte weg imo...

[afbeelding]

[afbeelding]

Beelden zoals die van MvdM zijn geweldig. Ik vond dat heerlijk om te zien. Maar als je eerlijk bent kom dat gewoon niet. En dus is zo'n valpartij als Stoner in mijn ogen een geval van helaas pindakaas, ook al kan iedereen zien dat er niks mis.mee is. Zo is de grens in ieder geval duidelijk. zodra je hem moet oprapen is het klaar.

Ik ben niet graag de spelbreker. Maar als je het hebt over de veiligheid zou dit wel mijn standpunt zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan